• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skaffade en trevlig vinterbil till hustrun 4,2 lit S diesel...ping! @Denke
2015-09-02 15.23.35.jpg

Skulle jag köpa en ny bil - skulle det bli en cayenne. Hört mycket (!) bra saker om deras nya Hybrid! Även Maccan är rejält lockande för mig som gillar lite mindre SUV:ar. Men tills vidare är jag för kär i min nuvarande.
 
Inte mer än en provkörning på ca 15min! Svårt att sätta fingret på den, den är jättefin, luftig och de har äntligen lyckats med en skön premium känsla! Men jag tycker att Tyskland fortfarande är ledande, vilket den energiske volvosäljaren verkligen inte tyckte..
Tyckte du? Nu är jag extremt partisk i målet som son i en volvofamilj men det jag kört av den jämfört med polares X5a så tycker jag Volvon kändes som ett klart steg upp. Vad var det du tyckte tyskarna gjorde bättre?
 
Fy vad 2014 att glida runt i en guld folierad 458. Nästan så det är patetiskt..


:)

På en allvarligare not, vad tycker folket om A-klass med AMG paket? Blivit mer och mer sugen på en som brukis nu när glidar bilen ska bort...
 
Tyckte du? Nu är jag extremt partisk i målet som son i en volvofamilj men det jag kört av den jämfört med polares X5a så tycker jag Volvon kändes som ett klart steg upp. Vad var det du tyckte tyskarna gjorde bättre?
Ja det tyckte jag, jag är dock din motsvarighet då vi bara har BMW och jag är kanske extremt partiskt efter att ha kört väldigt mycket av X5's senaste generationer. För att precisera lite så tyckte jag bla. att körkomforten och den mer direkt väghållningen är bättre hos BMW. Men nu har jag ju faktiskt bara kört XC90'n i 15min och BMW i bra många tusen mil.:cool:
 
För en som tycker att SUVars attraktion är lika konfunderande som kvinnors tankegång, finns det någon som kan förklara varför man väljer en bil som är omöjlig att parkera i stan, drar massa soppa/diesel, kostar likt en M3/M5/C63 eller liknande, har marginellt bättre terrängegenskaper än en "vanlig" bil? Visst att sikten är bättre och att man får dra två hästar i hästboxen men du körde ju knappast supersportbil innan med minimal sikt och likaså att det var svårt att komma in och ur bilen samt att hästboxen var permanent påhängd..

Dock måste jag medge att nya XC90 är snygg även om jag aldrig vill äga en.
 
Sportade runt några varv på Anderstorp i denna Williams F1-kärra med Cosworth-motor för ett tag sedan. 650 hk och 500 kg gör att det rör på sig. 0-200, på 5 sek. 0-200-0 på 7 sek. = ganska bra bett i bromsarna också. Som mest kom man upp i ca 300 knyck. Ni kan se hur jag med mina 188 cm får hjälmen att sticka upp och täcka delar av luftintaget, det ska den inte göra;). Riktiga F1-förare är nog släkt med pygméer. Bilen är tidigare körd av Nico Rosberg. Det var det roligaste jag gjort i livet!
...med byxorna på:D
DSC_2636.JPG
 
Sportade runt några varv på Anderstorp i denna Williams F1-kärra med Cosworth-motor för ett tag sedan. 650 hk och 500 kg gör att det rör på sig. 0-200, på 5 sek. 0-200-0 på 7 sek. = ganska bra bett i bromsarna också. Som mest kom man upp i ca 300 knyck. Ni kan se hur jag med mina 188 cm får hjälmen att sticka upp och täcka delar av luftintaget, det ska den inte göra;). Riktiga F1-förare är nog släkt med pygméer. Bilen är tidigare körd av Nico Rosberg. Det var det roligaste jag gjort i livet!
...med byxorna på:D
DSC_2636.JPG

Fyfan vad häftigt!! Är det den som är/var till salu hos BMW Malmö?
Är själv 198cm, brukar säga att om jag hade varit kort hade jag definitivt varit bland eliten i F1, men naturen ville inte det..
 
Fyfan vad häftigt!! Är det den som är/var till salu hos BMW Malmö?
Är själv 198cm, brukar säga att om jag hade varit kort hade jag definitivt varit bland eliten i F1, men naturen ville inte det..
Tror inte den är till salu. Det finns dessutom en till likadan i stallet. Har kört lite annat på bana tidigare, men det är milsvidd skillnad mot F1. Det var inte lätt! Fick tunnelseende under sekunden när man stämplade. Att sedan välja rätt spår var i stort omöjligt. Jag är bara glad att bilen var hel efteråt.
 
Tror inte den är till salu. Det finns dessutom en till likadan i stallet. Har kört lite annat på bana tidigare, men det är milsvidd skillnad mot F1. Det var inte lätt! Fick tunnelseende under sekunden när man stämplade. Att sedan välja rätt spår var i stort omöjligt. Jag är bara glad att bilen var hel efteråt.
Nej det var visst en annan: http://www.blocket.se/malmo/BMW_M1_Sauber_F1_42520178.htm?ca=11&w=3&last=1
Man har ju sett lite klipp på "vanligt" folk som kört F1, och nej det verkar inte vara som att ratta Volvo det där inte, trots likheten med fyra hjul och ratt ;)
 
För en som tycker att SUVars attraktion är lika konfunderande som kvinnors tankegång, finns det någon som kan förklara varför man väljer en bil som är omöjlig att parkera i stan, drar massa soppa/diesel, kostar likt en M3/M5/C63 eller liknande, har marginellt bättre terrängegenskaper än en "vanlig" bil? Visst att sikten är bättre och att man får dra två hästar i hästboxen men du körde ju knappast supersportbil innan med minimal sikt och likaså att det var svårt att komma in och ur bilen samt att hästboxen var permanent påhängd..

Dock måste jag medge att nya XC90 är snygg även om jag aldrig vill äga en.
Med vanligt b-körkort får man faktiskt dra färre hästar med SUV. Det var faktiskt C30n som fick dra mest av alla dåvarande volvo.
 
För en som tycker att SUVars attraktion är lika konfunderande som kvinnors tankegång, finns det någon som kan förklara varför man väljer en bil som är omöjlig att parkera i stan, drar massa soppa/diesel, kostar likt en M3/M5/C63 eller liknande, har marginellt bättre terrängegenskaper än en "vanlig" bil? Visst att sikten är bättre och att man får dra två hästar i hästboxen men du körde ju knappast supersportbil innan med minimal sikt och likaså att det var svårt att komma in och ur bilen samt att hästboxen var permanent påhängd..

Dock måste jag medge att nya XC90 är snygg även om jag aldrig vill äga en.

Jag har förvisso aldrig haft en "suv" i den bemärkelsen att det varit höjda kombibilar som XC, X3 osv men väl otaliga Land Cruiser och Range Rover. De har dock alla brukats som pendlarbilar för en person, helt utan ambitionen att dra speciellt tungt eller köra över stock och sten. Så, varför?

För mig är det så enkelt som att jag gillar att gunga runt i en stor bil, det är synd att de är törstiga och allmänt dyra i drift men...det känns bra på något sätt, finns inga logiska argument. Det behöver inte ens vara en speciellt fin eller dyr bil, det känns bara brutalt manligt att glida runt i en stor gammal Land Cruiser eller vad det nu är.
 
Med vanligt b-körkort får man faktiskt dra färre hästar med SUV. Det var faktiskt C30n som fick dra mest av alla dåvarande volvo.

Jo det är klart att man måste ha BE eller vad det heter. Annars får man väll knappt dra en vattenskoter/luftmadrass på släp efter en X5 lagligt. Dock är det inge som helst problem att dra en Q5 på släp efter en X5. Det har jag själv gjort (även om farbror blå skulle ogillat behörighetsmissen).

Jag har förvisso aldrig haft en "suv" i den bemärkelsen att det varit höjda kombibilar som XC, X3 osv men väl otaliga Land Cruiser och Range Rover. De har dock alla brukats som pendlarbilar för en person, helt utan ambitionen att dra speciellt tungt eller köra över stock och sten. Så, varför?

För mig är det så enkelt som att jag gillar att gunga runt i en stor bil, det är synd att de är törstiga och allmänt dyra i drift men...det känns bra på något sätt, finns inga logiska argument. Det behöver inte ens vara en speciellt fin eller dyr bil, det känns bara brutalt manligt att glida runt i en stor gammal Land Cruiser eller vad det nu är.

Alla får göra precis så som de vill, helt klart. Och jag kan erkänna att jag kan tycka att en del SUVar är riktigt coola. Dock vet jag med mig att jag skulle tröttna fort på dem med min typ av körstil och sen skulle jag aldrig kunna svälja merkostnaden driftsmässigt eller det faktum att man åkte runt i en X5 själv till 95% av tiden miljömässigt. En av få gånger jag faktiskt tänker på miljön dock..
 
Sportade runt några varv på Anderstorp i denna Williams F1-kärra med Cosworth-motor för ett tag sedan. 650 hk och 500 kg gör att det rör på sig. 0-200, på 5 sek. 0-200-0 på 7 sek. = ganska bra bett i bromsarna också. Som mest kom man upp i ca 300 knyck. Ni kan se hur jag med mina 188 cm får hjälmen att sticka upp och täcka delar av luftintaget, det ska den inte göra;). Riktiga F1-förare är nog släkt med pygméer. Bilen är tidigare körd av Nico Rosberg. Det var det roligaste jag gjort i livet!
...med byxorna på:D
DSC_2636.JPG

Är det den bilen som legat ute på blocket i flera månader ? Undrar just hur omständigt det är att ordna med service på en sån renodlad racer.
 
Motorerna i tidigare F1 bilar som brukar vara tillgängliga för provkörning för allmänheten är väl inte samma motorer som användes under race-säsongerna. Det torde vara likadant för de som är ute till försäljning?
 
Häftigt med F1! Kul att få chans att köra! Var på Anderstorp för massor av år sedan och fick utbildning av en Ferrariklubb och som avslutning fick vi köra Formel 3-bilar. Var superladdad men blev lite besviken över hur långsamt det gick, men det kanske också handlar om att det krävs en viss körstil med extremt höga varv för att få maximal effekt ur motorerna. Det gick i och för sig rätt fort på raksträckorna (tyckte jag) men så filmades allt och när vi kollade på filmen så gick det inte så fort som jag hade upplevt inuti själva bilen.
 
Tillbaka
Topp