• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Älskar hur skolgårdsfighterna hänger med upp i åldrarna. Nintendo mot Sega, Commodore mot Atari, BMW mot Audi.
:)
Men, Commodore mot Atari, det var väl aldrig någonting som kan liknas en fight? Commodores överlägsenhet kväste naturligtvis allt eventuellt motstånd illa kvickt!:rolleyes:
(Se nu detta som en skämtsam allegori så jag inte blir hatat av alla Atari-entusiaster som florerar på forumet!:D)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Men, Commodore mot Atari, det var väl aldrig någonting som kan liknas en fight? Commodores överlägsenhet kväste naturligtvis allt eventuellt motstånd illa kvickt!:rolleyes:
(Se nu detta som en skämtsam allegori så jag inte blir hatat av alla Atari-entusiaster som florerar på forumet!:D)
Det är faktiskt fullt möjligt att föredra något som inte är tekniskt överlägset eller har högst status. Men fanboyism funkar ju så att det man själv äger/använder/kör absolut måste vara objektivt bäst, ingen protest!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är faktiskt fullt möjligt att föredra något som inte är tekniskt överlägset eller har högst status. Men fanboyism funkar ju så att det man själv äger/använder/kör absolut måste vara objektivt bäst, ingen protest!
Bra skrivet! Men fanboyism som begrepp bör även innefatta att det märke man gillar alltid är bäst (oavsett modell eller årgång), och att favorittillverkaren minsann aldrig någonsin kan göra något/ha några fel!
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Mer än så. 2006 fick 5 serien det så 7 serien hade väl det tidigare?
Kan mycket väl stämma, polaren hade iaf en 745D årsm. -07 har jag för mig och den hade nightvision, var sjukt coolt då :)
FEFF612D-89E5-41AF-B5C6-47D6F2E48C50.jpeg

 
Senast ändrad:
Älskar hur skolgårdsfighterna hänger med upp i åldrarna. Nintendo mot Sega, Commodore mot Atari, BMW mot Audi.
:)

Du skulle testa åka till Storuman eller Arjeplog och prata snöskoter. Inte ovanligt att det blir rätt grovt fysiskt våld angående hurvida Polaris eller Ski-Doo gör dom bästa skotrarna.
Skulle du dessutom nämna fabrikatet Arctic Cat som något positivt så slutar typ ens egen släkt att kännas vid dig.
 
Citroën DS5 hybrid 4 200hk
181011111018194771600x1060.jpg
Besiktigade precis min bil och de ropade dit flera andra mekaniker och stod länge o diskuterade med mig o varandra om hur ovanligt de va att min elhybrid drev med elmotor i bak och diesel i fram, ni som är mer insatta, är detta verkligen så ovanligt? Jag är väldigt nöjd att nu under vintertid att jag kan klicka i 4x4 drift, men medför detta några nackdelar och vad är de för fördelar med att ha fossil och el-drift på samma axel om man pratar hybridbilar?
 
Fast Arctic Cat rular ju!!?
Besiktigade precis min bil och de ropade dit flera andra mekaniker och stod länge o diskuterade med mig o varandra om hur ovanligt de va att min elhybrid drev med elmotor i bak och diesel i fram, ni som är mer insatta, är detta verkligen så ovanligt? Jag är väldigt nöjd att nu under vintertid att jag kan klicka i 4x4 drift, men medför detta några nackdelar och vad är de för fördelar med att ha fossil och el-drift på samma axel om man pratar hybridbilar?

Förmodligen som vanligt med Citroen. Iden är inte dum, men det finns en anledning till varför absolut ingen annan gör på det viset (går att applicera på det flesta funktioner när det gäller Citroen)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Besiktigade precis min bil och de ropade dit flera andra mekaniker och stod länge o diskuterade med mig o varandra om hur ovanligt de va att min elhybrid drev med elmotor i bak och diesel i fram, ni som är mer insatta, är detta verkligen så ovanligt? Jag är väldigt nöjd att nu under vintertid att jag kan klicka i 4x4 drift, men medför detta några nackdelar och vad är de för fördelar med att ha fossil och el-drift på samma axel om man pratar hybridbilar?
Volvos V60 D6 hybrid och D5TE är några av få som är byggda på det sättet som din. Finns lite Lexus också samt nya XC-modeller, dock ej med diesel.

Det är billigare att bygga in elmotorn i växellådan istället för att ha den bak, så då driver el och förbränningsmotor på samma axel.
 
Volvos V60 D6 hybrid och D5TE är några av få som är byggda på det sättet som din. Finns lite Lexus också samt nya XC-modeller, dock ej med diesel.

Det är billigare att bygga in elmotorn i växellådan istället för att ha den bak, så då driver el och förbränningsmotor på samma axel.
Okej mer än jag visste! För i sverige är de ju jäkligt schysst o kunna kasta i 4x4 även om man köpt en hybridusbilus ;)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Är bilen reggad innan 1/7 2018 och hade utsläpp under gränsvärdet så är den i så fall skattebefriad om det står på Transportstyrelsen.
Länk?
Tror du på riktigt att alla bilar uttagna innan 1/7 2018 skulle bli skattebefriade i fem år?
Jag tror inget utan läser transportstyrelsens hemsida rakt av. Tycker att jag tydligt skrev euro 5/6, alltså utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6.
Har du andra riktlinjer att följa @Richie?

”För fordon som tagits i trafik före 1 juli 2018 (i Sverige eller i ett annat land) och som uppfyller kraven för den femåriga skattebefrielsen kommer skattebefrielsen gälla.”
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror inget utan läser transportstyrelsens hemsida rakt av. Tycker att jag tydligt skrev euro 5/6, alltså utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6.
Har du andra riktlinjer att följa @Richie?

”För fordon som tagits i trafik före 1 juli 2018 (i Sverige eller i ett annat land) och som uppfyller kraven för den femåriga skattebefrielsen kommer skattebefrielsen gälla.”
Euro 5 / 6 har ingen betydelse för skattefrihet. Enbart CO2 över eller under gränsvärde. Skattefrihet styrs på enskilt regnummer så logga in här och kolla: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag tror inget utan läser transportstyrelsens hemsida rakt av. Tycker att jag tydligt skrev euro 5/6, alltså utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6.
Har du andra riktlinjer att följa @Richie?

”För fordon som tagits i trafik före 1 juli 2018 (i Sverige eller i ett annat land) och som uppfyller kraven för den femåriga skattebefrielsen kommer skattebefrielsen gälla.”
Jo jag läste det, men menade så klart alla Euro5/euro6 eftersom detta skulle varit fruktansvärt många bilar..
Euro5/Euro6 är ju bara ett av kraven, du får ju även läsa "övriga krav" :)
Skärmavbild 2019-02-16 kl. 20.31.38.png
 
Topp