• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Privat leasing måste ju vara det mest dåliga affär man kan göra inom billaffärer! Typ samma kostnad som ett bil lån men efter kontraktstiden så äger du inte bilen och har du gjort minsta fel åker du på straffavgift... plus på volvo så är det billigare att ta ett billån än att ta ett privat leasing avtal :)
Det där stämmer - i teorin. Att privatleasa exempelvis en VW Polo för 1995kr/mån är billigare än vad du kan äga den för. Det beror på att generalagenten skjuter till stöd som inte är tillgängligt för kontantköp. Ett annat exempel är Audi Q3 för 2995kr/mån.

Privat leasing måste ju vara det mest dåliga affär man kan göra inom billaffärer! Typ samma kostnad som ett bil lån men efter kontraktstiden så äger du inte bilen och har du gjort minsta fel åker du på straffavgift... plus på volvo så är det billigare att ta ett billån än att ta ett privat leasing avtal :)
Tror du att det går att finansiera en q3 för 3000kr månaden och äga den efter 36mån?
Räntan och servicen inkluderad

Privatlesat 2 bilar. Den senaste lämnades tillbaka med någon parkeringsskada, skrap etc (bor i Göteborg city och parkerar på gatan). Men ännu värre var att 3v innan den skulle lämnas tillbaka spydde en åksjuk person i bilen. Rakt på instrumentpanelen, golv och säte. Lämnades in för rekond och satt 4 wounderbaum i. Dock luktade den fortfarande och allt var nog inte helt borta.
Inte en krona extra fick jag betala när jag lämna tillbaka.

Även hört från andra som privatlesat att de inte heller fått betala något extra när de lämnat tillbaka

Tycker privatleasing -om inte annat- har ideologiska fördelar.
Ganska mupp egentligen, att låna till något som har ett så stort värdetapp som en ny bil. Aå gör man ju inte i andra sammanhang?

var på volvo idag och pratade med en säljare om detta och han gav mig då helt fel info för han sa du får inte ha hund i bilen eller om barn spiller något så skall du ersätta det osv samt att köper man en ny bil ingår service de första 3 åren osv så han menade att du betalar för något som inte blir ditt sen... fan vad jag hatar när man frågar efter info och den som jobbar i en bilhall inte kan ge info utan bara vill tjäna pengar inte konstigt att folk är så trötta på bilhandlare!

Privatleasing eller personalbil är ju najs som fan för oss som inte har väldigt framgångsrika företag.

Idag skulle jag aldrig någonsin låsa upp kapital och chansa att äga en bil. Om tre-fyra år så kan marknaden vara totalt omkastad beroende på politiska beslut såväl inom Sverige som EU. Lägg till utvecklingen på alternativa drivmedel så får gärna ett leasingbolag ta den risken.

Privatleasing är najs på små skitbilar samt miljöbilar.

var på volvo idag och pratade med en säljare om detta och han gav mig då helt fel info för han sa du får inte ha hund i bilen eller om barn spiller något så skall du ersätta det osv samt att köper man en ny bil ingår service de första 3 åren osv så han menade att du betalar för något som inte blir ditt sen... fan vad jag hatar när man frågar efter info och den som jobbar i en bilhall inte kan ge info utan bara vill tjäna pengar inte konstigt att folk är så trötta på bilhandlare!
Han hade ju rätt i sak dock.

tror inte det i första hand handlar om ekonomi utan om smidighet. Finns ett värde i det också.

Sant och Sant. Men nu var det ju en M2 som diskuterades och den har mindre utsläpp.

Min poäng är att det silas mygg och sväljs kameler så mycket vid bilköp. Folk hänger upp sig på 1dl upp eller ner i förbrukning men byter gladeligen bil och tar nya 250 tusen i värdeminskning utan att blinka...

edit: Skattehöjningen på M2 blir 8000kr första tre åren. Alltså 10500kr totalt per år.

Inte mycket pengar, egentligen. För min del är det mest det vettiga i den skatten för runt 800 mil om året, och att jag sträckt TCO-budgeten snäppet längre än mitt samvete tillåter redan.

Nästan svåraste med att välja bil. Vill man tillräckligt mycket fixar man en rätt flådig bil, men var ligger gränsen för att det är värt det? Surt att sitta med en gnagande känsla av att bitit ett lite för stort stycke i tre år. Ännu surare att privatköpt i det läget och vara låst av att värdetapp och restskuld inte alltid linjerar helt på nybil. Nog så viktigt, om inte annat lätt att bli fartblind i flera bemärkelser i den här tråden :)

Ekonomiskt oberoende hade underlättat ibland.

Privatlesat 2 bilar. Den senaste lämnades tillbaka med någon parkeringsskada, skrap etc (bor i Göteborg city och parkerar på gatan). Men ännu värre var att 3v innan den skulle lämnas tillbaka spydde en åksjuk person i bilen. Rakt på instrumentpanelen, golv och säte. Lämnades in för rekond och satt 4 wounderbaum i. Dock luktade den fortfarande och allt var nog inte helt borta.
Inte en krona extra fick jag betala när jag lämna tillbaka.

Även hört från andra som privatlesat att de inte heller fått betala något extra när de lämnat tillbaka

Jag pratade med en bekant på Bilsweden om detta och hans uppfattning var att runt 50-60% får betala något extra när de lämnar tillbaka sin leasade bil, antingen för övermil eller överslitage.

Tror du att det går att finansiera en q3 för 3000kr månaden och äga den efter 36mån?
Räntan och servicen inkluderad
Runt 3000kr är nog ungefär vad det kostar om man har lite flyt med försäljningen efter 36 månader, men då har man ju tagit risken att bilen rasar i värde (dieselförbudstider...) osv. Det är verkligen prisvärt med dessa leasingerbjudanden, Audi kan inte ha speciellt stor marginal på en sådan affär, samtidigt som affären nog snarare ligger i tillbehören, väljer man bara till automat, metallic och drag blir Q3:an 1000kr dyrare per månad och vill man ha skinnklädsel och lite annat godis blir det snabbt dyrt.

Vår ena bil är leasad

Golf Variant R-line, 150hk tsi, värmare, drag, led/xenon, försäkring, v-hjul samt, 2000mil/år, service för 3300kr/månad.

Inget överjävligt bra men helt ok

Jag grunnade länge på det där med kostnaden.
Men jag känner redan nu innan jag ens fått bilen hur riktigt jäkla kul det skall bli. Sen att jag hade kommit undan med x antal tusen billigare med en annan bil är en annan femma.

Inte mycket pengar, egentligen. För min del är det mest det vettiga i den skatten för runt 800 mil om året, och att jag sträckt TCO-budgeten snäppet längre än mitt samvete tillåter redan.

Nästan svåraste med att välja bil. Vill man tillräckligt mycket fixar man en rätt flådig bil, men var ligger gränsen för att det är värt det? Surt att sitta med en gnagande känsla av att bitit ett lite för stort stycke i tre år. Ännu surare att privatköpt i det läget och vara låst av att värdetapp och restskuld inte alltid linjerar helt på nybil. Nog så viktigt, om inte annat lätt att bli fartblind i flera bemärkelser i den här tråden :)

Ekonomiskt oberoende hade underlättat ibland.

Skrev för ett tag sedan och sökte lite biltips. Nu har jag kollat en hel del själv och tänkte höra med er hur jag skall resonera. Har funnit följande tre modeller. Hyundai i30, golf, honda civic. Lägger in lite länkar till blocket på några ex jag kikat på. Vilken bil hade ni valt och varför?
Att tillägga: det som är viktigt för min del är billig i drift (bränslesnål), så tyst kupé som möjligt samt att den kan rulla hyfsat vettigt på motorväg.
F.Ö så skiljer försäkringskostnaderna ganska mycket där golfen är absolut billigast för en helförsäkring. 734kr/mån (är under 25) och de resterande 840kr/mån. Hade ni valt hel/halv?
EDIT: Har länsförsäkringar nu och de är bland de billigaste jag kan få när jag kollar bil, eller bör jag byta? Tips?

https://www.blocket.se/malmo/Hyundai_i30_1_4_109hk_Nybesiktigad_Nyservad_S_77895769.htm?ca=23_11&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland..._besiktad__15500MIL_78181354.htm?ca=23_11&w=3
https://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Civic_1_8_sport__77844112.htm?ca=23_11&w=3

Skrev för ett tag sedan och sökte lite biltips. Nu har jag kollat en hel del själv och tänkte höra med er hur jag skall resonera. Har funnit följande tre modeller. Hyundai i30, golf, honda civic. Lägger in lite länkar till blocket på några ex jag kikat på. Vilken bil hade ni valt och varför?
Att tillägga: det som är viktigt för min del är billig i drift (bränslesnål), så tyst kupé som möjligt samt att den kan rulla hyfsat vettigt på motorväg.
F.Ö så skiljer försäkringskostnaderna ganska mycket där golfen är absolut billigast för en helförsäkring. 734kr/mån (är under 25) och de resterande 840kr/mån. Hade ni valt hel/halv?

https://www.blocket.se/malmo/Hyundai_i30_1_4_109hk_Nybesiktigad_Nyservad_S_77895769.htm?ca=23_11&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland..._besiktad__15500MIL_78181354.htm?ca=23_11&w=3
https://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Civic_1_8_sport__77844112.htm?ca=23_11&w=3
Glöm Huyndaien direkt. Den bullrar fruktansvärt, mycket mer än andra i klassen.
Mellan Golf och Hondan är det jämnare. Är Golfen billigare att försäkra så är det väl ett starkt argument. Den generationen av Golf har dock en del rostproblem som kan bli tråkigt. Hondan är bättre där och har dessutom närmast skottsäker mekanisk kvalitet. Jag hade valt den.
Bränslekostnaderna kommer skilja så lite att det inte avgör valet.

Senast ändrad:
EDIT: Har länsförsäkringar nu och de är bland de billigaste jag kan få när jag kollar bil, eller bör jag byta? Tips?

Jag hade undvikit VW:n, inte för att det är en dålig bil men kvalitetsmässigt hade jag föredragit en japansk eller möjligen koreansk bil om jag nu var intresserad av låga driftkostnader.

Stirra dig inte blind på bränsleförbrukningen, om du inte kör extremt långt varje år. Kör du bara 1000-1500 mil gör en skillnad på 1dl/mil bara strax över 100kr/månad i ökad kostnad.

Jag hade nog inte haft mer än halvförsäkring på en så gammal/billig bil men det är helt upp till dig och dina förutsättningar.

Ok, jag är helt färsk på detta så såga mig inte nu för eventuella dumma frågor...

Så här: Om man har som tanke att lägga upp ett bilköp på finans men en kontantinsats på dryga 100k, och låna resterande 60-80k, med en plan om att sälja bilen efter dryga 2 år. Vad är det för skillnad om jag lägger upp lånet på 5 år, eller om man smaskar på och kör 10 år för att hålla nere månadskostnaden för lånet? Förstår att det blir dyrare i längden med ett längre lån, men då jag som sagt tänkt lösa det efter 24 mån, vad har jag att förlora? Finansieringen kommer att läggas upp med 2% ränta hos Santander och enligt deras hemsida kan man lösa lånet när som helst utan kostnad. Så här skriver Santander på sin hemsida
Kan jag lösa mitt lån i förtid?
Du kan alltid lösa ditt lån eller din kredit i förtid utan extra kostnad. Du betalar endast ränta fram till den dagen skulden löses i sin helhet.

Betyder det då att jag ska betala ränta i alla de år jag lagt upp lånet på, eller är jag "fri" så fort de fått in sina pengar? Sitter lite halvdåligt till på jobbet under hela dagen så därför chansar jag att fråga här istället för att ringa just nu.

Ok, jag är helt färsk på detta så såga mig inte nu för eventuella dumma frågor...

Så här: Om man har som tanke att lägga upp ett bilköp på finans men en kontantinsats på dryga 100k, och låna resterande 60-80k, med en plan om att sälja bilen efter dryga 2 år. Vad är det för skillnad om jag lägger upp lånet på 5 år, eller om man smaskar på och kör 10 år för att hålla nere månadskostnaden för lånet? Förstår att det blir dyrare i längden med ett längre lån, men då jag som sagt tänkt lösa det efter 24 mån, vad har jag att förlora? Finansieringen kommer att läggas upp med 2% ränta hos Santander och enligt deras hemsida kan man lösa lånet när som helst utan kostnad. Så här skriver Santander på sin hemsida
Du kan alltid lösa ditt lån eller din kredit i förtid utan extra kostnad. Du betalar endast ränta fram till den dagen skulden löses i sin helhet.

Betyder det då att jag ska betala ränta i alla de år jag lagt upp lånet på, eller är jag "fri" så fort de fått in sina pengar? Sitter lite halvdåligt till på jobbet under hela dagen så därför chansar jag att fråga här istället för att ringa just nu.

Brukar banker verkligen gå med på 10 års lån på en bil ?

Damp ned i inkorgen, coolt samarbete mellan Rimac och svensk Halda
565F7F60-F9F8-4D7C-9D1F-6D67AE695571.jpeg
175C20A3-F614-499D-8F48-84498EDEE4A5.jpeg
http://www.haldasweden.com/news/

Du har alltid rätt att lösa en bilfinans i förtid. Du kan i princip lösa lånet dagen efter de har utbetalats. Alla banker är inte så förtjusta dock i att du har en kontantinsats som överstiger lånebeloppet. Är det en bilfirma eller privat du tänker låna för bilköpet hos?

Du har alltid rätt att lösa en bilfinans i förtid. Du kan i princip lösa lånet dagen efter de har utbetalats. Alla banker är inte så förtjusta dock i att du har en kontantinsats som överstiger lånebeloppet. Är det en bilfirma eller privat du tänker låna för bilköpet hos?
Bilfirma. En vän som jobbar där så han lägger mig på deras inköpsränta vilket är på 2%

Kul att ni har så goda erfarenheter. Privatleasade en Merca precis när det blev aktuellt att göra just så. Återlämnades efter tre år (början -17) och trots att bilen var i nyskick åkte jag på nästan 50 lök som följd av en hel radda med extremt små brister (typ nåt stenskott, fälgskrap, etc.) Är idag extremt skeptisk mot privatleasing. Kanske det blivit bättre?

Kul att ni har så goda erfarenheter. Privatleasade en Merca precis när det blev aktuellt att göra just så. Återlämnades efter tre år (början -17) och trots att bilen var i nyskick åkte jag på nästan 50 lök som följd av en hel radda med extremt små brister (typ nåt stenskott, fälgskrap, etc.) Är idag extremt skeptisk mot privatleasing. Kanske det blivit bättre?

Precis det som säljaren på Volvo sa till mig och nu när jag har kollat runt verkar detta vara tyvärr sanningen ang privatleasing

Även om det inte ska vara så i teorin så görs bedömningarna olika hårt beroende på om du ska avsluta kontraktet eller byta till annan bil efter perioden. Tro mig, lämnar du tillbaka en bil och tar ut en ny och dyrare direkt så kommer du nästan undan med nästan vad som helst...

VAG har en väldigt tydlig guide på vad som godkänns och inte. De andra märkena borde ta efter: https://www.vwfs.se/globalassets/fi...agen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

Precis det som säljaren på Volvo sa till mig och nu när jag har kollat runt verkar detta vara tyvärr sanningen ang privatleasing

Jag är rädd för det. Säkert ett fördelaktigt finanisiellt upplägg för att inte binda pengar och riskera stort värdetapp, men jäkligt omysigt att åka omkring och vara livrädd för en fälgskrapning. Jag kommer aldrig göra om det. Men som sagt, kanske andra förutsättningar nu!

Tillbaka
Topp