• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag tror tyvärr att de är en no-go för mig. Brukar inte vara gjorda för 200cm speciellt inte map stol kontra ratt där det ofta blir som att köra SL-buss. Skall säga att jag dock inte testat just denna Lexus.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nya audi Q5 plugin-hybrid kommer snart med
http://www.mollerbilgoteborg.se/sv/modeller/q5/q5-tfsi-e.html

eller så skiter du I kombi, komfort, förmånsvärde, elektrisk I don't know what och kör på :D

(jag har numer fixat till slutburken på höger sida så den pekar rätt…)(filmat innan jag byte till kralligare ljuddämpare…)

Behöver tips på ny tjänstebil med följande kravspec::)

- Max 570 000 kr i inköpskostnad (efter prut mm).
- Gärna hybrid då förmånsvärde blir oerhört mkt bättre, snudd på krav.
- Får inte dra mer än runt 130 g/km, därav hybridhetsen.
- Jag är lång/stor vilket ställer krav på stolkomfort map förhållande till ratt. Stolen behöver kunna sitta lågt i bilen och i förhållande till ratt.
- Så stor bil som möjligt är fördelaktigt (många barn).
- Komfort är viktigare än hästkrafter.

Utrustning som jag premierar:
- Automat, ett måste.
- Kombi, ett måste.
- Bra ljud, stereo med blåtand osv.
- Elstolar.
- Elstängning av baklucka.

Tidigare bilar som jag ägt och upplevt som OK: XC90, Audi A6, BMW 5- och 7-serie, Merca E-klass.
Jag bryr mig inte om märket utan det får gärna vara en Skoda eller vad som bara komforten toppklass.

Är mycket bilintresserad men har inte hängt med i vad tillverkarna har i pipen inför 2020.

Hit me!
Tack på förhand.
 

andrewski

Omega
Hur är det med lexus RX450H ?
Vad jag förstått så är det bland det mest bekväma och tysta man kan åka.
Speciellt på våra dåliga vägar, men jag har inte provat någon.
+1 på Lexusen. Har kört en mindre sträckor och den går otroligt mjukt och fint på eldrift och bensinmotorn låter riktigt härligt när man trycker på!

Den jag körde hade ventilerade framsäten vilket är riktigt skönt på sommaren.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
lite bakgrundsmusik ni kan köra till den romantiska middagen idag
1 viper gts (ingen mindre än @BadkarsPiraten ), 2 Lamborghini (aventador + performante), Nissan GTR, 2016 Mustang (med raka rör), Ferrari 275 GTB, en Cobra + lite annat :D
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
+1 på Lexusen. Har kört en mindre sträckor och den går otroligt mjukt och fint på eldrift och bensinmotorn låter riktigt härligt när man trycker på!

Den jag körde hade ventilerade framsäten vilket är riktigt skönt på sommaren.

Ojdå!
Här kan man ha olika uppfattningar.
Lexus och deras CVT-lådor är ju som gummiband.

Då jag brukar försöka förklara min kuppfattning om dessa så blir det följande svar:
"Det är som att en 80åring kör bil. Fullgas, i med högsta växeln och justera hastigheten med kopplingen"

Varvtalet går upp till max och ligger där. Hastigheten kommer långsamt efter.....
 

LS

Panerai
2-Faktor
För någon vecka sedan tonade jag rutorna inkl framrutor med 35% ljusinsläpp på Porschen. Hiss eller diss? Svårt att fånga på bild men tycker det blev bra. Möjligen hade man kunnat gå upp till 50% på sidorutorna. Besiktningen om 2,5 år är ett senare problem :)

2ACEBA3E-7164-480F-8D70-14EC253AA21F.jpeg
44496E4F-0289-4E04-8E1E-6DA1E112140F.jpeg
C2F50C76-4E93-41A5-B2EC-991126CFEAD0.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
För någon vecka sedan tonade jag rutorna inkl framrutor med 35% ljusinsläpp på Porschen. Hiss eller diss? Svårt att fånga på bild men tycker det blev bra. Möjligen hade man kunnat gå upp till 50% på sidorutorna. Besiktningen om 2,5 år är ett senare problem :)

2ACEBA3E-7164-480F-8D70-14EC253AA21F.jpeg
44496E4F-0289-4E04-8E1E-6DA1E112140F.jpeg
C2F50C76-4E93-41A5-B2EC-991126CFEAD0.jpeg
Akta dig för farbror blå, åkte på ombesiktning för tonade rutor... (vi pratar röktoning på 15%)

Edit: Det är givetvis en hiss annars :)
 
  • Like
Reactions: LS

joca

Patek
2-Faktor
För någon vecka sedan tonade jag rutorna inkl framrutor med 35% ljusinsläpp på Porschen. Hiss eller diss? Svårt att fånga på bild men tycker det blev bra. Möjligen hade man kunnat gå upp till 50% på sidorutorna. Besiktningen om 2,5 år är ett senare problem :)

2ACEBA3E-7164-480F-8D70-14EC253AA21F.jpeg
44496E4F-0289-4E04-8E1E-6DA1E112140F.jpeg
C2F50C76-4E93-41A5-B2EC-991126CFEAD0.jpeg
Fint :)
 
  • Like
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Akta dig för farbror blå, åkte på ombesiktning för tonade rutor... (vi pratar röktoning på 15%)

Edit: Det är givetvis en hiss annars :)

Samma här. Hade toning på min bmw. Blev stoppad, böter och ombesiktning.

En före detta kollega fick skrapa av toningen på plats.

Vi får se om det blir några klagomål från lagens långa arm, då byter jag till 50% eller skippar. Men gillar looken. Är väl mest i random kontroller som det kan bli ett problem. Är det hastighetskontroll har jag antagligen andra bekymmer :D
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Valet och kvalet kring byte av tjänstesläde

Alt A) Volvo XC60 T8, bensin/el-hybrid. Snabb men lite halvtrång. En del vägljud och lite halvskumpig på ojämt underlag.

Alt B) bmw 520xd touring, rymlig och hyggligt rapp. Diesel dock så jag inte riktigt gillar ljudet av på låga varv. Generellt var bmw’n skön att köra med lågt ljudnivå och bra komfort. Rapp när man gasade på

Vad säger ni?
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Valet och kvalet kring byte av tjänstesläde

Alt A) Volvo XC60 T8, bensin/el-hybrid. Snabb men lite halvtrång. En del vägljud och lite halvskumpig på ojämt underlag.

Alt B) bmw 520xd touring, rymlig och hyggligt rapp. Diesel dock så jag inte riktigt gillar ljudet av på låga varv. Generellt var bmw’n skön att köra med lågt ljudnivå och bra komfort. Rapp när man gasade på

Vad säger ni?
Skulle du köra mycket på el om du väljer T8an? Den är rätt törstig annars så skulle valt bmw om du åker längre sträckor osv.
BMWn är också mer bekväm i mitt tyckte särkilt med komfortstolarna.
 
Volvo V90 T8 faller inom budgeten och är överlag otroligt trevlig, den hade varit mitt val.

Annars finns ju E-klass kombi som hybrid, den är säkert inte dum!
Har försökt mig på Mercedes konfigurator....:eek:

Alltså, är det jag som är helt tappad eller är detta helt av banan? Man får ingen som helst koll på vad man bygger då minsta lilla paket i princip ändrar allt man vill ha. Sen finns det uppenbarligen typ femtioelva AMG-paket av allehanda slag. Ändra klädsel? Visst, men då blev det en annan bil med borttagen sollucka, ny färg osv....

Skall det vara så här?
 

Veratio

Cartier
Har försökt mig på Mercedes konfigurator....:eek:

Alltså, är det jag som är helt tappad eller är detta helt av banan? Man får ingen som helst koll på vad man bygger då minsta lilla paket i princip ändrar allt man vill ha. Sen finns det uppenbarligen typ femtioelva AMG-paket av allehanda slag. Ändra klädsel? Visst, men då blev det en annan bil med borttagen sollucka, ny färg osv....

Skall det vara så här?

Hahaha!!! Känner igen det där! Nu var inte jag superintresserad, de modellerna vi hade"råd" med är så jävla smala och små (A-serie och CLA) men hade samma upplevelse!!!!
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Valet och kvalet kring byte av tjänstesläde

Alt A) Volvo XC60 T8, bensin/el-hybrid. Snabb men lite halvtrång. En del vägljud och lite halvskumpig på ojämt underlag.

Alt B) bmw 520xd touring, rymlig och hyggligt rapp. Diesel dock så jag inte riktigt gillar ljudet av på låga varv. Generellt var bmw’n skön att köra med lågt ljudnivå och bra komfort. Rapp när man gasade på

Vad säger ni?

Nu hade vi inte riktigt det valet då vi tvingas till miljöbil men jag gillar ju Volvon, den är snabb, snygg och har många bra funktioner såsom en grymt bra app och sköna stolar. Den känns lite roligare än BMW eftersom designen sticker ut lite mer, och inredningen upplevs som mer påkostad.

Volvon är halv-törstig, vi ligger på runt litern men det är ändå en stor bil med 400hk, i ljuset av det är förbrukningen ändå godkänd tycker jag. Vi laddar nästan aldrig, och det finns ju de som kör sina T8:eek:r på långt under 0.3 i snitt. Vår andra bil, en Outlander PHEV drar mer än XC:n trots att den är rejält slö.
 

demondave

Rolex
Har försökt mig på Mercedes konfigurator....:eek:

Alltså, är det jag som är helt tappad eller är detta helt av banan? Man får ingen som helst koll på vad man bygger då minsta lilla paket i princip ändrar allt man vill ha. Sen finns det uppenbarligen typ femtioelva AMG-paket av allehanda slag. Ändra klädsel? Visst, men då blev det en annan bil med borttagen sollucka, ny färg osv....

Skall det vara så här?

Verkar vara enda konfiguratorn som är sämre än VAG:s. Gett upp på båda.

Teslas var kul. Modell, version, full self drive eller inte, fem exteriörfärger, två interiörfärger, två fälgmodeller. Inga förbjudna kombos. Sjukt smidigt :D
 
Hahaha!!! Känner igen det där! Nu var inte jag superintresserad, de modellerna vi hade"råd" med är så jävla smala och små (3-serie och CLA) men hade samma upplevelse!!!!
Jag kan inte riktigt förstå hur det 2019 kan vara så kasst. Även hemsidan med länkar till "fleetedition" mm och vad som är rabatterat är under all kritik. Merca måste förlora mängder med kunder om det funkar så här illa.

Provade att bygga en V90 T8 och det tog under 5 min. Nu har jag haft Volvo tidigare men vilket otrolig skillnad.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag kan inte riktigt förstå hur det 2019 kan vara så kasst. Även hemsidan med länkar till "fleetedition" mm och vad som är rabatterat är under all kritik. Merca måste förlora mängder med kunder om det funkar så här illa.

Provade att bygga en V90 T8 och det tog under 5 min. Nu har jag haft Volvo tidigare men vilket otrolig skillnad.
Provade bygga bmw nyligen, lite samma sak; ”för att välja fälg X eller kromlist Y så måste paket Z tas bort”
 
Det tar emot att erkänna, men MBs konfigurator är nog utan konkurrens den absolut sämsta tänkbara i samtliga hänseenden.
Faktum är att den har aldrig varit bra. Inte 2010, inte 2014 och verkligen inte 2019.
Deras bilar är 100% kvalitet, men att få ett begrepp över hur man kan speca bilen är i princip helt omöjligt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det är därför man bokar tid hos säljare för att få en förlklaring på alla paket och få hjälp att hitta rätt bil efter dina behov! ;)
Har jag gjort oxå så klart. Men det får ju inte konfiguratorn att framstå som användarvänlig

Idiotiskt att bygga en online tjänst som är så dålig att det krävs en säljare för att förklara allt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Provade bygga bmw nyligen, lite samma sak; ”för att välja fälg X eller kromlist Y så måste paket Z tas bort”
Fast det är dock inte sajtens fel utan att produktreglerna helt enkelt ser ut så. Fabrikerna sätter enormt mycket begränsningar och krav på vad som får kombineras med vad. Det är produktionsekonomi som ligger bakom.
Jag har lett ett projekt som byggt en av konfiguratorerna i Sverige och tro mig - det är SVÅRT att få det bra och användarvänligt. Men ändå Volvo, Audi, BMW, Skoda, VW, Seat har lyckats rätt bra tycker jag. Det gör Mercedes obegripligt usla konfigurator ännu mer märklig. De har garanterat pengar nog att få det bra egentligen men det känns helt enkelt som de anlitat folk som inte vet vad de gör.
 
Senast ändrad:

-SC-

Omega
Pledge Member
När jag beställde min Merca förra sommaren så lekte jag runt i konfiguratorn en hel del, men själva beställningen valde jag att göra hos en säljare.

På nåt sätt, minns inte hur/var, hade jag fått tag på en utrustningslista med alla tillval som fanns (pappersversion alltså), sedan hade jag highlightat alla val jag ville ha så fick han lösa resten, då gick det rätt smidigt faktiskt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fast det är dock inte sajtens fel utan att produktreglerna helt enkelt ser ut så. Fabrikerna sätter enormt mycket begränsningar och krav på vad som får kombineras med vad. Det är produktionsekonomi som ligger bakom.
Jag har lett ett projekt som byggt en av konfiguratorerna i Sverige och tro mig - det är SVÅRT att få det bra och användarvänligt. Men ändå Volvo, Audi, BMW, Skoda, VW, Seat har lyckats rätt bra tycker jag. Det gör Mercedes obegripligt usla konfigurator ännu mer märklig. De har garanterat pengar nog att få det bra egentligen men det känns helt enkelt som de anlitat folk som inte vet vad de gör.
Så är det säkert

Surrade med en säljare som satte samman en offert. Vi har typ mest färdiga paket att välja mellan, så ska inte klaga. Men kul att lattja runt o prova olika alt

Blev lite sugen på denna kryssare

6E75A5B0-DBD1-41E9-8A4A-7CCB5603D916.jpeg
 
Provade bygga bmw nyligen, lite samma sak; ”för att välja fälg X eller kromlist Y så måste paket Z tas bort”
Har nu testat BMW också nu och den är dålig ja, men inte alls i samma urusla katastofliga som Mercedes. :)

För en annan som har lite bokstavskombinationer så vill jag veta 100% vilka valmöjligheter jag har på en bil, hur skall jag optimera mina slantar. osv Det är klart att det i slutändan sker hos en handlare, men jag vill inte känna att jag inte har koll när jag skall beställa en bil +500 Tkr.

Ja ja, är sugen på en Merca av någon sort men konfiguratorn gör mig så sjukt besviken att jag tror de tappar mig som kund där. Då skall det vara en toppensäljare som kan kommunicera på ett riktigt bra sätt för att kompensera.
 
Topp