Vad hade ni valt mellan 520 diesel eller bensin?
Hej familjeliv!
Hej familjeliv!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bensin. Bara för att jag gillar karaktäristiken mer. Men diesel + automatlåda kan vara en schysst kombo i vardagsbilar måste jag sägaVad hade ni valt mellan 520 diesel eller bensin?
Hej familjeliv!
Hänger väl lite på hur mycket du kör?Vad hade ni valt mellan 520 diesel eller bensin?
Hej familjeliv!
Hänger väl lite på hur mycket du kör?
Hugget som stucket gällande körupplevelse känns det som
Lönar sig dieseln då..? Brukar de inte ha högre skatt?Typ 2 000 mil om året.
Lönar sig dieseln då..? Brukar de inte ha högre skatt?
Har bara kört diesel som förmånsbil så har dålig koll
Vad hade ni valt mellan 520 diesel eller bensin?
Hej familjeliv!
Tvålitersdieslar är ju det absolut värsta som finns. Jag har det själv i tjänstebilen och det finns ingenting jag tycker är trevligt med motorn. Det är en effektiv kraftkälla absolut - men det finns ju inget som tilltalar den motorintresserade. Varken kraftleveransen, ljudet eller vibrationerna är ju nåt trevligtFörra bilen var en 320dA och nuvarande är en 420iA GC. Dieseln drog strax under 0,5 på landsväg och nuvarande bensinare drar strax under 0,6. Samma antal hästar men givetvis lite sämre vridmoment. Samma siffror 0-100 om det nu är viktigt. Dock helt olika leverans av kraften. Dieseln är betydligt råare/brutalare medans bensinaren suger iväg lite mera sofistikerat. Ljudmässigt låter dieseln betydligt mera på tomgång och under acceleration.
Då jag inte kör mer än ca 1.000 mil per år kan jag inte räkna hem en diesel ekonomiskt. Kostar ca 15k mera och har högre skatt. När jag köpte min nuvarande 420 för snart två år sedan var ju dessutom dieslar riktiga hatobjekt som man inte visste vad lagstiftning skulle säga om i framtiden, så i mitt fall var valet enkelt.
Tvålitersdieslar är ju det absolut värsta som finns. Jag har det själv i tjänstebilen och det finns ingenting jag tycker är trevligt med motorn. Det är en effektiv kraftkälla absolut - men det finns ju inget som tilltalar den motorintresserade. Varken kraftleveransen, ljudet eller vibrationerna är ju nåt trevligt
Tyvärr har generalagenterna satsat alla former av rabattstöd på just dieslar de sista åren så det har inte gått att köpa något annat som mitt tjänstebilsavtal ser ut. Privat körde jag tidigare 530xd och lite annat och då känns det lite annorlunda med diesel så att säga...
Har ingen erfarenhet av andra dieslar än den i min 320 men jag vet att jag blev imponerad av kraften och förbrukningen, detta efter att ha haft tre bensin-V6'or i rad. Givetvis inte lika imponerad på råheten i kraften eller på ljudet från motorn. Upplevde inte att det fanns några störande vibrationer i alla fall, speciellt om man jämför med 1,6-dieselspisen som sitter i min frus V50. Hela bilfan vibrerar på tomgång ...
Är klart imponerad på BMW's 2-liters bensinare. Har pendlat en hel del till Uppsala (54 mil tor) under året för att röja ut min fars hus då han dog i april. Har aldrig varit över 0,6 på någon av resorna med 120 på farthållaren. En mycket trevlig motor som, i kombination med BMW's utmärkta 8-växlade automatlåda, är mycket lätt att dosera kraften med.
Det får bli en med bensin verkar det som.
Hade Jag fått välja fritt hade jag kört bensin, men de bilar jag valde mellan var antingen begagnade dieslar eller helt nya bensinare.Det får bli en med bensin verkar det som.
Undra om det går att få integrerad kebabvärmare i handskfacket från fabrik?
Snygg bil, lite pluspoäng på safariräcket ocksåKöpte ny kärra i förrgår. Rattar i vanliga fall en Audi A3 av semi-äldre modell och frugan kör Golf av senare modell. Nu ska vi bila upp till Åre över nyår, så det var läge för ngt rymligare och valet föll på släden nedan. Sjuuukt nöjd än så länge, hoppas att det håller i sig (läs att den håller) tills vi kommer hem igen.
På tal om bensinare och förbrukning, hyfsat om jag får säga det själv
Körde till landet och tillbaka, höll hastighetsgränserna(plus lite till).
Clean asf, har spolat av den i princip varje dag . Får ångest över hur sketen den blir efter en körnig...
Ruskigt stor, monsterKöpte ny kärra i förrgår. Rattar i vanliga fall en Audi A3 av semi-äldre modell och frugan kör Golf av senare modell. Nu ska vi bila upp till Åre över nyår, så det var läge för ngt rymligare och valet föll på släden nedan. Sjuuukt nöjd än så länge, hoppas att det håller i sig (läs att den håller) tills vi kommer hem igen.
Riktigt kaxig kärra!Köpte ny kärra i förrgår. Rattar i vanliga fall en Audi A3 av semi-äldre modell och frugan kör Golf av senare modell. Nu ska vi bila upp till Åre över nyår, så det var läge för ngt rymligare och valet föll på släden nedan. Sjuuukt nöjd än så länge, hoppas att det håller i sig (läs att den håller) tills vi kommer hem igen.
Långtidsnittet ligger på 12.6Riktigt ekonomisk bil du har.
Fortfarande billigt för vad man får. Vad drar en "normal" bensinare i 150hk klassen - 0,75? Det innebär att du har 66% extra förbrukning men 233% extra effekt. Du har en spargris ju!Långtidsnittet ligger på 12.6
Min 165hk drar 0,59, men så är bilen inte stor heller..Fortfarande billigt för vad man får. Vad drar en "normal" bensinare i 150hk klassen - 0,75? Det innebär att du har 66% extra förbrukning men 233% extra effekt. Du har en spargris ju!
Återkom med rapport när du kommit hem från långresan!Köpte ny kärra i förrgår. Rattar i vanliga fall en Audi A3 av semi-äldre modell och frugan kör Golf av senare modell. Nu ska vi bila upp till Åre över nyår, så det var läge för ngt rymligare och valet föll på släden nedan. Sjuuukt nöjd än så länge, hoppas att det håller i sig (läs att den håller) tills vi kommer hem igen.
Hamnade på 9,9 med för stora hjul under säsongen med sommarhjulen, lätt värt för v8.Långtidsnittet ligger på 12.6
Köpte ny kärra i förrgår. Rattar i vanliga fall en Audi A3 av semi-äldre modell och frugan kör Golf av senare modell. Nu ska vi bila upp till Åre över nyår, så det var läge för ngt rymligare och valet föll på släden nedan. Sjuuukt nöjd än så länge, hoppas att det håller i sig (läs att den håller) tills vi kommer hem igen.
jag gillar hur du tänkerFortfarande billigt för vad man får. Vad drar en "normal" bensinare i 150hk klassen - 0,75? Det innebär att du har 66% extra förbrukning men 233% extra effekt. Du har en spargris ju!
Safariräcket är ju det som gör denna - stiligt!Köpte ny kärra i förrgår. Rattar i vanliga fall en Audi A3 av semi-äldre modell och frugan kör Golf av senare modell. Nu ska vi bila upp till Åre över nyår, så det var läge för ngt rymligare och valet föll på släden nedan. Sjuuukt nöjd än så länge, hoppas att det håller i sig (läs att den håller) tills vi kommer hem igen.