• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

312F27F6-5B50-4588-A3F1-3CE90BE8B32C.jpeg
Folie och vinterpjuck.
Alpina är fint skit det!
D5 eller B5?

Ska plocka ut tjänstebil om 1,5 månad lite drygt.
Var och provkörde denna idag och en sådan här får det bli (identiskt spec i princip) Fantastisk att köra :)

Frågan är bara vilket läder jag ska ha... lutar åt Amber istället för det beiga. Tankar?

Någon utrustning som inte är nödvändig eller absolut nödvändig förutom Volvo on call?
4768E777-5F66-480D-9A45-218DE674E913.jpeg

Var och provkörde denna idag och en sådan här får det bli (identiskt spec i princip) Fantastisk att köra :)

Frågan är bara vilket läder jag ska ha... lutar åt Amber istället för det beiga. Tankar?

Någon utrustning som inte är nödvändig eller absolut nödvändig förutom Volvo on call?

Vi hade en XC60 och de är ju ganska lika, mina tankar vad gäller utrustning; Dynförlängningen på framstolarna är riktigt skön, och keyless-entry eller vad det nu kallas är bekvämt.

Min Cayman (718, basversionen) börjar tillverkas i februari och fram tills dess kan jag justera utrustningen. Vad är era åsikter om manuell vs PDK? Jag är sjukt kluven då båda är grymma lådor men på sitt eget sätt. Har beställt och lutar fortfarande mot manuell då den är roligare även om den är långsammare runt en bana. Min prio är inte att vara snabbast (det kommer jag aldrig bli) men att ha så roligt som möjligt. Körningen blir nog något i stil med 70% landsväg, 20% bana, 10% motorväg. Och på motorväg kommer jag ha tråkigt oavsett låda :D

Bilder bara för det är roligt
manual.jpg

pdk.jpg

Min Cayman (718, basversionen) börjar tillverkas i februari och fram tills dess kan jag justera utrustningen. Vad är era åsikter om manuell vs PDK? Jag är sjukt kluven då båda är grymma lådor men på sitt eget sätt. Har beställt och lutar fortfarande mot manuell då den är roligare även om den är långsammare runt en bana. Min prio är inte att vara snabbast (det kommer jag aldrig bli) men att ha så roligt som möjligt. Körningen blir nog något i stil med 70% landsväg, 20% bana, 10% motorväg. Och på motorväg kommer jag ha tråkigt oavsett låda :D

Bilder bara för det är roligt
manual.jpg

pdk.jpg

Med det tänk du har skulle jag absolut valt manuell. Ända kruxet sol jag ser det med manuell är att man (som jag förstått det) inte kan få farthållare som håller avståndet och funka är ända ker till stillastående och sen upp till satt hastighet igen. Så ska du köra mycket motorväg med just farthållare är pdk bättre.

• Like
Reactions: LS
Med det tänk du har skulle jag absolut valt manuell. Ända kruxet sol jag ser det med manuell är att man (som jag förstått det) inte kan få farthållare som håller avståndet och funka är ända ker till stillastående och sen upp till satt hastighet igen. Så ska du köra mycket motorväg med just farthållare är pdk bättre.
Tack! Bra input. Stämmer om farthållaren men jag var för snål för att kryssa i den rutan ändå. Får räcka med vanlig farthållare den korta del av tiden det behövs :)

Har haft en 2012 TSI. Menar du de bälten som förankrar stolen framåt? I så fall nej, jag trädde dem runt gångjärnen på stolen framför istället.
Yes det är det jag menar! Såg att man kunde köra så men då är ju stolen framför låst och kan inte flyttas. Tror man kan sätta på några ögglor. Ska kolla upp när jag hämtar bilen på onsdag.

Yes det är det jag menar! Såg att man kunde köra så men då är ju stolen framför låst och kan inte flyttas. Tror man kan sätta på några ögglor. Ska kolla upp när jag hämtar bilen på onsdag.
Ja, så är det ju såklart. Vi lyckades ändå leva med det i ett par år :) det går ju att flytta stolen litegrann och så skall de där remmarna gå att justera längden på också, men visst är det lite meckigt och något slags golvfäste hade ju varit bättre.

Se till att få med den adaptiva farthållaren. Guld värd i tät trafik. Finns i nåt slags paket.

Kan det vara Trelleborg?

Funkar upp till 15 kg. Isofix är dock främst praktiskt om man ska flytta stolarna ofta. Annars är det mestadels detsamma. De sitter inte bättre i sig pga isofix.
Hmm så den äldre grabben kan inte ha ISOfix om han väger över 15KG? Korrekt?

Är denna jag ska köra för den framåtvända: https://www.jollyroom.se/bilstolar/...-sl-sict-black-series-baltesstol-cosmos-black

Lite luddig beskrivning med "framåtvänd montering 15-36 kg" följt av isofix.

Är denna jag ska köra för den framåtvända: https://www.jollyroom.se/bilstolar/...-sl-sict-black-series-baltesstol-cosmos-black

Du kan läsa om ISOFIX här: https://ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/isofix/

Det är lite snurrig terminologi. Framåtvända stolar verkar benämnas "bältesstol" medan bakåtvända stolar benämns "bilbarnstol". För de bakåtvända bilbarnstolarna med isofix finns en viktbegränsning runt 18Kg medan bältesstolar som sitter med isofix (men där barnet i själva verket sitter med det ordinarie bätet) inte har samma begränsning.

Precis. Den enda funktionen som Isofix har på de större stolarna (framåtvända) är att hålla fast stolen när den är tom. När det sitter barn i den är det ordinarie bältet som tar all belastning. På mindre stolar är det själva isofix fästet som tar all vikt, därav viktbegräsningen.

En effekt av detta således är att om man har en bältesstol och den är tom så bör du knäppa fast bältet även om stolen är tom för annars får du den i nacken om du krockar...

Tillbaka
Topp