• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Även om det inte ska vara så i teorin så görs bedömningarna olika hårt beroende på om du ska avsluta kontraktet eller byta till annan bil efter perioden. Tro mig, lämnar du tillbaka en bil och tar ut en ny och dyrare direkt så kommer du nästan undan med nästan vad som helst...

VAG har en väldigt tydlig guide på vad som godkänns och inte. De andra märkena borde ta efter: https://www.vwfs.se/globalassets/fi...agen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

Det är mycket troligt, bilnasare är ofta riktiga skojare.
 
Även om det inte ska vara så i teorin så görs bedömningarna olika hårt beroende på om du ska avsluta kontraktet eller byta till annan bil efter perioden. Tro mig, lämnar du tillbaka en bil och tar ut en ny och dyrare direkt så kommer du nästan undan med nästan vad som helst...

VAG har en väldigt tydlig guide på vad som godkänns och inte. De andra märkena borde ta efter: https://www.vwfs.se/globalassets/fi...agen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

Alfgren har helt rätt, sen finns säkert tråkiga historier också. Behandlar man bilen som det vore ens egen så är det sällan problem.
 
Ingen som är som mig och gillar att äga bilen? Skulle inte känna mig bekväm med det omvända. Dels på grund av kostnaden men också att jag är låst.

Du är inte ensammen! Hade tjänstebil ett par år i början på 90-talet men efter det har jag bara kört privatägt. Kan byta till vad jag vill, när jag vill. Baksidan är väl att man får ta smällen som den första ägaren av en ny bil alltid får ta ... ;)
 
Även om det inte ska vara så i teorin så görs bedömningarna olika hårt beroende på om du ska avsluta kontraktet eller byta till annan bil efter perioden. Tro mig, lämnar du tillbaka en bil och tar ut en ny och dyrare direkt så kommer du nästan undan med nästan vad som helst...

VAG har en väldigt tydlig guide på vad som godkänns och inte. De andra märkena borde ta efter: https://www.vwfs.se/globalassets/fi...agen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

Nu vet jag inte hur hårt guiden följs men att efter tre år inte pricka i något känns ju i det närmaste osannolikt. Speciellt på en bruksbil. En prislista hade ju också varit intressant. Vad kostar ett fälgskrap tex.?
 
Nu vet jag inte hur hårt guiden följs men att efter tre år inte pricka i något känns ju i det närmaste osannolikt. Speciellt på en bruksbil. En prislista hade ju också varit intressant. Vad kostar ett fälgskrap tex.?
Det vet jag faktiskt inte och du har en bra poäng att det finns en osäkerhet där. Men guiden ger ju ett ganska exakt utrymme för slitage dock, "repor upp till xxxx mm" tillåtna mm.
 
Nu vet jag inte hur hårt guiden följs men att efter tre år inte pricka i något känns ju i det närmaste osannolikt. Speciellt på en bruksbil. En prislista hade ju också varit intressant. Vad kostar ett fälgskrap tex.?
Du har ju alla möjligheter att åtgärda i förväg?
 
Ställde mig i kö för en sån här
E034E898-02FA-4DBF-B78F-535A78933C2E.jpeg
 
Det intressanta är ju att veta vad t ex VAG drar av för icke godkända sommardäck.

Jag ska lämna in min leasingbil inom kort och vet redan nu att mina sommardäck är för slitna, samt att den är i behov av service. Frågan är om det är värt att köpa nya själv eller om det kvittar, och om det är värt att göra servicen innan.

Någon som jobbar med detta och kan svara på om det är värt att rusta upp bilen på egen hand?
 
Familjebilsdags. En tvååring och en till på väg till hösten. Vi behöver nyare, större bil. Tittar på Subaru outback, skoda superb och passat. 2015, 2016. Ca. 225 000. Den förstnämnda har jag ett känslomässigt band till, men behöver egentligen inte hög markfrigång el 4hjulsdriften. Sen är det det här med bränslet. Hade trott nästa bil skulle bli min första diesel men nu börjar jag tveka... Subaru drar ju lite mer än en motsvarande Vag. Dessutom har de slutat tillverka dieslar. Vi hoppas kunna behålla bilen 6-7år iallafall. Vågar man köpa diesel? VAG-bilarna finns ju med snåla 1,4 l bensinare. Har ej provkört just den motorn. Nån som har en uppfattning om dem? Vad kommer hända med alla dieslar som svenska folket köpt på sig de senaste åren?
 
Det intressanta är ju att veta vad t ex VAG drar av för icke godkända sommardäck.

Jag ska lämna in min leasingbil inom kort och vet redan nu att mina sommardäck är för slitna, samt att den är i behov av service. Frågan är om det är värt att köpa nya själv eller om det kvittar, och om det är värt att göra servicen innan.

Någon som jobbar med detta och kan svara på om det är värt att rusta upp bilen på egen hand?
Inget serviceavtal?
Varför inte bara fråga återförsäljaren? VW återförsäljaren kan erbjuda dig ett förtest så du får koll på om något behöver åtgärdas innan.
Däcken köper du billigast själv.
 
Familjebilsdags. En tvååring och en till på väg till hösten. Vi behöver nyare, större bil. Tittar på Subaru outback, skoda superb och passat. 2015, 2016. Ca. 225 000. Den förstnämnda har jag ett känslomässigt band till, men behöver egentligen inte hög markfrigång el 4hjulsdriften. Sen är det det här med bränslet. Hade trott nästa bil skulle bli min första diesel men nu börjar jag tveka... Subaru drar ju lite mer än en motsvarande Vag. Dessutom har de slutat tillverka dieslar. Vi hoppas kunna behålla bilen 6-7år iallafall. Vågar man köpa diesel? VAG-bilarna finns ju med snåla 1,4 l bensinare. Har ej provkört just den motorn. Nån som har en uppfattning om dem? Vad kommer hända med alla dieslar som svenska folket köpt på sig de senaste åren?

Bara slå till: https://klocksnack.se/threads/passat-alltrack-14-med-ks-pris.83659/
145k kan jag släppa den för :)

Då har du 80k över för att köpa två fina klockor till kidsen :D
Iofs diesel. Men tror inte det kommer ske något radikalt dom kommande 10åren.
 
Familjebilsdags. En tvååring och en till på väg till hösten. Vi behöver nyare, större bil. Tittar på Subaru outback, skoda superb och passat. 2015, 2016. Ca. 225 000. Den förstnämnda har jag ett känslomässigt band till, men behöver egentligen inte hög markfrigång el 4hjulsdriften. Sen är det det här med bränslet. Hade trott nästa bil skulle bli min första diesel men nu börjar jag tveka... Subaru drar ju lite mer än en motsvarande Vag. Dessutom har de slutat tillverka dieslar. Vi hoppas kunna behålla bilen 6-7år iallafall. Vågar man köpa diesel? VAG-bilarna finns ju med snåla 1,4 l bensinare. Har ej provkört just den motorn. Nån som har en uppfattning om dem? Vad kommer hända med alla dieslar som svenska folket köpt på sig de senaste åren?

Bara slå till: https://klocksnack.se/threads/passat-alltrack-14-med-ks-pris.83659/
145k kan jag släppa den för :)

Då har du 80k över för att köpa två fina klockor till kidsen :D
Iofs diesel. Men tror inte det kommer ske något radikalt dom kommande 10åren.

Perfect match! Har en Passat Alltrack -15 som jag är supernöjd med. Man får in en Emmaljunga-skitstor på längden i skuffen, och väskor bredvid, och med en BeSafe hopp-och-hej-jättebarnstol bakåtvänd bak så kan jag (182 cm) ändå sitta framför.
 
Det intressanta är ju att veta vad t ex VAG drar av för icke godkända sommardäck.

Jag ska lämna in min leasingbil inom kort och vet redan nu att mina sommardäck är för slitna, samt att den är i behov av service. Frågan är om det är värt att köpa nya själv eller om det kvittar, och om det är värt att göra servicen innan.

Någon som jobbar med detta och kan svara på om det är värt att rusta upp bilen på egen hand?
Köp däck själv på Bythjul.com eller liknande. Avdraget räknas från ÅFs priser och de är dyrast i världen på däck. Serva skulle jag inte göra. Avdrag ska ligga på servicens kostnad och då är det ju struntsamma.
 
Du har ju alla möjligheter att åtgärda i förväg?

Handlar snarare om att handlarna övervärderar skadorna. Ett par repor kostar helt plötsligt en halvschysst månadslön. Visst skall man vara rädd om prylarna, men det är en omöjlighet att lämna åter en bil i ett skick som närmast bör påminna om en kärra som precis lämnat fabriksbandet.
 
Det intressanta är ju att veta vad t ex VAG drar av för icke godkända sommardäck.

Jag ska lämna in min leasingbil inom kort och vet redan nu att mina sommardäck är för slitna, samt att den är i behov av service. Frågan är om det är värt att köpa nya själv eller om det kvittar, och om det är värt att göra servicen innan.

Någon som jobbar med detta och kan svara på om det är värt att rusta upp bilen på egen hand?
Jag lämnade tillbaka min frus privatleasade bil för ett tag sedan och hade skitit i att serva den för tänkte att det gör väl dom i vilket fall. Det kostade mig 5k. Hade jag gjort det veckan innan så hade det inte kostat mig något alls då det var fri service.
 
Familjebilsdags. En tvååring och en till på väg till hösten. Vi behöver nyare, större bil. Tittar på Subaru outback, skoda superb och passat. 2015, 2016. Ca. 225 000. Den förstnämnda har jag ett känslomässigt band till, men behöver egentligen inte hög markfrigång el 4hjulsdriften. Sen är det det här med bränslet. Hade trott nästa bil skulle bli min första diesel men nu börjar jag tveka... Subaru drar ju lite mer än en motsvarande Vag. Dessutom har de slutat tillverka dieslar. Vi hoppas kunna behålla bilen 6-7år iallafall. Vågar man köpa diesel? VAG-bilarna finns ju med snåla 1,4 l bensinare. Har ej provkört just den motorn. Nån som har en uppfattning om dem? Vad kommer hända med alla dieslar som svenska folket köpt på sig de senaste åren?
Har haft en Outback 2,0d -11 (förra, men under skalet är det samma motor+vxl som nya) och har idag en Passat 4M TDI -17

Subarun är snålare i verkligheten trots konstant fyrhjulsdrift (jag låg på 0,65 snitt) men det spelar ingen roll för ekonomin blir mycket sämre ändå jämfört med Passat eftersom Subarun kostar hela 3kr per mil bara i service. Det är 1500 mil /12mån intervall och ingen service kostade mindre än 4500kr. Det har betydligt större påverkan än skillnad i förbrukning. Försäkringen var också dyrare.
Om du inte behöver hög markfrigång och fyrhjulsdrift ser jag ingen egentlig anledning att köpa Subaru Outback. Inredningen är bedrövligt utförd jämfört med tyskarna exempelvis.

Innevarande Passat är en väldigt kompetent bil på de flesta områden. Finns liksom ingen parameter som inte håller toppklass. Kanske inte bäst på någon enskild faktor men ligger liksom 2-3a på varenda del. Utrymme, Ekonomi, Motorer osv. Ingenting är dåligt. Växellådan DSG får viss kritik men om man bara fattar att det egentligen är en manuell låda med automatisk koppling så är det inga praktiska problem med det. Numera håller den.

Om du tittar på Passat kan du lägga till Superb också. Under skalet extremt lik Passat men har större baksäte och något sämre ljudisolering framförallt från motorn. Viss förfining saknas mot Passat.

1.4TSI Passat har knappt sålts några så det är lika bra att du köper en ny i så fall. Kampanjpris nu 259 tusen och dessutom kan du privatleasa för 2695kr/mån. Det är närmast gratis för en så ny stor bil och det kommer vara billigare än att köpa en tre år gammal bil pga billigare service och försäkring.

Alternativet du kanske kan fundera på är att köpa en begagnad Passat GTE. 225' kanske är något för lite men 250' går de att få tag på för. Fördelen med dessa är att de alltid är sålda som förmånsbilar så de är välutrustade. 40km ärlig räckvidd enbart på el.

1.4TSI har enbart sålts som privatleasing och hyrbil och dessa är till 90% vita/röda med enda tillvalet dragkrok...
 
Senast ändrad:
Någon från Göteborgstrakten som har något bra/dåligt att säga om http://ebn.se?
De har varit verksamma länge och de brukar man inte kunna vara om man är en total skummis i alla fall. I övrigt gäller väl som för alla märkesoberoende handlare. Kolla upp bilen ordentligt och var beredd på att det kanske krävs visst bråkande för att de ska med på reklamationer.
 
Jag lämnade tillbaka min frus privatleasade bil för ett tag sedan och hade skitit i att serva den för tänkte att det gör väl dom i vilket fall. Det kostade mig 5k. Hade jag gjort det veckan innan så hade det inte kostat mig något alls då det var fri service.

Där ser man! detta är dock företagsleasing men det gör väl ingen skillnad. Tack!
 
Där ser man! detta är dock företagsleasing men det gör väl ingen skillnad. Tack!
Skötselkraven på Operationell företagsleasing och privatleasing är samma dokument hos de flesta finansbolag. Finansiell leasing är en annan sak, där får du ju göra vad du vill med bilen så länge du betalar av restskulden. Vill du inte byta in den behöver du inte.
 
Har haft en Outback 2,0d -11 (förra, men under skalet är det samma motor+vxl som nya) och har idag en Passat 4M TDI -17

Subarun är snålare i verkligheten trots konstant fyrhjulsdrift (jag låg på 0,65 snitt) men det spelar ingen roll för ekonomin blir mycket sämre ändå jämfört med Passat eftersom Subarun kostar hela 3kr per mil bara i service. Det är 1500 mil /12mån intervall och ingen service kostade mindre än 4500kr. Det har betydligt större påverkan än skillnad i förbrukning. Försäkringen var också dyrare.
Om du inte behöver hög markfrigång och fyrhjulsdrift ser jag ingen egentlig anledning att köpa Subaru Outback. Inredningen är bedrövligt utförd jämfört med tyskarna exempelvis.

Innevarande Passat är en väldigt kompetent bil på de flesta områden. Finns liksom ingen parameter som inte håller toppklass. Kanske inte bäst på någon enskild faktor men ligger liksom 2-3a på varenda del. Utrymme, Ekonomi, Motorer osv. Ingenting är dåligt. Växellådan DSG får viss kritik men om man bara fattar att det egentligen är en manuell låda med automatisk koppling så är det inga praktiska problem med det. Numera håller den.

Om du tittar på Passat kan du lägga till Superb också. Under skalet extremt lik Passat men har större baksäte och något sämre ljudisolering framförallt från motorn. Viss förfining saknas mot Passat.

1.4TSI Passat har knappt sålts några så det är lika bra att du köper en ny i så fall. Kampanjpris nu 259 tusen och dessutom kan du privatleasa för 2695kr/mån. Det är närmast gratis för en så ny stor bil och det kommer vara billigare än att köpa en tre år gammal bil pga billigare service och försäkring.

Alternativet du kanske kan fundera på är att köpa en begagnad Passat GTE. 225' kanske är något för lite men 250' går de att få tag på för. Fördelen med dessa är att de alltid är sålda som förmånsbilar så de är välutrustade. 40km ärlig räckvidd enbart på el.

1.4TSI har enbart sålts som privatleasing och hyrbil och dessa är till 90% vita/röda med enda tillvalet dragkrok...
Tack för mkt ambitiöst svar! Provade en passat idag, 190 hk dsg 4motion. Som du säger, absolut inget att anmärka på, bra på det mesta, lämnar väl inget jätteintryck, men säker, rymlig, mer än tillräckligt tryck och förhoppningsvis o troligen rätt oproblematiskt ägande. Bra "detalj" om service på subban. Inte tänkt på det. Min svärfar servar gärna med omsorg vår nuvarande bil med 20 000 mil, men en nyare bil bör kanske ha rätt stämplar...
 
Efter att ha kört Volvo i över tio år så slog jag nyligen till på en ”Gotlandsgrön” Audi A4 från ’17. Samma dag som nya Volvo V60 lanserades.

Jag är inte längre anställd av Volvo Cars så jag tänkte testa annat. Har dock fortsatt en förkärlek till det som jag själv varit med och utvecklat...
 
Tillbaka
Topp