• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EssexX

Panerai
2-Faktor
Aston Martin Lagonda. Den svarta. Eller den vita? Bägge brutalt bra!:)
5d8038df8a4ed9f892d4b1237aa460acb7980dbf.jpg
1694aa973d7eaca9c7ae3ed325ef1bf6fb32c8c0.jpg

e715be3daba1c8d65edd95e4032d590afa0a4563.jpg


Vit?? Dags att se över skärmens färginställningar tror jag minsann :)
Men du har rätt i sak, AM Lagonda är fet och smågalen även om den ljusgröna har horribla ”kjolar”. Men tänk dig ett elfel där..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vit?? Dags att se över skärmens färginställningar tror jag minsann :)
He he, mycket riktigt behöver jag nog justera detta. Plus att jag tittade snabbt och slarvigt. Såg den mer som cremefärgad, och tänkte att jag kunde komma undan med "vit"...:oops:
Men du har rätt i sak, AM Lagonda är fet och smågalen även om den ljusgröna har horribla ”kjolar”. Men tänk dig ett elfel där..
Håller med om "kjolarna", men gillar den mer i ljus färg. Blir ännu mer vulgär då!
Det är nog inte bara elfel som är problemet med dessa, de var väl handbyggda, vilket gör det svindyrt med nya delar.
Min kusin hade i sin ungdom lyckan att få köra en Lagonda när han jobbade ett år hos nån riking på Mallorca, som sa nåt i stil med "Ta det försiktigt, om du krockar och jag måste byta framskärm så kostar det mer än en ny småbil", när han fick låna Lagondan.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Finns det plats för en icke-Bmwfråga här månntro?
Funderar på att byta in Priusen mot en C-HR.
Någon som haft en eller testat och kan komma med synpunkter? :)
Edit: korrigerat stavfel
87ED10E6-748D-41EA-941E-1772DBE4A6B1.jpeg
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Har testat Jaguar E-Pace idag. Tyckte den var mycket bättre ihopskruvad än vad jag var orolig för. Testade 180hk dieselvarianten, kändes seg men okej.

Snygg bil, lite ovanlig och rolig. Ska ta mig en rejäl funderare.

Tack för tipsen på alternativ på förra sidan, kul att få lite andra tankar in i skallen. Tiguanen går nog bort, utseendet tilltalar inte mig. BMW 320 känns så oerhört tråkig så klockorna stannar, men det är en vettig bil. Range Rovern är cool, men nya karossen är fulare än den gamla. Jeepen är helt fel på många plan, men cool till viss del, men inget som funkar i mitt vardagsliv.

120 är för liten. Kvar är väl egentligen bara Q3. Den gillar jag utseendemässigt. Måste lägga på lite mil, lite utrustning, automatlåda och sånt, då blir priset lite annorlunda än vad man ser från början. Men, ska kolla på den live, kanske imorgon om jag orkar!

1 000 mil är precis vad jag kör per år idag. Vill ha lite marginal, så jag antar att 1 500 är aningen vettigare. Jaguaren har 5 000 mil på 36 månader.

Tacksam, som sagt, för tipsen. Har någon några andra tankar så är jag öppen för förslag!
 

davvaer

Omega
Lite OT men kan någon reka en bra pålitlig bilförmedlare/firma med stor omsättning ev. inköpare av en bil jag har över (Audi A4 3.0 TDI 2016 4kmil, Fullspec.)
Pallar inte med blocket och har redan fått en ny bil levererad.

Och kom inte dragandes med Riddermark tack, dom bjöd mig 700K för en 2018 Fullsmetad Audi Rs4 som gått 250mil. Dom menade att marknadspriset ut från dom var ca 800k, Att dom sen hade ute 2st som har gått ca 700mil mer för 950k sa dom ingenting om :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Zed

Swissera
Professional Dealer
Lite OT men kan någon reka en bra pålitlig bilförmedlare/firma med stor omsättning ev. inköpare av en bil jag har över (Audi A4 3.0 TDI 2016 4kmil, Fullspec.)
Pallar inte med blocket och har redan fått en ny bil levererad.

Och kom inte dragandes med Riddermark tack, dom bjöd mig 700K för en 2018 Fullsmetad Audi Rs4 som gått 250mil. Dom menade att marknadspriset ut från dom var ca 800k, Att dom sen hade ute 2st som har gått ca 700mil mer för 950k sa dom ingenting om :D
KVD? Ren försäljning till bilhandlare kommer alltid att resultera i skambud tyvärr.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lite OT men kan någon reka en bra pålitlig bilförmedlare/firma med stor omsättning ev. inköpare av en bil jag har över (Audi A4 3.0 TDI 2016 4kmil, Fullspec.)
Pallar inte med blocket och har redan fått en ny bil levererad.

Och kom inte dragandes med Riddermark tack, dom bjöd mig 700K för en 2018 Fullsmetad Audi Rs4 som gått 250mil. Dom menade att marknadspriset ut från dom var ca 800k, Att dom sen hade ute 2st som har gått ca 700mil mer för 950k sa dom ingenting om :D
KVD
Det du får betalt där är vad marknaden är villig betala helt enkelt. Sveriges alla halvstora handlare sitter där och bjuder plus en massa privatpersoner.
 

Roxen

Cartier
Både köpt och sålt ett 15-tal bilar via KVD genom firman. Riktigt duktiga och bra att ha att göra med tycker jag. I tillägg städar de dessutom bilarna inför försäljning vilket är ett trevligt mervärde.
 

TFK

Omega
Lite OT men kan någon reka en bra pålitlig bilförmedlare/firma med stor omsättning ev. inköpare av en bil jag har över (Audi A4 3.0 TDI 2016 4kmil, Fullspec.)
Pallar inte med blocket och har redan fått en ny bil levererad.

Och kom inte dragandes med Riddermark tack, dom bjöd mig 700K för en 2018 Fullsmetad Audi Rs4 som gått 250mil. Dom menade att marknadspriset ut från dom var ca 800k, Att dom sen hade ute 2st som har gått ca 700mil mer för 950k sa dom ingenting om :D

Själv har jag blandade erfarenheter av KVD. Det har varit smidigt att köpa av dem, men de två bilar jag sålt via dem har varit sådär.. Den ena bilen tog mer än tre veckor innan de lyckades få ut på annons och båda bilarna nådde inte ens i närheten av deras indikerade priser (vilka jag iofs tyckte lät rätt orimliga). Rent allmänt var det lite struligt, men ändå skönt att slippa sälja på Blocket.

För en månad sedan sålde jag en Mini Cooper S till Bilpunkten i Nyköping. Det gick hur smidigt som helst och jag fick betydligt bättre betalt än från tex Riddemark. Jag hade främst kontakt med Robert Tchini och jag kan varmt rekommendera att slå honom en signal.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Själv har jag blandade erfarenheter av KVD. Det har varit smidigt att köpa av dem, men de två bilar jag sålt via dem har varit sådär.. Den ena bilen tog mer än tre veckor innan de lyckades få ut på annons och båda bilarna nådde inte ens i närheten av deras indikerade priser (vilka jag iofs tyckte lät rätt orimliga). Rent allmänt var det lite struligt, men ändå skönt att slippa sälja på Blocket.

För en månad sedan sålde jag en Mini Cooper S till Bilpunkten i Nyköping. Det gick hur smidigt som helst och jag fick betydligt bättre betalt än från tex Riddemark. Jag hade främst kontakt med Robert Tchini och jag kan varmt rekommendera att slå honom en signal.
Köpte Bilpunkten den kontant av dig eller var det en förmedling?
 

Veratio

Cartier
Uppföljningsfundering gällande privatleasing:

Har säljarna någon förhandlingsmarginal eller är det summan på rutan som gäller? Tänker eftersom vissa verkar sänka sina månadskostnader ibland, eller slänga med vinterdäck eller något sånt.

Är en MB CLA 180 helkass? Billig att leasa med panorama och AMG-paket. För 300 kr extra per månad så kan man dra ner leasingperioden till 24 månader. Tycker den är snygg, känns kanske lite daterad?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Uppföljningsfundering gällande privatleasing:

Har säljarna någon förhandlingsmarginal eller är det summan på rutan som gäller? Tänker eftersom vissa verkar sänka sina månadskostnader ibland, eller slänga med vinterdäck eller något sånt.

Är en MB CLA 180 helkass? Billig att leasa med panorama och AMG-paket. För 300 kr extra per månad så kan man dra ner leasingperioden till 24 månader. Tycker den är snygg, känns kanske lite daterad?
På kampanjbilar är det på de stora märkena i alla fall extremt liten förhandlingsmarginal. Man kämpar ju redan från början med att få ner priset så långt som möjligt. Om det dyker upp gratis vinterdäck vid ett tillfälle så brukar det förklaras av att importören har en sådan tillfällig kampanj.

Däck ska du förresten aldrig leasa. Det är mycket dyrare än att köpa däcken själv och sedan sälja dem efter leasingperiodens slut.

CLA är väl "sådar" men snygg och inte sämre än nåt annat för samma pengar. Automat hade jag absolut lagt till där dock.
 

Veratio

Cartier
På kampanjbilar är det på de stora märkena i alla fall extremt liten förhandlingsmarginal. Man kämpar ju redan från början med att få ner priset så långt som möjligt. Om det dyker upp gratis vinterdäck vid ett tillfälle så brukar det förklaras av att importören har en sådan tillfällig kampanj.

Däck ska du förresten aldrig leasa. Det är mycket dyrare än att köpa däcken själv och sedan sälja dem efter leasingperiodens slut.

CLA är väl "sådar" men snygg och inte sämre än nåt annat för samma pengar. Automat hade jag absolut lagt till där dock.

Tack för svaret! Tycker nog som dig alfgren, den är väl sådär, men snygg. :D Måste provköra den. Ingår automat för 3 195 kr per månad, dock 1 000 mil per år.

20" fälgar med däck från England till Jaguar E-Pace kostar i runda slängar 20', leasar man likadana betalade man över 18,5'. Så då känns det klokt att köpa fälgar därifrån och ha vinterdäck på de medföljande 18".
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret! Tycker nog som dig alfgren, den är väl sådär, men snygg. :D Måste provköra den. Ingår automat för 3 195 kr per månad, dock 1 000 mil per år.

20" fälgar med däck från England till Jaguar E-Pace kostar i runda slängar 20', leasar man likadana betalade man över 18,5'. Så då känns det klokt att köpa fälgar därifrån och ha vinterdäck på de medföljande 18".
och dessutom får du ju tillbaka 0kr av däcken du leasat men du får säkert tillbaka 30-40% av inköpskostnaden efter tre år på fälgarna du köpt själv. (Givet den ganska korta körsträckan som det brukar handla om vid privatleasing)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
och dessutom får du ju tillbaka 0kr av däcken du leasat men du får säkert tillbaka 30-40% av inköpskostnaden efter tre år på fälgarna du köpt själv. (Givet den ganska korta körsträckan som det brukar handla om vid privatleasing)

En anledning till att jag leasar är för att slippa hålla på med Blocketidioter.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
och dessutom får du ju tillbaka 0kr av däcken du leasat men du får säkert tillbaka 30-40% av inköpskostnaden efter tre år på fälgarna du köpt själv. (Givet den ganska korta körsträckan som det brukar handla om vid privatleasing)

Plus att man behöver se till att 8 däck är i bra skick än 4 när man lämnar tillbaka.
Mycket bättre att köpa själv.
 

Veratio

Cartier
Nu ska vi se. Testade CLA 180 Shooting Brake. Kändes väl ihopskruvad, hyfsat motor för att vara 122 hk. Men kändes lite daterad invändigt. Den där info-screenen sticker upp i mitten, turbindesignen på utblåsen i bilen och kändes mindre invändigt än vad den ser ut att vara på utsidan. Rätt snygg bil, men i samma klass som BMW 3-serie kombi, lite för tråkig. Den går bort.

Men E-pace. Körde dit och testade den idag igen, efter MB´n. Designen känns fräsch, kanske lite plastig på sina ställen, men fin kvalitetskänsla ändå. Finns bara två motoralternativ vid leasing, en 150 hk diesel och en 200 hk bensin. Osäker på vilken jag ska välja, bensinaren är dyrare i skatt (båda är ju svindyra förstås...), drar mer, aningen dyrare i leasing, men är nog roligare. Aldrig haft en diesel heller. Hmm. Ska fundera någon dag till.

Tack för input!!!
 

TFK

Omega
Nu ska vi se. Testade CLA 180 Shooting Brake. Kändes väl ihopskruvad, hyfsat motor för att vara 122 hk. Men kändes lite daterad invändigt. Den där info-screenen sticker upp i mitten, turbindesignen på utblåsen i bilen och kändes mindre invändigt än vad den ser ut att vara på utsidan. Rätt snygg bil, men i samma klass som BMW 3-serie kombi, lite för tråkig. Den går bort.

Men E-pace. Körde dit och testade den idag igen, efter MB´n. Designen känns fräsch, kanske lite plastig på sina ställen, men fin kvalitetskänsla ändå. Finns bara två motoralternativ vid leasing, en 150 hk diesel och en 200 hk bensin. Osäker på vilken jag ska välja, bensinaren är dyrare i skatt (båda är ju svindyra förstås...), drar mer, aningen dyrare i leasing, men är nog roligare. Aldrig haft en diesel heller. Hmm. Ska fundera någon dag till.

Tack för input!!!
Har du kikat på Land Rover Discovery Sport eller Range Rover Evoque? De finns också för ungefär samma peng som e-pace.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
5DEB0FCD-882F-4ED9-97E7-30046BD64AC8.jpeg
Angående att sälja sin bil till handlare.
Jag får snart min nya bil och kommer lämna ifrån mig denna nu. Är det någon som vill ta över så hör av er via pm.
Jag plockade ut den ny, bilen har i stort sett all utrustning du kan tänka dig.
530 x-drive msport 2017, 4300mil.
Tänker mig 360k.
 
Senast ändrad:

Roxen

Cartier
800px-Mercedes_GLK_220_CDI_BlueEFFICIENCY_front_20090920.jpg
Bild lånad från nätet!

Någon som har erfarenhet av en GLK 220 och vill ge ett utlåtande? Bra eller dålig bil för att köra till jobb?
Jag och frun gillar den kantiga designen, det är tydligen viktigt att den ska se cool ut :)

Jag har haft en, typ identisk som på bilden. Jag var väldigt nöjd med min, trevlig att köra och hyfsat snål i drift. Körde många mil i den så fråga gärna på om du undrar något specifikt :)
 

Helgesson

Omega
Jag har haft en, typ identisk som på bilden. Jag var väldigt nöjd med min, trevlig att köra och hyfsat snål i drift. Körde många mil i den så fråga gärna på om du undrar något specifikt :)
Fått för mig att det inte producerades många av GLK innan modellen bytte namn till GLC och fick en rundare form. Vad kan detta bero på?

Ingen som köpte bilen pga dess utseende eller var det något annat "fel" på bilen?
 
Topp