• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

För att vara helt ärlig som egenföretagare om man bara vill ha en bil, alltså inte för att man behöver exv åka ut till kunder så är det i de flesta fall totalt sett billigare med exv privatleasing eller dylikt. Speciellt dyrare bilar.

Du belastar både bolag och dig som privatperson. Pengar i bolaget skall inte beblandas med privatekonomin men om bolaget är ditt så är bolagets pengarna någonstans dina med.

Så även om du tar en Model S så skall det betalas in en förhöjd första avgift på 150k, sen skall bilen betalas av med typ 7-8000/månad sen skall det betalas förmånsvärde det blir rätt många kronor i månaden i slutändan.

Med det sagt om bolaget går bra med mycket överskott som man inte vad man vill göra med så varför inte.

Sen går det att komplicera allt med vad som får dras av och inte etc.

Men om vi bara pratar förmånsvärdet så är hybrid (el/bränsle)/ren el ur en privatekonomisk aspekt väldigt förmånligt som det ser ut nu.

Dålig koll på S och förmånsvärde, gillar inte stora bilar. Men man får inte glömma vad lågt förmånsvärde gör när man räknar som egenföretagare. Lägre sociala avgifter och lägre skatt. Gör det billigare likviditetsmässigt för företaget än om jag skulle åka nån fossilare som är nåt att ha. Betalar mer till leasingbolaget och mindre till Skatteverket, totalt sett mindre per månad. För mig som privatperson är det ju busenkelt, milen blir sjukt billiga och skattefri milersättning som för en bensinare när jag kör den i tjänsten gör det till en no brainer. Just ja, företaget får stå för installation av laddbox hemma, utan förmånsvärde, om man inte hellre tar det via ladda hemma-bidraget eller ROT.
 
E6AE3A9D-E2A9-44D2-A604-79D69C9A26EB.jpeg

Inte eldriven, men går iaf på HVO. Kostar mer än en Tesla :)
 
Var läste du om priset? enda jag läst är ca 90k USD?
https://teknikensvarld.se/porsche-taycan-officiell-alla-fakta-om-elbilen/

Pris i Sverige och Tyskland
För Taycan Turbo får man i Tyskland betala 152 136 euro vilket motsvarar 1 635 000 kronor. I Sverige kostar modellversionen 1 700 000 kronor.
Taycan Turbo S kostar drygt 33 000 euro mer, 185 456 euro för att vara exakt. Det motsvarar 1 993 000 kronor. I Sverige kostar denna toppversion 2 080 000 kronor.
 
https://teknikensvarld.se/porsche-taycan-officiell-alla-fakta-om-elbilen/

Pris i Sverige och Tyskland
För Taycan Turbo får man i Tyskland betala 152 136 euro vilket motsvarar 1 635 000 kronor. I Sverige kostar modellversionen 1 700 000 kronor.
Taycan Turbo S kostar drygt 33 000 euro mer, 185 456 euro för att vara exakt. Det motsvarar 1 993 000 kronor. I Sverige kostar denna toppversion 2 080 000 kronor.
Tack. Lär ju komma en standard ingångsmodell utan "turbo"?
 
Förstår inte hur 90k ens skulle kunna vara rimligt. Det dubbla verkar troligare...

Konfiguratorn ska vara uppe i USA. Läste följande på annat håll från en Cayman-ägande biltok:

The Porsche Taycan configurator is up. $151k for the Turbo and $185k for the Turbo S. Looks like cheaper trims will not be available at launch. I haven't done anything productive at work so far this morning, haha.

The most expensive build I came up with was $240k (ignoring accessories like a luggage set). The build that matches what I would actually want if money were no object is $215k... Geez. The cheapest reasonably build I came up with was just under $160k.
 
Om det skulle bli ett Ferrari-äventyr så skriver jag gärna upp mig på en kö-lista för bmwn. Om du har upprättat en sån


Eventuella bilister som kommer uppifrån vägen uppskattar kanske inte kompositionen lika mycket! ;)
Mitt äventyr hade ju tänkt ta vägen om Ferrari, men alla 348 till salu har plötsligt torkat upp. Och jag börjar så sakta inse att det kommer bli svårt att sälja denna.
Vi får se.



Tack! :)



Vi får se, som sagt. :)
Men tack! Det märks verkligen att folk uppskattar designen och att de börjar bli ganska ovanliga på vägarna. Många som tittar, tutar och ger tummar upp.
Skoj!
 
Det drar ihop sig för ny bil och har bestämt mig för en q7 men jag har svårt att bestämma mig för färg, svart eller vit? Gillar båda så lite pros & cons på dom skulle hjälpa mig :)
 
nya porschen, som hittat, 1.7 resp 2 millar

är ju ändå lågt förmånsvärde säkert, vafan då är det gratis.... sinnes
Det kommer instegsmodeller för runt 1 mille och strax under no worries. Älskar att folk går bananas över priset på dom absoluta toppmodellerna :) Vad trodde fölket? Att ett premium märke skulle släppa en billig elbil? Vad kostar en Panamera Turbo S Hybrid? Svaret är ännu mer vilket är väldigt positivt för elbilsmänniskorna.
 
Det kommer instegsmodeller för runt 1 mille och strax under no worries. Älskar att folk går bananas över priset på dom absoluta toppmodellerna :) Vad trodde fölket? Att ett premium märke skulle släppa en billig elbil? Vad kostar en Panamera Turbo S Hybrid? Svaret är ännu mer vilket är väldigt positivt för elbilsmänniskorna.

Panameran och Taycanen är relativt likt prissatta.
En turbo s hybrid är väl knepig att få under 2mille.

Men nu pratar vi premium bil och då får man betala. Det är ju inte Fishers Price leksaker.

Strax över millen på billigaste Taycanen gissar jag på när den kommer.
 
Det kommer instegsmodeller för runt 1 mille och strax under no worries. Älskar att folk går bananas över priset på dom absoluta toppmodellerna :) Vad trodde fölket? Att ett premium märke skulle släppa en billig elbil? Vad kostar en Panamera Turbo S Hybrid? Svaret är ännu mer vilket är väldigt positivt för elbilsmänniskorna.
Det har ju bara presenterats 2 modeller. Vart står det att det kommer instegsmodeller?
 
Anytime. Om du bor nära Göteborg så kan du få testa :)
Uppsala men tack ändå.
Har redan beslutsångest inför min nästa bil.
Listan just nu. Ingen speciell ordning.

Audi q7
Audi a6 allroad
Bmw x5
Bmw 5 serie
Lexus rx450H
Porsche macan
Inga rena elbilar men det kan ändra sig. Ska byta i början av 2021. Så hinner nog hända en hel del.
 
Tillbaka
Topp