• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BalkanBoy

Omega
Riktigt fet är den.
Jag tror Andreas Simonsen (Svensk pro-förare) kör för dom nu om jag inte minns fel.

Grymt att man kan hyra i Vegas, nu blev man allt sugen ;)
Låter så galet nice med rak-skurna lådor med!

Ingen rättvis jämförelse mellan oss och GT3-förarna heller. Dels bantiden men framförallt bilarna.
Jag har kört sub-8 minuter hotlap på ringen, men då var det mer eller mindre obefintlig trafik.

Nu kör ju dom förvisso på 6 min någonting ;) men ändå!
Har du sett att man har hyvlat ned Schwedencreutz?
 
Undra hur många gånger om dagen dom hämtar bilar från räcket? Behövs arbete på fler ställen.

Även när man sätter kurvan och har bra fart igenom den, så kommer Armberg (?) så hårt på bromsen och hoppas bilfan inte understyrd :D

Nu blev man allt sugen igen!
 
Senast ändrad:
Schwedencreutz var ju lugnt så länge man höll höger. Lite av charmen att banan har sina egenheter tycker jag. Farligast är nog Pflanzgarten 2.

Jag har själv klarat mig ifrån att dra av där. Men baken har blivit lätt flera gånger. Och inte ovanligt att snabbare bilar kör om strax innan Screutz och då tappar du ditt spår lite. Klassisk kurva där man kan tjäna eller förlora mycket tid. Jag håller inte i närheten av stumpt igenom den kurvan. Men håller med dig om charmen med det.
 

BalkanBoy

Omega
Riktigt fet är den.
Jag tror Andreas Simonsen (Svensk pro-förare) kör för dom nu om jag inte minns fel.

Grymt att man kan hyra i Vegas, nu blev man allt sugen ;)
Låter så galet nice med rak-skurna lådor med!

Ingen rättvis jämförelse mellan oss och GT3-förarna heller. Dels bantiden men framförallt bilarna.
Jag har kört sub-8 minuter hotlap på ringen, men då var det mer eller mindre obefintlig trafik.

Nu kör ju dom förvisso på 6 min någonting ;) men ändå!
Ang rakskuret. Hoppas länken funkar. Cool film.
 
Ang rakskuret. Hoppas länken funkar. Cool film.

Älskar ljudet.!
Dom första kurvorna.. jag minns hur jag avskydde dom i början. Det blev alltid fel och tappade både tid och intresse. Men har kommit till att älska den första sektionen.

Efter att ha åkt med instruktör och ringtaxi så blev det bara roligare och roligare när man lärt sig och sätter linjerna igenom hela sektionen.

Troligtvis därför man ser locals i sims VW golf dra ifrån gubbar i sina 911or just där
 

JohanHLM

Rolex
Hade kollat in V-klasse/Viano eller vad den heter numer. Nya generationen ser riktigt trevlig it iaf. Farsan kör Multivan i tjänsten, bästa med den är mobilitetsgarantin typ. Caravellen var grym, sen har det gått utför :)
Håller med om att den nya V-klass verkar bra.
Har varken provkört eller provsuttit någon av dom än så länge. Är Multivanen känd för att ha mycket elektronikfel (vilket jag antar är problemet är på en ny tjänstebil) eller har han fått ett måndagsex?
 

demondave

Rolex
Håller med om att den nya V-klass verkar bra.
Har varken provkört eller provsuttit någon av dom än så länge. Är Multivanen känd för att ha mycket elektronikfel (vilket jag antar är problemet är på en ny tjänstebil) eller har han fått ett måndagsex?

Bara provsuttit V-klass, riktigt bra. Har man plånbok nog går ju den speca upp riktigt häftigt.

Dom har en bunt VW-bussar som rullar 12-15k mil om året. Landsväg, inte bud/taxi eller utryckning. Det rostar, rasade DSG, rasar drivknutar (som leder till växellådsbyte..) osv. Är väl på förnamnsbasis med stor del av sveriges bärgare vid det här laget :)

Första generationen Vito/Viano var väl i ärlighetens namn rent skräp, men MB kan ju omöjligen ha släppt samma skit igen.
 

JohanHLM

Rolex
Bara provsuttit V-klass, riktigt bra. Har man plånbok nog går ju den speca upp riktigt häftigt.

Dom har en bunt VW-bussar som rullar 12-15k mil om året. Landsväg, inte bud/taxi eller utryckning. Det rostar, rasade DSG, rasar drivknutar (som leder till växellådsbyte..) osv. Är väl på förnamnsbasis med stor del av sveriges bärgare vid det här laget :)

Första generationen Vito/Viano var väl i ärlighetens namn rent skräp, men MB kan ju omöjligen ha släppt samma skit igen.
Åh fasen!
Trodde problemen med DSG var ganska koncentrerad till långmilade taxi/bud med de mindre motorerna. Känns surt med så dyra reparationer så snart nybilsgarantin löpt ut.
Får läsa på lite mer om båda. Har inte hittat några andra vettiga alternativ till dessa. Då får det bli vintage i form av en pökarvan :p:D
 

demondave

Rolex
Åh fasen!
Trodde problemen med DSG var ganska koncentrerad till långmilade taxi/bud med de mindre motorerna. Känns surt med så dyra reparationer så snart nybilsgarantin löpt ut.
Får läsa på lite mer om båda. Har inte hittat några andra vettiga alternativ till dessa. Då får det bli vintage i form av en pökarvan :p:D

DSG:n verkar vara fixad så sett att den inte rasar längre. På dom nyaste är det istället drivknutarna, vid relativt låga mil ändå. Har resulterat i i alla fall ett växellådsbyte. Har inte jättekoll, mer än att jag hör hans gnällade och suckande när jag hälsar på :)

Dom som skaplig storkund verkar tas omhand rätt väl, men skulle ha lite svårt för att köpa VW privat eller i mitt lilla företag, har inte lust att vara betalande labbråtta åt utvecklingsavdelningen.
 

TFK

Omega
Är den som ligger närmast till hands vid ett ev. byte. Slänger man på lite utrustning blir det nog en väldigt bra långfärdskryssare.

Scannade blocket igår och de verkar ha ett extremt bra andrahandsvärde så det är nog lika bra att ställa in sig på en helt ny.

Jag gick i liknande tankar för ett tag sedan när barn nr 3 var på väg. Då vi har en rätt stor hund krävs det ett rejält bagageutrymme. Mitt val landade på på en Discovery 4. Mycket behaglig att köra och lastar väldigt mycket. Sista sätesraden är helt ok även för vuxna, men när den är uppfälld får det tyvärr inte plats något mer i bagaget.
 

JohanHLM

Rolex
Jag gick i liknande tankar för ett tag sedan när barn nr 3 var på väg. Då vi har en rätt stor hund krävs det ett rejält bagageutrymme. Mitt val landade på på en Discovery 4. Mycket behaglig att köra och lastar väldigt mycket. Sista sätesraden är helt ok även för vuxna, men när den är uppfälld får det tyvärr inte plats något mer i bagaget.
Funderade på en Land Rover när jag skaffade Sorenton men vågade inte köpa en efter att ha hört skräckhistorier om dyra service & reparationskostnader från några stycken som ägt just Discovery 4.
Har du klarat dig utan större bekymmer så här långt?
 

demondave

Rolex
Kört mycket Caravelle och Viano (och Hiace, huvva) i tidigare jobb. Skulle inte tveka en sekund om jag hade tre ungar och/eller stora hundar. Sköna bilar att köra, bara att ställa in skiten i bagaget och åka. Får plats typ var som helst en V90 får plats.

Inte direkt roliga bilar, men det är inte storsuvar i min värld heller. I en SUV får man välja mellan bagageutrymme eller sittplatser, om man inte går USA-spåret.. Då är bilen istället helt värdelös i svensk trafikmiljö, för stor för allt. Nu köper ju ingen vettig människa en Hiace, men vill minnas att dom fyrhjulsdrivna har vändradie som en mellanstor oljetanker. Den bakhjulsdriva vill man verkligen inte ha.

En dröm som firmakärra vore en rejält uppspecad, halvglasad Vito Mixto med stordiesel och fyrhjulsdrift. Basäte med sidorutor och komfortmellanvägg, plåtskåp bakom och utrustad som en E-klass fram :) På tok för dyr för behoven bara, men drömma går ju!
 

marlun

Rolex
Ingen kioskvältare till vinterbil, men är ändå nöjd! Får glädjas åt boyracerljudet. Den gick som tur var genom besiktningen trots att den har raka rör
20181226_223450.jpg
 

TFK

Omega
Funderade på en Land Rover när jag skaffade Sorenton men vågade inte köpa en efter att ha hört skräckhistorier om dyra service & reparationskostnader från några stycken som ägt just Discovery 4.
Har du klarat dig utan större bekymmer så här långt?

Jag har en HSE 2011 TDV6 245 hk med ca 25 500 mil på mätaren. Hittills har jag kört strax över 1000 mil och är mycket nöjd med kärran. Det har plingat till en några varningsmeddelanden, men inget som inte "lagat sig själv" efter en omstart. När det gäller skräckhistorier finns det gott om sådana när det gäller Land Rover. Mycket verkar dock vara just historier eller en "kompis som känner en kompis".

Det är stora tunga bilar med mycket komplicerad teknik och elektronik (luftfjädring m.m.) så risken för fel är givetvis större än en snikutrustad Toyota Aygo. LR verkar ha gjort ett rätt rejält kvalitetslyft med D4:an och efterföljande modeller. D3 och gamla Range Rovers ska du dock hålla dig långt borta från så länge du inte är en ekonomisk masochist.

Jag hade min bil inne på service i somras hos icke-auktoriserad verkstad och det kostade ca 4500:-. Varken mer eller mindre än vad de flesta andra dieselbilar brukar kosta. Försäkringen är tyvärr rejält saftig. För mig var den dyrare än de flesta andra SUVar. Tror bara Cayenne var ännu värre..

Räkna med ca 0,9-1 l/mil blandad körning och runt 0,8 l/mil på längre resor. Jag körde nyss Strängnäs-GBG ToR på 0,81 och låg i somras på 0,85 med fullastad bil + takbox.

Kolla gärna in Svensk Land Rover Klubb. De har både ett mycket matnyttigt forum på sin hemsida och en FB-grupp där du kan få svar på alla frågor du kan tänkas ha.
 

JohanHLM

Rolex
Jag har en HSE 2011 TDV6 245 hk med ca 25 500 mil på mätaren. Hittills har jag kört strax över 1000 mil och är mycket nöjd med kärran. Det har plingat till en några varningsmeddelanden, men inget som inte "lagat sig själv" efter en omstart. När det gäller skräckhistorier finns det gott om sådana när det gäller Land Rover. Mycket verkar dock vara just historier eller en "kompis som känner en kompis".

Det är stora tunga bilar med mycket komplicerad teknik och elektronik (luftfjädring m.m.) så risken för fel är givetvis större än en snikutrustad Toyota Aygo. LR verkar ha gjort ett rätt rejält kvalitetslyft med D4:an och efterföljande modeller. D3 och gamla Range Rovers ska du dock hålla dig långt borta från så länge du inte är en ekonomisk masochist.

Jag hade min bil inne på service i somras hos icke-auktoriserad verkstad och det kostade ca 4500:-. Varken mer eller mindre än vad de flesta andra dieselbilar brukar kosta. Försäkringen är tyvärr rejält saftig. För mig var den dyrare än de flesta andra SUVar. Tror bara Cayenne var ännu värre..

Räkna med ca 0,9-1 l/mil blandad körning och runt 0,8 l/mil på längre resor. Jag körde nyss Strängnäs-GBG ToR på 0,81 och låg i somras på 0,85 med fullastad bil + takbox.

Kolla gärna in Svensk Land Rover Klubb. De har både ett mycket matnyttigt forum på sin hemsida och en FB-grupp där du kan få svar på alla frågor du kan tänkas ha.
Låter som du klarat dig väldigt bra så här långt!
Min erfarenhet av felen grundade sig på att jag pratat med två ägare av modellen vilka båda var ”nöjda” med bilen men där det efter lite diskussion kom fram till att de lagt väldigt mycket pengar på reparationer. Dessa bilar var nyare och med betydligt färre mil på mätaren än din. Läste sedan på lite och det verkade som att deras bild speglade många andra Land Rover/Range Rover ägares dvs. att de inte kan erkänna att de är missnöjda eftersom de lagt så mycket pengar på bilen :)
 

Norda

Panerai
kanske lite OT men jag testar!
ska på Monacos GP i Maj, någon som har varit där som kan tipsa om bra läktar-sektion?
jag har kikat lite och det finns en läktare precis innan tunneln som borde vara rätt kul, för att se och höra accelerationen in genom tunneln.

någon med bra tips? :)
 

TFK

Omega
Låter som du klarat dig väldigt bra så här långt!
Min erfarenhet av felen grundade sig på att jag pratat med två ägare av modellen vilka båda var ”nöjda” med bilen men där det efter lite diskussion kom fram till att de lagt väldigt mycket pengar på reparationer. Dessa bilar var nyare och med betydligt färre mil på mätaren än din. Läste sedan på lite och det verkade som att deras bild speglade många andra Land Rover/Range Rover ägares dvs. att de inte kan erkänna att de är missnöjda eftersom de lagt så mycket pengar på bilen :)

Som sagt är det stor skillnad på äldre Range Rovers (P38 & L322) och Disco 2 & 3 jmf Discovery 4. Jag har som sagt inte haft några större bekymmer och jag har en bekant som körde en helt ny D4 V8 bensin utan problem i några år. Reservdelar är faktiskt inte så dyra, särskilt inte om man beställer från UK.

En Disco 4 är bilen du vill ha. En Multivan är bilen du vill äga.

Men man köper inte en LR för att spara pengar, utan för njutningen av att titta ner på icke-bilar som XC90, X5 och andra låtsas-suvar... :)
 

Tapiren

Cartier
Jag har en HSE 2011 TDV6 245 hk med ca 25 500 mil på mätaren. Hittills har jag kört strax över 1000 mil och är mycket nöjd med kärran. Det har plingat till en några varningsmeddelanden, men inget som inte "lagat sig själv" efter en omstart. När det gäller skräckhistorier finns det gott om sådana när det gäller Land Rover. Mycket verkar dock vara just historier eller en "kompis som känner en kompis".

Det är stora tunga bilar med mycket komplicerad teknik och elektronik (luftfjädring m.m.) så risken för fel är givetvis större än en snikutrustad Toyota Aygo. LR verkar ha gjort ett rätt rejält kvalitetslyft med D4:an och efterföljande modeller. D3 och gamla Range Rovers ska du dock hålla dig långt borta från så länge du inte är en ekonomisk masochist.

Jag hade min bil inne på service i somras hos icke-auktoriserad verkstad och det kostade ca 4500:-. Varken mer eller mindre än vad de flesta andra dieselbilar brukar kosta. Försäkringen är tyvärr rejält saftig. För mig var den dyrare än de flesta andra SUVar. Tror bara Cayenne var ännu värre..

Räkna med ca 0,9-1 l/mil blandad körning och runt 0,8 l/mil på längre resor. Jag körde nyss Strängnäs-GBG ToR på 0,81 och låg i somras på 0,85 med fullastad bil + takbox.

Kolla gärna in Svensk Land Rover Klubb. De har både ett mycket matnyttigt forum på sin hemsida och en FB-grupp där du kan få svar på alla frågor du kan tänkas ha.

Jag har tyvärr sämre erfarenheter av Discoveryns kvalitet, min sista vara förvisso en 3:a men jag har flera mer eller mindre nära vänner och bekanta som kör D4 och de har varit helt otroligt opålitliga, det måste vara väldigt ojämn kvalitet på dem då vissa verkar fungera ganska bra och andra är helt oberäkneliga.
 
Topp