• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Uppsala men tack ändå.
Har redan beslutsångest inför min nästa bil.
Listan just nu. Ingen speciell ordning.

Audi q7
Audi a6 allroad
Bmw x5
Bmw 5 serie
Lexus rx450H
Porsche macan
Inga rena elbilar men det kan ändra sig. Ska byta i början av 2021. Så hinner nog hända en hel del.

Om BMW 5, vilken motor har du i tankarna?

Vet inte riktigt.
Vill nog antingen ha något rejält. Typ 540. Eller tänka med plånkan o köra 530E eller liknande
Grymt är inne i samma tankar, kanske redan nästa kvartal kan det bli byte. 540i sedan är på min proaktiva radar men även 530d/535d. Alla är ju goa raka sexor funderar dock över skillnaderna på dieselnarna förutom kraften, svårt att provköra dem dessutom hos handlarna.

Grymt är inne i samma tankar, kanske redan nästa kvartal kan det bli byte. 540i sedan är på min proaktiva radar men även 530d/535d. Alla är ju goa raka sexor funderar dock över skillnaderna på dieselnarna förutom kraften, svårt att provköra dem dessutom hos handlarna.
Mm. Vet iaf att jag inte vill ha en fyra. Bmw speciellt som har så fina sexor.
Ska väl komma en facelift 2020

8F0EF99A-47A8-4C06-91A2-F00B6843F129.jpeg
Någon som har svaret på varför vissa tillverkare, tex Volvo, envisas med att ha sina ”manuella” växlingar åt fel håll? Dvs + uppåt och - nedåt. Hade en BMW på 90-talet och minns att de hade detta med, men efter mycket kritik ändrade detta på de nyare modellerna.
Är ju ytterst sällan/aldrig man får för sig att köra aktivt med en Volvo men det borde, tycker jag, finnas en förklaring....

Någon som har svaret på varför vissa tillverkare, tex Volvo, envisas med att ha sina ”manuella” växlingar åt fel håll? Dvs + uppåt och - nedåt. Hade en BMW på 90-talet och minns att de hade detta med, men efter mycket kritik ändrade detta på de nyare modellerna.
Är ju ytterst sällan/aldrig man får för sig att köra aktivt med en Volvo men det borde, tycker jag, finnas en förklaring....
Vet inte varför många envisas med det där men det är riktigt korkat.

För att det är så sjukt många växlar nuförtiden så man pallar inte ändå

Uppsala men tack ändå.
Har redan beslutsångest inför min nästa bil.
Listan just nu. Ingen speciell ordning.

Audi q7
Audi a6 allroad
Bmw x5
Bmw 5 serie
Lexus rx450H
Porsche macan
Inga rena elbilar men det kan ändra sig. Ska byta i början av 2021. Så hinner nog hända en hel del.

Macan eller 5-serie hade varit mitt val även om det är två helt olika bilar.
Så var det vid senaste köpet och Macan Turbo drog det längsta strået.
Nu behöver man inte gå all in på en Turbo, men rätt bra utrustad så kostar dom runt 1,2 mille idag.

Fast 2021 kan allt vara uppochned

Riktigt skumt beteende att ha växlarna åt fel håll.
Det är säkert samma sadister som planterar taggbuskar...

Macan eller 5-serie hade varit mitt val även om det är två helt olika bilar.
Så var det vid senaste köpet och Macan Turbo drog det längsta strået.
Nu behöver man inte gå all in på en Turbo, men rätt bra utrustad så kostar dom runt 1,2 mille idag.

Fast 2021 kan allt vara uppochned
Mmm. Tycker Macan ser lite kompakt och liten ut men är säkert ok att köra.

Ja precis mycket händer 2020 med facelift osv. Det går undan nu iaf.

Mitt orosmoln med macan att jag läst om att den ska va bullrig.

Mmm. Tycker Macan ser lite kompakt och liten ut men är säkert ok att köra.

Ja precis mycket händer 2020 med facelift osv. Det går undan nu iaf.

Mitt orosmoln med macan att jag läst om att den ska va bullrig.

Bullrig?
Nej, absolut inte. Den blev något bullrigare när jag bytte från Pirelli till Michelin, men den är absolut inte bullrig.
Jag föreslår en provkörning.

Invändigt så är den inte världens största bil om man säger som så. Där är 5-serien mycket bättre.

Bullrig?
Nej, absolut inte. Den blev något bullrigare när jag bytte från Pirelli till Michelin, men den är absolut inte bullrig.
Jag föreslår en provkörning.

Invändigt så är den inte världens största bil om man säger som så. Där är 5-serien mycket bättre.
jag bytte från pirelli till michelin på min v90 CC vart tystare :)
Mm det blir provkörning i vår sen :)

Mig lät dem fan inte komma nära en bil, "provkörning när finans är säkrad". Jag ser väl inte ut som jag har råd med en Porsche.

Ojdå!
Där jag bir så kastar dom nästan bilnyckeln efter en och då är jag inte någon som klär sig propert.
Jag kan glida in i ett par mjukisbyxor.
Det samma gäller BMW. ”Ut och kör, förfan!!!” Brukar man få höra.
På MB verkar dom inte alls vara intresserade av något.
Det resulterar iofs i att jag kört BMW och Porsche de senaste åren.

Ojdå!
Där jag bir så kastar dom nästan bilnyckeln efter en och då är jag inte någon som klär sig propert.
Jag kan glida in i ett par mjukisbyxor.
Det samma gäller BMW. ”Ut och kör, förfan!!!” Brukar man få höra.
På MB verkar dom inte alls vara intresserade av något.
Det resulterar iofs i att jag kört BMW och Porsche de senaste åren.
Samma har hänt mig på BMW, nyckeln i princip kastad på sig och sen bara en varning "om du stänger av traction control, passa dig lite med gasen ut ur kurvor för den kan släppa lite"
Audi, noll intresse, ville inte ens lämna skrivbordet för att visa mig bilen jag frågade om.
MB var inte heller så intresserade.

BMW ligger ju högst på listan för mig inför nästa bil kan jag säga.

Samma har hänt mig på BMW, nyckeln i princip kastad på sig och sen bara en varning "om du stänger av traction control, passa dig lite med gasen ut ur kurvor för den kan släppa lite"
Audi, noll intresse, ville inte ens lämna skrivbordet för att visa mig bilen jag frågade om.

Sjukt hur en säljare kan få en att rata ett helt märke..
Avskyr försäljare... Sliskiga hela bunten oavsett vad de kränger...

Ja, när du nämner Audi så har jag samma upplevelse med dom som med MB.
BMW är väldigt vanliga bilar här i trafiken och det är nog tack vare att säljarna inte tror att det är några sköra kristallglas dom säljer.

Ja, när du nämner Audi så har jag samma upplevelse med dom som med MB.
BMW är väldigt vanliga bilar här i trafiken och det är nog tack vare att säljarna inte tror att det är några sköra kristallglas dom säljer.

Så är det i Finland också! Mercedes och Audi försäljarna är riktigt trötta, de lämnar inte ens skrivbordet när man kommer in. Motsatsen med BMW, man blir nästan tvingad att provköra :) när de får in någon häftig BMW ringer de och frågar om man vill låna bilen några dagar, det är klass!

Så är det i Finland också! Mercedes och Audi försäljarna är riktigt trötta, de lämnar inte ens skrivbordet när man kommer in. Motsatsen med BMW, man blir nästan tvingad att provköra :) när de får in någon häftig BMW ringer de och frågar om man vill låna bilen några dagar, det är klass!

Det motsvarar förövrigt servicen i övrigt hos dessa märken.
Totalbojkott av MB för min del.

Ja, det beror nog på däckmodell och en massa annat.
Provkörning i vår?
Man kan provköra vår, sommar, höst och även vinter.
Bara sväng förbi närmaste återförsäljare.
hehe, jo , har 10 mil till närmsta anläggn
Det motsvarar förövrigt servicen i övrigt hos dessa märken.
Totalbojkott av MB för min del.
Har bra erfarenhet av Bmw, kanon av Volvo , toppservice där, Mercedes ingen höjdare, Lexus, supertrevligt bemötande.
Audi, bra bemötande också.

Delar samma uppfattning. På BMW är det bara att dra fram till receptionen och be om en provkörning så fixar dem det. På audi så måste man första prata med en säljare, be om en offert, göra hälsokontroll, utdrag från säpo och sen får man provköra en audi a1.
Kanske Inte helt enligt min beskrivning men det är besvärliga att få en provkörning på audi.

Delar samma uppfattning. På BMW är det bara att dra fram till receptionen och be om en provkörning så fixar dem det. På audi så måste man första prata med en säljare, be om en offert, göra hälsokontroll, utdrag från säpo och sen får man provköra en audi a1.
Kanske Inte helt enligt min beskrivning men det är besvärliga att få en provkörning på audi.
Min uppfattning om Audi är att det räcker att ha byxor på sig, typ. Sen kastar de bilen på en. Så det är antingen väldigt lokalt eller så ser du ut som en biltjyv ;)

Tillbaka
Topp