• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kan hålla med helt om att V70 är en skitbil (ursäkta alla ni som kör en). MEN, den säljer och är eftertraktad..
Vad gäller E klass är det en bil jag älskar. Tycker dock att senaste facelift är fulare än gamla även om den gamla känns just lite gammal. Dock är dieseln 220 och 250 ingen hit om du ska ha den längre då det är strul med kamkedjor som är undermåliga. (vilket gäler ALLA 220 och 250 motorer och inte enbart E klass)


De där med kedjan lät inte alls roligt :nailbiting:
Har du hört många fall av detta fenomen? Min är en 2014. Nåt kännetecken ljud osv? Har trimmat min dessutom :rolleyes:
 
De där med kedjan lät inte alls roligt :nailbiting:
Har du hört många fall av detta fenomen? Min är en 2014. Nåt kännetecken ljud osv? Har trimmat min dessutom :rolleyes:

Klart som fan att jag skulle skita i det blå skåpet.. :facepalm:
Som jag har fattat det är det ett känt fel likt de Mercedes hade/har med M272 motorn. Om det är kedjan som tänjer sig eller om det är kamdrevens härdning som dålig tvistar de lärda om men om det rasslar om motorn är det inte så kul. Sen är det ju lite strul med spridarna som jag fattat det men det ska vara något som Mb ska fixa på garantin/goodwill vid service.
Longlife är skit och absolut inget som rekommenderas annat än om man köper ny bil vart 3-5 år. tyvärr..
 
E klassen är den mest driftsäkra bil jag kört, 6000mil hittills. Det är en riktig panzer!
Däremot strular senaste Volvo 70 i jämförelse men det är väl skillnad på exemplaren från fabrik.
E-klassen är riktigt fin!
Har ingen personlig åsikt om V70n, men har en V60 från -13 (tror jag att den är) som rullat ca 14000mil utan ett enda problem :)
Eller ja, en punktering men det räknas ju inte
 
Låter som bra förutsättningar i alla fall.

Helst av allt skulle du försöka testa bilen på halt underlag för att se hur Haldexen beter sig. Det finns 3 olika scenarior som kan hända om man ger full gas på snö
1) Allt funkar :)
2) Fyrhjulsdriften kopplas in med ett brak efter en sekunds fördröjning (fel på en tryckgivare i pumpen, inte svindyrt) :(
3) Det säger "brrrrrrrrrrr" om drivlinan och fyrhjulsdriften kopplas inte in alls (utslitna splines, svindyrt) :nailbiting:

Inget av detta är dock T6 relaterad i sig. Det gäller alla motorer.
Jag dödade vinkelvxl och hela köret på våran förra s60 awd. Kostade närmare 30000kr på Volvo sån tur var så gick det att ta på maskinskadeförsäkringen.
 
Kan hålla med helt om att V70 är en skitbil (ursäkta alla ni som kör en). MEN, den säljer och är eftertraktad..
Vad gäller E klass är det en bil jag älskar. Tycker dock att senaste facelift är fulare än gamla även om den gamla känns just lite gammal. Dock är dieseln 220 och 250 ingen hit om du ska ha den längre då det är strul med kamkedjor som är undermåliga. (vilket gäler ALLA 220 och 250 motorer och inte enbart E klass)
Kan du utveckla det lite? har själv aldrig ägt någon men kört som hyrbil många gånger och har då inte märkt något negativt.
 
Ute på en tur.
2015-09-06 12.47.40.jpg
På väg till bilverkstaden? ;)
 
Polon är utbytt mot en tvättäkta miljöbov. Jajamen, en Volkswagen Passat TDI 2.0 från 2012! Inköpt prick en månad innan hela skandalen uppdagades.

Bilder kommer när den är polerad och fixad.
 
Kan du utveckla det lite? har själv aldrig ägt någon men kört som hyrbil många gånger och har då inte märkt något negativt.

1. Högst personlig åsikt
2. Många gånger samma pris som motsvarande MB, Bmw
3. Mycket små fel och inte alls samma känsla i kvalitén som motsvarande tyskar.

Men som sagt, Högst personligt dock ska man inte sticka under stolen med att om man kört Bmw och MB muckat och sen hoppar in i en Volvo är nog det ända jag gillat stolarna som i regel alltid är bra.
 
1. Högst personlig åsikt
2. Många gånger samma pris som motsvarande MB, Bmw
3. Mycket små fel och inte alls samma känsla i kvalitén som motsvarande tyskar.

Men som sagt, Högst personligt dock ska man inte sticka under stolen med att om man kört Bmw och MB muckat och sen hoppar in i en Volvo är nog det ända jag gillat stolarna som i regel alltid är bra.
Jo förstår att det är mest personligt, vad gäller prisbilden kan jag väl tycka att den inte direkt är jämförbar, visst Volvo har blivit dyrare men efter att lite snabbt har "byggt" en V70 samt en E-klass med så motsvarande spec det går får jag priset på Volvon till 392.000 och mercan till 536.000. Självklart bör det då skilja en del i upplevelse kan jag tycka annars vore ju Volvon en superbil! jämför jag dock med VW, Peaugot, Skoda, Seat, Opel osv tycker jag nog faktiskt att Volvo är ett av de bättre alternativen. Jag tycker alltså att det blir lite skevt att jämföra med BMW och MB då det är bilar i en för mig helt annan klass och i en nivå jag aldrig kan se mig själv köpa bil i.

Kan väl ändå tillägga att jag under hela min uppväxt åkt i nya E-klass som bytts efter 3-4 år. Som sagt jag förstår din inställning men måste ändå bemöta den då jag anser det vara lite fel jämförelse, precis som att jag tycker E-klass är lite lam att kliva in i efter att ha dragit en repa med Bentleyn ;)
 
Till viss del håller jag med, V70 är daterad men det är ju en naturlig del av en livscykel, att den är frånsprungen av konkurenterna när den är mogen för en ersättare.

Nu har jag inte stenkoll på motoralternativen och de olika paketprisen som erbjuds men det skiljer ju ganska mycket i grundpris, en bit under 300 för en V70 och en bit under 400 för 5-serie och E-klass. Sen brukar ju BMW vara duktiga på stt paketera attraktiva företagspaket, som känns väldigt prisvärda.
 
Jo förstår att det är mest personligt, vad gäller prisbilden kan jag väl tycka att den inte direkt är jämförbar, visst Volvo har blivit dyrare men efter att lite snabbt har "byggt" en V70 samt en E-klass med så motsvarande spec det går får jag priset på Volvon till 392.000 och mercan till 536.000. Självklart bör det då skilja en del i upplevelse kan jag tycka annars vore ju Volvon en superbil! jämför jag dock med VW, Peaugot, Skoda, Seat, Opel osv tycker jag nog faktiskt att Volvo är ett av de bättre alternativen. Jag tycker alltså att det blir lite skevt att jämföra med BMW och MB då det är bilar i en för mig helt annan klass och i en nivå jag aldrig kan se mig själv köpa bil i.

Kan väl ändå tillägga att jag under hela min uppväxt åkt i nya E-klass som bytts efter 3-4 år. Som sagt jag förstår din inställning men måste ändå bemöta den då jag anser det vara lite fel jämförelse, precis som att jag tycker E-klass är lite lam att kliva in i efter att ha dragit en repa med Bentleyn ;)

Jag kanske svävar lite i det blå som du verkar belysa men det vore så sablans tråkigt om alla tyckte lika. Dock är inte diffen så stor när jag kollat. Volvon går in på liknande utrustning strax under 400 och MB lite under 450. Annars håller jag helt med dig i dina argument. Men varför kan du inte se dig själv köra Bmw eller Mb? Kör själv Mb om än en tio år gammal. Lite svårt med ny som student...

@Tapiren
EN V70 med motsvarande motor som en E klass kostan inte under 300. Och sen är ju ungefärligt lika gammal som v70.
Absolut inte ute efter att sätta dit någon så jag menar inget illa. Och ja, E klassen i fråga har då motorn som jag sa man ska vara lite försiktig med om man ska ha den 10.000 mil +...
 
Jag kanske svävar lite i det blå som du verkar belysa men det vore så sablans tråkigt om alla tyckte lika. Dock är inte diffen så stor när jag kollat. Volvon går in på liknande utrustning strax under 400 och MB lite under 450. Annars håller jag helt med dig i dina argument. Men varför kan du inte se dig själv köra Bmw eller Mb? Kör själv Mb om än en tio år gammal. Lite svårt med ny som student...

@Tapiren
EN V70 med motsvarande motor som en E klass kostan inte under 300. Och sen är ju ungefärligt lika gammal som v70.
Absolut inte ute efter att sätta dit någon så jag menar inget illa. Och ja, E klassen i fråga har då motorn som jag sa man ska vara lite försiktig med om man ska ha den 10.000 mil +...
V70 säljs just nu i Classic utförande där du får en mycket välutrustad för 330. Motsvarande E-klass kostar minst 150 tusen till. Classic Kinetic kostar bara lite drygt 260' i grundutförande.

(Kom inte dragandes med Fleet Edition priser nu för de är inte tillgängliga för privatpersoner)
 
V70 är en kass bil, alla länder utom Sverige har konstaterat det iom den knappt säljer något i resten av världen. Vi är väll det enda land där dessutom motorjournalister fortsätter ge den beröm

:hilarious:
1) VOLVO V70
Collins betyg: 5 PLUS

Collin: Svenskens favoritbil år efter år är också min favorit. Rymlig, praktisk och säker. Trygga fina köregenskaper, även på vinterföre, och extremt säker att krocka i. Även om den börjar bli lite till åren.

Dekra: Att köpa en V70 är i princip riskfritt, felen är få och enkla att fixa, felinställda strålkastare är vanligt och slitna bromsbelägg. Sen är det inte mer.
 
  • Like
Reactions: par
:hilarious:
1) VOLVO V70
Collins betyg: 5 PLUS

Collin: Svenskens favoritbil år efter år är också min favorit. Rymlig, praktisk och säker. Trygga fina köregenskaper, även på vinterföre, och extremt säker att krocka i. Även om den börjar bli lite till åren.

Dekra: Att köpa en V70 är i princip riskfritt, felen är få och enkla att fixa, felinställda strålkastare är vanligt och slitna bromsbelägg. Sen är det inte mer.

''OK''

Ac'n pajar, vindrutetorkare slutar att fungera i ösregn, elstolen pajade i sambons läge. (lååååångt fram) Xenon-lampor som gick stup i kvarten.
Med mera, med mera... Volvo V70 2013 årsmod, uttagen av mig, helt ny. Aldrig mer Volvo.
 
Jag kanske svävar lite i det blå som du verkar belysa men det vore så sablans tråkigt om alla tyckte lika. Dock är inte diffen så stor när jag kollat. Volvon går in på liknande utrustning strax under 400 och MB lite under 450. Annars håller jag helt med dig i dina argument. Men varför kan du inte se dig själv köra Bmw eller Mb? Kör själv Mb om än en tio år gammal. Lite svårt med ny som student...

@Tapiren
EN V70 med motsvarande motor som en E klass kostan inte under 300. Och sen är ju ungefärligt lika gammal som v70.
Absolut inte ute efter att sätta dit någon så jag menar inget illa. Och ja, E klassen i fråga har då motorn som jag sa man ska vara lite försiktig med om man ska ha den 10.000 mil +...

Som nedan också skriver så får jag differansen till betydligt mer än dryga 50k men det är en annan sak. Anledningar till att jag aldrig skulle kunna köpa dem är bl.a.
1) För dyra, finns ingen chans i i världen att jag skulle ha råd med det.
2) Ska jag köpa en sådan så blir den 4-5 år gammal och oavsett hur bra de må vara anser jag att en ny till 1 år gamml bil i V70 nivå är bättre än en Merca, BMW med de åren på nacken.
3) Min sambo anser dem vara "herrebilar" alltså skrytbilar och för folk med riktigt gott om pengar, där är vi väl inte riktigt överens dock ;)

V70 säljs just nu i Classic utförande där du får en mycket välutrustad för 330. Motsvarande E-klass kostar minst 150 tusen till. Classic Kinetic kostar bara lite drygt 260' i grundutförande.

(Kom inte dragandes med Fleet Edition priser nu för de är inte tillgängliga för privatpersoner)

V70 är en kass bil, alla länder utom Sverige har konstaterat det iom den knappt säljer något i resten av världen. Vi är väll det enda land där dessutom motorjournalister fortsätter ge den beröm
Som sagt tycker det är ganska drastiskt att kalla det en kass bil de jag kört tycker jag är både bekväma och bra lastutrymme men visst det ä ju inte lika coolt i umgängeskretsen att köra V70 som 5-serie, A6 eller E-klass det är väl sant. Vore intressant att få lite mer grundläggande fakta om vad som gör den till en kass bil.

Värt att notera är väl kanske att jag inte äger någon V70 och inte heller är i tagen att köpa någon :D
 
Som nedan också skriver så får jag differansen till betydligt mer än dryga 50k men det är en annan sak. Anledningar till att jag aldrig skulle kunna köpa dem är bl.a.
1) För dyra, finns ingen chans i i världen att jag skulle ha råd med det.
2) Ska jag köpa en sådan så blir den 4-5 år gammal och oavsett hur bra de må vara anser jag att en ny till 1 år gamml bil i V70 nivå är bättre än en Merca, BMW med de åren på nacken.
3) Min sambo anser dem vara "herrebilar" alltså skrytbilar och för folk med riktigt gott om pengar, där är vi väl inte riktigt överens dock ;)




Som sagt tycker det är ganska drastiskt att kalla det en kass bil de jag kört tycker jag är både bekväma och bra lastutrymme men visst det ä ju inte lika coolt i umgängeskretsen att köra V70 som 5-serie, A6 eller E-klass det är väl sant. Vore intressant att få lite mer grundläggande fakta om vad som gör den till en kass bil.

Värt att notera är väl kanske att jag inte äger någon V70 och inte heller är i tagen att köpa någon :D

Gällande V70 så tycker jag inte motor och växellådor är i närheten av så förfinade som många konkurrenter. Totalavsaknad av vägkänsla=kantrande båtkänsla.
Bristande kvalitetskänsla, knappar osv(det saknar även xc90 iof). Det positiva med dem är väll att det finns hyfsad teknik de petat in i den.
 
Jag kanske svävar lite i det blå som du verkar belysa men det vore så sablans tråkigt om alla tyckte lika. Dock är inte diffen så stor när jag kollat. Volvon går in på liknande utrustning strax under 400 och MB lite under 450. Annars håller jag helt med dig i dina argument. Men varför kan du inte se dig själv köra Bmw eller Mb? Kör själv Mb om än en tio år gammal. Lite svårt med ny som student...

@Tapiren
EN V70 med motsvarande motor som en E klass kostan inte under 300. Och sen är ju ungefärligt lika gammal som v70.
Absolut inte ute efter att sätta dit någon så jag menar inget illa. Och ja, E klassen i fråga har då motorn som jag sa man ska vara lite försiktig med om man ska ha den 10.000 mil +...

Det går ju att jämföra sig till förbannelse men basic-modellen med bensinmotor och 190hk kostar hos Volvo 279', Mercedes instegsmodell går lös på 387' och då får man en marginellt klenare bensinmotor på 184hk, som av någon anledning gör bilen både slöare och törstigare (men E-klass är väl tyngre antar jag).

Det är en smaksak och jag föredrar Mercedes, helt klart, men mitt intryck är absolut inte att V70 är någon skitbil, tvärtom har den flera styrkor. Inte minst god komfort tack vare de sköna framstolarna, plus att de är ganska mjuka och behagligare att åka i. Jag gillar inredningen och tycket absolut inte att BMW eller Mercedes motsvarande känns mer gedigna. Däremot finns det såklart skillnader, men det skiljer en hel del i pris också.

Vägkänslan saknas väl i princip helt, men det stör mig inte nämnvärt, Mercedes E-klass eller 5-serie är inte heller några lyckopiller i sina instegsversioner.
 
Känns som om man kan dyfta Volvos skit status i år likt MBs gubbstatus och Bmws "Cockster" status (eller var det Audi som blivit "Cockster bil?). Alla gillar olika saker hos olika bilar och jag är nog den som är sämst att döma någon bil då jag ALLTID ska kasta original fjädring åt skogen och sätta dit coilovers modell stenhårda, stora fälgar med "gummisnods" däck, noll markfrigång (gärna så låg att man fastnar på fartgupp och blir idiotförklarad) och sen toppar vi allt med så stor bensinmotor jag kan hitta/har råd med.
 
bmw vs MB vs v70...

520 d är riktigt trevlig bil och håller än så länge :I skulle vara kul att testa en E-klass i framtiden dock...
Enda negativa jag kan komma på bilen är att den kan upplevas lite spårkänslig, även då jag körde 225 17tum, dock var det runflat skit,
nu sitter "vanliga" däck på, 245or, 18tum

bild1111.jpg
 
Tillbaka
Topp