• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag var inne på Hedins för att prova en ny tjänstebil, och då ska det ekonomiska hamna i fokus....

Trodde jag. Körde dit i min nuvarande Dodge Challenger för att prova en Outlander. Det går bara inte. Det betyder å andra sidan att vi blir billösa i vinter och nästa år ska hela familjen klämma in sig i en tvådörrars.
Mycket oklart, Challenger är väl en bra vinterbil?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Charger löser väl ditt bekymmer. ;)

Jag var inne på Hedins för att prova en ny tjänstebil, och då ska det ekonomiska hamna i fokus....

Trodde jag. Körde dit i min nuvarande Dodge Challenger för att prova en Outlander. Det går bara inte. Det betyder å andra sidan att vi blir billösa i vinter och nästa år ska hela familjen klämma in sig i en tvådörrars.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Köper du tjänstebil, personalbil eller privat? Det är inte alls säkert att Outlander blir billig i slutänden bara för att förbrukningen är låg. Och det finns väl fler ställen än Hedin att köpa på?
vågar inte ens skriva vad jag tycker om outlander (fast då är det vanliga och inte hybriden jag har provat)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor

Abrakadabra

Cartier
IMG_20190805_175014-01.jpeg
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Köper du tjänstebil, personalbil eller privat? Det är inte alls säkert att Outlander blir billig i slutänden bara för att förbrukningen är låg. Och det finns väl fler ställen än Hedin att köpa på?
Tjänstebil. Jag ser inte hur Outlander inte skulle kunna bli en billig bil? Det är väl möjligtvis de få långresorna jag gör som kostar lite extra. Annars träffar den rätt i övrigt. Under 500k, lågt förmånsvärde..
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag har haft många roliga bilar i mitt liv. I de flesta riktningar.

Bor på landsbygden sedan fem år och föll för grupptrycket. Skaffade pickis. En enkelhyttspickis - för allt annat är knapsu enligt vanligtvis välunderrättad källa. Eller rättare sagt min sedan 20 år utflyttade bror skulle ha en ny flakbil och frågade om jag ville ha hans gamla fullservade. Köpte den för att dra hem grisar från skogen och för att köra sopor och skrot med.

Erkänner härmed att den ger en underlig tillfredsställelse. Inga bekvämligheter och oöm. Jag njuter av att köra den. Så till den milda grad att jag blir förvånad över mig själv. Det händer att jag tar den till arbetet utan någon annan anledning än att jag gillar den.

En vacker dag kommer jag förmodligen vakna upp med Helly-Hansen-fleece, Foppa-tofflor och en dunk med hembränt.

35570084095_f7b57051f4_b.jpg

37029346971_c2c271fd55_b.jpg

36773767890_ec2f438624_b.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tjänstebil. Jag ser inte hur Outlander inte skulle kunna bli en billig bil? Det är väl möjligtvis de få långresorna jag gör som kostar lite extra. Annars träffar den rätt i övrigt. Under 500k, lågt förmånsvärde..
"Tjänstebil" betyder inte alltid att allt är gratis och man bara betalar förmånsvärde så därför frågan. Outlander är dyr och har rätt kasst andrahandsvärde så om man exempelvis löneväxlar leasingkostnaden så är det inte alls säkert det blir billigare än en vanlig dieselbil.
 

Tapiren

Cartier
"Tjänstebil" betyder inte alltid att allt är gratis och man bara betalar förmånsvärde så därför frågan. Outlander är dyr och har rätt kasst andrahandsvärde så om man exempelvis löneväxlar leasingkostnaden så är det inte alls säkert det blir billigare än en vanlig dieselbil.
Så fasligt dyr vet jag inte om den är, de ligger väl på 399.000 idag, för enklaste versionen som trots allt är ganska välutrustad. Dessutom är den ju helt enorm, stor i både bagage i baksäte.

Och jag tycker att andrahandsvärdet är ganska bra, de billigaste som nu är fem år gamla ligger runt 180.000kr, BMW X3 som ju låg högre i nypris är faktiskt lite billigare.

Men absolut, gör man många långresor och dessutom sätter värde på komfort så nja... då ska man nog välja något annat. Framförallt törsten när elen är slut påverkar ju kalkylen väldigt starkt.
 
Behöver tips på ny tjänstebil med följande kravspec::)

- Max 570 000 kr i inköpskostnad (efter prut mm).
- Gärna hybrid då förmånsvärde blir oerhört mkt bättre, snudd på krav.
- Får inte dra mer än runt 130 g/km, därav hybridhetsen.
- Jag är lång/stor vilket ställer krav på stolkomfort map förhållande till ratt. Stolen behöver kunna sitta lågt i bilen och i förhållande till ratt.
- Så stor bil som möjligt är fördelaktigt (många barn).
- Komfort är viktigare än hästkrafter.

Utrustning som jag premierar:
- Automat, ett måste.
- Kombi, ett måste.
- Bra ljud, stereo med blåtand osv.
- Elstolar.
- Elstängning av baklucka.

Tidigare bilar som jag ägt och upplevt som OK: XC90, Audi A6, BMW 5- och 7-serie, Merca E-klass.
Jag bryr mig inte om märket utan det får gärna vara en Skoda eller vad som bara komforten toppklass.

Är mycket bilintresserad men har inte hängt med i vad tillverkarna har i pipen inför 2020.

Hit me!
Tack på förhand.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Behöver tips på ny tjänstebil med följande kravspec::)

- Max 570 000 kr i inköpskostnad (efter prut mm).
- Gärna hybrid då förmånsvärde blir oerhört mkt bättre, snudd på krav.
- Får inte dra mer än runt 130 g/km, därav hybridhetsen.
- Jag är lång/stor vilket ställer krav på stolkomfort map förhållande till ratt. Stolen behöver kunna sitta lågt i bilen och i förhållande till ratt.
- Så stor bil som möjligt är fördelaktigt (många barn).
- Komfort är viktigare än hästkrafter.

Utrustning som jag premierar:
- Automat, ett måste.
- Kombi, ett måste.
- Bra ljud, stereo med blåtand osv.
- Elstolar.
- Elstängning av baklucka.

Tidigare bilar som jag ägt och upplevt som OK: XC90, Audi A6, BMW 5- och 7-serie, Merca E-klass.
Jag bryr mig inte om märket utan det får gärna vara en Skoda eller vad som bara komforten toppklass.

Är mycket bilintresserad men har inte hängt med i vad tillverkarna har i pipen inför 2020.

Hit me!
Tack på förhand.
530e skulle jag valt under de förutsättningarna.
 

Tapiren

Cartier
Behöver tips på ny tjänstebil med följande kravspec::)

- Max 570 000 kr i inköpskostnad (efter prut mm).
- Gärna hybrid då förmånsvärde blir oerhört mkt bättre, snudd på krav.
- Får inte dra mer än runt 130 g/km, därav hybridhetsen.
- Jag är lång/stor vilket ställer krav på stolkomfort map förhållande till ratt. Stolen behöver kunna sitta lågt i bilen och i förhållande till ratt.
- Så stor bil som möjligt är fördelaktigt (många barn).
- Komfort är viktigare än hästkrafter.

Utrustning som jag premierar:
- Automat, ett måste.
- Kombi, ett måste.
- Bra ljud, stereo med blåtand osv.
- Elstolar.
- Elstängning av baklucka.

Tidigare bilar som jag ägt och upplevt som OK: XC90, Audi A6, BMW 5- och 7-serie, Merca E-klass.
Jag bryr mig inte om märket utan det får gärna vara en Skoda eller vad som bara komforten toppklass.

Är mycket bilintresserad men har inte hängt med i vad tillverkarna har i pipen inför 2020.

Hit me!
Tack på förhand.
Volvo V90 T8 faller inom budgeten och är överlag otroligt trevlig, den hade varit mitt val.

Annars finns ju E-klass kombi som hybrid, den är säkert inte dum!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Behöver tips på ny tjänstebil med följande kravspec::)

- Max 570 000 kr i inköpskostnad (efter prut mm).
- Gärna hybrid då förmånsvärde blir oerhört mkt bättre, snudd på krav.
- Får inte dra mer än runt 130 g/km, därav hybridhetsen.
- Jag är lång/stor vilket ställer krav på stolkomfort map förhållande till ratt. Stolen behöver kunna sitta lågt i bilen och i förhållande till ratt.
- Så stor bil som möjligt är fördelaktigt (många barn).
- Komfort är viktigare än hästkrafter.

Utrustning som jag premierar:
- Automat, ett måste.
- Kombi, ett måste.
- Bra ljud, stereo med blåtand osv.
- Elstolar.
- Elstängning av baklucka.

Tidigare bilar som jag ägt och upplevt som OK: XC90, Audi A6, BMW 5- och 7-serie, Merca E-klass.
Jag bryr mig inte om märket utan det får gärna vara en Skoda eller vad som bara komforten toppklass.

Är mycket bilintresserad men har inte hängt med i vad tillverkarna har i pipen inför 2020.

Hit me!
Tack på förhand.
Hur är det med lexus RX450H ?
Vad jag förstått så är det bland det mest bekväma och tysta man kan åka.
Speciellt på våra dåliga vägar, men jag har inte provat någon.
 
Topp