• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Komfort och profil har ett samband, men det har även bredd och profil. 225/40 är t.ex en lakrisrem med noll komfort och dessutom tvivelaktig prestanda, 275/35 har gigantiskt mycket mer gummi och komfort.
19/9,5 eller 10” fälg bak (eller bredare) med ett passande ET och rejäla däck skulle passa bilen i fråga.

Personligen gillar jag inte bred kant, det får fälgen att se mindre ut och aningen daterad, ekrarna skall helst ansluta mot fälgkanten, gärna en konkav fälg med typen klassisk krysseker, blir aldrig gammalt :)

Jag är helt med dig. Har dessvärre 225/40 på s3 nu och den klarar inte så mycket mer om jag har förstått det hela rätt.

Bred kant kan se riktigt trist ut, det enda som jag egentligen kan tycka ser värre ut är när någon kränkt på för små däck för fälgen så däckkanten blir rundad och i princip försvinner. Någon balans där är givetvis att föredra.
Rattar du något skoj?

Jag är helt med dig. Har dessvärre 225/40 på s3 nu och den klarar inte så mycket mer om jag har förstått det hela rätt.

Bred kant kan se riktigt trist ut, det enda som jag egentligen kan tycka ser värre ut är när någon kränkt på för små däck för fälgen så däckkanten blir rundad och i princip försvinner. Någon balans där är givetvis att föredra.
Rattar du något skoj?

Ja riktigt illa med för smala däck på fälgen...
Kör en smidig familjeräser, M3 E90 11`, helt oem förutom modifierat avgas, det förtjänar den motorn :)
Men har funderat på nån ljus solfilm, det är så långt jag kan sträcka mig :)

M3_E90 - 1.jpg

Kör en smidig familjeräser, M3 E90 11`, helt oem förutom modifierat avgas, det förtjänar den motorn :)

M3_E90 - 1.jpg

Wow. Kul! Har du någon brukis utöver den eller får den gå på heltid?
Solfilm, Fair enough! Den behöver inget mer. Fulländad mao.

Någon mer än mig som får i tid och otid däcktrycksvarnar indikeringen att slås på trots att däcktrycket på alla däck är samma? Har en seat cupra, är väl likställt system som resterande i vag gruppen i princip... Läser av omkretsen med hjälp av ABSsensorerna... Misstänker att systemet är känsligt vid tex snö, regn och grus men bara en teori...

@falten Har haft samma system utan problem i många bilar från VAG så nej - det ska inte vara känsligt om det är synkroniserat på rätt sätt efter däcksbyte. Skulle säga att det snarare är ovanligt med falskindikering. Däremot de som har aktivt TPMS verkar ha problem ofta (många gånger beroende på snålhet och pirat-sensorer dock)

M3_E90 - 1.jpg
Underbart! Fan så snygg den är den där färgen och riktigt koolt med fyrdörrars M3 - ser så hårig ut!

@falten Har haft samma system utan problem i många bilar från VAG så nej - det ska inte vara känsligt om det är synkroniserat på rätt sätt efter däcksbyte. Skulle säga att det snarare är ovanligt med falskindikering. Däremot de som har aktivt TPMS verkar ha problem ofta (många gånger beroende på snålhet och pirat-sensorer dock)
Okej, vad menar du med synkroniserat? Efter byte till vinterdäcken fick man i vanlig ordning trycka "set" efter ett tag men har liksom kommit upp felmeddelande efter det... Funderar om systemet kan bli lurat när framhjulen har diffbroms, nu var det iofs bakhjulet som larma idag, men om rotationen blir något annorlunda ... Känns iofs inte så troligt

Okej, vad menar du med synkroniserat? Efter byte till vinterdäcken fick man i vanlig ordning trycka "set" efter ett tag men har liksom kommit upp felmeddelande efter det... Funderar om systemet kan bli lurat när framhjulen har diffbroms, nu var det iofs bakhjulet som larma idag, men om rotationen blir något annorlunda ... Känns iofs inte så troligt
Nej det ska räcka att köra initiering efter däcksbyte. Annars är det nåt annat, så klnsligt är det inte.

Nej det ska räcka att köra initiering efter däcksbyte. Annars är det nåt annat, så klnsligt är det inte.
Okej, har läst att indikering sker med att däcktrycksskillnaden skulle vara ca 30% lägre i så fall garanterat inte punka på däcket då kanske största felmarginalen är 0.1bar när man har pumpat på däcken igen med tryckluft hos närmsta mack...

Någon som har en passat GTE och kan meddela hur många km de kan köra på full laddning vid 0-gradig temperatur? Det står 38 km på min när den är full-laddad, kommer ca 30 km. Är det det man kan räkna med? Bilen är ca 1 mån gammal

Någon som har en passat GTE och kan meddela hur många km de kan köra på full laddning vid 0-gradig temperatur? Det står 38 km på min när den är full-laddad, kommer ca 30 km. Är det det man kan räkna med? Bilen är ca 1 mån gammal

Inte Passat GTE specifikt - men ja, det där är nog ett rimligt förhållande mellan uppvisat och verkligt när det gäller plugin- och elbilar.

Nöjd i övrigt? Räknar lite på en sådan som tjänstebil till sommaren.

Behöver tips och idéer! Tjejen behöver ny bil..
Kravlista: AC,Automat,Elhissar,Centrallås/Fjärrstyrt lås.
Kvittar vad där står i fronten, och behöver inte vara någon raket utan ju mindre motor är nästan bättre då hon kör väldigt lite.
Budget ligger på 50-60k, gärna så ny som möjligt för pengarna! vad köper man?

Någon mer än mig som får i tid och otid däcktrycksvarnar indikeringen att slås på trots att däcktrycket på alla däck är samma? Har en seat cupra, är väl likställt system som resterande i vag gruppen i princip... Läser av omkretsen med hjälp av ABSsensorerna... Misstänker att systemet är känsligt vid tex snö, regn och grus men bara en teori...
Har du ett aktivt TPMS så måste hjulen monteras på samma sätt vid varje skifte annars fattar systemet inte
vilket hjul som är vilket med felmeddelande som följd.

Ett passivt system jämför rotationshastigheten pä hjulen med hjälp av ABS sensorerna, dessa system felar sällan om ABS fungerar som det ska i övrigt, kolla vad du har för system till att börja med.
Lycka till.

Har du ett aktivt TPMS så måste hjulen monteras på samma sätt vid varje skifte annars fattar systemet inte
vilket hjul som är vilket med felmeddelande som följd.

Ett passivt system jämför rotationshastigheten pä hjulen med hjälp av ABS sensorerna, dessa system felar sällan om ABS fungerar som det ska i övrigt, kolla vad du har för system till att börja med.
Lycka till.
ABS

Behöver tips och idéer! Tjejen behöver ny bil..
Kravlista: AC,Automat,Elhissar,Centrallås/Fjärrstyrt lås.
Kvittar vad där står i fronten, och behöver inte vara någon raket utan ju mindre motor är nästan bättre då hon kör väldigt lite.
Budget ligger på 50-60k, gärna så ny som möjligt för pengarna! vad köper man?
Letar andra bil med samma kriterier och samma prislapp. Funderat lite på både golf och corolla. Har ni kikat på något speciellt?

Letar andra bil med samma kriterier och samma prislapp. Funderat lite på både golf och corolla. Har ni kikat på något speciellt?
Nej ingeting än så länge, hennes gamla skrothög gav upp nyligen så inte hunnit kika. Golf/Polo var min första spontana tanke, men japansk bör vara billigare? frågan är hur kvalitén är dock.

Jepp, felade dock aldrig under ca de tre månader jag körde med sommardäcken sen jag köpte bilen
Ok. När du kalibrerar prova att efter set eller confirm att köra en lite längre sträcka, ibl behöver bilen ett par mil för att den nya kalibreringen skall fastna.
Annars får det nog bli verkstad är jag rädd.
Hoppas du får till det.

Ok. När du kalibrerar prova att efter set eller confirm att köra en lite längre sträcka, ibl behöver bilen ett par mil för att den nya kalibreringen skall fastna.
Annars får det nog bli verkstad är jag rädd.
Hoppas du får till det.
Tack ska testa det, sen fundera på att pumpa på däcken igen när de är kalla istället för när de har körts en bit efter den varnat sist...

Jepp, felade dock aldrig under ca de tre månader jag körde med sommardäcken sen jag köpte bilen

Min förra bil, dvs senaste generationes 3-serie, hade ABS-baserad avkänning. Fick aldrig varning under dom knappt 5 år jag hade den, oavsett sommar- eller (kassa) europeiska dubbfria vinterdäck.

När jag beställde min nuvarande 4-serie GC (som har sensorer i ventilerna) såg jag till att få med riktiga dubbfria vinterdäck, dvs Nokian R2. Säljaren varnade mig då för att dom är så mjuka att det kan ge falsklarm om lågt lufttryck. Har dock inte hänt mig under den korta tid jag kört den på vinterdäck, men det kan kanske vara orsaken till dina problem?

Tillbaka
Topp