• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Säger inte att det är fel att byta var tredje år, med jag näns inte. :(
Däck som gått 1500 mil. känns trist att kasta i containern.
 
Hur gamla är ostarna? Har jag lyckats få 5000mil ur ett personbilsdäck hade jag varit lycklig.

Info ang datummärkning från nätet:
Fyrsiffrig märkning sedan cirka år 2000
Däck har en fyrsiffrig märkning som talar om när det är tillverkat. De två första siffrorna anger vecka och de två sista siffrorna år, exempelvis betyder 3213 att däcket är tillverkat vecka 32 år 2013. Märkningen finns vanligen i slutet av DOT-märkningen. (Alla däck har inte en DOT-märkning. Däck som bara är avsedda för Europamarknaden har en liknande märkning, men saknar texten DOT.) Fyrsiffrig märkning började införas i slutet av 1999. Från den 1/9 2000 ska alla DOT-märkta däck ha en fyrsiffrig datummärkning. De allra flesta fabrikanter har infört den fyrsiffriga märkningen från och med år 2000.

Men fortfarande bra mönster....
 
Fast man testar väl alltid balansen efter man krängt på däcken? Vikterna har alltid flyttats när jag har varit med om att kränga däck. Är inte mycket av obalansen i däcken?
Självklart men jag tolkade från som att man var tvungen att balansera efter däcksskifte. Det kanske var felläst?
Om man kränger av däcket från fälgen och sätter på nytt måste man alltid utan undantag balansera igen. Där kan man aldrig återanvända en gammal balansering för precis som du säger finns både en obalans i själva fälgen och sen en som är unik per däck.
 
Självklart men jag tolkade från som att man var tvungen att balansera efter däcksskifte. Det kanske var felläst?
Om man kränger av däcket från fälgen och sätter på nytt måste man alltid utan undantag balansera igen. Där kan man aldrig återanvända en gammal balansering för precis som du säger finns både en obalans i själva fälgen och sen en som är unik per däck.
Aha, alltid tänkt däckbyte som att kränga och hjulbyte som att byta däck+fälg men så kanske inte verkligheten ser ut.
En del verkstäder tar extra för det.
Du ska inte kränga av däcket utan bara byta ut hela hjulet (däck+fälg)?
 
Aha, alltid tänkt däckbyte som att kränga och hjulbyte som att byta däck+fälg men så kanske inte verkligheten ser ut.

Du ska inte kränga av däcket utan bara byta ut hela hjulet (däck+fälg)?
Tror till och med att de formella termerna är däcksskifte (för byte helt hjul på bilen) och däckomläggning (för byta däck på fälg). Står i alla fall så på prislistan hos min gamla gummigubbe.
 
Ge upp det korkade resonemanget ang. balansering. Det är ju självklart att ett däcksbyte innebär att man balanserar. Har man inte klart för sig det, så är det bara att ta på sig vinterpjucken och knalla...
 
  • Like
Reactions: par
Kul däcksdiskussion nu.

8758E062-CF64-4CC4-9C66-21E725D23DC2.jpeg
 
Jag går in på min tredje vinter på samma vinterhjul och jag har upplevt att balansering används för att lura på pengar. Första året frågade jag vad för värden det behöver överstiga för att det ska vara nödvändigt, mer än 15 per hjul svarar däckkillen. Så var det inte året efter när det låg på 10, då var det helt plötsligt över 5 som gällde. År tre sket jag i balansering med motivering att de ligger ner i varmförråd över sommaren och att det inte behövdes året innan. Sedan tror jag att balansen ger med sig om man kör några mil. Vibrerar det i ratten är det såklart bra och om däcken är nya.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp