• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

wojtecki

Cartier
Om du syftar på att den på bilden du quotetat är snygg och att det är sån du vill ha så är det en 964a som byggts om till äldre look av ett företag som heter 'Singer' (bakdatering har rent generellt blivit rätt vanligt inom Porsche-svängen iom. en revival för 60- och 70-tals bilar - på 80- och 90-talet var det vanligt att göra tvärt om - hänga på moderna karossdetaljer på en äldre bil). Delvis kolfiberkaross, GT3-motor och extra allt. För en 'rätt specad' sån tror jag att du får lägga ca. 10 Mach 1or (baserat på ett rätt högt estimat på Mustangen ~300').

Jag har varit nära att köpa Porsche några ggr. och har framförallt kikat på 996or, mest GT3or och banpreppade Turbos, jag hävdar fortfarande att det är mest bang for the buck alla kategorier i sportbilsvärlden.

Ju äldre jag blir (allt är relativt) så blir jag dock mer och mer intresserad och sugen på att byta bort nuvarande hobbybil mot en sen -60tals alt. tidig långhuvs 70tals 911. Gärna i R-stuk. Det är lite av den looken Singer eftersträvar. 911an har aldrig varit enklare och därmed vackrare enligt mig. Problemet med dessa är ju dock att dom inte är några raketer och har ganska mycket att önska i orginalskick i form av väghållning etc. jämfört med en modern bil. Dessutom har dom krupit upp rejält i pris de senaste åren för maskinellt- och strukturellt sunda exemplar. Jag tror det är svårt, utan att ha lusläst marknaden det senaste året, att hitta ett vettigt ex söder om ~400' (naturligt vis beroende på hur petig man är med matching numbers, skick etc. etc.). Fördelen är att mycket, som tidigare nämnts, passar mellan generationerna, så det är i princip inga problem att hänga i t.ex. en 993-motor och låda i en äldre bil. En 911 'Hotrod' kan vara den ultimata busbilen för banträffar och krokiga småvägar.

964 är också ett ypperligt val enligt mig. Smådrömmer om en RS på guldfärgade BBS emellanåt! :D

Det är roligare (inte snabbare) att köra en 60-70talare med 100-200hk än en GT3 på våra svenska banor.

Tar man en 964, slänger på ett vettigt chassi (15-20k) samt ett par skalstolar så kan man stressa en GT3 om man vet hur man skall ratta :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är roligare (inte snabbare) att köra en 60-70talare med 100-200hk än en GT3 på våra svenska banor.

Tar man en 964, slänger på ett vettigt chassi (15-20k) samt ett par skalstolar så kan man stressa en GT3 om man vet hur man skall ratta :)

Jag håller med. Och när jag väl är på bana så är jag där för att det är kul och för att ha så roligt som möjligt, gärna för så lite pengar så möjligt - smiles per mile liksom.

Men jag blir gärna fart- och tid-fokuserad. Men fart är dyrt - speed costs money, how fast do you want to go? - det är enda anledningen till att jag hänger på KS. Klockor är billigare än fart, och jag har inte råd att åka så fort som jag vill! :)

Men med åldern börjar man som sagt inse att man ska ha så kul som möjligt och jag är tveksam till att någon någonsin har haft roligare än den här killen har i sin gammel elva, inga R-däck här inte:


Avstod att köpa en 964 RS i början av 00-talet för att den var lila. Prislappen vad då 220 000 och bilen hade inte rullat ens 5000 mil, en ägare, full bok osv. Gissa om jag hade velat ha den i garaget idag.

Lila är ju typ grymmaste färgen! :)

Eller den här helt fantastiska - 90-talet i ett nötskal:

porsche-964-c2.jpg
 

WiktorK

Omega
[quote="krämbulle, post: 591352, member: 1513"
Men med åldern börjar man som sagt inse att man ska ha så kul som möjligt och jag är tveksam till att någon någonsin har haft roligare än den här killen har i sin gammel elva, inga R-däck här inte:

[/quote]

Lite kaxigt sådär med att ta Eau Rouge med lite sladd o_O
 

cab

Audemars
2-Faktor
Jag håller med. Och när jag väl är på bana så är jag där för att det är kul och för att ha så roligt som möjligt, gärna för så lite pengar så möjligt - smiles per mile liksom.

Men jag blir gärna fart- och tid-fokuserad. Men fart är dyrt - speed costs money, how fast do you want to go? - det är enda anledningen till att jag hänger på KS. Klockor är billigare än fart, och jag har inte råd att åka så fort som jag vill! :)

Men med åldern börjar man som sagt inse att man ska ha så kul som möjligt och jag är tveksam till att någon någonsin har haft roligare än den här killen har i sin gammel elva, inga R-däck här inte:




Lila är ju typ grymmaste färgen! :)

Eller den här helt fantastiska - 90-talet i ett nötskal:

porsche-964-c2.jpg

Stenhård! Är inget fan av just den lila annars =) Frågan är om den fanns i den där färgen original?
 

Andado

Omega
Som med alla bilar så är det dåligt lagade krockskador som ställer till det. Maskinellt är dom i stort sätt odödliga så länge man har koll på oljan.

Cabben han kör i Californiacation är en 964. 964 var den näst sista luftkylda 911an. Därefter kom 993 och sedan började den vattenskadade perioden med 996 som första modell.

En bra 964 Cab kostar någonstans mellan 250 och 350 beroende på skick samt säljare.

993 var länge den hetaste luftkylda modellen men på senare år har 964 närmat sig och nu faktiskt delvis gått om. 964 är den modellen som bäst kombinerar gamla utseendet med "modern" teknik.
Instämmer.
Många har fått upp ögonen för 964 igen, fantastisk bil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
[quote="krämbulle, post: 591352, member: 1513"
Men med åldern börjar man som sagt inse att man ska ha så kul som möjligt och jag är tveksam till att någon någonsin har haft roligare än den här killen har i sin gammel elva, inga R-däck här inte:


Lite kaxigt sådär med att ta Eau Rouge med lite sladd o_O[/quote]

Skaplig kille det där. Bara därför blir jag sugen på att bjuda på en gammal klassiker.
Stefan Roser driftar hela Nürburgring i en Ruf CTR. I lågskor utan snörning.
Män var forfarande män på 80-talet.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Lite kaxigt sådär med att ta Eau Rouge med lite sladd o_O

Skaplig kille det där. Bara därför blir jag sugen på att bjuda på en gammal klassiker.
Stefan Roser driftar hela Nürburgring i en Ruf CTR.[/quote]


Yellow Bird är ju en annan drömbil. Fantastisk när den kom, lika fantastisk idag. Ruf bygger många fräna kärror idag också iof. var nära på en Turbo R för ett par år sedan, kanske tur att det sprack, den hade ätit upp hela klockbudgeten på däck, bromsar och soppa...

Och herr Roser kan ratta! I tassel loafers! :D
 

wojtecki

Cartier
Lite kaxigt sådär med att ta Eau Rouge med lite sladd o_O

Skaplig kille det där. Bara därför blir jag sugen på att bjuda på en gammal klassiker.
Stefan Roser driftar hela Nürburgring i en Ruf CTR. I lågskor utan snörning.
Män var forfarande män på 80-talet.[/quote]

Stekartofflor och utan hjälm, han var driftingkung före sin tid. Undrar hur många av dagens driftare skulle lösa det med den bilen på ringen idag :)
 

carlanton

Audemars
image.jpg


Har väldigt dålig koll på bilar, men jag lånade den här av en bekant. Gick i alla fall äckligt fort, men det var för mycket trafik för att jag skulle våga mig upp över 160 och ens testa sportläget.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Här är klippet till Californication när Hank tjackar Porsche.
(fast det ser ut som hans gamla... Kanske blandar ihop klippen, eller oxå är de inte helt konsekventa genom serien...)


Här köper han en nyare... Men utan att smascha lyktan... Schysta tillbehör...


(inte helt safe for work...)

Å här är "min" Porsche:

http://www.blocket.se/halland/Porsche_911_964_laga_mil_54614864.htm?ca=14&w=3

eller denna: http://www.blocket.se/helsingborg/Porsche_911_SC_3_0_Cab_54674639.htm?ca=14&w=3
(äldre modell, antar jag, men varför så stor skillnad i pris?)

Nä nu slutar vi drömma... Men va´ f-n, detta r ju en OT-tråd, så jag hoppas det är OK att gå OT i en OT-tråd! :D
På en fredag em. till råga på allt!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Nice, själv rattade jag en manuell 2008 i tre år som numera är såld. Frågan är nu när pappa ska lägga vantarna på en 991 turbo S eller om man ska vänta in nya GTR!? Hmm! ;)

Edit: är det du Gurra?
Nya turbo s är en väldigt fin bil, är 991 gt3 helt uteslutet?
 

wojtecki

Cartier
Här är klippet till Californication när Hank tjackar Porsche.
(fast det ser ut som hans gamla... Kanske blandar ihop klippen, eller oxå är de inte helt konsekventa genom serien...)


Här köper han en nyare... Men utan att smascha lyktan... Schysta tillbehör...


(inte helt safe for work...)

Å här är "min" Porsche:

http://www.blocket.se/halland/Porsche_911_964_laga_mil_54614864.htm?ca=14&w=3

eller denna: http://www.blocket.se/helsingborg/Porsche_911_SC_3_0_Cab_54674639.htm?ca=14&w=3
(äldre modell, antar jag, men varför så stor skillnad i pris?)

Nä nu slutar vi drömma... Men va´ f-n, detta r ju en OT-tråd, så jag hoppas det är OK att gå OT i en OT-tråd! :D
På en fredag em. till råga på allt!

En 964 är betydligt lättare att leva med än dom äldre. Alla är lika härliga men en 964 är mer bil och fungerar alldeles utmärkt för att göra utflykter söder ut i Europa.

Den 964an måste vara i oerhört fint skick. I höst ska det gå att hitta en fin strax under 300k
 
Topp