• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

62D07779-5C2A-4B40-B08F-1CB8D3A0EAD6.jpeg
B6C91F6E-057F-44AC-8B9B-0CDD4A551CB5.jpeg


Bevisat för folk att man inte behöver en SUV för en Sälenhelg. Stor del av besökarna verkade tro det :D
Drömbilen! Bra att se att de används året om!
 
Min förra bil, dvs senaste generationes 3-serie, hade ABS-baserad avkänning. Fick aldrig varning under dom knappt 5 år jag hade den, oavsett sommar- eller (kassa) europeiska dubbfria vinterdäck.

När jag beställde min nuvarande 4-serie GC (som har sensorer i ventilerna) såg jag till att få med riktiga dubbfria vinterdäck, dvs Nokian R2. Säljaren varnade mig då för att dom är så mjuka att det kan ge falsklarm om lågt lufttryck. Har dock inte hänt mig under den korta tid jag kört den på vinterdäck, men det kan kanske vara orsaken till dina problem?
Tack för input! Har själv ABS nu då och kör dubb, men det kanske som du säger med lufttrycket att man ska tänka på det och ha lite högre tryck då... För övrigt så en gång när jag hade pumpat på en mack så åkte jag sedan till min lokala däckfirma, där kunde konstateras ca 0.2 bar lägre tryck, vilket får mig att misstänka att mackens pumpar inte är så tillförlitliga i lufttryckets exakthet...
 
Behöver tips och idéer! Tjejen behöver ny bil..
Kravlista: AC,Automat,Elhissar,Centrallås/Fjärrstyrt lås.
Kvittar vad där står i fronten, och behöver inte vara någon raket utan ju mindre motor är nästan bättre då hon kör väldigt lite.
Budget ligger på 50-60k, gärna så ny som möjligt för pengarna! vad köper man?
När vi var i samma sits köpte vi en Toyota Auris. Helt ok bil, tyvärr låg komfort på långresor (8-10h) men ska man mest köra korta sträckor duger den utmärkt. Hög kvalitet är väl främsta argumentet för dem, inredningen är inte jätterolig och de är väl allmänt inte speciellt spännande, men det är väl just därför man köper en Toyota, man söker spänningen på andra håll.

Lite tråkigare än Golf (om det ens är möjligt?) men troligen högre kvalitet. Prismässigt verkar de ligga i samma nivå.
 
När vi var i samma sits köpte vi en Toyota Auris. Helt ok bil, tyvärr låg komfort på långresor (8-10h) men ska man mest köra korta sträckor duger den utmärkt. Hög kvalitet är väl främsta argumentet för dem, inredningen är inte jätterolig och de är väl allmänt inte speciellt spännande, men det är väl just därför man köper en Toyota, man söker spänningen på andra håll.

Lite tråkigare än Golf (om det ens är möjligt?) men troligen högre kvalitet. Prismässigt verkar de ligga i samma nivå.
Tack! ska kika lite på den :)
 
Nej ingeting än så länge, hennes gamla skrothög gav upp nyligen så inte hunnit kika. Golf/Polo var min första spontana tanke, men japansk bör vara billigare? frågan är hur kvalitén är dock.

Vi kollade lite på bil åt min syrra innan jul och då var vi inne på Polo en del men Seat Ibiza var billigare då, om än inte automat för det var krav på att vara manuell..
 
Tack! ska kika lite på den :)
Om du vill ha en bil som håller på riktigt, köp Prius. Taxichaufförerna kör 30.000 mil med bilarna utan att byta mycket mer än glödlampor. Auris HSD är samma bil. Den verkliga kvaliteten är av yttersta klass till skillnad från Golf osv som förvisso har bättre dörrklang men inget annat att komma med kvalitetsmässigt.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_Hybrid_Automat_Nybesiktad_76592655.htm?ca=11&w=1
Corolla behöver du inte leta efter, bara rosthögar kvar nu.
 
Om du vill ha en bil som håller på riktigt, köp Prius. Taxichaufförerna kör 30.000 mil med bilarna utan att byta mycket mer än glödlampor. Auris HSD är samma bil. Den verkliga kvaliteten är av yttersta klass till skillnad från Golf osv som förvisso har bättre dörrklang men inget annat att komma med kvalitetsmässigt.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_Hybrid_Automat_Nybesiktad_76592655.htm?ca=11&w=1
Corolla behöver du inte leta efter, bara rosthögar kvar nu.
Ja, de är riktigt bra, sådana rekommenderar jag till alla vänner som egentligen inte vill ha en bil.
 
Om du vill ha en bil som håller på riktigt, köp Prius. Taxichaufförerna kör 30.000 mil med bilarna utan att byta mycket mer än glödlampor. Auris HSD är samma bil. Den verkliga kvaliteten är av yttersta klass till skillnad från Golf osv som förvisso har bättre dörrklang men inget annat att komma med kvalitetsmässigt.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_Hybrid_Automat_Nybesiktad_76592655.htm?ca=11&w=1
Corolla behöver du inte leta efter, bara rosthögar kvar nu.
Har kört vår Prius i 15k mil nu utan problem. Bilen har gått 21k.
Har bytt batteri en gång och parkeringslampor två gånger.
Vill man ha kvalitet och kan stå ut med att den inte är någon Porsche så är det ett bra val.
 
Behöver tips och idéer! Tjejen behöver ny bil..
Kravlista: AC,Automat,Elhissar,Centrallås/Fjärrstyrt lås.
Kvittar vad där står i fronten, och behöver inte vara någon raket utan ju mindre motor är nästan bättre då hon kör väldigt lite.
Budget ligger på 50-60k, gärna så ny som möjligt för pengarna! vad köper man?

Dom pengarna räcker ju rätt långt om man kollar på Opel. Inte alls så tokigt märke för den som inte gillar bilar, så att säga. Långt bättre än sitt rykte här i Sverige. Ryktet ger behagligt andrahandsvärde för köparen.
 
Är det någon som är insatt i hur det fungerar med förmånsvärde gällande tjänstebil? Släpar förmånsvärdet en månad eller är det för innevarande månad, dvs. bilen jag kör i januari - kommer det förmånsvärdet på januarilönen eller på februarilönen?
 
Är det någon som är insatt i hur det fungerar med förmånsvärde gällande tjänstebil? Släpar förmånsvärdet en månad eller är det för innevarande månad, dvs. bilen jag kör i januari - kommer det förmånsvärdet på januarilönen eller på februarilönen?
Vad sa ditt lönekontor när du frågade? ;)
På min arbetsplats hanteras det som lön, reseräkningar etc, dvs det som händer i januari kommer på februarilönen.
 
Vad sa ditt lönekontor när du frågade? ;)
På min arbetsplats hanteras det som lön, reseräkningar etc, dvs det som händer i januari kommer på februarilönen.

Lönekontoret har stängt såhär dags, ska givetvis fråga när de har öppet igen.. Egentligen behöver jag fråga två lönekontor, då jag kommer att byta arbetsgivare under mitten av januari.
Därför som jag undrar lite hur det här med förmånsvärden kommer att slå under januari / feburari.

Har bil hos nuvarande arbetsgivare - Här slutar jag den 12/1.
Kommer att plocka ut ny bil hos min nya arbetsgivare som jag börjar hos den17/1.

Oavsett så kommer jag att få förmånsvärde hos min nuvarande arbetsgivare.. Tänker mest på hur det blir hos den kommande arbetsgivaren, när första förmånsvärdet blir där.
 
Lönekontoret har stängt såhär dags, ska givetvis fråga när de har öppet igen.. Egentligen behöver jag fråga två lönekontor, då jag kommer att byta arbetsgivare under mitten av januari.
Därför som jag undrar lite hur det här med förmånsvärden kommer att slå under januari / feburari.

Har bil hos nuvarande arbetsgivare - Här slutar jag den 12/1.
Kommer att plocka ut ny bil hos min nya arbetsgivare som jag börjar hos den17/1.

Oavsett så kommer jag att få förmånsvärde hos min nuvarande arbetsgivare.. Tänker mest på hur det blir hos den kommande arbetsgivaren, när första förmånsvärdet blir där.
Nitlott. Enligt Skatteverkets regler blir du alltid förmånsbeskattad per kalendermånad, oavsett vilken dag i månaden man hämtar ut/avvecklar bilen.
 
Har arbetat för Skoda/Audi/VW Mobilitetsgarantier, om ni har några funderingar om bärgning eller vilka fel som vi bärgar på så får ni gärna fråga på!

Har ni några krav på däck? Så som den andra tyska kollegan kan ha om det inte är run flat (eller är det bara skrönor?).
 
Har ni några krav på däck? Så som den andra tyska kollegan kan ha om det inte är run flat (eller är det bara skrönor?).
Nej inga krav på däck, dock är det krav på punkteringsfria däck, lagningssats eller reservdäck ifall man får punktering och vill ha kostnadsfri hjälp.
 
Är det stor skillnad i driftsäkerhet mellan de tre märkena?

Kan man dra några slutsatser kring ägarprofilerna utifrån felen?
Ja absolut, stor skillnad på märkena och vilka som äger de. Generellt skulle jag säga att Skoda är det mest stabila märket av de tre, problemen är mer utspridda så att säga, beror helt enkelt på vilka servicar man gjort samt hur man tagit hand om bilen, ägarna skulle jag säga är mer bilkunniga samt passerat medelåldern.
VW samt Audi ägarna har mest köpt märket för att det är det som funkar, dvs noll koll på bilar, ringer gärna in på små problem såsom gul däcktryckslampa osv.
Sen har jag börjat märka att just VW har stora problem med elektroniken, kan vara allt från att bilen visar alla varningslampor till att hela system låser sig och inte vill samarbeta.
Audi är mer åt VW hållet med elektroniken, dock väldigt många feltankningar skulle jag säga.. mer krävande klientel kan jag tillägga.

Kan tillägga att jag även suttit på Volvo Emergency call samt ett par försäkringsbolags bärgningstjänst, kan förmodligen svara på det mesta inom assistanser och bärgningar så ni får gärna fråga på :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja absolut, stor skillnad på märkena och vilka som äger de. Generellt skulle jag säga att Skoda är det mest stabila märket av de tre, problemen är mer utspridda så att säga, beror helt enkelt på vilka servicar man gjort samt hur man tagit hand om bilen, ägarna skulle jag säga är mer bilkunniga samt passerat medelåldern.
VW samt Audi ägarna har mest köpt märket för att det är det som funkar, dvs noll koll på bilar, ringer gärna in på små problem såsom gul däcktryckslampa osv.
Sen har jag börjat märka att just VW har stora problem med elektroniken, kan vara allt från att bilen visar alla varningslampor till att hela system låser sig och inte vill samarbeta.
Audi är mer åt VW hållet med elektroniken, dock väldigt många feltankningar skulle jag säga.. mer krävande klientel kan jag tillägga.

Kan tillägga att jag även suttit på Volvo Emergency call samt ett par försäkringsbolags bärgningstjänst, kan förmodligen svara på det mesta inom assistanser och bärgningar så ni får gärna fråga på :)

Intressant att höra, berätta gärna mer av dina iakttagelser!
 
Hur har det gått, nån lösning?
Tack för återkoppling:) än så länge ingen varning, tänkte vänta och se om den varnar på samma däck, är så fallet kanske möjlighet till punktering finns men tror med på något annat.. Och varnar den igen ska jag försöka pumpa i ny luft på relativt kalla däck o sen köra en bit innan jag stannar till med bilen
 
Ja absolut, stor skillnad på märkena och vilka som äger de. Generellt skulle jag säga att Skoda är det mest stabila märket av de tre, problemen är mer utspridda så att säga, beror helt enkelt på vilka servicar man gjort samt hur man tagit hand om bilen, ägarna skulle jag säga är mer bilkunniga samt passerat medelåldern.
VW samt Audi ägarna har mest köpt märket för att det är det som funkar, dvs noll koll på bilar, ringer gärna in på små problem såsom gul däcktryckslampa osv.
Sen har jag börjat märka att just VW har stora problem med elektroniken, kan vara allt från att bilen visar alla varningslampor till att hela system låser sig och inte vill samarbeta.
Audi är mer åt VW hållet med elektroniken, dock väldigt många feltankningar skulle jag säga.. mer krävande klientel kan jag tillägga.

Kan tillägga att jag även suttit på Volvo Emergency call samt ett par försäkringsbolags bärgningstjänst, kan förmodligen svara på det mesta inom assistanser och bärgningar så ni får gärna fråga på :)

Tack för ett intressant inlägg! Det bekräftar en del fördomar.

Det kanske du inte vill berätta men jag måste ju fråga; har ni en "best of" -pärm med de värsta historierna?

Är folk generellt trevliga när de ringer in eller är de stressade och irriterade, får ni ta mycket "skit"?
 
Tillbaka
Topp