demondave
Silver
För att vara helt ärlig som egenföretagare om man bara vill ha en bil, alltså inte för att man behöver exv åka ut till kunder så är det i de flesta fall totalt sett billigare med exv privatleasing eller dylikt. Speciellt dyrare bilar.
Du belastar både bolag och dig som privatperson. Pengar i bolaget skall inte beblandas med privatekonomin men om bolaget är ditt så är bolagets pengarna någonstans dina med.
Så även om du tar en Model S så skall det betalas in en förhöjd första avgift på 150k, sen skall bilen betalas av med typ 7-8000/månad sen skall det betalas förmånsvärde det blir rätt många kronor i månaden i slutändan.
Med det sagt om bolaget går bra med mycket överskott som man inte vad man vill göra med så varför inte.
Sen går det att komplicera allt med vad som får dras av och inte etc.
Men om vi bara pratar förmånsvärdet så är hybrid (el/bränsle)/ren el ur en privatekonomisk aspekt väldigt förmånligt som det ser ut nu.
Dålig koll på S och förmånsvärde, gillar inte stora bilar. Men man får inte glömma vad lågt förmånsvärde gör när man räknar som egenföretagare. Lägre sociala avgifter och lägre skatt. Gör det billigare likviditetsmässigt för företaget än om jag skulle åka nån fossilare som är nåt att ha. Betalar mer till leasingbolaget och mindre till Skatteverket, totalt sett mindre per månad. För mig som privatperson är det ju busenkelt, milen blir sjukt billiga och skattefri milersättning som för en bensinare när jag kör den i tjänsten gör det till en no brainer. Just ja, företaget får stå för installation av laddbox hemma, utan förmånsvärde, om man inte hellre tar det via ladda hemma-bidraget eller ROT.