• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Min och sambons nya vrålåk i de norrländska klimatet.
20180309_190524.jpg
 
6B40DEC3-685A-4BCE-B73B-180499CC8FCA.jpeg


Ska eventuellt börja pendla till och från arbete inom ett par månader, och jag funderar på vettig pendlarbil.

- Diesel
- Automat
- Tyst rent nå jävulskt inuti
- 4wd
- Ej kombi
- Ej VAG
- Skall se representativ ut, alltså ej typ Renault Laguna, Citroën eller annan ful bil.

Budget 400k
Max mil = 5000

Vad säger panelen om gamla CLSen? Jag är inte teknikintresserad alls, så länge det finns blåtand och fina högtalarsystem är jag nöjd. Jag har inga problem med att köra en fyra till fem år gammal bil som den bara ska pendlas med.
 

Edin

Panerai
CLS är riktigt trevligt Norrlänningen! 250 är dock trött men 350 är helt ok. Vet dock inte om en E klass är tystare med tanke på fasta rutramar. Dock slår CLS E klass i inredningen. Nått som jag upplevt bland det tystaste är dock S klass och Lexus motsvarighet.
 
CLS är riktigt trevligt Norrlänningen! 250 är dock trött men 350 är helt ok. Vet dock inte om en E klass är tystare med tanke på fasta rutramar. Dock slår CLS E klass i inredningen. Nått som jag upplevt bland det tystaste är dock S klass och Lexus motsvarighet.

Jag har alltid diggat CLS ända sedan gen 1 kom. En av få fyrdörrars som jag tycker ser riktigt bra ut.
Osäker dock på om jag tycker att nya CLS är lika snygg rent estetiskt? Att det är en ljusår gånger bättre bil råder det nog inga tvivel om däremot.

MB från 2017 är egentligen helt otroliga. Kolla bara nya e-klass coupe, AMG GT och S-klass coupe. Känns som att det är en era av smakfulla och sjukt fina coupeer som ser bra ut från exakt alla vinklar.

C57A5828-B447-409F-A354-E43D13476518.jpeg


Jag anser att S-klass coupe är en av de finaste bilar som någonsin gjorts.
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har alltid diggat CLS ända sedan gen 1 kom. En av få fyrdörrars som jag tycker ser riktigt bra ut.
Osäker dock på om jag tycker att nya CLS är lika snygg rent estetiskt? Att det är en ljusår gånger bättre bil råder det nog inga tvivel om däremot.

MB från 2017 är egentligen helt otroliga. Kolla bara nya e-klass coupe, AMG GT och S-klass coupe. Känns som att det är en era av smakfulla och sjukt fina coupeer som ser bra ut från exakt alla vinklar.

C57A5828-B447-409F-A354-E43D13476518.jpeg


Jag anser att S-klass coupe är en av de finaste bilar som någonsin gjorts.

Minns du Zatzy-tiden? Jag var 100 % BMW-bög. Idag så tycker jag Volvo är ballare än BMW. Merca är den solklara favoriten. För tio år sedan dissade jag min E55 ganska bra. Idag drömmer jag om en E63S. Lustigt är bara förnamnet. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur känner ni ang nya Model 3, Tesla? Farsan ligger långt fram i kön i Sverige och tycker det är ett bra köp pga av billigare driftkostnader etc.

Jag är dock skeptisk. Man vet att Teslas inte riktigt håller samma kvalitet som t.ex tyska bilar i samma prisklass. Dessutom tror jag eventuella reparationer är skyhöga jämfört men vanliga reparationer som görs på vanlig diesel/bensinare.

Försäkringen? Är inte den rätt så jäkla hög också?

Han siktar in sig på "premiumvarianten" som går på $42500 i USA, måste bli närmre 500k i Sverige. För de pengarna kan man ju köpa en V90, 5-serie etc, dessutom kan man köpa en 3-4 år gammal BMW M5 i bra skick för samma peng haha...

Nej jag är skeptiskt mot Teslan.

Vad säger ni?
 
Minns du Zatzy-tiden? Jag var 100 % BMW-bög. Idag så tycker jag Volvo är ballare än BMW. Merca är den solklara favoriten. För tio år sedan dissade jag min E55 ganska bra. Idag drömmer jag om en E63S. Lustigt är bara förnamnet. :)

Nu trillade eventuellt min pollett ner, började ditt nick på Zatzy på K? :)
 
Senast ändrad:

donpasta

Panerai
Hur känner ni ang nya Model 3, Tesla? Farsan ligger långt fram i kön i Sverige och tycker det är ett bra köp pga av billigare driftkostnader etc.

Jag är dock skeptisk. Man vet att Teslas inte riktigt håller samma kvalitet som t.ex tyska bilar i samma prisklass. Dessutom tror jag eventuella reparationer är skyhöga jämfört men vanliga reparationer som görs på vanlig diesel/bensinare.

Försäkringen? Är inte den rätt så jäkla hög också?

Han siktar in sig på "premiumvarianten" som går på $42500 i USA, måste bli närmre 500k i Sverige. För de pengarna kan man ju köpa en V90, 5-serie etc, dessutom kan man köpa en 3-4 år gammal BMW M5 i bra skick för samma peng haha...

Nej jag är skeptiskt mot Teslan.

Vad säger ni?

Jag tror den kommer bli en HIT! för bilbranschen går mot elbilar och enligt kompis som varit i USA som äger en model S idag och som står i kö för en model 3 så säger han att han kommer sälja sin model S när model 3 släpps. Han säger kvalitet i 3:a är bättre än de tidiga model S... och kan din pappa ladda den hemma så kommer han köra nästan gratis och gör han som min kompis som satt solceller på sitt hus så kör han helt gratis förutom bilkostnaden ;)
 

Edin

Panerai
Jag har alltid diggat CLS ända sedan gen 1 kom. En av få fyrdörrars som jag tycker ser riktigt bra ut.
Osäker dock på om jag tycker att nya CLS är lika snygg rent estetiskt? Att det är en ljusår gånger bättre bil råder det nog inga tvivel om däremot.

MB från 2017 är egentligen helt otroliga. Kolla bara nya e-klass coupe, AMG GT och S-klass coupe. Känns som att det är en era av smakfulla och sjukt fina coupeer som ser bra ut från exakt alla vinklar.

C57A5828-B447-409F-A354-E43D13476518.jpeg


Jag anser att S-klass coupe är en av de finaste bilar som någonsin gjorts.

Kan inte hålla med herrn mer!

Hade inte pengar varit ett bekymmer skulle jag utan att tveka kört en S-klass coupe året runt och bytt när en ny modell kommit ut. Dock undrar jag lite hur MB tänker när de släpper en ny CLS (som i min menig är ruggigt snygg!) och sen visar en 4-dörrars GT som bygger på E-klass chassiet? Men men, vissa modeller är inte min kopp.

Nu tror jag att jag är lite yngre än herrn men min förra bil var ju en gubbracer (aka kokainsläde) och jag gillade den skarpt.
7. Clk 500.JPG

B-stolpelösa coupéer är ju så fina (och inte en enda bild med ruterna nere har jag att visa..)!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag tror den kommer bli en HIT! för bilbranschen går mot elbilar och enligt kompis som varit i USA som äger en model S idag och som står i kö för en model 3 så säger han att han kommer sälja sin model S när model 3 släpps. Han säger kvalitet i 3:a är bättre än de tidiga model S... och kan din pappa ladda den hemma så kommer han köra nästan gratis och gör han som min kompis som satt solceller på sitt hus så kör han helt gratis förutom bilkostnaden ;)
Har din pappas kompis kusins mamma sett model 3 på riktigt alltså. Det var som fasen. ;)
 
  • Like
Reactions: par

donpasta

Panerai
Har din pappas kompis kusins mamma sett model 3 på riktigt alltså. Det var som fasen. ;)

Haha nej min kompis som har en model S har varit i USA i jobb och då passat på att "hyra" en model 3 på någon hemsida som man kan hyra privatbilar från ägarna... jag svarade på en killes inlägg om att hans pappa står på kö på en model 3... om du kollar citatet i mitt inlägg så förstår du ;)
 

par

Patek
2-Faktor
Hur känner ni ang nya Model 3, Tesla? Farsan ligger långt fram i kön i Sverige och tycker det är ett bra köp pga av billigare driftkostnader etc.

Jag är dock skeptisk. Man vet att Teslas inte riktigt håller samma kvalitet som t.ex tyska bilar i samma prisklass. Dessutom tror jag eventuella reparationer är skyhöga jämfört men vanliga reparationer som görs på vanlig diesel/bensinare.

Försäkringen? Är inte den rätt så jäkla hög också?

Han siktar in sig på "premiumvarianten" som går på $42500 i USA, måste bli närmre 500k i Sverige. För de pengarna kan man ju köpa en V90, 5-serie etc, dessutom kan man köpa en 3-4 år gammal BMW M5 i bra skick för samma peng haha...

Nej jag är skeptiskt mot Teslan.

Vad säger ni?
Modellen är säkert hur bra och prisvärd som helst. Problemet är väll att de inte klarar av att leverera bilar och hittar nya ursäkter varje gång det brister. Jag tror inte de får ihop kalkylen och går back på varje bil dessutom. Istället för att få fram bilar till alla kunder som förbeställt och lagt handpenning lägger man någon miljard på att skicka upp en raket till mars....
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Modellen är säkert hur bra och prisvärd som helst. Problemet är väll att de inte klarar av att leverera bilar och hittar nya ursäkter varje gång det brister. Jag tror inte de får ihop kalkylen och går back på varje bil dessutom. Istället för att få fram bilar till alla kunder som förbeställt och lagt handpenning lägger man någon miljard på att skicka upp en raket till mars....
Ja det verkar ju vara förseningar redan i västra USA, där leveranserna skulle börja...
 

Tapiren

Cartier
Ska eventuellt börja pendla till och från arbete inom ett par månader, och jag funderar på vettig pendlarbil.

- Diesel
- Automat
- Tyst rent nå jävulskt inuti
- 4wd
- Ej kombi
- Ej VAG
- Skall se representativ ut, alltså ej typ Renault Laguna, Citroën eller annan ful bil.

Budget 400k
Max mil = 5000

Vad säger panelen om gamla CLSen? Jag är inte teknikintresserad alls, så länge det finns blåtand och fina högtalarsystem är jag nöjd. Jag har inga problem med att köra en fyra till fem år gammal bil som den bara ska pendlas med.

Nu uppfyller just detta ex alla krav men med din budget får du en Mercedes S-klass, CLS är förvisso kanonfin men S-klass är ett nummer större och mer påkostad;
https://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_S_350_BlueTec_4_Matic_Lang_AMG_73314962.htm?ca=11&w=3
Sen är Jaguar XF icke att förglömma;
https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XF_30d__300_hk____R_sport_76680637.htm?ca=11&w=3
Med din budget får du till och med en XJ;
https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XJ_3_0D_LUXURY_76072688.htm?ca=11&w=3
S90 hade också varit en het kandidat om jag hade din kravspec;
https://www.blocket.se/orebro/Volvo_S90_D4_AWD_Inscription_76686229.htm?ca=11&w=3&last=1
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan tänka mig det men ändå att sätta så högt utgång, som de här...
image.png
Handlarna annonserar bruttopriser eftersom de inte får annonsera nettopriser. En del har dessutom bilar som är uttagna innan kampanjerna är startade = dyrare att ta en bil i lager än att beställa samma bil helt ny. Blir lite konstigt ibland.

>95% av försäljningen är till företag som har ramavtal och dessutom finns det kampanjer som jag alldeles nyss länkade till. Du får en toppenfin Arteon GTS för några kronor över 400' utrustad och klar om du går till en ÅF och begär offert.

Skärmavbild 2018-03-10 kl. 14.44.09.png

Metallic, drag och parkeringsvärmare är allt man behöver komplettera med. R-line, Active Info Display, Executivepaket och 20" är gratis.
 
Senast ändrad:

falten

Cartier
Handlarna annonserar bruttopriser eftersom de inte får annonsera nettopriser. En del har dessutom bilar som är uttagna innan kampanjerna är startade = dyrare att ta en bil i lager än att beställa samma bil helt ny. Blir lite konstigt ibland.

>95% av försäljningen är till företag som har ramavtal och dessutom finns det kampanjer som jag alldeles nyss länkade till. Du får en toppenfin Arteon GTS för några kronor över 400' utrustad och klar om du går till en ÅF och begär offert.

Skärmavbild 2018-03-10 kl. 14.44.09.png

Metallic, drag och parkeringsvärmare är allt man behöver komplettera med. R-line, Active Info Display, Executivepaket och 20" är gratis.
Smart drag av VW att skrämma bort eventuella kunder med att skriva grundpris på 450k då, briljant.. I det här fallet på Stockholmsmässan
image.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Smart drag av VW att skrämma bort eventuella kunder med att skriva grundpris på 450k då, briljant.. I det här fallet på Stockholmsmässan
image.jpeg
Så ser verkligheten ut inom VAG. Kolla skillnaden mellan kampanjmodellen (grå) mot bruttopriset (blå). Från bruttot gäller ramavtal så lite beroende på hur bra avtal man har kan det ändå löna sig att utgå från det priset.
Skärmavbild 2018-03-10 kl. 14.56.08.png
 

Johe

Omega
Hur känner ni ang nya Model 3, Tesla? Farsan ligger långt fram i kön i Sverige och tycker det är ett bra köp pga av billigare driftkostnader etc.

Jag är dock skeptisk. Man vet att Teslas inte riktigt håller samma kvalitet som t.ex tyska bilar i samma prisklass. Dessutom tror jag eventuella reparationer är skyhöga jämfört men vanliga reparationer som görs på vanlig diesel/bensinare.

Försäkringen? Är inte den rätt så jäkla hög också?

Han siktar in sig på "premiumvarianten" som går på $42500 i USA, måste bli närmre 500k i Sverige. För de pengarna kan man ju köpa en V90, 5-serie etc, dessutom kan man köpa en 3-4 år gammal BMW M5 i bra skick för samma peng haha...

Nej jag är skeptiskt mot Teslan.

Vad säger ni?

Hur långt fram i kön är långt fram i kön? Jag hängde på låstet och förbokade nån minut efter lanseringen 2016, fick nyligen min uppskattade leveranstid framflyttad till "början av 2019". Känns ju trist, men har egentligen inte så stort behov av bil och har varit utan i ett år nu, så spelar egentligen ingen roll.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur långt fram i kön är långt fram i kön? Jag hängde på låstet och förbokade nån minut efter lanseringen 2016, fick nyligen min uppskattade leveranstid framflyttad till "början av 2019". Känns ju trist, men har egentligen inte så stort behov av bil och har varit utan i ett år nu, så spelar egentligen ingen roll.
Dagen efter, men på Tesla i Malmö, om det gör någon skillnad. Men det står samma för oss också iallafall.
 

WiktorK

Omega
Upptäckte vid tvätt av bilen idag att jag fått skrapmärken på stötfångaren bak.

Det känns som att det bara är färg från andra bilen som lagt sig ovanpå, känns strävt när man känner på det. Verkar som sagt inte som det gått igenom min lack då det känns som en upphöjning.

Min bil är förmånsbil så ingen fara på taket egentligen. Men vore skönt att slippa anmäla och blanda in jobbet i detta, då det känns som något man bör kunna lösa själv.

Finns det något idiotsäkert sätt att få bort detta? Idiotsäkert så tillvida att min insats inte kan göra det värre.

Har läst någon om någon lera som ska vara bra mot sluts etc?
 
Topp