Familjebilsdags. En tvååring och en till på väg till hösten. Vi behöver nyare, större bil. Tittar på Subaru outback, skoda superb och passat. 2015, 2016. Ca. 225 000. Den förstnämnda har jag ett känslomässigt band till, men behöver egentligen inte hög markfrigång el 4hjulsdriften. Sen är det det här med bränslet. Hade trott nästa bil skulle bli min första diesel men nu börjar jag tveka... Subaru drar ju lite mer än en motsvarande Vag. Dessutom har de slutat tillverka dieslar. Vi hoppas kunna behålla bilen 6-7år iallafall. Vågar man köpa diesel? VAG-bilarna finns ju med snåla 1,4 l bensinare. Har ej provkört just den motorn. Nån som har en uppfattning om dem? Vad kommer hända med alla dieslar som svenska folket köpt på sig de senaste åren?
Har haft en Outback 2,0d -11 (förra, men under skalet är det samma motor+vxl som nya) och har idag en Passat 4M TDI -17
Subarun är snålare i verkligheten trots konstant fyrhjulsdrift (jag låg på 0,65 snitt) men det spelar ingen roll för ekonomin blir mycket sämre ändå jämfört med Passat eftersom Subarun kostar hela 3kr per mil bara i service. Det är 1500 mil /12mån intervall och ingen service kostade mindre än 4500kr. Det har betydligt större påverkan än skillnad i förbrukning. Försäkringen var också dyrare.
Om du inte behöver hög markfrigång och fyrhjulsdrift ser jag ingen egentlig anledning att köpa Subaru Outback. Inredningen är bedrövligt utförd jämfört med tyskarna exempelvis.
Innevarande Passat är en väldigt kompetent bil på de flesta områden. Finns liksom ingen parameter som inte håller toppklass. Kanske inte bäst på någon enskild faktor men ligger liksom 2-3a på varenda del. Utrymme, Ekonomi, Motorer osv. Ingenting är dåligt. Växellådan DSG får viss kritik men om man bara fattar att det egentligen är en manuell låda med automatisk koppling så är det inga praktiska problem med det. Numera håller den.
Om du tittar på Passat kan du lägga till Superb också. Under skalet extremt lik Passat men har större baksäte och något sämre ljudisolering framförallt från motorn. Viss förfining saknas mot Passat.
1.4TSI Passat har knappt sålts några så det är lika bra att du köper en ny i så fall. Kampanjpris nu 259 tusen och dessutom kan du privatleasa för 2695kr/mån. Det är närmast gratis för en så ny stor bil och det kommer vara billigare än att köpa en tre år gammal bil pga billigare service och försäkring.
Alternativet du kanske kan fundera på är att köpa en begagnad Passat GTE. 225' kanske är något för lite men 250' går de att få tag på för. Fördelen med dessa är att de alltid är sålda som förmånsbilar så de är välutrustade. 40km ärlig räckvidd enbart på el.
1.4TSI har enbart sålts som privatleasing och hyrbil och dessa är till 90% vita/röda med enda tillvalet dragkrok...