• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

laketwig

Patek
2-Faktor
Speedy Glans finns tyvärr bara på tre ställen i södra Sverige, men dom gör ett kanonjobb till ett bra pris. I min stad leveransputsar dom bl a alla nya bilar från BMW, Lexus och Toyota. Vill du addera till keramiskt lackskydd och glasbehandling runt om tar dom 2k för det. Har gjort det på mina två senaste nyköpta bilar (BMW) och den första såg fortfarande ny ut fem år senare utan förnyad behandling. Har du en beg bil i normalstorlek tar dom 3,5k och då ingår motortvätt och invändig rengöring.

Den jag har nu ser fortfarande ut såhär två år senare ... ;)
420 GC 2017-04-28 (5, no plate).jpg

420 GC 2017-04-28 (2).jpg
 

Husse

Patek
Rostskydda bilen sedan vaxa upp bilen.
Om du bor i STHLM så kan jag rek dej en bra firma för detta (Rostskydd) :)
Om några år så kan du polera upp den iså fall.
Lacken är ganska tunn på dom nya bilarna

//Simon
Japanerna har så tunn lackering så man måste ha blomspruta med vatten hela tiden för att häva den statiska elektriciteten, som annars omöjliggör poleringen!
Minns när dom första vattenbaserade lackerna kom, dom var så hårda att polermaskinerna bara studsade okontrollerat!
 

Simon.x

Rolex
Japanerna har så tunn lackering så man måste ha blomspruta med vatten hela tiden för att häva den statiska elektriciteten, som annars omöjliggör poleringen!
Minns när dom första vattenbaserade lackerna kom, dom var så hårda att polermaskinerna bara studsade okontrollerat!

På min STI så ville jag inte polera denna jag körde bara vaxning på denna. I ca 5-6 år då min kamrat jobbade på en bilfirma som rekordare. Efter arbetets tid fixade vi med våra bilar, Då Ford hade Subaru :) ca 2012-2013 ändrade dom som hade Ford/Subaru till alla div firmor :mad:

Dom hade något oxiderings medel dom använde, som sprayades på som vi om jag minns torkade av :rolleyes:
Samt man fick tag på dessa produkter/medel av kamraten men nu är dom nog slut snart :(

Svårt att hitta bra lackerings folk samt då dom har byt jobb/slutat/eller något annat.

//Simon
 

Norda

Panerai
Speedy Glans finns tyvärr bara på tre ställen i södra Sverige, men dom gör ett kanonjobb till ett bra pris. I min stad leveransputsar dom bl a alla nya bilar från BMW, Lexus och Toyota. Vill du addera till keramiskt lackskydd och glasbehandling runt om tar dom 2k för det. Har gjort det på mina två senaste nyköpta bilar (BMW) och den första såg fortfarande ny ut fem år senare utan förnyad behandling. Har du en beg bil i normalstorlek tar dom 3,5k och då ingår motortvätt och invändig rengöring.

Den jag har nu ser fortfarande ut såhär två år senare ... ;)
420 GC 2017-04-28 (5, no plate).jpg

420 GC 2017-04-28 (2).jpg

Två år? Då är det ju dags att uppdatera? ;) Är det F-Bil du handlat från tidigare? :)
 

Husse

Patek
På min STI så ville jag inte polera denna jag körde bara vaxning på denna. I ca 5-6 år då min kamrat jobbade på en bilfirma som rekordare. Efter arbetets tid fixade vi med våra bilar, Då Ford hade Subaru :) ca 2012-2013 ändrade dom som hade Ford/Subaru till alla div firmor :mad:

Dom hade något oxiderings medel dom använde, som sprayades på som vi om jag minns torkade av :rolleyes:
Samt man fick tag på dessa produkter/medel av kamraten men nu är dom nog slut snart :(

Svårt att hitta bra lackerings folk samt då dom har byt jobb/slutat/eller något annat.

//Simon
Nu kommer ett uselt skämt!
Dom tappar minnet och hittar inte tillbaka till jobbet! :)
Rätt otäckt att se alla customfirmor i USA där lackerarna är megaduktiga men inte har ordentliga friskluftsmasker och övriga skyddskläder! :(
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Två år? Då är det ju dags att uppdatera? ;) Är det F-Bil du handlat från tidigare? :)

Den blir två år den tredje mars, så jag ska ha den ett litet tag till ... ;)

Första BMW'n köptes av AutoPartner som sen köptes upp av Proauto lagom till att jag skulle köpa den jag har nu. När den nyss var inne på första service hade dom i sin tur blivit uppköpta av Holmgrens Bil. Ska bli kul att se vad det står på skylten när den ska in på service nästa gång ... :)
 

Simon.x

Rolex
Nu kommer ett uselt skämt!
Dom tappar minnet och hittar inte tillbaka till jobbet! :)
Rätt otäckt att se alla customfirmor i USA där lackerarna är megaduktiga men inte har ordentliga friskluftsmasker och övriga skyddskläder! :(

Jo det var ju 2 kompottens lack på 80-90 tal på vissa bilar/mc
Even i dag i andra länder :(
(Då man lackerade i en tvätt hall en Mc RD 350 LC 82) Då var man ju ung ;)
Sedan alla målare som använde olja färger samt tinner i lägenheter på 70 talet tror dom är tinnerskadade i dag

//Simon
 

Norda

Panerai
Den blir två år den tredje mars, så jag ska ha den ett litet tag till ... ;)

Första BMW'n köptes av AutoPartner som sen köptes upp av Proauto lagom till att jag skulle köpa den jag har nu. När den nyss var inne på första service hade dom i sin tur blivit uppköpta av Holmgrens Bil. Ska bli kul att se vad det står på skylten när den ska in på service nästa gång ... :)

Kristiandstad alltså?
I så fall är det Förenade nu! :)
 

Bender

Cartier
Rostskydda bilen sedan vaxa upp bilen.
Om du bor i STHLM så kan jag rek dej en bra firma för detta (Rostskydd) :)
Om några år så kan du polera upp den iså fall.
Lacken är ganska tunn på dom nya bilarna

//Simon
Ja, det kan vara en ide. Fick tipset att kolla vad bilens garanti säger om lackskydd och kanske lika bra att fråga om man rost skyddar bilen själv via ett företag.
 

Simon.x

Rolex
Ja, det kan vara en ide. Fick tipset att kolla vad bilens garanti säger om lackskydd och kanske lika bra att fråga om man rost skyddar bilen själv via ett företag.

Det är en bra ide.
Vad är det för bil ?
Det som ingår i bilens garanter gäller inte om slitage skador dvs stenskott mm.
Endast genom rostning men detta hände inte mellan service intervall.
Dagens bilar har inte ett full gått rostskydd om dom ens har något.
På en ny bil skulle jag endast tvätta samt vaxa med bra vax inte med maskin.

Länk till den firman som jag har anlitat --> https://rostskyddsmetoder.se/ i Vinsta

//Simon
 

Bender

Cartier
Det är en bra ide.
Vad är det för bil ?
Det som ingår i bilens garanter gäller inte om slitage skador dvs stenskott mm.
Endast genom rostning men detta hände inte mellan service intervall.
Dagens bilar har inte ett full gått rostskydd om dom ens har något.
På en ny bil skulle jag endast tvätta samt vaxa med bra vax inte med maskin.

Länk till den firman som jag har anlitat --> https://rostskyddsmetoder.se/ i Vinsta

//Simon

det är en 2019 Nissan qashqai.

Ja man kanske ska satsa på en proffs vaxning i stället
 

Simon.x

Rolex
det är en 2019 Nissan qashqai.

Ja man kanske ska satsa på en proffs vaxning i stället

Gör detta då det är vår vet jag
Ska du bara vaxa så kan du fixa detta skälv då det är så pass ny bil
Tvätta torka vaxa Klart
Lägg på tearoff på rutorna appliceras som vax detta gör att vattnet flyger av lätt (rutorna måste vara rena och torra då du lägger på detta),
Kostar inte mycket att köpa flaskan räcker flera år

//Simon
 

Bender

Cartier
Gör detta då det är vår vet jag
Ska du bara vaxa så kan du fixa detta skälv då det är så pass ny bil
Tvätta torka vaxa Klart
Lägg på tearoff på rutorna appliceras som vax detta gör att vattnet flyger av lätt (rutorna måste vara rena och torra då du lägger på detta),
Kostar inte mycket att köpa flaskan räcker flera år

//Simon

Det låter som jag har en plan :)
 
Topp