• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fast ändå rätt nära.
Jag säger inte emot på att kvalité och finish är dålig men de som gnäller på att finish inte är i nivå med en Merca i samma prisklass har ju inte fattat grejen.
Saken är väl den att jänkare och bilbyggande sällan gått hand i hand avseende passform, materialkvalité och slutfinish.
En bil för över miljonen bör man kunna kräva bättre utförande än vad man presterat med Model X bland annat.

Model 3 var det nyss snack om bland internationella journalistkåren att det möjligen är den sämst ihopskruvade bilen de någonsin stött på.
 
Enkelt summerat så är det väl såhär att Tesla är ett tech-company och inget bilfabrikör. Jag tror det bästa vore och det kommer säkert också att ske, att Tesla kommer tillverkas av en riktig bilfabrikant och då försvinner många av dess issues.
 
Tesla har genom åren fått sjukt mycket kritik vad gäller kvalitén och ihop skruvandet.
Om BMW eller Audi byggt bilen med Teslas teknik, då hade det varit en homerun.

Tesla kommer undan med mycket för att man är innovativ och nyskapande i många avseenden. Hade BMW eller Merca släppt en elbil i den prisklassen med samma brister hade den blivit toksågad.
 
Jag har en BMW 535XD från 2016, som inom 2v bör ha bytts ut mot en Tesla Model 3 LongRange AWD med Premium-pack, Enhanced AutoPilot plus Full SelfDriving :)

Har kört BMW senaste 7åren, samt en AMG C63S 2018 står på kontoret, men måste säga att Tesla imponerar något enormt. Ja, byggkvalitén på Model S & X från första åren har en del att önska, men på Model 3 (vad jag sett under 300 mil i bilen i USA) så är det nästan på samma nivå som BMWn.

De flesta gearheads (räknar in mig själv där, med 535XD, C63s, samt en Honda Fireblade) blir nog tveksamma, fram tills dess att man faktiskt kör en själv :)
 
Jag har en BMW 535XD från 2016, som inom 2v bör ha bytts ut mot en Tesla Model 3 LongRange AWD med Premium-pack, Enhanced AutoPilot plus Full SelfDriving :)

Har kört BMW senaste 7åren, samt en AMG C63S 2018 står på kontoret, men måste säga att Tesla imponerar något enormt. Ja, byggkvalitén på Model S & X från första åren har en del att önska, men på Model 3 (vad jag sett under 300 mil i bilen i USA) så är det nästan på samma nivå som BMWn.

De flesta gearheads (räknar in mig själv där, med 535XD, C63s, samt en Honda Fireblade) blir nog tveksamma, fram tills dess att man faktiskt kör en själv :)
Håller med dig.
Provkörde en 3a i veckan och blev riktigt imponerad. Det är ett helt nytt sätt att köra bil på och attans va kul det är.
Jag upplevde kvalitetskänslan som betydligt bättre än vad jag mins från de första teslorna som kom ut (några år sedan jag åkte i en senast, så lite svårt att gämföra kanske).
 
Ungefär som min BMW X5a jag hade tidigare...
Ok. Jag har faktiskt inte mätt gapen på min nuvarande volvo. Kan säkert vara dålig någonstans. Men lacken är mycket fin.

Skulle reklamera lackjobbet.

Vad gjorde du åt den dåliga kvaliten på din bmw då? Dom har ju varit kände för apelsinskalslack
 
Vad nu det har med något att gör då Tesla förlorar pengar på bilarna.

Det har väl inte så mycket med saken att göra. De har släppt en elbil med längre räckvidd än någon annan. Det är vad man betalar för. Inte trä och läder som när man köper en E-klass.
Med det sagt borde de stora jättarna kunna göra en bättre elbil för samma pengar med den kunskap och infrastruktur de har på plats. För uppenbarligen var ju Tesla något på spåren eftersom alla står i begrepp att lansera sina egna elbilar.

Q3 gick väl ihop?
 
Det har väl inte så mycket med saken att göra. De har släppt en elbil med längre räckvidd än någon annan. Det är vad man betalar för. Inte trä och läder som när man köper en E-klass.
Med det sagt borde de stora jättarna kunna göra en bättre elbil för samma pengar med den kunskap och infrastruktur de har på plats. För uppenbarligen var ju Tesla något på spåren eftersom alla står i begrepp att lansera sina egna elbilar.

Q3 gick väl ihop?
Du nämnde historisk och då gick det definitivt inte ihop. Tycker dock det är kul och intressant med Tesla även om jag är lite tveksam till elbilar rent generellt.
 
Lacken är helt värdelös på alla nya bilar...
Så det är knappast något nytt. Ta valfri svart MB, BMW, Volvo, Cheva whatever. Ser förjävligt ut. Värsta jag såg var nog en XC90 där jag såg det när jag körde om den på motorvägen, så illa var den att jag noterade det vid en helt vanlig omkörning...
 


Varken BMW eller MB har lyckats släppa en elbil i den (pris)klassen. Tesla gjorde det för 6-7 år sedan.
Ja, det är rätt så sjukt ändå, Tesla Modell S är fortfarande närapå en solklar klassledare.... sju år efter introduktionen. Helt otroligt, hade någon annan tillverkar kunnat släppa en sådan produkt till något pris så hade de ju gjort det för länge sedan.

Men, med det sagt, jag tillhör dem som tror att Tesla gått i konkurs om fem år. Inte för att de går ekonomiskt dåligt just nu, de är inne i en tillväxtfas så det kan jag ju förstå, men när konkurrenterna är på banan igen finns ingen anledning att välja en Tesla framför en Mercedes eller BMW. Nu har jag förvisso bara kört Modell S två eller tre gånger, men det fanns absolut ingenting med den som fick mig att vilja ha en, i alla fall inte till det priset.
 
Ja, det är rätt så sjukt ändå, Tesla Modell S är fortfarande närapå en solklar klassledare.... sju år efter introduktionen. Helt otroligt, hade någon annan tillverkar kunnat släppa en sådan produkt till något pris så hade de ju gjort det för länge sedan.

Men, med det sagt, jag tillhör dem som tror att Tesla gått i konkurs om fem år. Inte för att de går ekonomiskt dåligt just nu, de är inne i en tillväxtfas så det kan jag ju förstå, men när konkurrenterna är på banan igen finns ingen anledning att välja en Tesla framför en Mercedes eller BMW. Nu har jag förvisso bara kört Modell S två eller tre gånger, men det fanns absolut ingenting med den som fick mig att vilja ha en, i alla fall inte till det priset.
Såklart de andra hade kunnat om de ansåg att vinsten var där. Bara BWM gjorde ju €6 910 miljarder i vinst förra året. Men varför skulle de skynda på utvecklingen av elbilar när det är onödigt dyrt och de inte tjänar pengar på det? Självklart jobbar de på elbilar och har säkert gjort så i många år, men att stanna all annan utveckling och enbart fokusera på elbilar är väl något de ansett inte varit ekonomisk försvarbart.
Är man smart låter man Tesla bygga upp intresset och efterfrågan från allmänheten innan man lanserar en elbil med bättre räckvidd och kvalitét.
 
Såklart de andra hade kunnat om de ansåg att vinsten var där. Bara BWM gjorde ju €6 910 miljarder i vinst förra året. Men varför skulle de skynda på utvecklingen av elbilar när det är onödigt dyrt och de inte tjänar pengar på det? Självklart jobbar de på elbilar och har säkert gjort så i många år, men att stanna all annan utveckling och enbart fokusera på elbilar är väl något de ansett inte varit ekonomisk försvarbart.
Är man smart låter man Tesla bygga upp intresset och efterfrågan från allmänheten innan man lanserar en elbil med bättre räckvidd och kvalitét.
Är du säker på att de gjord vinst med 6 910 MdEUR och att de inte plöjer ner många många euros på elbilsforskningen?
Källa flashback? :D
 
Såklart de andra hade kunnat om de ansåg att vinsten var där. Bara BWM gjorde ju €6 910 miljarder i vinst förra året. Men varför skulle de skynda på utvecklingen av elbilar när det är onödigt dyrt och de inte tjänar pengar på det? Självklart jobbar de på elbilar och har säkert gjort så i många år, men att stanna all annan utveckling och enbart fokusera på elbilar är väl något de ansett inte varit ekonomisk försvarbart.
Är man smart låter man Tesla bygga upp intresset och efterfrågan från allmänheten innan man lanserar en elbil med bättre räckvidd och kvalitét.
Vinsten kan inte stämma, det är en helt orealistisk summa. Det är 70ggr mer än Sveriges stadsbudget.

Men oaktat det så känns det som att BMW ligger lite efter, tillsammans med nästan alla andra. Nylanserade 3-serien är förstås en fantastisk bil på många sätt, men hur kan hybridversionen vara så klen? Den ack så viktiga räckvidden känns väldigt klen på den. Samma problem med MB:s el-suv, 45 mils räckvidd, på en nylanserad premiumbil? "Mercedes spänner musklerna och visar nu att man är där Tesla var för sju år sedan".

När ni säger att den inte är värd pengarna. Vilket pris räknar med ni då? Kolla den här:

https://www.mestmotor.se/recharge/a...1/tesla-model-s-x-3-pris-sverige-rabatt-2019/

Ganska sjukt?

Jag har förvisso bara kört modell S och då minns jag som att den kostade runt miljonen. Jag tyckte mest att det fanns annat kul för den pengen, jag hade hellre köpt en BMW M5 eller Mercedes AMG.

Men det där är lite det jag menar, Tesla är så otroligt... knasiga, helt plötsligt sänker de priset med nästan 600.000kr? Vad händer med andrahandsvärdet för de som köpte en för ett halvår sedan?
 
Det är ju fel med hyfsat många miljarder. :DKan dock ibland vara klurigt när det blir många nollor.

Wikipedia
74F39BC1-7E1D-4EF2-AD20-EB52BFCE1818.png


Årsredovisning
4466A3D2-4264-4B79-94F3-EE4C2E6FB323.png
 
Ni har såklart rätt, kollade aldrig ens siffrorna utan klippte och klistrade. Ibland är det bra om man tänker efter själv också..
 
Såklart de andra hade kunnat om de ansåg att vinsten var där. Bara BWM gjorde ju €6 910 miljarder i vinst förra året. Men varför skulle de skynda på utvecklingen av elbilar när det är onödigt dyrt och de inte tjänar pengar på det? Självklart jobbar de på elbilar och har säkert gjort så i många år, men att stanna all annan utveckling och enbart fokusera på elbilar är väl något de ansett inte varit ekonomisk försvarbart.
Är man smart låter man Tesla bygga upp intresset och efterfrågan från allmänheten innan man lanserar en elbil med bättre räckvidd och kvalitét.

Hur kommer det sig att alla har en elbil på g just nu? Har det blivit ekonomiskt lönsamt över en natt? Batterier och råvarorna till dessa torde inte ha sjunkit i pris( här spekulerar jag). Tesla har gått gått från i princip noll till att under 2018 producera 10% av antalet bilar BMW och detta på 6-7 år. Intresse och efterfrågan fanns och finns ju uppenbarligen. Förmodligen har man i branschen helt enkelt missbedömt såväl elbilar som Tesla och blivit tagna på sängen. Lite som den där Microsoftchefen som skrattade åt Iphone.
Jag har heller inga problem med att se Tesla som utspelade i framtiden. Om nu elbilar ens är framtiden.
 
Hur kommer det sig att alla har en elbil på g just nu? Har det blivit ekonomiskt lönsamt över en natt? Batterier och råvarorna till dessa torde inte ha sjunkit i pris( här spekulerar jag). Tesla har gått gått från i princip noll till att under 2018 producera 10% av antalet bilar BMW och detta på 6-7 år. Intresse och efterfrågan fanns och finns ju uppenbarligen. Förmodligen har man i branschen helt enkelt missbedömt såväl elbilar som Tesla och blivit tagna på sängen. Lite som den där Microsoftchefen som skrattade åt Iphone.
Jag har heller inga problem med att se Tesla som utspelade i framtiden. Om nu elbilar ens är framtiden.
Såklart alla har blivit tagna på sängen, det Tesla har åstadkommit är verkligen beundransvärt.
Självklart har tekniken och framstegen blivit billigare de senaste 6-7 åren (framförallt om man köper in batterier till sina bilar). Ge det två år så har alla elbilar med samma kapacitet som Tesla och då räcker det inte att ha varit först på marknaden för att kunna sälja bilar i miljonklassen.
 
Tillbaka
Topp