• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

N62 x50 är också drabbad. Har en vän som bytt röret på sin 750 och det finns åtskilliga fler drabbade på BMW-forum.

Surt med skadegörelsen, har också fått min slev av avundsjuka. Nuförtiden ställer jag inte sommarbilen utom synhåll.
Jasså? Det var inget vi direkt noterade på 650. Vet du om det var samma konstruktion på 45 och 50-motorn?

Sjukt med skadegörelse på en bil för dryga 100’ i mitt fall. Garage har blivit ett hetare alternativ än tidigare jämfört med boendeparkering, får se hur det blir. Är ju en trafikförsäkrad bruksbil.

Jasså? Det var inget vi direkt noterade på 650. Vet du om det var samma konstruktion på 45 och 50-motorn?

Sjukt med skadegörelse på en bil för dryga 100’ i mitt fall. Garage har blivit ett hetare alternativ än tidigare jämfört med boendeparkering, får se hur det blir. Är ju en trafikförsäkrad bruksbil.
Samma konstruktion på kylröret där vulkningen släpper.

Det är riktigt surt att man inte får ha grejerna ifred. Det förtar en hel del glädje att behöva oroa sig. Polisen gör inget heller trots ögonvittnen och bara lägger ned.

Här kommer bilder från gårdagens jobb.
Enbart rengjort nu, blir färdig med säten osv idag och tänkte hyra matt-tvätt och köra det imorgon.

Ratten före och efter
20171219_113411.jpg
20171219_113415.jpg
20171219_134906.jpg
20171219_134930.jpg

Locket över mittkonsolen
20171219_125306.jpg

20171219_134655.jpg

Förarstol före och efter
20171218_164500.jpg
20171218_165203.jpg
20171219_145936.jpg
20171219_145948.jpg

Dricka kaffe sen iväg och fortsätta!
Tar lång tid men bra blir det! Allting är verkligen ingrott i den

Allt detta med babytvål, vatten och skurborste? Fantastiskt ju! Ska inspektera min fars bil när jag är hemma över jul. Kanske blir att köra samma manöver, även före-bilderna inte lär vara lika extrema som dina. :)

Allt detta med babytvål, vatten och skurborste? Fantastiskt ju! Ska inspektera min fars bil när jag är hemma över jul. Kanske blir att köra samma manöver, även före-bilderna inte lär vara lika extrema som dina. :)

Ajamen!
Plus en rund, Lite hårdare pensel. Skurborste kör jag enbart på lädret och plast där skit satt ordentligt. I övrigt så kommer du riktigt långt på en pensel (gärna rund för ergonomins skull).

Fick något brev från Audi idag att min bil omfattas av en teknisk uppdatering och måste in till en verkstad. Är det någon som kan ha koll på vad detta gäller eller kanske fått samma brev? Och nej, det är inte en diesel så har inget med det att göra.

Yes, en gammal 645a. Förutom elfelet (generatorn) den hade när jag köpte har den fungerat perfekt. Haft den i snart två år och har knappt haft något värdetapp, mao riktigt billigt bilägande även om den drar något mer. Just min modell har ett känt fel med kylröret som går igenom motorn, korrosion mellan metaller och packning. Vissa bilar får problem rätt tidigt och andra inte alls. 650 ska inte ha detta problem. Idle smoke är väl lite av ett problem, men är inte insatt. Detta är dock min första egenköpta bil så har egentligen ingen vidare koll på mekaniken. Det som annars är trevligt är ju att det är standardmotorer och standarddelar som den delar med 5an och övriga bilar. Mao är delar rätt billigt om man fixar själv. Har dock lite problem med okunnigt vänsterfolk som tror den är dyr och därför känner de att de måste slå den då och då. Idioter.

Grymt, tack för svar!
Känns ändå som ganska mycket gammal lyxbil för pengarna relativt smärtfritt.
Jag saknar Bmw väldigt mycket men har lite trust issues efter två inte helt problemfria ägarskap. motorras på en gammal V8 x5. Jag hann inte äga den en månad ens. Men jesus vilken dröm den var när den gick bra.
Gissar att historiken är viktig på gamla stora motorer.
Jag får klura vidare. Tackar för input.

Kikar på att skaffa mig en X3:a, ngn som ägt en och har input på vad man inte ska missa - både eventuella fel och vilken utrustning som är ett måste? Kollar årsmodell 2014-2015, diesel.

@alfgren bl.a. vill jag minnas har koll på BMW?

Svaret från Audi var att dom behöver byta ett spännband som håller fast kylarvätskebehållaren. Detta behövde dom tydligen en heldag för. Kändes inte jätteakut.

Kikar på att skaffa mig en X3:a, ngn som ägt en och har input på vad man inte ska missa - både eventuella fel och vilken utrustning som är ett måste? Kollar årsmodell 2014-2015, diesel.

@alfgren bl.a. vill jag minnas har koll på BMW?
X3 och innevarande 3-serie generation (som är samma bil under skalet) verkar lyckligtvis vara ganska förskonad från typfel. Så har det ju inte varit tidigare (trasiga kamkedjor, svänghjul och kopplingar på x20d mest notoriska sjukan) så det är ju en trevlig uppgradering. Däremot är de inte felfria men det verkar mest vara slumpmässiga saker som man inte riktigt kan skydda sig mot. Nån har haft utslitna hjullager lite för tidigt på sin X3, nån har råkat ut för nåt elfel på 3-serie Touring.

Köper du X3, se till att välja automat, xenon och sportstolar. Standardstolarna är usla och manuell låda passar inte bilen (tycker jag). I övrigt är jag ganska ointresserad av utrustning, för vissa är sånt jätteviktigt.

X3 och innevarande 3-serie generation (som är samma bil under skalet) verkar lyckligtvis vara ganska förskonad från typfel. Så har det ju inte varit tidigare (trasiga kamkedjor, svänghjul och kopplingar på x20d mest notoriska sjukan) så det är ju en trevlig uppgradering. Däremot är de inte felfria men det verkar mest vara slumpmässiga saker som man inte riktigt kan skydda sig mot. Nån har haft utslitna hjullager lite för tidigt på sin X3, nån har råkat ut för nåt elfel på 3-serie Touring.

Köper du X3, se till att välja automat, xenon och sportstolar. Standardstolarna är usla och manuell låda passar inte bilen (tycker jag). I övrigt är jag ganska ointresserad av utrustning, för vissa är sånt jätteviktigt.
Stort tack för att du tog dig tid!

Nu är bilen färdig! Lite bilder får ni. Glömde ta bilder mot slutet eftersom jag bara ville bli klar :)

Baksätet före och efter
20171220_134512.jpg

20171221_111011.jpg

Passagersrstolen före och efter
20171220_134534.jpg
20171221_111015.jpg

Och så hyrde jag en matt-tvätt för mattorna
20171221_124540.jpg

20171221_132451.jpg

20171221_132657.jpg

20171221_143010.jpg

Och slutresultatet. Luktar inte kebab i bilen längre, inte flottiga ytor och man vågar ta på sig bältena utan att oroa sig för att dom ska lämna två svarta ränder på skjortan.
De var svåra att rengöra...
20171222_113802.jpg
20171222_113854.jpg

Och så var det den lilla skadan.
Troligtvis någons kompis som "kan" Dom har lagat det. Jag skall göra om det helt i vår men så länge så ville jag se till så det inte rostar upp mer. Slipa rent lite och svårt chassi gegga/färg så det bara håller i vinter utan att bli sämre.
20171222_115605.jpg

20171222_120346.jpg

20171222_122220.jpg

20171222_122225.jpg

Och så plockade jag upp några kassa dubbdäck för att ersätta de två olika typerna av friktionsdäck på bilen samt sommardäcket som satt höger bak.
Inte nå bra dubbdäck, rätt så slut hakka7or men duger i krig. Man får ta vad man finner när man har bråttom.

Har rätt dålig koll känns det som men vill prova nytt nästa år.. älskar att planera och jämföra.

Kombi el semikombi.. merca, Audi, BMW el Volvo för ca 200k.

Vi har bil via firma (personalbil) men siktar på ett köp. 3-4år. Bensinare var tänkt men diesel kanske är en dipp i priset på och bra bang för bucken?

Lite småsugen på merca just nu men ligger lite dyrare...

Har rätt dålig koll känns det som men vill prova nytt nästa år.. älskar att planera och jämföra.

Kombi el semikombi.. merca, Audi, BMW el Volvo för ca 200k.

Vi har bil via firma (personalbil) men siktar på ett köp. 3-4år. Bensinare var tänkt men diesel kanske är en dipp i priset på och bra bang för bucken?

Lite småsugen på merca just nu men ligger lite dyrare...

Som nybliven E60 ägare slår jag slag för valfri 5-serie! ;)

Nu är bilen färdig! Lite bilder får ni. Glömde ta bilder mot slutet eftersom jag bara ville bli klar :)

Baksätet före och efter
20171220_134512.jpg

20171221_111011.jpg

Passagersrstolen före och efter
20171220_134534.jpg
20171221_111015.jpg

Och så hyrde jag en matt-tvätt för mattorna
20171221_124540.jpg

20171221_132451.jpg

20171221_132657.jpg

20171221_143010.jpg

Och slutresultatet. Luktar inte kebab i bilen längre, inte flottiga ytor och man vågar ta på sig bältena utan att oroa sig för att dom ska lämna två svarta ränder på skjortan.
De var svåra att rengöra...
20171222_113802.jpg
20171222_113854.jpg

Och så var det den lilla skadan.
Troligtvis någons kompis som "kan" Dom har lagat det. Jag skall göra om det helt i vår men så länge så ville jag se till så det inte rostar upp mer. Slipa rent lite och svårt chassi gegga/färg så det bara håller i vinter utan att bli sämre.
20171222_115605.jpg

20171222_120346.jpg

20171222_122220.jpg

20171222_122225.jpg

Och så plockade jag upp några kassa dubbdäck för att ersätta de två olika typerna av friktionsdäck på bilen samt sommardäcket som satt höger bak.
Inte nå bra dubbdäck, rätt så slut hakka7or men duger i krig. Man får ta vad man finner när man har bråttom.
Snyggt! Den känns jäkligt lyxig den där inredningen, i synnerhet med skinn som i din. Mörkblått med beige skinn och mörkt trä är en riktigt grym kombo!

Snyggt! Den känns jäkligt lyxig den där inredningen, i synnerhet med skinn som i din. Mörkblått med beige skinn och mörkt trä är en riktigt grym kombo!

Tack!
Den känns väldigt lyxig! Det är exakt det jag älskar med ljusa inredningar. Det blir ett extra "pow" från inredningen och den ser då lyxigare ut.
Det är en riktigt snygg kombo, Det håller jag med om!

Och som jänke-älskare så måste man ha fake trä i bilen även om det är en tysk! :D

Jag har lite frågor angående vibrationer i bilen.
Däcken som satt på var helt galet balanserat. Vikter högt och lågt.
Och det var ju vibrationer som fan i bilen.
Nu är alla hjulen balanserade inom 0-5gram. Men jag har fortfarande lite vibrationer i runt 110km/h.
Vad mer skulle kunna skapa sådana vibrationer? Det är inte mycket, men det känns. Och jag skulle vilja bli av med det.

Tack!
Den känns väldigt lyxig! Det är exakt det jag älskar med ljusa inredningar. Det blir ett extra "pow" från inredningen och den ser då lyxigare ut.

Och som jänke-älskare så måste man ha fake trä i bilen även om det är en tysk! :D

Nu är alla hjulen balanserade inom 0-5gram. Men jag har fortfarande lite vibrationer i runt 110km/h.
Vad mer skulle kunna skapa sådana vibrationer? Det är inte mycket, men det känns. Och jag skulle vilja bli av med det.

Ingen erfarenhet av E60 i det hänseendet, men vissa bilar är sjukt känsliga för balanseringen. Lilla firmafiaten vi har är stört omöjlig, även om hjulen balanseras så att däckmaskinen är nöjd vibrerar det lätt. Med rätt gummigubbe med fingertoppskänsla får man bort det sista. Jag är för övrigt helt OCD när det gäller vibrationer och missljud :D

Annars är det ju att titta över hjulupphängningarna, men där finns det folk som är mer tekniskt insatta än mig.

Tack!

Kolla hjulinställningarna! Hade en E39 som var riktigt känslig. Den var extremt spårkänslig och drog snett vid kraftigare inbromsning. Om du inte hade såna problem innan däckbyte kanske det är något tjäll med däcken. Snedslitna kanske?

PS. Grymt resultat med bilen!

Senast ändrad:
Tack!

Faketrä?

Det är väl inte äkta trä i dessa?
Plastigt deluxe ju
Jag vet inte med 100% säkerhet hur det är på BMW 5-serie men jag tror i princip alla prestigemärken har äkta trä, och då alltid en mycket tunn faner på en bas av metall. Det skulle förvåna mig väldigt om det var fake i 5-serien.

En gissning är att det helt enkelt inte är en speciellt dyr produktion, Jaguar hade exempelvis äkta trä även i den enklaste modellen X-type och då inte som tillval, alla bilar hade det (utom de som hade alu-paneler, vilket dock var tillval).

BadkarsPiraten
Jag tror att både demondave och rdianat har rätt. Att däcken du monterat inte är nya hjälper säkert inte men det är dog mer troligt att hjulinställningen är lite off. Brukar nästan alltid göra en hjulinställning på äldre bilar jag köpt och det brukar alltid göra skillnad och kostar inte så mycket.

BadkarsPiraten
Jag tror att både demondave och rdianat har rätt. Att däcken du monterat inte är nya hjälper säkert inte men det är dog mer troligt att hjulinställningen är lite off. Brukar nästan alltid göra en hjulinställning på äldre bilar jag köpt och det brukar alltid göra skillnad och kostar inte så mycket.
Helt klart! Hjulinställning är nästan ett måste på en gammal bil, brukar vara väldigt off.

Hjälper inte det så kolla även bromsskivorna, är dom lite skeva blir det skakningar som märks mest i högre fart. Framskivor så skakar det oftast mer vid inbromsning medan bakskivor så är det mer ”hela tiden”. Är ingen bilmek men det är vad jag upplevt :)

Ingen erfarenhet av E60 i det hänseendet, men vissa bilar är sjukt känsliga för balanseringen. Lilla firmafiaten vi har är stört omöjlig, även om hjulen balanseras så att däckmaskinen är nöjd vibrerar det lätt. Med rätt gummigubbe med fingertoppskänsla får man bort det sista. Jag är för övrigt helt OCD när det gäller vibrationer och missljud :D

Annars är det ju att titta över hjulupphängningarna, men där finns det folk som är mer tekniskt insatta än mig.

Kolla hjulinställningarna! Hade en E39 som var riktigt känslig. Den var extremt spårkänslig och drog snett vid kraftigare inbromsning. Om du inte hade såna problem innan däckbyte kanske det är något tjäll med däcken. Snedslitna kanske?

PS. Grymt resultat med bilen! Är lite inne på en golf 7 med låga mil, och såg att jag kan få en E60 523i för samma pengar. Klart mer bil för stålarna!

BadkarsPiraten

Tack för tipsen grabbar!
En hjulinställning behövs göras på bilen, men jag tänkte vänta med det eftersom jag har ett klonk i framvagnen som jag måste fixa. Så det känns ju rätt onödigt att göra en hjulinställning när man ändå ska riva isär det.
Men jag kanske ska lämna in den på hjulinställning ändå.
Däcken som sitter på är det inte så noga med.

Jag vet inte med 100% säkerhet hur det är på BMW 5-serie men jag tror i princip alla prestigemärken har äkta trä, och då alltid en mycket tunn faner på en bas av metall. Det skulle förvåna mig väldigt om det var fake i 5-serien.

En gissning är att det helt enkelt inte är en speciellt dyr produktion, Jaguar hade exempelvis äkta trä även i den enklaste modellen X-type och då inte som tillval, alla bilar hade det (utom de som hade alu-paneler, vilket dock var tillval).

Kul att veta att det är äkta trä då! :D

Helt klart! Hjulinställning är nästan ett måste på en gammal bil, brukar vara väldigt off.

Hjälper inte det så kolla även bromsskivorna, är dom lite skeva blir det skakningar som märks mest i högre fart. Framskivor så skakar det oftast mer vid inbromsning medan bakskivor så är det mer ”hela tiden”. Är ingen bilmek men det är vad jag upplevt :)

Bromsarna fram var sprillans nya såg jag när jag tog loss hjulen :D Avfasningen på klossarna syntes fortfarande.
Bak var väldigt gamla men inte slut.
Vibrationer vid inbromsning har jag iallafall inte, den skiten märker man direkt.
Men bakskivorna kan mycket väl vara sneda eftersom det var rätt gamla dock fortfarande i OK skick tillsynes.

Tillbaka
Topp