• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nä, nog finns det massor av roliga bilar för de pengarna, exempelvis;

http://www.blocket.se/uppsala/Maserati_Quattroporte_Evolution_V8_6350_mil__53902367.htm?ca=11&w=3 (Maserati QP)
http://www.blocket.se/helsingborg/Jaguar_XJ_R__363hk__54443879.htm?ca=11&w=3 (Jaguar XJR)
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_CL600_V12_53718978.htm?ca=11&w=3 (Mercedes CL600)

Kanske inte världens mest praktiska eller ekonomiska bilar, men nog är de lite roliga allt.


Hmm! De där bilarna skulle jag inte ens vilja glida runt i om jag så fick dem gratis. Inte för att det är något fel på bilarna men försäkringen på en yngre kille (dvs. inte en 50-åring) i kombination med verkstadsbesöken får mig att känna spysmak.
 

Sjobedan

Rolex

Everglade

Omega
2-Faktor
Erikgbg . Det finns roligt för runt 100´. Allt beror på hur stor bil du behöver, hur ny, vilken driftekonomi du vill ha och hur du definierar tråkigt / roligt.

för 100´ inkl lite prut får du en bil från 08-10 med 160+ hk med max 10000 mil.

BMW 120 M-sport -08
Honda Type-R -09
Golf GTI el. GT - 09
VW Scirocco -09
Mazda 3 MPS-09
Mitsubishi Lancer Ralliart 240hk -10
m.fl....

Eller några år äldre
BMW Z4 -03
BMW 330 IA-06
MB SLK320 -03
Porsche 928GTS-92
Honda S2000-04
Porsche 986 Boxster -98
Audi S4-04
Audi TT-07
Volvo s60R AWD
Mazda RX8-06 (grymt rolig)
Nissan 350Z-05


Mycket HK behöver inte betyda körglädje men det hjälper till.
 

Tapiren

Cartier
Hmm! De där bilarna skulle jag inte ens vilja glida runt i om jag så fick dem gratis. Inte för att det är något fel på bilarna men försäkringen på en yngre kille (dvs. inte en 50-åring) i kombination med verkstadsbesöken får mig att känna spysmak.

Tja, en gammal Maserati är väl kanske inte en bra bruksbil men med tanke på vad även nyare och mer mediokra bilar kostar i service tror jag man kan klara sig hyfsat ändå (jämför med vad kamremsbytet kostar på Maseratin och en nyare Audi med V6). XJR:en kostar däremot inte många kronor i drift, tröstiga förvisso men service (och raparationer) är riktigt överkomligt på de där, jag har haft tre stycken och de har inte kostat speciellt mycket att hålla i drift.

Men det finns många, många andra också. BMW 330 som nämns ovan är ett utmärkt val, som inte behöver haverera privatekonomin totalt. Mazda RX8 är också riktigt fräck för pengarna, och spännande med sin lite udda motorkonstruktion.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tja, en gammal Maserati är väl kanske inte en bra bruksbil men med tanke på vad även nyare och mer mediokra bilar kostar i service tror jag man kan klara sig hyfsat ändå (jämför med vad kamremsbytet kostar på Maseratin och en nyare Audi med V6). XJR:en kostar däremot inte många kronor i drift, tröstiga förvisso men service (och raparationer) är riktigt överkomligt på de där, jag har haft tre stycken och de har inte kostat speciellt mycket att hålla i drift.

Men det finns många, många andra också. BMW 330 som nämns ovan är ett utmärkt val, som inte behöver haverera privatekonomin totalt. Mazda RX8 är också riktigt fräck för pengarna, och spännande med sin lite udda motorkonstruktion.


Det känns bara att bilarna som du länkar till kommer rasa runt nästa krön och glöm inte heller vad försäkringen kostar för en yngre person.
 

Sjobedan

Rolex
Tja, en gammal Maserati är väl kanske inte en bra bruksbil men med tanke på vad även nyare och mer mediokra bilar kostar i service tror jag man kan klara sig hyfsat ändå (jämför med vad kamremsbytet kostar på Maseratin och en nyare Audi med V6). XJR:en kostar däremot inte många kronor i drift, tröstiga förvisso men service (och raparationer) är riktigt överkomligt på de där, jag har haft tre stycken och de har inte kostat speciellt mycket att hålla i drift.

Men det finns många, många andra också. BMW 330 som nämns ovan är ett utmärkt val, som inte behöver haverera privatekonomin totalt. Mazda RX8 är också riktigt fräck för pengarna, och spännande med sin lite udda motorkonstruktion.

Rx8an är en mycket rolig och potent bil. (går ju nästan att dra varvmätaren 2 varv innan den säger stopp. Vankel!)
 

Tapiren

Cartier
Det känns bara att bilarna som du länkar till kommer rasa runt nästa krön och glöm inte heller vad försäkringen kostar för en yngre person.
Tja, jag kan bara svara för XJR:en eftersom jag haft tre sådana (och 20st andra modeller av samma märke) och det har aldrig varit tal om några ras, eller knappt ens några småfel. Försäkringen är också väldigt överkomlig, Jaguar är inte så populära bland skadedrabbade gruppet (främst yngre än) så bolagens kostnad för märket är ganska låg. Men min poäng var inte att Jaguar är bättre än alla andra bilar, utan bara att det finns roliga bilar för under 100´.

Sen beror det ju på vad som är "roligt", jag tyckte min Bentley Turbo var "rolig" att äga även om körupplevelsen var ungefär densamma som i en gammal Chevrolet Caprice, i den bilen låg det roliga mer i design, inredning osv. I andra änden hittar vi exempelvis Alfa Romeo, väldigt underhållande motor/styrning så den var ju "rolig" på ett annat sätt.

Jag har faktiskt svårt att se vilken ny bil som är så mycket roligare än exempelvis RX8, S2000, BMW 330 utan att för den sakens skull också bära med sig lite tyngre kostnader för drift / underhåll.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tja, jag kan bara svara för XJR:en eftersom jag haft tre sådana (och 20st andra modeller av samma märke) och det har aldrig varit tal om några ras, eller knappt ens några småfel. Försäkringen är också väldigt överkomlig, Jaguar är inte så populära bland skadedrabbade gruppet (främst yngre än) så bolagens kostnad för märket är ganska låg. Men min poäng var inte att Jaguar är bättre än alla andra bilar, utan bara att det finns roliga bilar för under 100´.

Sen beror det ju på vad som är "roligt", jag tyckte min Bentley Turbo var "rolig" att äga även om körupplevelsen var ungefär densamma som i en gammal Chevrolet Caprice, i den bilen låg det roliga mer i design, inredning osv. I andra änden hittar vi exempelvis Alfa Romeo, väldigt underhållande motor/styrning så den var ju "rolig" på ett annat sätt.

Jag har faktiskt svårt att se vilken ny bil som är så mycket roligare än exempelvis RX8, S2000, BMW 330 utan att för den sakens skull också bära med sig lite tyngre kostnader för drift / underhåll.


Jag tycker en BMW 325 duger gott till att ha kul med om jag ska vara ärlig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor


Just Michell & Co ska man dock inte köpa en skruv av. Skurkfirma.

Angående Jaguar, visst finns det utbredda problem med typ kamkedjesträckare (minns jag rätt?) på åttorna? Annars håller jag med om mycket kring märket. Framförallt försäkringen gör att ekonomin blir helt ok. Dessutom associeras jag betydligt hellre med den ägarbilden än den för gamla tyska lyxbilar.
 

Tapiren

Cartier
Sant, det var bara ett exempel på en bil i snygg spec som jag hittade lite snabbt, jag hade inte heller velat köpa bil där.

Jo, kamkedjsesträckarna är klena men de är ganska lätta att byta, antingen gör man det själv eller lämnar bort. Tror det kostar c:a 8000kr på en vanlig XJ/XK, något dyrare på en bil med kompressor. När dessa är bytta är man dock "hemma", eftersom de byts till en annan typ av sträckare som inte har problemet (gäller dock enbart byten gjorda efter c:a -04, fram tills dess använde man samma klena material som tidigare). Så problemet är i praktiken ganska litet, bara man får se kvitto på utfört byte eller prutar på inköpspriset. Men jag skulle tro att 8/10 bilar har sträckare av rätt typ numera.
 

Hmmmm

Omega
997 Turbo ned dubbelkoppling är en fantastisk allroundbil, perfekt i stan. Rätt liten, 4WD, mkt vrid med sports chrono plus, låter inte för mkt, stabilitetskobtroll, backvarnare, 0-100 på 3,4 s och 317,4 km/h toppfart allt verifierat med GPS och Porschegaranti gör det hela väldigt problemfritt. Barnstol får plats bak för sexåring ett tag till iaf.
 
  • Like
Reactions: cab

Hmmmm

Omega
Så det enda man kanske skulle bilja byta till ät 997 Turbo S som har 0.2 bar mer i ladd (1,2) men drömbilen är nog Ruf Rt12R med 800 hk 365+ km/h GPS toppfart. Men segt ned manuell låda i stan och 800 hk.

Har inte riktigt vat mig vid 991 Turbo ser rätt bullig och stor ut. Och en miljon ytterligare....
Ll
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Så det enda man kanske skulle bilja byta till ät 997 Turbo S som har 0.2 bar mer i ladd (1,2) men drömbilen är nog Ruf Rt12R med 800 hk 365+ km/h GPS toppfart. Men segt ned manuell låda i stan och 800 hk.

Har inte riktigt vat mig vid 991 Turbo ser rätt bullig och stor ut. Och en miljon ytterligare....
Ll

Jag älskar allt utom priset ;)
 
997 Turbo ned dubbelkoppling är en fantastisk allroundbil, perfekt i stan. Rätt liten, 4WD, mkt vrid med sports chrono plus, låter inte för mkt, stabilitetskobtroll, backvarnare, 0-100 på 3,4 s och 317,4 km/h toppfart allt verifierat med GPS och Porschegaranti gör det hela väldigt problemfritt. Barnstol får plats bak för sexåring ett tag till iaf.

Haha önskar jag kunde ha en sambo som ställde upp på att ha en 997 som familjebil :D
 
Min sambo älskade min 997 turbo. Men hade hon fått betala för den så tror jag inte vi hade varit ihop idag :D :D :D

Haha kan tänka mig det, har tyvärr världens mest bilointresserade flickvän som bara ser så väldigt mycket annat man kan få för de pengarna. Kan väl inte heller säga emot henne riktigt men visst fan som gammal bildnörd drömmer man ju om Porsche :D

Edit: Hon avskyr ju iofs allt som påvisar någon form rikedom eller prylar som är erkänt dyra. Hon ser det som showoff och anser det vara sjukt patetiskt helt enkelt :p
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Haha kan tänka mig det, har tyvärr världens mest bilointresserade flickvän som bara ser så väldigt mycket annat man kan få för de pengarna. Kan väl inte heller säga emot henne riktigt men visst fan som gammal bildnörd drömmer man ju om Porsche :D

Edit: Hon avskyr ju iofs allt som påvisar någon form rikedom eller prylar som är erkänt dyra. Hon ser det som showoff och anser det vara sjukt patetiskt helt enkelt :p


Såg till henne att ett hus/radhus är ett sätt att visa att man har pengar på när det väl blir dags för det ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Klockrent (yes i said it) framförallt eftersom vi just nu är mitt upp i husletandet! skickade en bild på en 997 Turbo till henne nu och bedyrade hur bra familjebil det tydligen är, får väl se vad hon svarar....tror jag vet dock :nailbiting:


Det är bara att inse att vi är olika. Vi grabbar gillar bilar och bärs och brudar gillar smink och klänningar :D
 

Tapiren

Cartier
Haha kan tänka mig det, har tyvärr världens mest bilointresserade flickvän som bara ser så väldigt mycket annat man kan få för de pengarna. Kan väl inte heller säga emot henne riktigt men visst fan som gammal bildnörd drömmer man ju om Porsche :D

Edit: Hon avskyr ju iofs allt som påvisar någon form rikedom eller prylar som är erkänt dyra. Hon ser det som showoff och anser det vara sjukt patetiskt helt enkelt :p
Det där känner jag igen! Jag har försökt förklara att en dyr klocka eller bil i praktiken ofta är en bra investering. Hade jag köpt den Rolex jag planerat köpa i våras hade den idag varit värd ungefär samma som jag gav, men hennes "parfymklocka" för 3500kr såhär sex månader senare i praktiken är värdelös. Det kallar jag dyrt!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det där känner jag igen! Jag har försökt förklara att en dyr klocka eller bil i praktiken ofta är en bra investering. Hade jag köpt den Rolex jag planerat köpa i våras hade den idag varit värd ungefär samma som jag gav, men hennes "parfymklocka" för 3500kr såhär sex månader senare i praktiken är värdelös. Det kallar jag dyrt!


Hur kan en bil i praktiken ofta vara en bra investering?
 

Tapiren

Cartier
Nej, jag tar faktiskt tillbaka den formuleringen, men i alla fall klockor är ofta ganska stabila värdemässigt.

Jag är kanske ovanligt snål men jag har aldrig sålt en bil för mindre än jag gav, och nästan alltid haft täckning för mina kostnader under ägandeperioden.
 
Topp