• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D

Deleted member 1265

Guest
Skaplig kille det där. Bara därför blir jag sugen på att bjuda på en gammal klassiker.
Stefan Roser driftar hela Nürburgring i en Ruf CTR.


Yellow Bird är ju en annan drömbil. Fantastisk när den kom, lika fantastisk idag. Ruf bygger många fräna kärror idag också iof. var nära på en Turbo R för ett par år sedan, kanske tur att det sprack, den hade ätit upp hela klockbudgeten på däck, bromsar och soppa...

Och herr Roser kan ratta! I tassel loafers! :D[/quote]
Älskar bilen och klippet!
Ruf är lite av vintage för mig!
Vilja ha faktorn avtar redan från 996 o framåt men innan dess, fantastiskt!!!!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Nu vill jag inte trampa på ömma tår men 964, glöm inte att motorn är placerad på lurigt sätt( behöver ofta monteras ur vad jag förstått)
Om någon tittar på just 964, satsa då på rs modell, här är värdebeståndet bättre än rolexartat!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Älskar bilen och klippet!
Ruf är lite av vintage för mig!
Vilja ha faktorn avtar redan från 996 o framåt men innan dess, fantastiskt!!!!

Kan i viss mån hålla med dig.

RT12 är dock ett monster helt i min smak. Byggd på smala karossen och med riktigt rå turbokraft.

Ur ett tekniskt perspektiv är också CTR3 extremt intressant, skulle kunna vara en av de mest kompetenta 'superbilarna'. Och någonstans drömmer jag om att Porsche borde bygga en 'super-Cayman' och låta den plattformen visa vad den verkligen kan med rätt bestyckning vilket Porsche tyvärr aldrig verkar våga. Någonstans är ju CTR3an lite av svaret på det.

Det roliga med RUF är ju också att dom är en riktig biltillverkare och levererar bilar med egna VIN-nummer och inte vara ytterligare en av alla Porsche trimmare/sminkare.
 

wojtecki

Cartier
Nu vill jag inte trampa på ömma tår men 964, glöm inte att motorn är placerad på lurigt sätt( behöver ofta monteras ur vad jag förstått)
Om någon tittar på just 964, satsa då på rs modell, här är värdebeståndet bättre än rolexartat!

Faktiskt så behöver motorn ur endast vid renovering och att ta ner motorn tar ca. 2-3tim hemma i garaget medans en verkstad gör det på 1tim. I stort sett går allt annat att göra med motorn i, vid behov av lite extra utrymme så kan man sänka motorn ca. 10cm och det tar max 10min.

Helt klart är RS kul men problemet där är att dom börjar bli såpass värdefulla att det inte är många som vågar/vill köra dom ordentligt och mycket. Men det är 964RS förtjänst att övriga 964 har stuckit iväg i pris då det är extremt roliga bilar att köra. Vill man ha en snabb, lättstyrd och lite lättare känsla så tar man en Carrera2, är man på jakt efter lite mer stabilitet och trygghet så tar man en Carrera4.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kan i viss mån hålla med dig.

RT12 är dock ett monster helt i min smak. Byggd på smala karossen och med riktigt rå turbokraft.

Ur ett tekniskt perspektiv är också CTR3 extremt intressant, skulle kunna vara en av de mest kompetenta 'superbilarna'. Och någonstans drömmer jag om att Porsche borde bygga en 'super-Cayman' och låta den plattformen visa vad den verkligen kan med rätt bestyckning vilket Porsche tyvärr aldrig verkar våga. Någonstans är ju CTR3an lite av svaret på det.

Det roliga med RUF är ju också att dom är en riktig biltillverkare och levererar bilar med egna VIN-nummer och inte vara ytterligare en av alla Porsche trimmare/sminkare.
Min vän, vi har nog mer gemensamt än väntat.
Cayman, boxster a la dopingversion är carrera gt o här stötte porsche på problem då både boxster o cayman var "för potenta", potentiellt betydligt mer än elvan.

Om det blir porsche igen för egen del, listan:
993 gt2, 964 rs, 991 gt3 alternativt Singer men den är liksom helt överjävligt dyr...
 
Äsch, då tar jag väl min gamle icke-Porsche å åker hem då... ;-)

image.jpg


Och jag kör 8:eek:r runt dig!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Faktiskt så behöver motorn ur endast vid renovering och att ta ner motorn tar ca. 2-3tim hemma i garaget medans en verkstad gör det på 1tim. I stort sett går allt annat att göra med motorn i, vid behov av lite extra utrymme så kan man sänka motorn ca. 10cm och det tar max 10min.

Helt klart är RS kul men problemet där är att dom börjar bli såpass värdefulla att det inte är många som vågar/vill köra dom ordentligt och mycket. Men det är 964RS förtjänst att övriga 964 har stuckit iväg i pris då det är extremt roliga bilar att köra. Vill man ha en snabb, lättstyrd och lite lättare känsla så tar man en Carrera2, är man på jakt efter lite mer stabilitet och trygghet så tar man en Carrera4.
Bra inlägg!
Tilläggas bör att både 964 c2 och c4 inte har jättemycket knuff/rätt långsamma bilar, räkna med att bli frånkörd av.. mycket.
Själv haft turen och åkt 964 rs runt ns, det tände 964rs-suget rejält!
 

wojtecki

Cartier
Bra inlägg!
Tilläggas bör att både 964 c2 och c4 inte har jättemycket knuff/rätt långsamma bilar, räkna med att bli frånkörd av.. mycket.
Själv haft turen och åkt 964 rs runt ns, det tände 964rs-suget rejält!

Ja det är inga monster effektmässigt. 250hk original och 280-300 med lite enkla modifieringar. Jämför man det med dagens familjebilar så ligger väl varannan på samma eller mer effekt. Det som gör skillnaden är vikten. Men börjar det svänga så är det inte många som hänger på, och ju skarpare svängar ju snabbare går det :)

Men som vanligt så är egentligen effekten helt oväsentlig. Finns förare med 600hk som blir frånåkta av förare med 100hk. Mest fart för pengarna får man om man investerar i sin egen körskicklighet :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min vän, vi har nog mer gemensamt än väntat.
Cayman, boxster a la dopingversion är carrera gt o här stötte porsche på problem då både boxster o cayman var "för potenta", potentiellt betydligt mer än elvan.

Om det blir porsche igen för egen del, listan:
993 gt2, 964 rs, 991 gt3 alternativt Singer men den är liksom helt överjävligt dyr...

Vadå mer än väntat? Gillar man GMT och motorstarka tyskar kan man väl inte annat än vara en hyvens snubbe! :p

Carrera GT är fortfarande en av mina absoluta drömbilar, enbart toppat av en Macca F1 och någon obskyr V12 Ferrari från 60-talet tror jag, den tillhör liksom sista generationen sportbilar som fortfarande var analoga och 'på riktigt'. Jag har lite svårt för det här med 'hypercars' och torque vectoring och allt vad det är. Jag förstår liksom inte ens dom där bilarna på papperet...

Dessutom finns det knappt nåt som låter bättre än GTns V10. Speciellt med raka rör...


Och ja, Porsches feghet med mittmotorplattformen stör mig. En kompetent Cayman är en dröm. Älskar mittmotor.

Och bra Porschelista. Tjingpax på shotgun, gärna på NS, när du landat 993 GT2! :)

Men som vanligt så är egentligen effekten helt oväsentlig. Finns förare med 600hk som blir frånåkta av förare med 100hk. Mest fart för pengarna får man om man investerar i sin egen körskicklighet :)

Och det här är så sant, bästa trimmet är att förbättra det som sitter mellan stolen och ratten.

...men ibland är det rätt skoj när det känns som att någon kastar horisonten i nyllet på en också.

Det är dock en extremt slippery slope att vandra. Man blir ALDRIG nöjd när man börjar söka mer effekt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Det är nog ingen feghet utan en nödvändighet. De skulle döda det dom är så kända för. En Porsche ska ha motorn bak :)

Det finns ju en anledning varför Porsche alltid säljer bra och är så populära bland alla generationer.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är nog ingen feghet utan en nödvändighet. De skulle döda det dom är så kända för. En Porsche ska ha motorn bak :)

Naturligtvis är det så, och det är extremt imponerande att Porsche lyckas få en bil som har motorn 'på fel ställe' att gå så fantastiskt som dom gör.

Jag vidmakthåller dock att rent teoretiskt så är mittmotor bättre, och man skulle kunna göra en ännu kompetentare bil om man tillät Boxster/Cayman att blomma ut.

...men naturligtvis vore det kommersiell harakiri att låta instegsmodellen bli kompetentare än premiumvagnen.

Men det är då inte rätt. Och som vanligt går inte business och passion alltid hand i hand. :)

Men ja, jag erkänner, jag skulle mycket gärna ha en elva fast den är 'felkonstruerad'.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Naturligtvis är det så, och det är extremt imponerande att Porsche lyckas få en bil som har motorn 'på fel ställe' att gå så fantastiskt som dom gör.

Jag vidmakthåller dock att rent teoretiskt så är mittmotor bättre, och man skulle kunna göra en ännu kompetentare bil om man tillät Boxster/Cayman att blomma ut.

...men naturligtvis vore det kommersiell harakiri att låta instegsmodellen bli kompetentare än premiumvagnen.

Men det är då inte rätt. Och som vanligt går inte business och passion alltid hand i hand. :)

Men ja, jag erkänner, jag skulle mycket gärna ha en elva fast den är 'felkonstruerad'.

Spot on! =)
 

par

Patek
2-Faktor
Min vän, vi har nog mer gemensamt än väntat.
Cayman, boxster a la dopingversion är carrera gt o här stötte porsche på problem då både boxster o cayman var "för potenta", potentiellt betydligt mer än elvan.

Om det blir porsche igen för egen del, listan:
993 gt2, 964 rs, 991 gt3 alternativt Singer men den är liksom helt överjävligt dyr...


993 gt2 kan vara bland det bästa som byggts. Har dock hört jäkligt låga siffror?
 

par

Patek
2-Faktor
Själv har man hunnit strax under 40 mil i år med min 993 c2 hehe:) Blir nog att sälja den till våren..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vadå mer än väntat? Gillar man GMT och motorstarka tyskar kan man väl inte annat än vara en hyvens snubbe! :p

Carrera GT är fortfarande en av mina absoluta drömbilar, enbart toppat av en Macca F1 och någon obskyr V12 Ferrari från 60-talet tror jag, den tillhör liksom sista generationen sportbilar som fortfarande var analoga och 'på riktigt'. Jag har lite svårt för det här med 'hypercars' och torque vectoring och allt vad det är. Jag förstår liksom inte ens dom där bilarna på papperet...

Dessutom finns det knappt nåt som låter bättre än GTns V10. Speciellt med raka rör...


Och ja, Porsches feghet med mittmotorplattformen stör mig. En kompetent Cayman är en dröm. Älskar mittmotor.

Och bra Porschelista. Tjingpax på shotgun, gärna på NS, när du landat 993 GT2! :)



Och det här är så sant, bästa trimmet är att förbättra det som sitter mellan stolen och ratten.

...men ibland är det rätt skoj när det känns som att någon kastar horisonten i nyllet på en också.

Det är dock en extremt slippery slope att vandra. Man blir ALDRIG nöjd när man börjar söka mer effekt.

Torque vectoring innebär kort och gott att en dator fördelar kraften till det hjul som bäst behöver det.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Naturligtvis är det så, och det är extremt imponerande att Porsche lyckas få en bil som har motorn 'på fel ställe' att gå så fantastiskt som dom gör.

Jag vidmakthåller dock att rent teoretiskt så är mittmotor bättre, och man skulle kunna göra en ännu kompetentare bil om man tillät Boxster/Cayman att blomma ut.

...men naturligtvis vore det kommersiell harakiri att låta instegsmodellen bli kompetentare än premiumvagnen.

Men det är då inte rätt. Och som vanligt går inte business och passion alltid hand i hand. :)

Men ja, jag erkänner, jag skulle mycket gärna ha en elva fast den är 'felkonstruerad'.

Det där med motorn på fel ställe tycker jag är rent dravel. Det finns fördelar och nackdelar med allt så vad är egentligen fel?
 
Bara du inte råkar komma ivägen, för då är du bara ett litet väggupp... :D

Du har ett konstigt nick-name min vän, för att köra Miata...


Håller mig undan så du inte skrapar underredet;)
Körde liite större bil då jag reggade mig. Nu har jag, som många andra gubbar, kommit tillbaka till yngre års bankörande bl.a.
Vill ha det lite slingrigt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Det där med motorn på fel ställe tycker jag är rent dravel. Det finns fördelar och nackdelar med allt så vad är egentligen fel?
Sant men det är väl mer en sak man säger att motorn sitter på fel ställe på en Porsche. Då dom är lite unika med att ha den så långt bak. Finns nog fler nackdelar att ha den där faktiskt. Mittmotor är ju mycket mer optimalt för viktfördelning osv.

På nyare Porschar så märker man ju inte detta så mycket med all elektronik. Man har ju sett fler än en person som inte vet hur man kör en gammal 911 på bana. Känslan som lär infinna sig om det går lite för fort och man släpper gasen i en kurva. Bakänden kommer som ett paket på posten och du har 2 meter till ett räckte =)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Sant men det är väl mer en sak man säger att motorn sitter på fel ställe på en Porsche. Då dom är lite unika med att ha den så långt bak. Finns nog fler nackdelar att ha den där faktiskt. Mittmotor är ju mycket mer optimalt för viktfördelning osv.

På nyare Porschar så märker man ju inte detta så mycket med all elektronik. Man har ju sett fler än en person som inte vet hur man kör en gammal 911 på bana. Känslan som lär infinna sig om det går lite för fort och man släpper gasen i en kurva. Bakänden kommer som ett paket på posten och du har 2 meter till ett räckte =)


Nja, ta då Nismon som exempel som käkar upp allt i sin väg och har motorn fram och väger som en pansarvagn. Även den har ju motorn på fel ställe om man ska vara ärlig och det verkar fungera ganska bra. Med det sagt så kan man slå hål på ytterligare en seglivad myt om Porsche.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Torque vectoring innebär kort och gott att en dator fördelar kraften till det hjul som bäst behöver det.

Jo, jag är väl medveten om vad det är och vad det gör, men personligen så händer magin när det gäller bilkörning i gränssnittet mellan stolen och ratten.

Jag vet att du gillar din GTR och det är oerhört imponerande rent tekniskt att dom lyckas få den klumpen att röra sig som den gör, ännu mer imponerande blir det när vi börjar titta på P1, La Ferrari (världens fulaste namn?) och 918. Men när en förare som Chris Harris som verkligen kan ratta knappt vågar slå av anti-sladden för att bilen är så svårkörd utan kompensation och hjälp från ett lass med datorer, som i fallet med 918, så känns något fel för mig. När det gäller hobbybilskörning så gillar jag den analoga känslan och att få tå-häla helt enkelt.

Och för mig finns det också en tjusning i när man verkligen måste vara en duktig bilförare för att ta den snabbt från A till B, jag misstänker att betydligt fler skulle ta en GTR snabbt runt Mantorp än en tidig Turbo Porsche tex. :)

Det där med motorn på fel ställe tycker jag är rent dravel. Det finns fördelar och nackdelar med allt så vad är egentligen fel?

Även här är jag mycket väl medveten om för- och nackdelar med olika motorplaceringar. Skämtsam ton - anyone?

Däremot så är det ju ur alla teoretiska perspektiv suboptimalt att stoppa den potentiellt tyngsta delen av en bil som man vill ska kunna hålla höga kurvbelastningar utanför bakaxeln. Att 911an går fort i kurvor, och ännu fortare ut ur dom, har den ju bevisat i över 50 år nu dock.

...men ska vi hård-dra vad som är 'fel' motorplacering på riktigt snabba bilar så hittar du inte så många F1or och Le Mans-prototyper som har bakmotor. ;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nja, ta då Nismon som exempel som käkar upp allt i sin väg och har motorn fram och väger som en pansarvagn. Även den har ju motorn på fel ställe om man ska vara ärlig och det verkar fungera ganska bra. Med det sagt så kan man slå hål på ytterligare en seglivad myt om Porsche.
Ja men allt sånt blir ju mindre viktigt på moderna bilar med all elektronik. På en äldre "analog" bil är valet inte så svårt vart motorn ska sitta för bra viktfördelning.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jo, jag är väl medveten om vad det är och vad det gör, men personligen så händer magin när det gäller bilkörning i gränssnittet mellan stolen och ratten.

Jag vet att du gillar din GTR och det är oerhört imponerande rent tekniskt att dom lyckas få den klumpen att röra sig som den gör, ännu mer imponerande blir det när vi börjar titta på P1, La Ferrari (världens fulaste namn?) och 918. Men när en förare som Chris Harris som verkligen kan ratta knappt vågar slå av anti-sladden för att bilen är så svårkörd utan kompensation och hjälp från ett lass med datorer, som i fallet med 918, så känns något fel för mig. När det gäller hobbybilskörning så gillar jag den analoga känslan och att få tå-häla helt enkelt.

Och för mig finns det också en tjusning i när man verkligen måste vara en duktig bilförare för att ta den snabbt från A till B, jag misstänker att betydligt fler skulle ta en GTR snabbt runt Mantorp än en tidig Turbo Porsche tex. :)



Även här är jag mycket väl medveten om för- och nackdelar med olika motorplaceringar. Skämtsam ton - anyone?

Däremot så är det ju ur alla teoretiska perspektiv suboptimalt att stoppa den potentiellt tyngsta delen av en bil som man vill ska kunna hålla höga kurvbelastningar utanför bakaxeln. Att 911an går fort i kurvor, och ännu fortare ut ur dom, har den ju bevisat i över 50 år nu dock.

...men ska vi hård-dra vad som är 'fel' motorplacering på riktigt snabba bilar så hittar du inte så många F1or och Le Mans-prototyper som har bakmotor. ;)


Du verkar helt enkelt tycka att det var bättre förr medan jag gillar allt som har en motor i sig (tom. gräsklippare). Sen vad det gäller motorns placering så finns det inget rätt och fel enligt min mening medan du verkar vara av en annan åsikt. För min del så älskar jag allt som har med motorer att göra och försöker vara öppen till det mesta med undantag för sådant som jag själv provat och upplever som ren skit. Nåväl, låt oss inte vara sura på varandra för att vi är av olika uppfattning ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ja men allt sånt blir ju mindre viktigt på moderna bilar med all elektronik. På en äldre "analog" bil är valet inte så svårt vart motorn ska sitta för bra viktfördelning.


Det handlar ju i grund och botten om en jämn viktfördelning och på GT-R:en har de placerat växellådan bak för att kompensera för motorn.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Du verkar helt enkelt tycka att det var bättre förr medan jag gillar allt som har en motor i sig (tom. gräsklippare). Sen vad det gäller motorns placering så finns det inget rätt och fel enligt min mening medan du verkar vara av en annan åsikt. För min del så älskar jag allt som har med motorer att göra och försöker vara öppen till det mesta med undantag för sådant som jag själv provat och upplever som ren skit. Nåväl, låt oss inte vara sura på varandra för att vi är av olika uppfattning ;)

Jag är inte sur på någon! :)

Men jag erkänner att jag gillar flinta-pinne och att ha anti-sladden i högerfoten. Därmed inte sagt att det var bättre förr, bara att dagens kunder av snabba bilar kräver mer lättkörda åk och det är väl en helt rimlig utveckling för att köra bil snabbt är svårt.

...och jag älskar också motorfordon, och är också öppen för det mesta, och för egen del har jag helt enkelt roligare i en GT3 med växelspak än en 430 med paddlar (har ju iof inte ens fått äran att åka GTR ;) )

...och för det mesta tom. ännu roligare på en komplett analog enduro fastkörd i ett kärr i mitten av Oktober.

Så: each to thier own antar jag! :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag är inte sur på någon! :)

Men jag erkänner att jag gillar flinta-pinne och att ha anti-sladden i högerfoten. Därmed inte sagt att det var bättre förr, bara att dagens kunder av snabba bilar kräver mer lättkörda åk och det är väl en helt rimlig utveckling för att köra bil snabbt är svårt.

...och jag älskar också motorfordon, och är också öppen för det mesta, och för egen del har jag helt enkelt roligare i en GT3 med växelspak än en 430 med paddlar (har ju iof inte ens fått äran att åka GTR ;) )

...och för det mesta tom. ännu roligare på en komplett analog enduro fastkörd i ett kärr i mitten av Oktober.

Så: each to thier own antar jag! :)


Jag tycker både nytt och gammalt har sin charm och väljer att inte ställa mig i ett läger. Vad det gäller Porschens placering av motorn så är det många som glömmer att den har ett baksäte som faktiskt fungerar ganska bra och är till stor nytta. Tack vare det kan man ta med någon extra person och få med en del packning vilket gör att bilen faktiskt går att använda året runt vilket jag också gjorde med min 997 turbo i hela tre år :D

Kan man då säga att Ferrari 458 är behäftad med fel för att den inte har ett baksäte!? Nej, så är det självklart inte.
 
Topp