• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ska man vara riktig paragrafryttare så får man väl inte ha något annat än det som är angivet i registreringsbeviset och bilen är typad med.
Vanligtvis vill väl dom flesta spara pengar och köra med lite mindre däck o fälg på vintern.

En annan sak ang däck:
Det är ruskigt många som kanar runt med alldeles för gamla däck överlag sommar som vinter, bra mönsterdjup är inte lika med ett bra däck.
"Men det är ju jättemycket kvar på däcket" har man ju hört till leda..


Är det inte rätt vanligt med vinterdäck i annan bredd än sommardäck? Tänker vinterdäck man köper med/till bilen från handlaren. Bara fått den uppfattningen men den kanske är fel.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Många bilar idag som har sk staggered fitment, olika bredd fram bak, dom flesta bredare bak utom nån Audi (rs3 ?) som har bredare fram:).
Min merca från 2012 hade 235fram o 255bak

Aldrig hört någon som har olika bredd fram/bak. Väldigt vanligt att variera fram/bak från år till år för att få ett jämnare slitage och på så vis slippa byta däck så ofta.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ska man vara riktig paragrafryttare så får man väl inte ha något annat än det som är angivet i registreringsbeviset och bilen är typad med.
Vanligtvis vill väl dom flesta spara pengar och köra med lite mindre däck o fälg på vintern.

En annan sak ang däck:
Det är ruskigt många som kanar runt med alldeles för gamla däck överlag sommar som vinter, bra mönsterdjup är inte lika med ett bra däck.
"Men det är ju jättemycket kvar på däcket" har man ju hört till leda..

Ok, vilka andra faktorer än mönsterdjup ska man titta på då? Givetvis får ju gummit inte vara gammalt så att det börjar spricka och så men..
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Däck är färskvara.
Enkelt uttryckt så stelnar gummit med tid, oavsett om det rullar eller inte och ger följdaktligen sämre grepp.
Givetvis beror det lite på hur man lagrar dom men däck som har rullat mer än tre säsonger skulle jag inte åka på. Förutsatt att det inte är en entusiastbil som knappt används.
Finns en datummärkning på alla däck också, så man kan se när dom är tillverkade. En slät oval med fyra siffror i nånstans på däcksidan. År och vecka som det är tillverkat.


Ok, vilka andra faktorer än mönsterdjup ska man titta på då? Givetvis får ju gummit inte vara gammalt så att det börjar spricka och så men..
 

Isodor

Audemars
Lite sugen på att testa E220 från års 18. Fyrhjulsdriven. Har en XC70 från 16 nu. Gått 8500. Men vet inte om det är värt steget upp i pris. Nån som har en Merca? :)

sportar en e220 som jag löser ut från leasingen nu i februari, 3 år dvs.
Är nöjd med bilen förutom att jag inte valde 4wd, den släpper lätt på vintern med odubbat och mycket kraft på bakdäcken.
Annars har jag bara goda saker att säga.
Riktigt bra ljudisolering. Grym växellåda och roligare och bränslesnålare än Volvo v90 (som jag valde mellan vid inköp).
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Däck är färskvara.
Enkelt uttryckt så stelnar gummit med tid, oavsett om det rullar eller inte och ger följdaktligen sämre grepp.
Givetvis beror det lite på hur man lagrar dom men däck som har rullat mer än tre säsonger skulle jag inte åka på. Förutsatt att det inte är en entusiastbil som knappt används.
Finns en datummärkning på alla däck också, så man kan se när dom är tillverkade. En slät oval med fyra siffror i nånstans på däcksidan. År och vecka som det är tillverkat.

Tror inte ens de på körskolan lärde ut detta.
Med tre säsonger menar du t ex tre vintrar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska man vara riktig paragrafryttare så får man väl inte ha något annat än det som är angivet i registreringsbeviset och bilen är typad med.
Vanligtvis vill väl dom flesta spara pengar och köra med lite mindre däck o fälg på vintern.

En annan sak ang däck:
Det är ruskigt många som kanar runt med alldeles för gamla däck överlag sommar som vinter, bra mönsterdjup är inte lika med ett bra däck.
"Men det är ju jättemycket kvar på däcket" har man ju hört till leda..
Så är det, tror det fanns någon rekommendation att det skulle ligga inom 5% men kan minnas fel. Bilen ska även bli mindre spårkänslig om man har samma bredd fram som bak i tex snö. Skulle då tala för att gå ifrån bilens typgodkända.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
sportar en e220 som jag löser ut från leasingen nu i februari, 3 år dvs.
Är nöjd med bilen förutom att jag inte valde 4wd, den släpper lätt på vintern med odubbat och mycket kraft på bakdäcken.
Annars har jag bara goda saker att säga.
Riktigt bra ljudisolering. Grym växellåda och roligare och bränslesnålare än Volvo v90 (som jag valde mellan vid inköp).

Har du AMG-paket? Har dålig koll på utrustningsnivåerna på MB.
 

Drencrom

Omega
Japp.
Det tycker jag, sen finns det säkert många som inte håller med.
Däcktest kan vara intressant att titta på också. Inte alltid som nytt är jättebra heller.
Om man ska vara djävulens advokat så kan ju ett nedslitet däck ge bättre grepp och kortare bromssträcka på torrt underlag pga högre friktion, problemet är ju dock när det blir regn etc.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Nja det kan, behöver vara ett "färskt" slitet isåfall. Grundproblemet med däck är ju gummit, ett färskt bra däck spöar ett slitet gammalt. Friktionen ges av gummit. Gammalt gummi är hårdare.




Om man ska vara djävulens advokat så kan ju ett nedslitet däck ge bättre grepp och kortare bromssträcka på torrt underlag pga högre friktion, problemet är ju dock när det blir regn etc.
 

Yfront

Omega
Hallå gänget!
Dags att välja ny tjänstehäck.. förstår att det är bara en själv som kan avgöra hur man värderar saker men ändå skönt att dryfta saker med likasinnade. Vi har en ny policy som gynnar elbil men tyvärr får vi inte ta tesla.. enda roliga alternativet är med nuvarande möjliga märken Audi e-tron.. dock blir 55:an alldeles för dyr(vi får betala en nettolöneavdrag från 10 pbb till nettopriset) och 50:an har för kort räckvidd för alla tjänsteresor och långresor med familjen.. vilket lämnar mej till att titta på hybrider..

Sugen på att köra suv så kombi såsom v60/90 går bort.. vilket lämnar mig till xc60 T8 eller xc90 T8 . eller X3 och X5 hybrid.. men den förstnämnda är jag osäker på utrymmet(2 barn med tillhörande packning och hundbur ska med på långresor) X5 har sjukt högt förmånsvärde..

är det värt 2000 extra för utrymmena och kompensation för dålig självkänsla att gå upp till en xc90 eller klarar man sig bra med en XC60? Någon som ger någon av bilarna får gärna dela med sig av erfarenheter!!

tack på förhand!
 
Jag har erfarenhet av XC60 och XC90, kört både mycket men den senare under lång tid.

Det är 2 helt olika bilar, XC90 är mycket mycket större, och upplevs så också. XC60 blir lite mer som en liten personbil i jämförelse, 90'an som en riktigt stor SUV. Men även rätt stora personer sitter bekvämt i 60'an fram, jag är 2 m lång och hade god komfort långt ner i kupén, baksätet bler dock inte lika roligt. Sedan är utrymmena överlag mycket störra på 90'an, som man kanske tänka sig. Utrymme i bagagelucka mm är betydligt större.

Utan att beakta prisskillnaden är 90'an betydligt vassare i min mening, jag skulle betala en skaplig sudd extra för den. Handlar det om 2 000 kr hade jag inte funderat 10 sekunder.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Jag skulle aldrig köra mer än 3 säsonger på däck.
Enda kontakten med marken, sjukt dumsnålt när folk åker runt i bilar för flera hundra tusen men snålar på däck som kostar kanske 6-10 000 för en bra uppsättning.
Viktig säkerhetsaspekt, absolut.
Har ändå förståelse för de som hittar andra alternativ att spendera 10’ vart 3e år på än på nya däck om de trots allt ser ok ut. Rimligt att anta att alla faktiskt inte fullt ut äger sina dyra bilar också...
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Gäller detta dubbade däck också? Givetvis beror slitage på hur mycket snö det är på vägarna..
Ja.
Gummiblandningen på vinterdäck är mjukare för att hålla sig elastiskt i kallare temperaturer och ge mer friktion. Ett "torkat" eller gammalt vinterdäck är kass (i den mån att bromsförmåga och möjlighet till ok fäste förminskas)även om mönstret är bra.
Allt beror ju på vad man själv vill få ut av körningen också, vill man ha en säker bil är däcken inte vad man ska snåla in på.
Vill man bara ha en bil som är laglig och fixar en besiktning, så är det ju mönsterdjup på 3mm(vinter) och 1.6mm(sommar) som gäller.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Viktig säkerhetsaspekt, absolut.
Har ändå förståelse för de som hittar andra alternativ att spendera 10’ vart 3e år på än på nya däck om de trots allt ser ok ut. Rimligt att anta att alla faktiskt inte fullt ut äger sina dyra bilar också...
Japp 1
Varför inte två säsonger?

Frågan gällde ålder inte slitage.
För jag vet hur jag kör. Hur mycket samt hur jag förvarar dom
Baserat på erfarenhet.
 
Topp