• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nygren

Audemars
2-Faktor
Det är ju verkligen 50/50! :hilarious: Om ni inte redan gör eller gjort, kolla igenom alla gamla Trafikmagasinet. Fantastiskt. Tider när "extra tjock plysch" definierade lyx.
Har också lyckats fastna i gamla avsnitt av Trafikmagasinet på tuben. Kan ha med min ålder att göra, men jag tycker att de är förvånansvärt bra.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Däckspecialister :

Har två uppsättningar all year around däck varav två däck av varje uppsättning är uttjänta. Däcken är lika stora men bredden skiljer : 195 vs 185.
Kan man kombinera dessa däck på bilen?
Kommer de klaga på detta när bilen besiktigas?

IMG_20191204_143251.jpg


IMG_20191204_143346.jpg
 
Senast ändrad:

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Vilken bil ska ha dom? Tror inte fyrhjulsdrift funkar med olika däck fram/bak, om det inte är samma rullomkrets.
Besiktningen struntar i vilket.

Däckspecialister :

Har två uppsättningar all year around däck varav två däck av varje uppsättning är uttjänta. Däcken är lika stora men bredden skiljer : 195 vs 185.
Kan man kombinera dessa däck på bilen?
Kommer de klaga på detta när bilen besiktigas?

IMG_20191204_143251.jpg


IMG_20191204_143346.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
På en framhjulsdriven bil kan du skita ett långt stycke om rullomkretsen är olika mellan axlarna ;) Generellt sett är det en rätt usel idé att kombinera olika däck mellan fram och bak pga opålitliga vägegenskaper. Besiktningen bryr sig bara dock om att mönstret måste vara samma på samma axel samt det får inte vara olika dubb/dubbfritt mellan axlarna. Resten är bara beroende på hur sugen du är att krocka för så bra för vägegenskaperna är det inte. (Men givetvis bättre än slitna däck)
@spammerstakeahike
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Lite sugen på att testa E220 från års 18. Fyrhjulsdriven. Har en XC70 från 16 nu. Gått 8500. Men vet inte om det är värt steget upp i pris. Nån som har en Merca? :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
På en framhjulsdriven bil kan du skita ett långt stycke om rullomkretsen är olika mellan axlarna ;) Generellt sett är det en rätt usel idé att kombinera olika däck mellan fram och bak pga opålitliga vägegenskaper. Besiktningen bryr sig bara dock om att mönstret måste vara samma på samma axel samt det får inte vara olika dubb/dubbfritt mellan axlarna. Resten är bara beroende på hur sugen du är att krocka för så bra för vägegenskaperna är det inte. (Men givetvis bättre än slitna däck)
@spammerstakeahike

Men hur mycket kan köregenskaperna förändras av de små skillnader i storlek? Bromsträckan kan ju inte påverkas?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men hur mycket kan köregenskaperna förändras av de små skillnader i storlek? Bromsträckan kan ju inte påverkas?
Problemet är att bromsarna är tänkta att ha en viss fördelning greppmässigt mellan fram och bak baserat på täntkta däckdimensioner. När de får däck som greppar olika mycket kan balansen på bilen påverkas om du tvingas tvärnita i en kurva. Broms rakt fram är ingen fara.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Problemet är att bromsarna är tänkta att ha en viss fördelning greppmässigt mellan fram och bak baserat på täntkta däckdimensioner. När de får däck som greppar olika mycket kan balansen på bilen påverkas om du tvingas tvärnita i en kurva. Broms rakt fram är ingen fara.

Ok thanks för input. Jag gör nog ett försök ändå och testar hur bilen beter sig. Kör mest korta sträckor med den där hastighetsgränsen är 50.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ok thanks för input. Jag gör nog ett försök ändå och testar hur bilen beter sig. Kör mest korta sträckor med den där hastighetsgränsen är 50.

Lite skeptisk till "allvädersdäck", precis som många experter, dvs dåligt både på sommar och vinter. Du kanske känner till det redan men regelverket för användning av den typen av däck på vintern har ändrats i år, men en övergångsperiod gäller fram till 2024:

https://www.mestmotor.se/automotors...sta-sasong-manga-ms-dack-forbjuds-pa-vintern/
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Lite skeptisk till "allvädersdäck", precis som många experter, dvs dåligt både på sommar och vinter. Du kanske känner till det redan men regelverket för användning av den typen av däck på vintern har ändrats i år, men en övergångsperiod gäller fram till 2024:

https://www.mestmotor.se/automotors...sta-sasong-manga-ms-dack-forbjuds-pa-vintern/

Ja de ger en rätt falsk trygghet. Men dubbat känns överkill när det sällan är mkt snö. Plus att det river upp asfalt.
Nej jag kände inte till de nya reglerna. Tack för detta!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Problemet är att bromsarna är tänkta att ha en viss fördelning greppmässigt mellan fram och bak baserat på täntkta däckdimensioner. När de får däck som greppar olika mycket kan balansen på bilen påverkas om du tvingas tvärnita i en kurva. Broms rakt fram är ingen fara.
Är det inte rätt vanligt med vinterdäck i annan bredd än sommardäck? Tänker vinterdäck man köper med/till bilen från handlaren. Bara fått den uppfattningen men den kanske är fel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske men i mitt fall kommer bilen ha olika stora däck fram och bak. Om än väldigt liten skillnad.
Syftade inte på ditt fall utan allmänt. Aldrig tänkt på att elektroniken inte skulle kompensera bromsverkan efter grepp tillräckligt bra. Kör med jämnbreda smala friktionsdäck på vintern runt om medan sommardäcken är rätt mycket bredare bak.
 

Drencrom

Omega
Syftade inte på ditt fall utan allmänt. Aldrig tänkt på att elektroniken inte skulle kompensera bromsverkan efter grepp tillräckligt bra. Kör med jämnbreda smala friktionsdäck på vintern runt om medan sommardäcken är rätt mycket bredare bak.
Korrekt, bredare vinterdäck ger sämre grepp, det är alltså fördelaktigt med smalare vinterdäck än sommardäck.
 
Topp