wojtecki
Silver
Om du syftar på att den på bilden du quotetat är snygg och att det är sån du vill ha så är det en 964a som byggts om till äldre look av ett företag som heter 'Singer' (bakdatering har rent generellt blivit rätt vanligt inom Porsche-svängen iom. en revival för 60- och 70-tals bilar - på 80- och 90-talet var det vanligt att göra tvärt om - hänga på moderna karossdetaljer på en äldre bil). Delvis kolfiberkaross, GT3-motor och extra allt. För en 'rätt specad' sån tror jag att du får lägga ca. 10 Mach 1or (baserat på ett rätt högt estimat på Mustangen ~300').
Jag har varit nära att köpa Porsche några ggr. och har framförallt kikat på 996or, mest GT3or och banpreppade Turbos, jag hävdar fortfarande att det är mest bang for the buck alla kategorier i sportbilsvärlden.
Ju äldre jag blir (allt är relativt) så blir jag dock mer och mer intresserad och sugen på att byta bort nuvarande hobbybil mot en sen -60tals alt. tidig långhuvs 70tals 911. Gärna i R-stuk. Det är lite av den looken Singer eftersträvar. 911an har aldrig varit enklare och därmed vackrare enligt mig. Problemet med dessa är ju dock att dom inte är några raketer och har ganska mycket att önska i orginalskick i form av väghållning etc. jämfört med en modern bil. Dessutom har dom krupit upp rejält i pris de senaste åren för maskinellt- och strukturellt sunda exemplar. Jag tror det är svårt, utan att ha lusläst marknaden det senaste året, att hitta ett vettigt ex söder om ~400' (naturligt vis beroende på hur petig man är med matching numbers, skick etc. etc.). Fördelen är att mycket, som tidigare nämnts, passar mellan generationerna, så det är i princip inga problem att hänga i t.ex. en 993-motor och låda i en äldre bil. En 911 'Hotrod' kan vara den ultimata busbilen för banträffar och krokiga småvägar.
964 är också ett ypperligt val enligt mig. Smådrömmer om en RS på guldfärgade BBS emellanåt!![]()
Det är roligare (inte snabbare) att köra en 60-70talare med 100-200hk än en GT3 på våra svenska banor.
Tar man en 964, slänger på ett vettigt chassi (15-20k) samt ett par skalstolar så kan man stressa en GT3 om man vet hur man skall ratta