• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Såklart alla har blivit tagna på sängen, det Tesla har åstadkommit är verkligen beundransvärt.
Självklart har tekniken och framstegen blivit billigare de senaste 6-7 åren (framförallt om man köper in batterier till sina bilar). Ge det två år så har alla elbilar med samma kapacitet som Tesla och då räcker det inte att ha varit först på marknaden för att kunna sälja bilar i miljonklassen.

Mycket spekulationer här nu. Inte bara det här inlägget utan flera. Hur många är det som egentligen vet något om framtidens utveckling? Är väl baksidan med forum. Alla blir ”världsmästare” bakom en skärm :)

Jag ville ha åsikter från folk som ägde/körde bilen. Inte höra vad allas spåkulor säger. Om det är enkelt att veta hur framtiden ser ut är det bara att va tyst och spekulera på börsen. Jag vill inte va otrevlig mot dig nu, menar mer allmänt. Tycker det är samma på alla sociala medier.

Ska man spekulera skall man dock tänka på en sak. Teslas model X kom 2015. Om nu alla andra tillverkare blir så fantastiskt bra om några år. Vad är det som säger att Tesla skall stanna i utvecklingen? :) Iphone va först ut med sin grej. Tycker du att dom blir sämre för varje ny modell? Har Nokia och Ericsson kommit ikapp tycker du? :cigar:

Jaja vi släpper detta nu. Jag får provköra bilen och bilda en egen uppfattning.

Mycket spekulationer här nu. Inte bara det här inlägget utan flera. Hur många är det som egentligen vet något om framtidens utveckling? Är väl baksidan med forum. Alla blir ”världsmästare” bakom en skärm :)

Jag ville ha åsikter från folk som ägde/körde bilen. Inte höra vad allas spåkulor säger. Om det är enkelt att veta hur framtiden ser ut är det bara att va tyst och spekulera på börsen. Jag vill inte va otrevlig mot dig nu, menar mer allmänt. Tycker det är samma på alla sociala medier.

Ska man spekulera skall man dock tänka på en sak. Teslas model X kom 2015. Om nu alla andra tillverkare blir så fantastiskt bra om några år. Vad är det som säger att Tesla skall stanna i utvecklingen? :) Iphone va först ut med sin grej. Tycker du att dom blir sämre för varje ny modell? Har Nokia och Ericsson kommit ikapp tycker du? :cigar:

Ett annat fenomen är folk som slentrianmässig ställer mer eller mindre lätt googlingsbara frågor.
Och skulle vi andra inte få munhuggas lite om Teslor för att det stör dig?

Velar mellan en S3 och en M135i xDrive. Någon som kört båda och har några tips?

S3:
- Snyggare
- Billigare i drift

M135i:
- Maskin
- BMW
- Bättre inredning

• Like
Reactions: par

Inte för att vara otrevlig mot dig nu, men jag har aldrig svarat på ditt inlägg. Tråden diskuterar fler ämnen än bara dina inlägg. ;)

Såklart vet ingen hur framtiden ser ut, allt är bara gissningar. Är dock även själv trött på att diskutera Tesla och ser gärna att samtalsämnet går tillbaka till bilar med riktiga motorer. :)

S3:
- Snyggare
- Billigare i drift

M135i:
- Maskin
- BMW
- Bättre inredning
Har inte kört någon av dem men haft en M235iX och har numera en Audi RS3.
Kanske inte lika rättvis jämförelse men hade tagit Audin i båda fallen!

1-serien är ju imo en av de fulare BMW's..
Är det Sedan eller Sportback du kollar på S3?

Trevligare motor i BMWn men det är väl enda pluset :)

S3:
- Snyggare
- Billigare i drift

M135i:
- Maskin
- BMW
- Bättre inredning

Kollat försäkringen? Nästan dubbla premien på 135/40 mot S3 för mig. Kanske du hade räknat med just i driftkostnaden... :) Eller... Så är det bara jag och BMW som inte går ihop. Betalar 100kr mer halvförsäkring på min 325xi kombi -07 än Golf R -16...

Kollat försäkringen? Nästan dubbla premien på 135/40 mot S3 för mig. Kanske du hade räknat med just i driftkostnaden... :) Eller... Så är det bara jag och BMW som inte går ihop. Betalar 100kr mer halvförsäkring på min 325xi kombi -07 än Golf R -16...

Medräknat i driftkostnaden :) jaa, sjuka försäkringar på BMW tyvärr.

Har inte kört någon av dem men haft en M235iX och har numera en Audi RS3.
Kanske inte lika rättvis jämförelse men hade tagit Audin i båda fallen!

1-serien är ju imo en av de fulare BMW's..
Är det Sedan eller Sportback du kollar på S3?

Trevligare motor i BMWn men det är väl enda pluset :)

Du har ju rätt i att 1-serien inte är någon fröjd för ögat men jag tycker faceliften är helt ok, åtminstone fram.

Helst sportback om det blir audi!

Känns dock som att man får mera bil för pengarna om man väljer bmw.

FE551864-1EDB-4339-A6A0-978CA5D707A1.jpeg

Dessa två. BMWn får allt mindre körtid :(

Tråkigt... klart man skall ha något man verkligen vill ha :)
Tycker att Audin är mycket finare, men bmw:s motor e nog lite roligare att köra.... kanske bara en smaksak :rolleyes:

Exakt så känner jag också. Plus att jag har haft två audin men ingen bmw så det skulle vara roligt att byta märke! Ser dock ut som att det blir Audi nu om inte något oväntat händer.

Såklart alla har blivit tagna på sängen, det Tesla har åstadkommit är verkligen beundransvärt.
Självklart har tekniken och framstegen blivit billigare de senaste 6-7 åren (framförallt om man köper in batterier till sina bilar). Ge det två år så har alla elbilar med samma kapacitet som Tesla och då räcker det inte att ha varit först på marknaden för att kunna sälja bilar i miljonklassen.

Still, Tesla har laddinfrastrukturen. Egen laddinfrastruktur. Inte 780 taggar och kort till diverse obskyra laddstolpar, inte nåt jäkla E-ON som ska tälja guld på strömtorskade elbilister.

Jag kollar seriöst på elbil som nästa bil. Hade redan bytt ut M2:an om det inte vore för högt investeringstempo i företaget nu. Men kommer hela tiden tillbaka till Teslas Superchargernätverk när jag kollar elbil, enda tillverkaren som har ett seriöst alternativ. Såpass seriöst att jag antagligen skulle klara mig utan hemladdning, ev bara snigelladdning på jobbet av bekvämlighetsskäl.

Still, Tesla har laddinfrastrukturen. Egen laddinfrastruktur. Inte 780 taggar och kort till diverse obskyra laddstolpar, inte nåt jäkla E-ON som ska tälja guld på strömtorskade elbilister.

Jag kollar seriöst på elbil som nästa bil. Hade redan bytt ut M2:an om det inte vore för högt investeringstempo i företaget nu. Men kommer hela tiden tillbaka till Teslas Superchargernätverk när jag kollar elbil, enda tillverkaren som har ett seriöst alternativ. Såpass seriöst att jag antagligen skulle klara mig utan hemladdning, ev bara snigelladdning på jobbet av bekvämlighetsskäl.
Lite häftigt att det står Tesla-laddstopar i Krokom!

Tesla nätverk är givetvis riktigt bra, men nu ligger de väll prismässigt som tex clever?

Deras nätverk är tyvärr obefintligt kring Sveriges näst största stad av någon underlig anledning..

Tillbaka
Topp