• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tjänstekärra 5-7000 mil/år. Bortse från 2 kids och allt det där. Exakt samma utrustning men annan motoren båda straight sixes.
Vilken tar du och varför?



D71849F5-0024-4488-B568-86D5275ADDA4.jpeg



Eller


83E64AF6-D3BF-4AF4-9027-E25D8CACE6B9.jpeg




Med (förutom comfort)

6B8AC331-7258-4183-A5FE-25FE2946CE46.jpeg
 
X5an lär nog tappa mer. Om jag tittar på 2016 verkar de snitta runt 500k idag och MY2013 ligger nånstans mellan 250-350k. När det gäller X5, Touareg, Cayenne så verkar det inte finnas någon hejd på värdeminskningen alls. Det är fritt fall som gäller.

Klart en 13 tappat mer än en 16 då 13 är en 2gen äldre kaross än 16 som är ”förra” gen x5.
Och såklart den lilla detaljen att en 13 är 3 år äldre än en 16! ;)
 
Tjänstekärra 5-7000 mil/år. Bortse från 2 kids och allt det där. Exakt samma utrustning men annan motoren båda straight sixes.
Vilken tar du och varför?



D71849F5-0024-4488-B568-86D5275ADDA4.jpeg



Eller


83E64AF6-D3BF-4AF4-9027-E25D8CACE6B9.jpeg




Med (förutom comfort)

6B8AC331-7258-4183-A5FE-25FE2946CE46.jpeg
340i pga trevligare motorkaraktäristik. 335d-motorn är grym och rolig men det går inte att komma ifrån, trots att det är en rak sexa, att den går enormt mycket hårdare än bensinaren.
 
Tjänstekärra 5-7000 mil/år. Bortse från 2 kids och allt det där. Exakt samma utrustning men annan motoren båda straight sixes.
Vilken tar du och varför?



D71849F5-0024-4488-B568-86D5275ADDA4.jpeg



Eller


83E64AF6-D3BF-4AF4-9027-E25D8CACE6B9.jpeg




Med (förutom comfort)

6B8AC331-7258-4183-A5FE-25FE2946CE46.jpeg
Vem betalar bränslet, du eller företaget? :D
Båda är riktigt trevliga bilar, 35d sjukt vrid i alla hastigheter. 40i ljudet, och såklart fin prestanda!
Ett svårt val, det får nog falla lite på hur du använder bilen och vad som är för/nackdelar med diesel kontra bensin. Bränslekostnad osv.
 
340i pga trevligare motorkaraktäristik. 335d-motorn är grym och rolig men det går inte att komma ifrån, trots att det är en rak sexa, att den går enormt mycket hårdare än bensinaren.

Gick själv från 320d till 420i vid sista bilbytet och har inte ångrat mig en sekund. Hel annan leverans av kraften, mycket mera sofistikerat än den något brutala dieseln. För att inte prata om ljudet ...
 
340i pga trevligare motorkaraktäristik. 335d-motorn är grym och rolig men det går inte att komma ifrån, trots att det är en rak sexa, att den går enormt mycket hårdare än bensinaren.
håller med om att bensinaren bör ge en mer genuin BMW karaktär
samtidigt som det hårdare lockar med dieseln, svårt sätta finger på

Vem betalar bränslet, du eller företaget? :D
Båda är riktigt trevliga bilar, 35d sjukt vrid i alla hastigheter. 40i ljudet, och såklart fin prestanda!
Ett svårt val, det får nog falla lite på hur du använder bilen och vad som är för/nackdelar med diesel kontra bensin. Bränslekostnad osv.

Min arbetsgivare står för soppan, betalar bara förmån på min privata körning (läggs på toppen av lönen) hyfsat förmånligt :)

-Båda är ju bra. Men jag skulle 335d X-Drive

1. Lägre bränsleförbrukning.
2. ''Aggressivare motor''
3. Xdrive

Thanx snacka om kluven, känner att båda har karaktärer jag gillar.

Nån som vet hur man kopplar ur det ”simulerade” motorljudet i kupén? Måste man klippa kablar såkallat?
 
Nu tänker jag att linjespelet mellan karossdelarna inte är särskilt chockerande för nya bilar, Iaf inte om man har tvingats exponerats för många av de senaste årens nylanserade bilar! De flesta biltillverkare verkar numera tycka att det är helt OK att presentera bilar med denna uppenbara skavank?!? :confused: (Sen kan vi alltid diskutera om nämnda Volvo har dragit saken till sin spets?)

Formulerade mig nog något vagt, det är inte glapp á la Tesla jag tänker på, alltså att passformen i sig är dålig. Det är rent designmässigt, hur de olika karossdelarna lirar ihop.
Det finns i Mina ögon inget samspel mellan delarna, ser extremt billigt ut.

SMAKSAK. Dvs. inget jag har tänkt argumentera kring vad som är rätt eller fel.
 
Min arbetsgivare står för soppan, betalar bara förmån på min privata körning (läggs på toppen av lönen) hyfsat förmånligt.
Nån som vet hur man kopplar ur det ”simulerade” motorljudet i kupén? Måste man klippa kablar såkallat?[/QUOTE]

Vad har du för basbelopp att röra dig med?
Ang motorljudet i kupén så går det att koda bort :)
Beroende på vart i landet du befinner dig så hjälper jag dig gärna med frågor eller funderingar.

(Gör lite reklam för mig själv här, hoppas det är OK).
 
Börjar bli sugen på en Jeep Wrangler som bruksbil.
Är det någon som haft en sån och kan rekommendera?:)
Jag åkte med en förvisso lite äldre bil när jag var i USA sist, det var ingen rolig upplevelse, bilen vandrade väldigt mycket över vägen och ljudnivån var väldigt hög.
Funderade själv på en sådan för ett antal år sedan men efter den resan så säger jag aldrig....
 
Min arbetsgivare står för soppan, betalar bara förmån på min privata körning (läggs på toppen av lönen) hyfsat förmånligt.
Nån som vet hur man kopplar ur det ”simulerade” motorljudet i kupén? Måste man klippa kablar såkallat?

Vad har du för basbelopp att röra dig med?
Ang motorljudet i kupén så går det att koda bort :)
Beroende på vart i landet du befinner dig så hjälper jag dig gärna med frågor eller funderingar.

(Gör lite reklam för mig själv här, hoppas det är OK).[/QUOTE]
Har inga basbelopp i den bemärkelsen jag är van vid. Hade det förr 7,5 typ. Miljökrav ala 120gram hysterin? Game over :D utländska arbetsgivare FTW där haha

Nu har jag ett pris på vad bilen kostar företaget i månaden genom tex ALD men säg 11 basbelopp på bensin/diesel och 14 basbelopp på hybrider/el nånstans (glöm inte dra bort VAT ännu bättre :woot:

Anyhow så får jag ju förmånsvärdet på halsen kollade KIA Optima hybrid, 2100kr brutt med 25% avräkning pga tjänstemilen... så typ 1050kr per månad för en riktigt stor bil.
Då var bilen maxad inkl panorama. Men hjärtat tar över denna gång livet är för kort! Tackar för hjälpen ber att få återkomma om jag går live håller till i söder :)
 
Vad har du för basbelopp att röra dig med?
Ang motorljudet i kupén så går det att koda bort :)
Beroende på vart i landet du befinner dig så hjälper jag dig gärna med frågor eller funderingar.

(Gör lite reklam för mig själv här, hoppas det är OK).
Har inga basbelopp i den bemärkelsen jag är van vid. Hade det förr 7,5 typ. Miljökrav ala 120gram hysterin? Game over :D utländska arbetsgivare FTW där haha

Nu har jag ett pris på vad bilen kostar företaget i månaden genom tex ALD men säg 11 basbelopp på bensin/diesel och 14 basbelopp på hybrider/el nånstans (glöm inte dra bort VAT ännu bättre :woot:

Anyhow så får jag ju förmånsvärdet på halsen kollade KIA Optima hybrid, 2100kr brutt med 25% avräkning pga tjänstemilen... så typ 1050kr per månad för en riktigt stor bil.
Då var bilen maxad inkl panorama. Men hjärtat tar över denna gång livet är för kort! Tackar för hjälpen ber att få återkomma om jag går live håller till i söder :)[/QUOTE]

Förstår!
Alternativ till KIAn om du vill ha en roligare, snyggare och bättre bil är ju 530e. Den behöver jag inte skriva så mycket om mer än att tipsa dig om att åka in och provköra! :woot:
Söder var det ja, du vet vart jag finns om det är något! :cool:
 
Tjänstekärra 5-7000 mil/år. Bortse från 2 kids och allt det där. Exakt samma utrustning men annan motoren båda straight sixes.
Vilken tar du och varför?



D71849F5-0024-4488-B568-86D5275ADDA4.jpeg



Eller


83E64AF6-D3BF-4AF4-9027-E25D8CACE6B9.jpeg




Med (förutom comfort)

6B8AC331-7258-4183-A5FE-25FE2946CE46.jpeg

Tuff fråga faktiskt.
Jag föredrar själv bensinare för dom är tystare och mjukare i gången.
Men en diesel låter ju inte alls så mycket nu för tiden (men de låter absolut mer).
340i går nog finare på vägen. Om än enbart med en ytterst liten marginal.
335d går nog riktigt hårt, drar släp som en traktor och drar mycket mindre soppa.

Hjärtat säger 340i men hjärnan säger 335d.
Xdrive är väl trevligt att ha men knappast någon deal-breaker tycker jag.
 
Oharmonisk formgivning. Det ser inte ut som att karossdelarna hör ihop (inget unikt för just XC40, du kan hitta detta fenomen på de flesta nutida bilar,, även om de kanske har tagit det ett steg länge?)
VOLVOfail.jpg
Jo, nu ser jag det, och visst håller jag med, det ser ut som att linjerna slutar med en knut.
 
Oharmonisk formgivning. Det ser inte ut som att karossdelarna hör ihop (inget unikt för just XC40, du kan hitta detta fenomen på de flesta nutida bilar,, även om de kanske har tagit det ett steg länge?)
VOLVOfail.jpg
Det blir så där när designavdelningen och ingenjörerna aldrig pratar med varandra, värdelöst! :(
 
Verkligen bra, den är ju inte särskilt slö heller för den delen.
Inte direkt så att jag snålkörde.. Men 120mil och 117km/h i snitt hastighet från Sollefteå till Kristianstad via Uddevalla så ser man att det är några städer med stadskörning och landsvägar som drar ned farten något.. Tycker 0,64 är grymt sett till detta.. Vid vanlig landsväg med 70-80-90 så ligger man under 0,4..

320d xDrive -14
IMG_20190224_184747.jpg
 
Inte direkt så att jag snålkörde.. Men 120mil och 117km/h i snitt hastighet från Sollefteå till Kristianstad via Uddevalla så ser man att det är några städer med stadskörning och landsvägar som drar ned farten något.. Tycker 0,64 är grymt sett till detta.. Vid vanlig landsväg med 70-80-90 så ligger man under 0,4..

320d xDrive -14
IMG_20190224_184747.jpg

Här är en gammal bild från min AH3:a på den tiden jag hade en sådan.
Landsväg förutom Skellefteå och någorlunda laglig hastighet.
Hybriddriften är inte allt för aktiv. Vet inte vad jag hade hamnat på med en 335:a, men gissar att det inte hade varit väldigt mycket sämre.
FD582E47-7280-4221-950E-B985F9B6D45E.jpeg
 
Lite sugen på en beggad Macan S från typ -16, budget runt 500k. Vad bör man kalkylera för kostnader? Tänker om någon ex. har pejl på servicekostnader, försäkring, mm.

Har haft Merca SUVar länge och tycker de är förvånansvärt billiga vad gäller försäkring/service/reparationer. Dock aldrig haft en Porsche, kanske helt annorlunda prisbild? Bilen ifråga har rullat dryga 3k mil.
 
Tillbaka
Topp