• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kul! Bekräftar du @alfgren kommentarer hur den uppträder till vardags?

Ja, till viss del. Jag bor själv i en liten stad där det mestadels är landsväg och småvägar för att ta sig någonstans. I stadstrafik så är det lite väl stötigt och spårigt när det kommer till farthinder, kullerstensgator etc. Det hela blir inte bättre heller med DSG-lådan som är rätt ryckig vid lägre hastigheter. Det är dock ingenting som Clubsporten är ensam om utan vad jag förstått så gäller det alla bilar med DSG(6?). Vet att det diskuterats tidigare i tråden och vill minnas att @alfgren är mannen med koll.

Såvida inte DSG i Clubsporten är väsentligt annorlunda än övriga DSG utbudet skulle jag inte oroa mig för mycket för den delen. Man vänjer sig. Om man tänker sig att lådan är en manuell låda utan koppling och anpassar körningen efter det så tycker jag det funkar. Allt över 10 km/h tycker jag är helt ok i DSG. Fickparkering i uppförsbacke - not so much.

Ska ärligt säga att jag inte kört Clubsport, däremot vanliga GTI och Megane RS-nånting*. Om bilen är mest lik GTI så tror jag man kan stå ut - är den mest lik Megane RS - då står i alla fall jag inte ut.

Du MÅSTE provköra den här typen av bil ordentligt i din egen miljö @DonDraper . Provkör du bara på nåt banevent är risken stor att du blir missnöjd i vanlig trafik. Det är så otroligt olika typ av körning. Jag älskade Meganen på bana...

* den hade nån sifferkombination efter sig som jag glömt bort. "280" kanske?

Också hört FXX-K på bana (Ringen) och det är bland det sjukaste jag hört jag med. Vi hörde plötsligt ett vrålande yl genom skogen och ner kommer den i minst 200 km/h, inbromsandes, tre snabba nedväxlingar, in i kurvan och hårt ut, lika snabbt som den kom. Personligen tycker jag dock att dessa boxersexor låter precis lika bra och jag går oftast igång mer på dem. De låter hårdare och råare och tenderar att låta lite mer "mekaniskt", hur man nu ska uttrycka det, men en skrikande Ferraritolva har ju sin charm med. De andra som ligger right up there för mig är nog gamla Ferrari F1 V12or och högvarviga raka sexor. Och den där FXXen lät ju faktiskt inte mycket annorlunda än en gammal F1a... :wideyed:

Jag gjorde misstaget att stå 2 meter bakom en FXX-K i depån och hetsade väl lite om att han skulle gasa lite.
Vet inte om det var efter detta, men jag har någon typ av hörselskada nu! - helt klart värt!!:D

Tänkte checka läget här, äger idag ingen bil alls men var nyligen på intervju där det skulle kunna behövas bil för resor i arbetet. Då jag är relativt ung och har begränsat kapital undanstoppat så tänker jag mig en bil kring 30tkr. Vad finns i denna prisklass som är vettigt sett till kvalité, pris, service. Kollade lite på blocket på audi a3, vad skulle ni rekommendera?

Behöver inte gå snabbt men gärna som ser hyfsat ut och är bränslesnål samt passar i storstad.

Kan rekommendera en Toyota corolla. Inte supersexig men relativt problemfri bil med ok utseende. Dock Inget för pendling på motorväg

Vi åkte och tittade på den. Personalen bråkade högljutt med varandra i 10 min, de la aldrig märke till oss. Sen gick vi. :) Mot nästa!

VW med kamkedja = känslig kombination. Jag hade läst på exakt vilka motorer i och årsmodeller som hade problem, vissa TSI-motorer är rent skräp.
Det är något äldre motorer som har de problemen. Tror 2014 och tidigare. Sen är problemen inte alls så stora som Teknikens Värld försökte få det till. Men visst har de funnits.

Har själv en 1.4 polo från -11 som jag fått i arv. Man har ju funderat lite över det här med motorproblemen men hittills (peppar peppar) har den gått som en klocka. Har iof bara gått lite under 5000 mil hittills och oljan har bytts årligen. Frågan är bara om det gör någon skillnad...

Har själv en 1.4 polo från -11 som jag fått i arv. Man har ju funderat lite över det här med motorproblemen men hittills (peppar peppar) har den gått som en klocka. Har iof bara gått lite under 5000 mil hittills och oljan har bytts årligen. Frågan är bara om det gör någon skillnad...
Är det icke-turbo varianten? I så fall är det helt lugnt.

Är det icke-turbo varianten? I så fall är det helt lugnt.

Phew!
Är en 1.4 med 84 vilt frustande hästar som styrs av en DSG låda. Mormor var inne på en Seat Ibiza Cupra först "för den var fin!" men handlaren som mormor och morfar köpt de tre tidigare bilarna (Pro Auto) tyckte det var liite mycket med 180hk så då blev tipset en Polo som han inte ens kunde sälja. Lite synd bara att VW Sverige inte tog in Polo Cross för det var det första valet..

Phew!
Är en 1.4 med 84 vilt frustande hästar som styrs av en DSG låda. Mormor var inne på en Seat Ibiza Cupra först "för den var fin!" men handlaren som mormor och morfar köpt de tre tidigare bilarna (Pro Auto) tyckte det var liite mycket med 180hk så då blev tipset en Polo som han inte ens kunde sälja. Lite synd bara att VW Sverige inte tog in Polo Cross för det var det första valet..
Då är motorn lugn, men du har å andra sidan DSG lådan som i princip består av glas invändigt...

Skämt åsido, men nyckeln för att få DSG med torrkoppling att hålla är: Antingen står du still. Eller så kör du. Inga mellanting. Kryp aldrig fram med foten lätt på bromsen eller dylikt.

Då är motorn lugn, men du har å andra sidan DSG lådan som i princip består av glas invändigt...

Skämt åsido, men nyckeln för att få DSG med torrkoppling att hålla är: Antingen står du still. Eller så kör du. Inga mellanting. Kryp aldrig fram med foten lätt på bromsen eller dylikt.

Det har jag koll på men tack ändå!
Jag sitter mest i sakta rullandes trafik i 10-30 eller motorväg så det är rätt lugnt. Om nu skiten rasar så får jag kasta i en ny låda och sälja bilen. Då har den kostat mig en ny låda så det är hur man än vrider på det billigt ändå. Helt klart är dock att Bmws lådor är MYCKET skönrare! Riktiga automater och de senare är u ruggigt snabba att växla manuellt med.

Låter som du har erfarenhet av vw-bilar innan 2012. Varken DSG lådan eller kamrem är något större problem längre.

Någon som testat ”autopiloten” i nya E-klass?
Börjar eventuellt att pendla lite mer än tidigare så det vore najs att bara hugga en termos på vägen ut och vakna till på väg till jobbet.

Jag fattar att den inte funkar vintertid, men hur är det på sommaren?

Vi har haft 3 transporters med dsg. aldrig ett enda problem. Under ganska många år och mil.
Det kan nog variera en hel del, beroende på typ av DSG, årsmodell osv. Vi hade en hel del problem på förra jobbet, just med Transporters och DSG. Felet som drabbar dem är väl inte heller sådant att lådorna strular eller krånglar, de går alldeles utmärkt... tills det att de rasar. Vi tyckte också att de var tämligen problemfria, men sen föll flera av dem isär ganska plötsligt.

Men de flesta DSG-lådorna går nog ganska bra, även om felfrekvensen är stor är det ju ändå långt fler bilar som går bra, än de som inte gör det.

Sen är ju lådan ganska jobbig att leva med om man är van vid en "vanliga" automatlåda, i synnerhet om man kör mycket i stadstrafik. På landsväg märker man ingen större skillnad varken till det bättre eller sämre, tycker jag.

Det kan nog variera en hel del, beroende på typ av DSG, årsmodell osv. Vi hade en hel del problem på förra jobbet, just med Transporters och DSG. Felet som drabbar dem är väl inte heller sådant att lådorna strular eller krånglar, de går alldeles utmärkt... tills det att de rasar. Vi tyckte också att de var tämligen problemfria, men sen föll flera av dem isär ganska plötsligt.

Men de flesta DSG-lådorna går nog ganska bra, även om felfrekvensen är stor är det ju ändå långt fler bilar som går bra, än de som inte gör det.

Sen är ju lådan ganska jobbig att leva med om man är van vid en "vanliga" automatlåda, i synnerhet om man kör mycket i stadstrafik. På landsväg märker man ingen större skillnad varken till det bättre eller sämre, tycker jag.
Så kan det vara. Vi har haft sedan 2011-12 och framåt.
Varje bil runt 20 000 mil.

Låter som du har erfarenhet av vw-bilar innan 2012. Varken DSG lådan eller kamrem är något större problem längre.
Jag har väldigt bra insyn i DSG problem, betydligt bättre än allmänheten om vi uttrycker det så. Problemen har absolut minskat men jämfört med en planetväxelautomat är felfrekvensen mycket högre.

Kamrem? Det har vi inte pratat om

Tillbaka
Topp