• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Till Porschefanatikerna: Vad kör jag? :D :cigar:

20140808_122347_zps3bbcc079.jpg

928 eller 924.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Analysera instrumenteringen lite mer. Ledtråd: det är en -88.

Det mesta från Zuffenhausen på den där tiden ser rätt lika ut inuti, men det ser onekligen ut som en 959.

Isf. grattis till en jäkla åktur.

Edit: fel 'hausen'. IWC på hjärnan.

Edit 2: vette sjutton om inte 959 laddade mer än sådär, så den där laddtrycksmätaren kanske är lite klen. Nån 930 turbo isf. Äh, jag vet helt enkelt inte. Ställer mig i skamvrån.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Det mesta från Zuffenhausen på den där tiden ser rätt lika ut inuti, men det ser onekligen ut som en 959.

Isf. grattis till en jäkla åktur.

Edit: fel 'hausen'. IWC på hjärnan.

Edit 2: vette sjutton om inte 959 laddade mer än sådär, så den där laddtrycksmätaren kanske är lite klen. Nån 930 turbo isf. Äh, jag vet helt enkelt inte. Ställer mig i skamvrån.

Tänkte mer att 924/944/928 väl alla har varv till höger.

Bilen i fråga är en 911/930 Turbo Cab. Inte lika ovanlig som 959 men ändock väldigt ovanlig. Denna är enl utsago en av endast fem svensksålda -88. Aldrig kört 930 tidigare men det stämmer verkligen att turbolagget är extremt. :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tänkte mer att 924/944/928 väl alla har varv till höger.

Bilen i fråga är en 911/930 Turbo Cab. Inte lika ovanlig som 959 men ändock väldigt ovanlig. Denna är enl utsago en av endast fem svensksålda -88. Aldrig kört 930 tidigare men det stämmer verkligen att turbolagget är extremt. :D

Är bilen röd och håller du till Götet med omnejd? I så fall har du och jag troligtvis pratat med varandra på Götaplatsen. Grym bil hur som helst.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tyvärr inte min. :( Är dock riktigt sugen på en 930 men det blir isf coupén. Bilen är förövrigt svart och rullar i Sthlm.

Härligt val tycker jag! Jag med flera (tyvärr) verkar ha fått upp ögonen för 930 Turbo på sistone. Har stött på den här på bana några ggr, steeeeenhård!

http://www.speedhunters.com/2013/09/street-racer-930-turbo-redefined/

Det enda jag är tveksam till är att lådan är 4-växlad, känns lite traktor, å andra sidan har jag aldrig kört någon.

Samt att whale tailen och 'dragspels' stötfångarna kanske inte är något under av design. Men, men...
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Härligt val tycker jag! Jag med flera (tyvärr) verkar ha fått upp ögonen för 930 Turbo på sistone. Har stött på den här på bana några ggr, steeeeenhård!

http://www.speedhunters.com/2013/09/street-racer-930-turbo-redefined/

Det enda jag är tveksam till är att lådan är 4-växlad, känns lite traktor, å andra sidan har jag aldrig kört någon.

Samt att whale tailen och 'dragspels' stötfångarna kanske inte är något under av design. Men, men...

Den är så grym, på alla sätt. Fanns en fin vit med röd inredning ute på blocket för några månader sen men den försvann snabbt. Drygt 400 tror jag den låg ute för. Grym färgkombo.

Att den gör 100 på ettan gör den ända hyfsat lättkörd. :D
 

UNO

Panerai
Betr motorns placering;
1a Porschen hade mittmotor.
Porsche slutade tidigt att tävla med svansmotor och ersatte 911 med 904.
Boxster och Cayman är grymt bra bilar, + på Boxstern för cab.
Tvåhjulsdrivna 911:eek:r tilltalar "entreprenörspetsonligheter" med balls som gasar sig ur motgångar precis som 911a ska köras när det släpper. En alldeles egen typ av människor som många vill vara men få verkligen gäller.
Gärna en Carerra cab att ersätta Boxsyern med en dag men inte utan 4-hjulsdrift.
Porsche ordnar körning på is och snö och där blir det tydligt i låga farter om man gillar bak resp 4-hjulsdrift.

Många vet och snackar men få har fått släpp med en miljonbil.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Många vet och snackar men få har fått släpp med en miljonbil.
Vet inte om det är någon merit, men jag har fått släpp, kinnekullering med 993tt, jag trodde jag skulle köra ikapp loaded... Gatdäck som överhettade, det gick sjukt fort att rumpan kom. Som tur var, blev det en spinn på asfalten o inget mer.
 

UNO

Panerai
Vet inte om det är någon merit, men jag har fått släpp, kinnekullering med 993tt, jag trodde jag skulle köra ikapp loaded... Gatdäck som överhettade, det gick sjukt fort att rumpan kom. Som tur var, blev det en spinn på asfalten o inget mer.

Absolut en merit !
Jag förutsätter att du IOM denna erfarenhet kan le åt alla som vet att "det bara är att...".
Jag har avsiktligt spunnit runt med Boxstern på en jätteparkering, det är rätt respektingivande bara så men ett litet kast med en bakhjulsdriven 997a satt i benen ett par dagar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Absolut en merit !
Jag förutsätter att du IOM denna erfarenhet kan le åt alla som vet att "det bara är att...".
Jag har avsiktligt spunnit runt med Boxstern på en jätteparkering, det är rätt respektingivande bara så men ett litet kast med en bakhjulsdriven 997a satt i benen ett par dagar.


Jag har faktiskt aldrig kört varken Cayman eller Boxster, hur är det egentligen uppsatta chassimässigt från fabrik? Jag misstänker att dom är ganska snälla, med initial understyrning, och att man måste provocera dom rätt mycket innan de börjar gå brett?

Mittmotorbilar rent generellt är ju kanske ännu mer lynniga än en svansmotorbil när det väl börjar släppa, själv kör jag turbomatat Elise/Exige-chassie i hobbysammanhang och jag har mixtrat lite med däcksbredder och inställningar för att få den lite mer responsiv eftersom den var på tok för snäll original. Men nu får man verkligen passa sig, har snurrat den några gånger, första sladden kan man med lite skicklighet och erfarenhet hämta hem, men returen måste man vara snabbare än en kobra för att klara av.

Oljesläpp från växellådan i 180-gradaren efter rakan på mittsverige-banan var t.ex. extremt intressant, det är spännande med i princip opposite lock och full gas i typ 150+...
 

UNO

Panerai
Jag har faktiskt aldrig kört varken Cayman eller Boxster, hur är det egentligen uppsatta chassimässigt från fabrik? Jag misstänker att dom är ganska snälla, med initial understyrning, och att man måste provocera dom rätt mycket innan de börjar gå brett?

Mittmotorbilar rent generellt är ju kanske ännu mer lynniga än en svansmotorbil när det väl börjar släppa, själv kör jag turbomatat Elise/Exige-chassie i hobbysammanhang och jag har mixtrat lite med däcksbredder och inställningar för att få den lite mer responsiv eftersom den var på tok för snäll original. Men nu får man verkligen passa sig, har snurrat den några gånger, första sladden kan man med lite skicklighet och erfarenhet hämta hem, men returen måste man vara snabbare än en kobra för att klara av.

Oljesläpp från växellådan i 180-gradaren efter rakan på mittsverige-banan var t.ex. extremt intressant, det är spännande med i princip opposite lock och full gas i typ 150+...

Man måste nog skilja på avsiktligt resp Oavsiktligt när man skriver på ett klockforum.

STOR skillnad på att spinna runt med flit på en parkering mot att få kast på en påfart...

Egentligen i den bästa av världar borde jag som mjuk/mys-åkare gå Porsches körutbildning...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Absolut en merit !
Jag förutsätter att du IOM denna erfarenhet kan le åt alla som vet att "det bara är att...".
Jag har avsiktligt spunnit runt med Boxstern på en jätteparkering, det är rätt respektingivande bara så men ett litet kast med en bakhjulsdriven 997a satt i benen ett par dagar.

Jag har fått fyrhjulssläpp på Nürburgring med en 997 TT. Däcken var lagom överhettade och så även jag :D

Får jag vara med i er klubb nu?
 

ErikGBG

Audemars
Ska köpa min första bil. Tänkte lägga dryga 100k fyfan vad tråkiga bilar man får för det. Köper nog hellre ett busskort och åker.taxi för 99 500
 

Tapiren

Cartier
Ska köpa min första bil. Tänkte lägga dryga 100k fyfan vad tråkiga bilar man får för det. Köper nog hellre ett busskort och åker.taxi för 99 500
Nä, nog finns det massor av roliga bilar för de pengarna, exempelvis;

http://www.blocket.se/uppsala/Maserati_Quattroporte_Evolution_V8_6350_mil__53902367.htm?ca=11&w=3 (Maserati QP)
http://www.blocket.se/helsingborg/Jaguar_XJ_R__363hk__54443879.htm?ca=11&w=3 (Jaguar XJR)
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_CL600_V12_53718978.htm?ca=11&w=3 (Mercedes CL600)

Kanske inte världens mest praktiska eller ekonomiska bilar, men nog är de lite roliga allt.
 
Topp