Jo, jag är väl medveten om vad det är och vad det gör, men personligen så händer magin när det gäller bilkörning i gränssnittet mellan stolen och ratten.
Jag vet att du gillar din GTR och det är oerhört imponerande rent tekniskt att dom lyckas få den klumpen att röra sig som den gör, ännu mer imponerande blir det när vi börjar titta på P1, La Ferrari (världens fulaste namn?) och 918. Men när en förare som Chris Harris som verkligen kan ratta knappt vågar slå av anti-sladden för att bilen är så svårkörd utan kompensation och hjälp från ett lass med datorer, som i fallet med 918, så känns något fel för mig. När det gäller hobbybilskörning så gillar jag den analoga känslan och att få tå-häla helt enkelt.
Och för mig finns det också en tjusning i när man verkligen måste vara en duktig bilförare för att ta den snabbt från A till B, jag misstänker att betydligt fler skulle ta en GTR snabbt runt Mantorp än en tidig Turbo Porsche tex.
Även här är jag mycket väl medveten om för- och nackdelar med olika motorplaceringar. Skämtsam ton - anyone?
Däremot så är det ju ur alla teoretiska perspektiv suboptimalt att stoppa den potentiellt tyngsta delen av en bil som man vill ska kunna hålla höga kurvbelastningar utanför bakaxeln. Att 911an går fort i kurvor, och ännu fortare ut ur dom, har den ju bevisat i över 50 år nu dock.
...men ska vi hård-dra vad som är 'fel' motorplacering på riktigt snabba bilar så hittar du inte så många F1or och Le Mans-prototyper som har bakmotor.