• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

B7E2B50C-B846-499B-88DA-9D2EB5E03485.jpeg
Ny tjänstesläde uthämtad
 
Någon som rullar eller rullat 80-tals Caprice som daglig beater? Är det bara sjukt dumt om man ej kan mecka själv? Bor i Sthlm och egna bilen väldigt lite, 4-500mil år. Spyr lite av att se en ny bil stå på en parkering och tappa värde, och för att inte tala om vad att se fina bilar i Sthlms-slask...

Jag intalar mig själv att det är ett bra köp... Nära på ingen försäkringskostnad (trafik) och i princip obefintlig värdeminskning, dörruppslag, repor/stenskott osv är inget jag släpar mig till lacken för med en gammal Caprice... En verkstadsbudget på 2-3k/månad (?! helt taget ur luften) känns helt OK.

Att de är grymt fina gör ju inte saken värre...

Tack Bullen
 
Någon som rullar eller rullat 80-tals Caprice som daglig beater? Är det bara sjukt dumt om man ej kan mecka själv? Bor i Sthlm och egna bilen väldigt lite, 4-500mil år. Spyr lite av att se en ny bil stå på en parkering och tappa värde, och för att inte tala om vad att se fina bilar i Sthlms-slask...

Jag intalar mig själv att det är ett bra köp... Nära på ingen försäkringskostnad (trafik) och i princip obefintlig värdeminskning, dörruppslag, repor/stenskott osv är inget jag släpar mig till lacken för med en gammal Caprice... En verkstadsbudget på 2-3k/månad (?! helt taget ur luften) känns helt OK.

Att de är grymt fina gör ju inte saken värre...

Tack Bullen
Det är ett USELT köp om du inte kan mecka själv. De är i princip konstant rullande renoveringar vid det här laget.
 
Samma har hänt mig på BMW, nyckeln i princip kastad på sig och sen bara en varning "om du stänger av traction control, passa dig lite med gasen ut ur kurvor för den kan släppa lite"
Audi, noll intresse, ville inte ens lämna skrivbordet för att visa mig bilen jag frågade om.
MB var inte heller så intresserade.

BMW ligger ju högst på listan för mig inför nästa bil kan jag säga.
EXAKT min erfarenhet också! Blev iof lättare att välja bil...
 
Det är ett USELT köp om du inte kan mecka själv. De är i princip konstant rullande renoveringar vid det här laget.

Renovera och renovera, en crate-motor till en sån kostar väl typ som ett kamremsbyte på nån europe.

Första bilen jag körde var en Caprice HGV, var väl typ 13 bast. Gårdsbil på en polares morföräldrars gård. Nådde fan knappt över intstrumentbrädan :D
 
Någon som rullar eller rullat 80-tals Caprice som daglig beater? Är det bara sjukt dumt om man ej kan mecka själv? Bor i Sthlm och egna bilen väldigt lite, 4-500mil år. Spyr lite av att se en ny bil stå på en parkering och tappa värde, och för att inte tala om vad att se fina bilar i Sthlms-slask...

Jag intalar mig själv att det är ett bra köp... Nära på ingen försäkringskostnad (trafik) och i princip obefintlig värdeminskning, dörruppslag, repor/stenskott osv är inget jag släpar mig till lacken för med en gammal Caprice... En verkstadsbudget på 2-3k/månad (?! helt taget ur luften) känns helt OK.

Att de är grymt fina gör ju inte saken värre...

Tack Bullen
Det är ju kungligt. Mycket roligare att ratta än en ny bil - som alla andra har. Obefintlig värdeminskning. All kan meka och billiga delar. 4-500 mil/år kan man bortse från bränslekostnaderna... Du kommer inte att ångra dig. Möjligen hade jag valt en 90-talare.
 
8F0EF99A-47A8-4C06-91A2-F00B6843F129.jpeg
Någon som har svaret på varför vissa tillverkare, tex Volvo, envisas med att ha sina ”manuella” växlingar åt fel håll? Dvs + uppåt och - nedåt. Hade en BMW på 90-talet och minns att de hade detta med, men efter mycket kritik ändrade detta på de nyare modellerna.
Är ju ytterst sällan/aldrig man får för sig att köra aktivt med en Volvo men det borde, tycker jag, finnas en förklaring....
Svårt att svara på men har man kört VW LT31 så är dittt problem piece a Cake i jämförelse :D
 
Gammal cherokee, bronco, suburban då

Sur-Urban i stan lär inte göra nån glad, jäkla åbäke! Hade en fullsize-Bronco för många år sedan, tänk OJ Simpson. Perfekt stadsbil, lång som en 245:a så faktiskt lättparkerad. Finns alltid nån snöhög att parkera ovanpå på vintern, dessutom. 120-literstank, så man behöver bara tanka typ varje vecka. Vill minnas att bromstrummorna bak var samma sen -68 och framåt, så delar var inte svårt.

Ett jäkla as på alla vis, men förbaskat kul! Värdelösaste väghållningen ever iaf, kan ev haft något med 33”-däcken att göra.
 
Någon som rullar eller rullat 80-tals Caprice som daglig beater? Är det bara sjukt dumt om man ej kan mecka själv? Bor i Sthlm och egna bilen väldigt lite, 4-500mil år. Spyr lite av att se en ny bil stå på en parkering och tappa värde, och för att inte tala om vad att se fina bilar i Sthlms-slask...

Jag intalar mig själv att det är ett bra köp... Nära på ingen försäkringskostnad (trafik) och i princip obefintlig värdeminskning, dörruppslag, repor/stenskott osv är inget jag släpar mig till lacken för med en gammal Caprice... En verkstadsbudget på 2-3k/månad (?! helt taget ur luften) känns helt OK.

Att de är grymt fina gör ju inte saken värre...

Tack Bullen
Jag studsade runt i en 79a för en massa år sedan, mycket trevlig bil!
FB_IMG_1528921889383.jpg
 
Någon som rullar eller rullat 80-tals Caprice som daglig beater? Är det bara sjukt dumt om man ej kan mecka själv? Bor i Sthlm och egna bilen väldigt lite, 4-500mil år. Spyr lite av att se en ny bil stå på en parkering och tappa värde, och för att inte tala om vad att se fina bilar i Sthlms-slask...

Jag intalar mig själv att det är ett bra köp... Nära på ingen försäkringskostnad (trafik) och i princip obefintlig värdeminskning, dörruppslag, repor/stenskott osv är inget jag släpar mig till lacken för med en gammal Caprice... En verkstadsbudget på 2-3k/månad (?! helt taget ur luften) känns helt OK.

Att de är grymt fina gör ju inte saken värre...

Tack Bullen
Jag körde en Jaguar XJ ett antal år, köpte den för 20.000kr och lät en kompis byta kupéfläkten på den. Sen var det bara att köra!

Den rostade förstås men den var otroligt pålitlig. Den blev mördad i en korsning av en Skoda Octavia.

Men Caprice är också cool! Köp, ingen minns en fegis!
 
Någon som rullar eller rullat 80-tals Caprice som daglig beater? Är det bara sjukt dumt om man ej kan mecka själv? Bor i Sthlm och egna bilen väldigt lite, 4-500mil år. Spyr lite av att se en ny bil stå på en parkering och tappa värde, och för att inte tala om vad att se fina bilar i Sthlms-slask...

Jag intalar mig själv att det är ett bra köp... Nära på ingen försäkringskostnad (trafik) och i princip obefintlig värdeminskning, dörruppslag, repor/stenskott osv är inget jag släpar mig till lacken för med en gammal Caprice... En verkstadsbudget på 2-3k/månad (?! helt taget ur luften) känns helt OK.

Att de är grymt fina gör ju inte saken värre...

Tack Bullen
W123-Mercadiesel från Norrland då? Skattebefriad 80-talare, oväntat bra komfort och lättfixad.
 
Jag körde en Jaguar XJ ett antal år, köpte den för 20.000kr och lät en kompis byta kupéfläkten på den. Sen var det bara att köra!

Den rostade förstås men den var otroligt pålitlig. Den blev mördad i en korsning av en Skoda Octavia.

Men Caprice är också cool! Köp, ingen minns en fegis!
Som vanligt så citerar jag mig själv men jag hittade faktiskt några bilder...

Vi hade väldigt mycket kul tillsammans, jag och XJ:n, lustigt nog hade jag ofta andra bilar som var bättre i skicket parallellt med denna så det blev mest vinterkörning och annat lite mindre skonsamt. Den startade direkt i närmare 30 graders kyla och när vi stod på tomgång på vintern fick jag som mest upp kupétemperaturen i närmare 45 grader, när det var 15 grader kallt utomhus.

Snabb var han också, jag snikade in mig på något prestandabilsevent och fick köra några repor, 0-100 var någon enstaka tiondel snabbare än fabriksspecen vilket innebar att den gjorde 0-100 på exakt 8 sekunder. Ok, inte "supersnabbt" men ändå klart godkänt med tanke på att det var en gammal vanvårdad lyxbil, generellt är man ju van vid att "0-100 på åtta sekunder" betyder "under elva sekunder, om du har hemlängtan".

Jag fick aldrig några oplanerade driftstopp, däremot föll ena ljuddämparen av utanför Gävle. Den fixerades senare med diverse universaljunk från Biltema.

10398587_70431773383_4757168_n.jpg
4535_106241573383_7481962_n.jpg
 

Bilagor

  • 4328_99064088383_3279010_n.jpg
    4328_99064088383_3279010_n.jpg
    45.4 KB · Visningar: 2
Samma har hänt mig på BMW, nyckeln i princip kastad på sig och sen bara en varning "om du stänger av traction control, passa dig lite med gasen ut ur kurvor för den kan släppa lite"
Audi, noll intresse, ville inte ens lämna skrivbordet för att visa mig bilen jag frågade om.
MB var inte heller så intresserade.

BMW ligger ju högst på listan för mig inför nästa bil kan jag säga.
Besökte precis Audi Göteborg, lökigare ställe får man leta efter.. märkligt dessutom när dom fått konkurrent i stan som säljer Audi..
 
Ojdå!
Där jag bir så kastar dom nästan bilnyckeln efter en och då är jag inte någon som klär sig propert.
Jag kan glida in i ett par mjukisbyxor.
Det samma gäller BMW. ”Ut och kör, förfan!!!” Brukar man få höra.
På MB verkar dom inte alls vara intresserade av något.
Det resulterar iofs i att jag kört BMW och Porsche de senaste åren.
Porsche center i Malmö är väldigt bra att ha med att göra. Goda lyssnare och jag har alltid fått provköra bilar jag varit intresserad av.
 
Hörrni, bilsäljare är ett personproblem, har väldigt lite med bilmärket att göra.
1) Bilmärket äger inte ÅF
2) Bilsäljarna (förutom i små orter) hoppar runt nåt oerhört mellan märkena. 6-12mån på ett ställe, sen drar man till nästa, osv. När samma säljare dyker upp på nästa märke är han varken bättre eller sämre än han var på förra stället oavsett logga på dörren.
 
Tillbaka
Topp