• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hjälp!

Jag kör idag en BMW 330e iPreformance som jag är helnöjd med dock med väldigt lite utrustning, backkamera utöver standard (den är väldigt välutrustad som standard), jag har fått möjligheten att plocka ut en ny Hyundai Ioniq laddhybrid med premiumpluseco utrustning - det som gör att den blir intressant är ett lite lägre förmånsvärde samt att jag får ut nästa dubbla räckvidden vilket skulle innebära rent privatekonomiskt bättre.

Kvaliteten funderar jag över i fall Hyundaien inte håller måttet jämfört med BMW'n.

Någon som har kört båda som kan ge mig lite inputs på Hyundaien kontra BMW?
 
Hjälp!

Jag kör idag en BMW 330e iPreformance som jag är helnöjd med dock med väldigt lite utrustning, backkamera utöver standard (den är väldigt välutrustad som standard), jag har fått möjligheten att plocka ut en ny Hyundai Ioniq laddhybrid med premiumpluseco utrustning - det som gör att den blir intressant är ett lite lägre förmånsvärde samt att jag får ut nästa dubbla räckvidden vilket skulle innebära rent privatekonomiskt bättre.

Kvaliteten funderar jag över i fall Hyundaien inte håller måttet jämfört med BMW'n.

Någon som har kört båda som kan ge mig lite inputs på Hyundaien kontra BMW?
@Norrlänningen
 
Hjälp!

Jag kör idag en BMW 330e iPreformance som jag är helnöjd med dock med väldigt lite utrustning, backkamera utöver standard (den är väldigt välutrustad som standard), jag har fått möjligheten att plocka ut en ny Hyundai Ioniq laddhybrid med premiumpluseco utrustning - det som gör att den blir intressant är ett lite lägre förmånsvärde samt att jag får ut nästa dubbla räckvidden vilket skulle innebära rent privatekonomiskt bättre.

Kvaliteten funderar jag över i fall Hyundaien inte håller måttet jämfört med BMW'n.

Någon som har kört båda som kan ge mig lite inputs på Hyundaien kontra BMW?

Frågan är: Vill du vara tråkig eller vill du vara "snaaaaaark åååå så trååååkig".
Ingen av dom är särskilt kul men en 330e är väl något roligare att åka i än en Ioniq. Men Ioniq är säkerligen det logiskt bästa alternativ (kanske?) men oftast brukar det bästa vara det allra tråkigaste med...
 
Hjälp!

Jag kör idag en BMW 330e iPreformance som jag är helnöjd med dock med väldigt lite utrustning, backkamera utöver standard (den är väldigt välutrustad som standard), jag har fått möjligheten att plocka ut en ny Hyundai Ioniq laddhybrid med premiumpluseco utrustning - det som gör att den blir intressant är ett lite lägre förmånsvärde samt att jag får ut nästa dubbla räckvidden vilket skulle innebära rent privatekonomiskt bättre.

Kvaliteten funderar jag över i fall Hyundaien inte håller måttet jämfört med BMW'n.

Någon som har kört båda som kan ge mig lite inputs på Hyundaien kontra BMW?
Jag har provkört båda, jag tycker inte Hyundaien håller måttet jämfört med BMW:n, den är i min värld sämre på i princip allt.

Kvalitetsmässigt så lät ju Hyundaien hålla ihop bra, men BMW:n har ju en hel annan känsla. Däremot är ju BMW:n ganska tråkig att köra, jag tycker att den blandar det som är dåligt med 3-serien (ja, det är en liten bil) med det som är dåligt med 7-serien (känns stor och tung)

Hur mycket skiljer det i förmånsvärde...?

Och är inte Kia Optima eller Mitsubishi PHEV bättre alternativ, de har ju ungefär samma förmånsvärde som Hyundai.
 
Angående lite om volvo,bmw och hyundai-snacket som varit.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Biltillverkare Problem per 100 bilar
Lexus 106
Porsche 108
Toyota 108
Chevrolet 115
Buick 118
Mini 119
BMW 122
Audi 124
Hyundai 124
Kia 126
Infiniti 128
Volkswagen 131
Mercedes 134
Subaru 136
Medelbilen 136
Nissan 137
Chrysler 146
Ford 146
Honda 146
Lincoln 147
Mitsubishi 158
Mazda 159
GMC 161
Cadillac 166
Jeep 167
Jaguar 168
Acura 171
Ram 171
Dodge 178
Volvo 204
Land Rover 221
Fiat 249
 
Angående lite om volvo,bmw och hyundai-snacket som varit.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Biltillverkare Problem per 100 bilar
Lexus 106
Porsche 108
Toyota 108
Chevrolet 115
Buick 118
Mini 119
BMW 122
Audi 124
Hyundai 124
Kia 126
Infiniti 128
Volkswagen 131
Mercedes 134
Subaru 136
Medelbilen 136
Nissan 137
Chrysler 146
Ford 146
Honda 146
Lincoln 147
Mitsubishi 158
Mazda 159
GMC 161
Cadillac 166
Jeep 167
Jaguar 168
Acura 171
Ram 171
Dodge 178
Volvo 204
Land Rover 221
Fiat 249
Kan ju dock vara värt att nämna att det där är ägarnas bedömda betyg - inte faktiskt pålitlighet. Dvs ett märke där kunderna förväntar sig mycket får en lägre score vid samma antal fel som ett märke där ägarna har lägre förväntningar. Tittar man på Dekras rating över faktiskt antal fel så ser det annorlunda ut (dock är inte Volvo fantastiskt där heller). https://www.used-car-report.com/en/
 
Kan ju dock vara värt att nämna att det där är ägarnas bedömda betyg - inte faktiskt pålitlighet. Dvs ett märke där kunderna förväntar sig mycket får en lägre score vid samma antal fel som ett märke där ägarna har lägre förväntningar. Tittar man på Dekras rating över faktiskt antal fel så ser det annorlunda ut (dock är inte Volvo fantastiskt där heller). https://www.used-car-report.com/en/
Notera att hälften av vinnarna är Audi:)
 
Angående lite om volvo,bmw och hyundai-snacket som varit.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Biltillverkare Problem per 100 bilar
Lexus 106
Porsche 108
Toyota 108
Chevrolet 115
Buick 118
Mini 119
BMW 122
Audi 124
Hyundai 124
Kia 126
Infiniti 128
Volkswagen 131
Mercedes 134
Subaru 136
Medelbilen 136
Nissan 137
Chrysler 146
Ford 146
Honda 146
Lincoln 147
Mitsubishi 158
Mazda 159
GMC 161
Cadillac 166
Jeep 167
Jaguar 168
Acura 171
Ram 171
Dodge 178
Volvo 204
Land Rover 221
Fiat 249
Gött med Porsche i topp.
 
Angående lite om volvo,bmw och hyundai-snacket som varit.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Biltillverkare Problem per 100 bilar
Lexus 106
Porsche 108
Toyota 108
Chevrolet 115
Buick 118
Mini 119
BMW 122
Audi 124
Hyundai 124
Kia 126
Infiniti 128
Volkswagen 131
Mercedes 134
Subaru 136
Medelbilen 136
Nissan 137
Chrysler 146
Ford 146
Honda 146
Lincoln 147
Mitsubishi 158
Mazda 159
GMC 161
Cadillac 166
Jeep 167
Jaguar 168
Acura 171
Ram 171
Dodge 178
Volvo 204
Land Rover 221
Fiat 249

Stämmer inte helt, på Fiat är det 249 fel per år i snitt per bil. Firmasprätten är en liten Fiorino, i stort sett felfri år 1-4, år fem bytte vi nog ut hela bilen del för del :D
 
Angående lite om volvo,bmw och hyundai-snacket som varit.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Biltillverkare Problem per 100 bilar
Lexus 106
Porsche 108
Toyota 108
Chevrolet 115
Buick 118
Mini 119
BMW 122
Audi 124
Hyundai 124
Kia 126
Infiniti 128
Volkswagen 131
Mercedes 134
Subaru 136
Medelbilen 136
Nissan 137
Chrysler 146
Ford 146
Honda 146
Lincoln 147
Mitsubishi 158
Mazda 159
GMC 161
Cadillac 166
Jeep 167
Jaguar 168
Acura 171
Ram 171
Dodge 178
Volvo 204
Land Rover 221
Fiat 249

Som vanligt dominerar BMW med Audi som en långdragen snuva man aldrig blir av med hasandes efter
 
Angående lite om volvo,bmw och hyundai-snacket som varit.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Biltillverkare Problem per 100 bilar
Lexus 106
Porsche 108
Toyota 108
Chevrolet 115
Buick 118
Mini 119
BMW 122
Audi 124
Hyundai 124
Kia 126
Infiniti 128
Volkswagen 131
Mercedes 134
Subaru 136
Medelbilen 136
Nissan 137
Chrysler 146
Ford 146
Honda 146
Lincoln 147
Mitsubishi 158
Mazda 159
GMC 161
Cadillac 166
Jeep 167
Jaguar 168
Acura 171
Ram 171
Dodge 178
Volvo 204
Land Rover 221
Fiat 249
Är det baserat på körd mil el per bil?

Jag som sommarkört Porsche felfritt ett par år kan nog tycka att det är missvisande att jämföra med långkörare..
 
Är det baserat på körd mil el per bil?

Jag som sommarkört Porsche felfritt ett par år kan nog tycka att det är missvisande att jämföra med långkörare..
Det är ägarnas omdöme efter 3 år för de som köpt bilen ny

Ett ”fel” kan exempelvis vara att ägaren tycker att mugghållare är för liten.

JD Powers = clickbait junk för nyhetsmedia. Säger ingenting om egentlig tillförlitlighet på bilen. Det gör däremot Dekra undersökningen som jag länkade tidigare ;)
 
Man tager vad man haver...
Blir Passaten körduglig även för @Norrlänningen nu?
20190215_132700.jpg
 
Är det baserat på körd mil el per bil?

Jag som sommarkört Porsche felfritt ett par år kan nog tycka att det är missvisande att jämföra med långkörare..
Jag har piskat alla mina 3 senaste jag ägt på bana felfritt.. många timmar, det sliter bra på hela maskinen. En polares Ferrari 458 började brinna på samma antal varv. Porsche håller löjligt bra, så nja inte direkt missvisande. Kvalité snarare.
Sedan kan alla bilar få problem. Men som tabellen gör gällande är det skillnad i kvalité.
Sen visst har en Volvo gått 200.000 mil så e de klart att delar måste bytas.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par
Kan ju dock vara värt att nämna att det där är ägarnas bedömda betyg - inte faktiskt pålitlighet. Dvs ett märke där kunderna förväntar sig mycket får en lägre score vid samma antal fel som ett märke där ägarna har lägre förväntningar. Tittar man på Dekras rating över faktiskt antal fel så ser det annorlunda ut (dock är inte Volvo fantastiskt där heller). https://www.used-car-report.com/en/
Inte alltid så lätt med subjektiva omdömen. Utöver det du tar upp så brukar det finnas en annan intressant företeelse, att ägare till dyrare bilar har svårt att erkänna fel på sina bilar (vilket skulle betyda att de gjort en dålig affär, dvs att de betalat mycket för lite.) Det är svårt att erkänna för sig själv och andra att man gjort ett riktigt dåligt köp när man lagt ut stora summor.
 
Inte alltid så lätt med subjektiva omdömen. Utöver det du tar upp så brukar det finnas en annan intressant företeelse, att ägare till dyrare bilar har svårt att erkänna fel på sina bilar (vilket skulle betyda att de gjort en dålig affär, dvs att de betalat mycket för lite.) Det är svårt att erkänna för sig själv och andra att man gjort ett riktigt dåligt köp när man lagt ut stora summor.
Lite som Land Rover/ Range Rover och alla nöjda entusiaster...Fantastiska bilar! (när de fungerar)
 
Hjälp!

Jag kör idag en BMW 330e iPreformance som jag är helnöjd med dock med väldigt lite utrustning, backkamera utöver standard (den är väldigt välutrustad som standard), jag har fått möjligheten att plocka ut en ny Hyundai Ioniq laddhybrid med premiumpluseco utrustning - det som gör att den blir intressant är ett lite lägre förmånsvärde samt att jag får ut nästa dubbla räckvidden vilket skulle innebära rent privatekonomiskt bättre.

Kvaliteten funderar jag över i fall Hyundaien inte håller måttet jämfört med BMW'n.

Någon som har kört båda som kan ge mig lite inputs på Hyundaien kontra BMW?
Har inte kört någon av dessa men otestat vet jag ju vad jag skulle satsa mina pengar på... Rent generellt snubblar jag sällan över tester av BMW vs Hyundai...
 
Tillbaka
Topp