• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Jo jag läste det, men menade så klart alla Euro5/euro6 eftersom detta skulle varit fruktansvärt många bilar..
Euro5/Euro6 är ju bara ett av kraven, du får ju även läsa "övriga krav" :)
Skärmavbild 2019-02-16 kl. 20.31.38.png
Då är jag med!
Kör man med D3 så missar man ju värdet med något enstaka gram bara, tråkigt. Inte för att det spelar någon roll vid köp av en ny bil men ändå:)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja det var det jag undrade över.
När vi ändå har uppe gränsvärdet, vad ligger den på idag?
Det finns inget enskilt gränsvärde längre. Det är en flytande skala numera http://elbilsnytt.se/alla-bonusbilar-listade-sa-hog-blir-bonusen-med-bonus-malus/ I princip får alla bilar som inte är eldrivna kraftigt höjd skatt efter juli -18. En vanlig dieselbil med 150 g/km får i runda slänga 7500kr i skatt per år istället för 2500kr som tidigare.
 
Citroën DS5 hybrid 4 200hk
181011111018194771600x1060.jpg
Min är en 2013 med skatt på 1103kr/år
Med
Avgasutsläpp
Provningsförfarande: typ 1 testcykel NEDC

Kolmonoxid, CO
199 mg/km

Kväveoxider, NOx
133 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOx
160 mg/km

Absorptionskoefficient
0,51 m-1
Citroen påstår
Att man skall kunna köra den på 0,34L/mil diesel
Jag tänkte att jag testar att få ned förbrukningen i en hel vecka, jag satte ett mål på att om jag gör exakt alla tänkbara sätt som finns genom att köra bränslesnålt, plus sänker hastigheten 10km/h under alla hastighetsskyltar.
Då borde jag iallafall landa på 0,45L/mil speciellt eftersom jag precis servade bilen som har oklanderlig service historik.
Jag nollade tripmätaren och snittförbrukningen, jag körde runt i 7 dagar som tant agda 78 år, inga hastiga accelerationer, planerade körningen, motorbromsade, använde näst in till aldrig bromsen, körde väldigt blandad körning, stadskörning, landsbygd och motorväg. Använde enbart EL så mycket som de bara går, använde inte ens AC eller radio!
Jag tittar ned på tripmätaren och det stod 06.L/mil blandad körning. Det är helt omöjligt att få ned den mer! Vad är felet?! :rage:
Nu kör jag blandad körning och tänker inte på att köra miljövänligt utan bara följa trafikflödet och den drar nu 0,72L/mil inte mycket mer men de är lååångt ifrån 0,34L/milen som lovat :eek:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Min är en 2013 med skatt på 1103kr/år
Med
Avgasutsläpp
Provningsförfarande: typ 1 testcykel NEDC

Kolmonoxid, CO
199 mg/km

Kväveoxider, NOx
133 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOx
160 mg/km

Absorptionskoefficient
0,51 m-1
Citroen påstår
Att man skall kunna köra den på 0,34L/mil diesel
Jag tänkte att jag testar att få ned förbrukningen i en hel vecka, jag satte ett mål på att om jag gör exakt alla tänkbara sätt som finns genom att köra bränslesnålt, plus sänker hastigheten 10km/h under alla hastighetsskyltar.
Då borde jag iallafall landa på 0,45L/mil speciellt eftersom jag precis servade bilen som har oklanderlig service historik.
Jag nollade tripmätaren och snittförbrukningen, jag körde runt i 7 dagar som tant agda 78 år, inga hastiga accelerationer, planerade körningen, motorbromsade, använde näst in till aldrig bromsen, körde väldigt blandad körning, stadskörning, landsbygd och motorväg. Använde enbart EL så mycket som de bara går, använde inte ens AC eller radio!
Jag tittar ned på tripmätaren och det stod 06.L/mil blandad körning. Det är helt omöjligt att få ned den mer! Vad är felet?! :rage:
Nu kör jag blandad körning och tänker inte på att köra miljövänligt utan bara följa trafikflödet och den drar nu 0,72L/mil inte mycket mer men de är lååångt ifrån 0,34L/milen som lovat :eek:
Det beror på NEDC körcykeln, den är fånigt snäll - alltså obeskrivligt snäll. Accelerationen 0-50 km/h tar 22 sekunder!, det finns inga kallstarter, ingen motvind, ingen ac eller värme används, de minsta däcken osv osv.
 
Det beror på NEDC körcykeln, den är fånigt snäll - alltså obeskrivligt snäll. Accelerationen 0-50 km/h tar 22 sekunder!, det finns inga kallstarter, ingen motvind, ingen ac eller värme används, de minsta däcken osv osv.
Jo förstår de men att de diffar så pass mycket är sjukt störigt, men de är ju billigare skatt men de tar man ju igen på att tanka bilskrället
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
...men varför lämnade du railsen kromade? o_O Är helt övertygad att den skulle bli dubbelt så snygg om du löpte linan ut. Samma med dörrarnas nederkant. Ta ett varv till så har du en vinnare!
För att få det kanon så måste jag riva innertaket för att få bort railsen,planen ligger på nedre krom med men lämnade den för att se hur det blev.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
La även film på baklampor!!
B4FC4E18-C118-4B3C-B3D3-658295DB9911.jpeg
...men varför lämnade du railsen kromade? o_O Är helt övertygad att den skulle bli dubbelt så snygg om du löpte linan ut. Samma med dörrarnas nederkant. Ta ett varv till så har du en vinnare!
...men varför lämnade du railsen kromade? o_O Är helt övertygad att den skulle bli dubbelt så snygg om du löpte linan ut. Samma med dörrarnas nederkant. Ta ett varv till så har du en vinnare!
 
Topp