• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag sa nog något om etablera en nivå av premium. Är galet förtjust i hur extremt clean Model 3 är invändigt, hur sjukt smidigt det funkar utan knapphysteri, hur lätt man vande vid en stor skärm. Precis som när smartphonen kom, någonting nytt. Bättre. Nagelfar man detaljerna är säkert inte varningsblinkersknappen (en av få i TM3, lagkrav) lika krispigt som i en A4.. men vem bryr sig när helhetsupplevelsen är något helt annat?
Dålig koll på Model S, men rätt säker på att Tesla lärt en hel del sedan dess. Helt ärligt är inredningen långt över mina förväntningar, som var just USA-bil. Skinnet är väl precis lika plastigt som det jag hade i BMW:n innan med liknande prislapp, med enda skillnaden att Tesla inte att hymlar med att det är fejk. Vegan leather :D
Vi har nog jätteolika uppfattning om vad vi gillar med interiören på en bil! Jag gillar knappar och ogillar skärmar. Konstigt ändå hur vi kan uppskatta olika saker!:)
 
D5EEEAE0-7160-467A-89B2-AB9AC5067FF4.jpeg
Förhoppningsvis så sportar jag denna till sommarn!! :)

Så jäkla snygg färg!
 
Är det de facto någon som har benämnt Tesla som "premium"? Jag tycker personligen att det är jätteintressant med eldrift (vem vill inte ha all kraft direkt?), men jag har fått uppfattningen att Tesla bygger bilar enligt den amerikanska traditionen, dvs utan kvalitetsmaterial invändigt (och kanske utvändigt?)? Jag kan ha fel angående interiören då jag aldrig suttit i en Tesla, men utifrån bilder skulle jag ha svårt att se Tesla som något som är "premium"!
Men jag gillar att de för en massa år sedan drog ned brallorna på en hel bilindustri som hävdade att det inte går att bygga elbilar med tillräcklig räckvidd!

Ja, drivlina och batteripack är det nog inget större fel på. I övrigt så är byggkvaliteten precis lika bra som på 60-talets jänkare, då det var olika längd på dörrar och bilarna var skeva på alla möjliga sätt.
Dock så gillar jag gamla klassiska jänkare fram till oljekrisen. 70-talets mitt så blev dom anskrämliga.
 
Faktiskt aldrig sett en enda BMW M2 som taxi, ändå dög den rätt bra åt mig. Teslan är bara roligare att leva med ;)

Den stora frågan är varför det var så gott om Teslataxi tidigare i Stavanger och idag ser du inte en enda.
Det skapar funderingar hos mig per automatik.

Nåja, får se vad Porsche kommer med idag. Det kanske är dags för en elbil för min del om några år.
Mina körsträckor tillåter det absolut.
 
Jag tror inte att du har ägt en elbil.
Det är den enda bilen man åker helt utan vibrationer och i det närmaste ljudlöst i.

Kika sedan på kalkylen som företagare så märker du rätt snabbt att tex en E-Tron är billigare än typ en Tiguan TDI sett på 9000 mil/3 år. Bränslekostnaden är minst 100tkr, service minst 20tkr. Bara skatten på en random svenne-diesel är lätt 30tkr sett på tre år. Dessa tre enskilda utgiftsposter är 150tkr som man slipper som elbilsägare.

Förmånsvärdet på en surjävla Tiguan diesel är nästan 10 000:-/mån med lite utrustning. En E-tron ligger tex på hälften. Det är 180 000:- mer på ägandeperioden som företaget ska ut med på ett eller annat sätt.

Som skattesystemet ser ut idag så finns det inte en sund människa som driver ett företag som kan välja något annat än elbil. Iaf inte om man är någorlunda brydd om sin plånbok.

Skulle du sätta en Q5 tdi med lite utrustning på 3år/9000 mil så skulle bolaget bokstavligen blöda pengar, och Q5an är inte direkt en het bil som man gärna belastar bolaget med.

Bara supermiljöbilspremien enskilt sänker en vanlig business lease med drygt 1600:-/mån på en elbil.
Jag håller nog med om mycket du skriver, absolut.

Sen har jag inte ägt en elbil, men de jag har kört har inte lockat mig. Att de är tysta och vibrationsfria... tja, det är väl nästan alla nya bilar? Till och med min VW Tiguan med fyrcylindrig diesel var vibrationsfri, även om motorn förstås hördes. Den störde dock aldrig, det kan jag inte påstå. I motorvägsfart hör man ju inte motorn i någon lite mer påkostad bil.

Men jag är nog fel person helt enkelt, jag ogillar tanken på att krångla med sladd och jag gillar att köra en bil med ”riktig” motor, även om det är en liten diesel så är det trevlig att starta en mekanisk maskin.

Men E-tron verkar trevlig, det är kul att det börjar komma mer normala elbilar.
 
Spelar ju ingen roll hur billig en elbil är att äga. Orka slita ut sig varje dag när sladden ska i för att skiten ska laddas. Ska kalkylen bli rättvis så kostnaden för att anställa någon som stoppar i sladden tillföras.
Svårt att se hur det skulle vara jobbigare än att behöva åka och tanka, igår fick jag tex köra omväg runt hela stan för att komma till en mack och dessutom två före så den proceduren tog en stund (bor ändå i liten stad). Att stoppa i sladden och alltid ha full bil känns ganska icke jobbigt. Dessutom har du räckvidd på 40-50 mil behöver du ju bara ladda den en gång i veckan över natten i de fall man endast kör till jobb osv om man har rimligt långt. Ser inte alls problemet faktiskt.
Nåja, får se vad Porsche kommer med idag. Det kanske är dags för en elbil för min del om några år.
Mina körsträckor tillåter det absolut.
Sen är ju en faktor för oss vanliga människor att Porsche tyvärr ligger liite utanför budget. Även om nu Tesla är dyr så är den ju budget jämfört med dem. Men om jag också hade obegränsade/tillräckliga resurser skulle jag också sitta och raljera om att allt utom Porsche är skit.
 
Svårt att se hur det skulle vara jobbigare än att behöva åka och tanka, igår fick jag tex köra omväg runt hela stan för att komma till en mack och dessutom två före så den proceduren tog en stund (bor ändå i liten stad). Att stoppa i sladden och alltid ha full bil känns ganska icke jobbigt. Dessutom har du räckvidd på 40-50 mil behöver du ju bara ladda den en gång i veckan över natten i de fall man endast kör till jobb osv om man har rimligt långt. Ser inte alls problemet faktiskt.

Sen är ju en faktor för oss vanliga människor att Porsche tyvärr ligger liite utanför budget. Även om nu Tesla är dyr så är den ju budget jämfört med dem. Men om jag också hade obegränsade/tillräckliga resurser skulle jag också sitta och raljera om att allt utom Porsche är skit.
Lite skillnad på att stoppa i en sladd varje gång man kommer hem jämfört med att sätta i en slang en gång varannan vecka.
Kommer du verkligen 40mil på att ladda hemma en natt?

Edit: Verkar som man kommer ca 1mil/h med 230V och 5mil/h med 400V. Så gäller att ladda ofta om man inte har trefas.
 
Senast ändrad:
Svårt att se hur det skulle vara jobbigare än att behöva åka och tanka, igår fick jag tex köra omväg runt hela stan för att komma till en mack och dessutom två före så den proceduren tog en stund (bor ändå i liten stad). Att stoppa i sladden och alltid ha full bil känns ganska icke jobbigt. Dessutom har du räckvidd på 40-50 mil behöver du ju bara ladda den en gång i veckan över natten i de fall man endast kör till jobb osv om man har rimligt långt. Ser inte alls problemet faktiskt.

Sen är ju en faktor för oss vanliga människor att Porsche tyvärr ligger liite utanför budget. Även om nu Tesla är dyr så är den ju budget jämfört med dem. Men om jag också hade obegränsade/tillräckliga resurser skulle jag också sitta och raljera om att allt utom Porsche är skit.

Lär väl kosta något mer än en Tesla förmodligen.
En Tesla S P100 är väl inte heller gratis.
Inte heller någon Tesla X.
Lär väl gå på 1 mille och lite till. Att dessa miljonbilar har en passform och kvalitet som får en Tata att verka vara en ”top of the line” bil, gör att man ryggar tillbaka oavsett hur hypad Tesla är.
 
För att vara helt ärlig som egenföretagare om man bara vill ha en bil, alltså inte för att man behöver exv åka ut till kunder så är det i de flesta fall totalt sett billigare med exv privatleasing eller dylikt. Speciellt dyrare bilar.

Du belastar både bolag och dig som privatperson. Pengar i bolaget skall inte beblandas med privatekonomin men om bolaget är ditt så är bolagets pengarna någonstans dina med.

Så även om du tar en Model S så skall det betalas in en förhöjd första avgift på 150k, sen skall bilen betalas av med typ 7-8000/månad sen skall det betalas förmånsvärde det blir rätt många kronor i månaden i slutändan.

Med det sagt om bolaget går bra med mycket överskott som man inte vad man vill göra med så varför inte.

Sen går det att komplicera allt med vad som får dras av och inte etc.

Men om vi bara pratar förmånsvärdet så är hybrid (el/bränsle)/ren el ur en privatekonomisk aspekt väldigt förmånligt som det ser ut nu.
 
Senast ändrad:
Den stora frågan är varför det var så gott om Teslataxi tidigare i Stavanger och idag ser du inte en enda.
Det skapar funderingar hos mig per automatik.

Nåja, får se vad Porsche kommer med idag. Det kanske är dags för en elbil för min del om några år.
Mina körsträckor tillåter det absolut.
Ska bli riktigt intressant att se vad Porsche Taycan hamnar prismässigt. Enl rykten så ska den börja på under miljonen och då tror jag den blir en Tesla-dödare. Kvaliteten på Tesla går ej att jämföra med Porsche. 15:00 idag är det premiär
https://newsroom.porsche.com/en/201...miere-live-all-electric-sports-car-18445.html
 
Ska bli riktigt intressant att se vad Porsche Taycan hamnar prismässigt. Enl rykten så ska den börja på under miljonen och då tror jag den blir en Tesla-dödare. Kvaliteten på Tesla går ej att jämföra med Porsche. 15:00 idag är det premiär
https://newsroom.porsche.com/en/201...miere-live-all-electric-sports-car-18445.html

Nejnejnej!
Här ska raljeras över bilar som kostar som ett mindre afrikanskt lands BNP.
Ingen har råd med Porsche och har man det så är man ofantligt rik.
 
För att vara helt ärlig som egenföretagare om man bara vill ha en bil, alltså inte för att man behöver exv åka ut till kunder så är det i de flesta fall totalt sett billigare med exv privatleasing eller dylikt. Speciellt dyrare bilar.

Du belastar både bolag och dig som privatperson. Pengar i bolaget skall inte beblandas med privatekonomin men om bolaget är ditt så är bolagets pengarna någonstans dina med.

Så även om du tar en Model S så skall det betalas in en förhöjd första avgift på 150k, sen skall bilen betalas av med typ 7-8000/månad sen skall det betalas förmånsvärde det blir rätt många kronor i månaden i slutändan.

Med det sagt om bolaget går bra med mycket överskott som man inte vad man vill göra med så varför inte.

Sen går det att komplicera allt med vad som får dras av och inte etc.

Men om vi bara pratar förmånsvärdet så är hybrid (el/bränsle)/ren el ur en privatekonomisk aspekt väldigt förmånligt som det ser ut nu.
Att man får dra halva momsen vid leasing lär ju va betydelsefullt ändå.
Vilket man inte får privat

sen handlar det nog i många fall ovilja att ta ut mer lön då det skattas bort såpass att det är bättre med förmåner.
 
Lite skillnad på att stoppa i en sladd varje gång man kommer hem jämfört med att sätta i en slang en gång varannan vecka.
Kommer du verkligen 40mil på att ladda hemma en natt?

Edit: Verkar som man kommer ca 1mil/h med 230V och 5mil/h med 400V. Så gäller att ladda ofta om man inte har trefas.
I regel bör man väl ha trefas eller laddbox om man har elbil fine, det är en extra kostnad men har du det laddar du ju enkelt upp under natten. Har du dissat mobil också pga laddproblemet eller löser du det utan sladd? tycker jag är sjukt bökigt också att behöva fixa med :)
Personligen, utan att vara eltaliban så ser jag stor fördel i att kunna ha full räckvidd varje morgon genom att sätta i en sladd vilket bör ta typ max 30 sekunder generellt kontra att behöva ta sig till macken och tanka osv. ser man sedan till den ekonomiska besparingen är det en, för mig enkel uppoffring. Men alla är ju olika så klart.
Lär väl kosta något mer än en Tesla förmodligen.
En Tesla S P100 är väl inte heller gratis.
Inte heller någon Tesla X.
Lär väl gå på 1 mille och lite till. Att dessa miljonbilar har en passform och kvalitet som får en Tata att verka vara en ”top of the line” bil, gör att man ryggar tillbaka oavsett hur hypad Tesla är.
Tror inte denna kommer ligga kring miljonen utan betydligt högre och absolut Tesla har väldigt dyra bilar också så ingen skillnad där, en ny X ligger ju i varje fall kring 1,5.
 
I regel bör man väl ha trefas eller laddbox om man har elbil fine, det är en extra kostnad men har du det laddar du ju enkelt upp under natten. Har du dissat mobil också pga laddproblemet eller löser du det utan sladd? tycker jag är sjukt bökigt också att behöva fixa med :)
Personligen, utan att vara eltaliban så ser jag stor fördel i att kunna ha full räckvidd varje morgon genom att sätta i en sladd vilket bör ta typ max 30 sekunder generellt kontra att behöva ta sig till macken och tanka osv. ser man sedan till den ekonomiska besparingen är det en, för mig enkel uppoffring. Men alla är ju olika så klart.

Tror inte denna kommer ligga kring miljonen utan betydligt högre och absolut Tesla har väldigt dyra bilar också så ingen skillnad där, en ny X ligger ju i varje fall kring 1,5.

Finns fullt av miljonbilar som folk kör runt med utan att som varken heter Porsche eller Tesla.

Det känns som att vi kanske bör hålla tråden till Chery som nu kommer med elbil till Norge, så
att inte någon blir ledsen
 
I regel bör man väl ha trefas eller laddbox om man har elbil fine, det är en extra kostnad men har du det laddar du ju enkelt upp under natten. Har du dissat mobil också pga laddproblemet eller löser du det utan sladd? tycker jag är sjukt bökigt också att behöva fixa med :)
Personligen, utan att vara eltaliban så ser jag stor fördel i att kunna ha full räckvidd varje morgon genom att sätta i en sladd vilket bör ta typ max 30 sekunder generellt kontra att behöva ta sig till macken och tanka osv. ser man sedan till den ekonomiska besparingen är det en, för mig enkel uppoffring. Men alla är ju olika så klart.

Tror inte denna kommer ligga kring miljonen utan betydligt högre och absolut Tesla har väldigt dyra bilar också så ingen skillnad där, en ny X ligger ju i varje fall kring 1,5.
Ladda mobilen var enkelt löst med trådlös laddning, Inget meck med sladd där heller. ;)
30 sekunder tar det ju inte heller att dra fram den (iaf om vintern) slaskiga och smutsiga elkabeln.
Men absolut, har man trefas och vettigt batteri (70 mil) så det räcker att trycka i kabeln en gång i veckan när man kommer hem på fredagen efter jobbet så är det ok för mig!
 
Dyrt, men bättre det än en överprisad Tesla.
helt klart, men tycker ändå att kostnaden gölms bort så fort det rör sig om elbilar så är det money in the bank enligt många, visst för förmånstagaren.

Knappast som att drivmedel är den största posten, visserligen verkar dom ha bättre andrahandsvärde

Men företagen måst ändå pröjsa bilen
 
helt klart, men tycker ändå att kostnaden gölms bort så fort det rör sig om elbilar så är det money in the bank enligt många, visst för förmånstagaren.

Knappast som att drivmedel är den största posten, visserligen verkar dom ha bättre andrahandsvärde

Men företagen måst ändå pröjsa bilen

Ja, man får köra många mil för att nå upp till extrakostnaden för batteriet.
 
Tillbaka
Topp