• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

335B05E8-619B-4CDC-880B-1105F2F16C42.jpeg
Hämtade denna idag:)
Snyggt, grattis!

0DCD2EB6-0062-44A1-A66D-B740097DF4C9.jpeg

Har inte skrivit här då man mest rattar en Kia Ceed från 2011. Den köptes som billig andrabil och för att bespara Alltracken div skit när man ska slänga saker på tippen. Renoveringen klar och den är såklart lika trist att köra som den ser ut.

Så övertalningen av frugan blev klar i veckan och jakten sattes igång. Kravet var rätt snål och plats för två bakåtvända barnstolar.
Fick låna hem bilen över natten och tog en tur på ett par mil på kvällen och dagen efter hade jag kundmöte 5mil bort. Perfekt!
Varje gång jag gick ur bilen så hade man sådant där fånigt leende på läpparna.
Så på torsdag är det dags för leverans, blir spännande :)
7CBF06A9-5CC2-427A-8F8A-F24D87BF0390.jpeg

Det här kanske intresserar nån mer detaljnörd som jag som är bilintresserad?
Blev äntligen av att göra den där kolfiberpanelen att montera dörrhandtaget till en BMW507 på. Jag har ett par, med nycklar, köpta från dödsboet efter en utvecklingsingenjör på BMW, möjligen NOS!

Imho några av de snyggaste dörrhandtag för bil som nånsin gjorts. Byggda av Huf för
BMW. Huf byggde även handtagen till nån miljon VW-bubblor.

Också rolig konstruktion, när man trycker in pushern lite så “hoppar” armen ut så man kan ta i den och öppna dörren, när man sen släpper armen återgår den till helt infällt läge.

Dessa sitter alltså på BMW 507 vilket jag tycker är den snyggaste roadster som nånsin tillverkats, bilen gör sig bäst i mörkare färger.

IMG_4659.jpg

IMG_4687.jpg

bmw507.jpg

IMG_4707.jpg

Jag är långt ifrån någon expert men det verkar som om BMW hade två olika varianter av handtagen inom den korta serien av 507, typ 252 bilar totalt... inte konstigt kostnaderna drog iväg…

John Surtees bil, chassi 70067, 1957, kilformad arm, rektangulär pusher, som mina.
IMG_4705.jpg

Elvis Presleys bil, chassi 70079, 1957, pennformad arm, nyckelhålsformad pusher.
IMG_4708.JPG

Senast ändrad:
Det här kanske intresserar nån mer detaljnörd som jag som är bilintresserad?
Blev äntligen av att göra den där kolfiberpanelen att montera dörrhandtaget till en BMW507 på. Jag har ett par, med nycklar, köpta från dödsboet efter en utvecklingsingenjör på BMW, möjligen NOS!

Imho några av de snyggaste dörrhandtag för bil som nånsin gjorts. Byggda av Huf för
BMW. Huf byggde även handtagen till nån miljon VW-bubblor.

Också rolig konstruktion, när man trycker in pushern lite så “hoppar” armen ut så man kan ta i den och öppna dörren, när man sen släpper armen återgår den till helt infällt läge.

Dessa sitter alltså på BMW 507 vilket jag tycker är den snyggaste roadster som nånsin tillverkats, bilen gör sig bäst i mörkare färger.

IMG_4659.jpg

IMG_4687.jpg

bmw507.jpg

IMG_4707.jpg

Jag är långt ifrån någon expert men det verkar som om BMW hade två olika varianter av handtagen inom den korta serien av 507, typ 252 bilar totalt... inte konstigt kostnaderna drog iväg…

John Surtees bil, chassi 70067, 1957, kilformad arm, rektangulär pusher, som mina.
IMG_4705.jpg

Elvis Presleys bil, chassi 70079, 1957, pennformad arm, nyckelhålsformad pusher.
IMG_4708.JPG

Älskart!

(Och drömmer om att ha någon race-Porsche del på väggen hemma...)

Är det någon här inne som har eller har haft senaste Golf GTI?
Är lite sugen då dom för stunden har en (i min mening) rätt förmånligt erbjudande på privatleasing för 3.495:-/mån. Ska ta mig iväg till Vw och be om en provkörning. Lite små skeptisk till privatleasing men det känns svårt att få till en mer förmånlig deal på en liknande bil på annat vis..

Senast ändrad:
Nu sportar jag en ny bil! Dodge Challenger srt 392 - 18. Står nere i Småland, så jag kommer hämta den till våren. Säljaren var snäll nog att vinterförfara bilen åt mig. I dagsläget är den blanksvart, men jag funderar på att foliera den så här:

031-2016-dodge-challenger-hellcat-b5-blue.jpg

Stort grattis!
Prova på foliering, blir nog snyggt! Det är ju ändå inte permanent :)

Mina nya fälgar till Tbirden har kommit.
Samt så köpte jag sänkfjädrar som kanske gör bilen sanslöst låg... Hoppas dom germig höjden jag vill ha.
Blir lite 80 tals retro med modern twist med dessa i 18" :)
IMG_20181121_124531.jpg

Är lite sugen då dom för stunden har en (i min mening) rätt förmånligt erbjudande på privatleasing för 3.495:-/mån. Ska ta mig iväg till Vw och be om en provkörning. Lite små skeptisk till privatleasing men det känns svårt att få till en mer förmånlig deal på en liknande bil på annat vis..
Bara att slå till. Går inte att köpa bilen billigare. Generalagenten öser in pengar på privatleasing vilket de inte kan göra på kontantköp eftersom det dödar andrahandsvärdet på modellen. Bilen i sig är vansinnigt kompetent men knappast en busbil exempelvis jämfört med Civic Type R.

Bara att slå till. Går inte att köpa bilen billigare. Generalagenten öser in pengar på privatleasing vilket de inte kan göra på kontantköp eftersom det dödar andrahandsvärdet på modellen. Bilen i sig är vansinnigt kompetent men knappast en busbil exempelvis jämfört med Civic Type R.

Jag kollade på VW men hittade inte GTI´n för 3 495 kr per månad? Har du någon länk? Kör en Scirocco R - 16 nu och börjar snegla på nytt. Har även funderat på privatleasing, men är så rädd att man får en fet räkning när man lägger tillbaka den om det finns ett litet dörruppslag någonstans. Har någon koll på hur det fungerar det där?

Jag kollade på VW men hittade inte GTI´n för 3 495 kr per månad? Har du någon länk? Kör en Scirocco R - 16 nu och börjar snegla på nytt. Har även funderat på privatleasing, men är så rädd att man får en fet räkning när man lägger tillbaka den om det finns ett litet dörruppslag någonstans. Har någon koll på hur det fungerar det där?
Det är bland annat annonserat över hela väggen på VW Stockholm i Smista samt stundtals på dagens nyheter. Finns några få ute på annons också:
http://vwstockholm.se/erbjudanden/golf-gti-245-hk-dsg-1
https://www.wayke.se/objekt/df678c7...-kampanjbil-privatleasing-3495-kr-man-automat

Finns lite annonser på blocket:
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_LIM_Golf_GTI_245_DSG7_82354277.htm?ca=7&w=3

Vi lämnade tillbaka frugans V40 för två tre år sen, de bara tittade lite snabbt och sa att det ser bra ut fast det var lite smårepor och sånt. De flesta har ju en mall vad som är normalt slitage och inte.

Finns lite annonser på blocket:
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_LIM_Golf_GTI_245_DSG7_82354277.htm?ca=7&w=3

Vi lämnade tillbaka frugans V40 för två tre år sen, de bara tittade lite snabbt och sa att det ser bra ut fast det var lite smårepor och sånt. De flesta har ju en mall vad som är normalt slitage och inte.
VW har en rätt detaljerad PDF för hur de bedömer normalt slitage: https://www.vwfs.se/globalassets/fi...agen-privat-operationell-leasing-20160701.pdf

Det är det jag kommit fram till med - svårslagen kalkyl minst sagt! Misstänker att det ar att göra med att en ny modell på Golf kommer snart men det spelar ju inte stor roll om man inte köper bilen utan enbart leasar den. Miltalen är dock det jag måste räkna på en del för där tror jag att jag antingen kommer gå över eller en bra bit under om jag nu byter jobb och inte kör bil till jobbet. Civit Type R har jag haft två EP3 och en ren busbil vill jag inte ha igen. Nu önskas någon combo av billig, roligare än en Polo på 84 hk, komfortabel och som inte ser ut som ett rymdskepp (Civic Type R...).

Det är VW stockholm som har det. Sitter en megaplanch på VW smista om det och det var där jag såg den dealen. Jag har även jag funderat på det här med skick när man lämnar tillbaka bilen. Tror dock inte det är något problem för mig då jag är pedant med mina (och familjens) bilar. En sak som jag däremot skule göra personligen är att köpa egna fälgar/däck för då kan de inte säga kvastlock om att de är slitna/skrapade. Det vet jag dom drog ner på när vi lämnade tillbaka leasingbilar till Audi, Bmw och MB när jag jobbade på sixt.

Som alfgren och Empa nämner är det VW Stockholm som har dealen på deras hemsida.
http://vwstockholm.se/erbjudanden/golf-gti-245-hk-dsg-1

Lite roligt i sammanhanget är dock att VW Stockholms marknadsavdelning inte verkar ha någon vidare bra koll på att en GTI med DSG-låda INTE har golfbollsväxelspaken.. :D

Det är det jag kommit fram till med - svårslagen kalkyl minst sagt! Misstänker att det ar att göra med att en ny modell på Golf kommer snart men det spelar ju inte stor roll om man inte köper bilen utan enbart leasar den. Miltalen är dock det jag måste räkna på en del för där tror jag att jag antingen kommer gå över eller en bra bit under om jag nu byter jobb och inte kör bil till jobbet. Civit Type R har jag haft två EP3 och en ren busbil vill jag inte ha igen. Nu önskas någon combo av billig, roligare än en Polo på 84 hk, komfortabel och som inte ser ut som ett rymdskepp (Civic Type R...).
Glöm inte dock att det tillkommer en rätt skön malusskatt på GTIn. Ungefär 400kr i månaden. Sen försäkring också, sannolikt nånstans lika mycket. Fortfarande billigt, men inte riktigt lika billigt som vid första anblick. Sen ska du ha däck också men köp inte dem av VW. Dels är de dyra, dels måste du lämna tillbaka dem trots att du i princip betalar av hela däckens värde.

Glöm inte dock att det tillkommer en rätt skön malusskatt på GTIn. Ungefär 400kr i månaden. Sen försäkring också, sannolikt nånstans lika mycket. Fortfarande billigt, men inte riktigt lika billigt som vid första anblick. Sen ska du ha däck också men köp inte dem av VW. Dels är de dyra, dels måste du lämna tillbaka dem trots att du i princip betalar av hela däckens värde.

Försäkring har jag koll på men det ska man ju ha hur man än vrider och vänder på det. Dock var Bonus Malus helvettet något jag inte tänkt på. Ska fråga en säljare efter jobbet då jag ska svänga förbi VW.
Fälgar och däck har jag, som jag nämnde, tänkt köpa privat för det går att hitta både billigare och roligare lösning än att göra ett tillägg på leasingen för det.

Försäkring har jag koll på men det ska man ju ha hur man än vrider och vänder på det. Dock var Bonus Malus helvettet något jag inte tänkt på. Ska fråga en säljare efter jobbet då jag ska svänga förbi VW.
Fälgar och däck har jag, som jag nämnde, tänkt köpa privat för det går att hitta både billigare och roligare lösning än att göra ett tillägg på leasingen för det.
Om jag har någorlunda koll på borde 150g/km hamna nånstans runt 5000kr per år i skatt.
Däck är helt rätt, köp det (gärna begagnat*) vid sidan om. VW brukar ta nånstans 350kr/mån för vinterdäck vilket innebär att du betalar nästan 13000kr för däcken som du kör 1500 mil på och dessutom måste du lämna tillbaka dem med 5-6mm mönster på...

* nästan alla VW har samma bultcirkel 5/112 så även däck+fälg från Passat passar

Om jag har någorlunda koll på borde 150g/km hamna nånstans runt 5000kr per år i skatt.
Däck är helt rätt, köp det (gärna begagnat*) vid sidan om. VW brukar ta nånstans 350kr/mån för vinterdäck vilket innebär att du betalar nästan 13000kr för däcken som du kör 1500 mil på och dessutom måste du lämna tillbaka dem med 5-6mm mönster på...

* nästan alla VW har samma bultcirkel 5/112 så även däck+fälg från Passat passar

Så rätt som det är skrivet!
Vad gäller bultmönster så är det en baggis. Har lite för stor kunskap i det området än vad som är hälsosamt känns det som. Bultmönster och ET är bra grejer att ha koll på när man inte vill ha massa luft i hjulhusen. :D

Edit:
Polo fram till 2018 har inte samma bultmönster men den är ju passé. Sen tror jag (men kan inte bekräfta) att det är olika dimmensioner på däck mellan Golf och Passat. Men det är bagateller.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp