• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var och kikade igår på en VW CC för att se hur de är i verkligheten och helt ärligt,jag diggar den.
Rätt lågt i tak i baksätet men det skiter jag i, Jag ska inte sitta där ändå förutom när jag är full.
Bra bagageutrymme, helt OK stolar om än något tråkiga kanske.
Kändes mycket trevligare inuti än en Passat, Exakt varför kan jag inte lägga fingret på. Dörrsidorna kändes lite mer ombonade, kanske var det som gjorde det?
Hur som, riktigt snygg även i verkligheten. Kan se mig köra en.

Sedan frågade jag på en VW sida på Facebook och i princip varenda människa hade skit att kasta på VW rent generellt. Dålig el, dåliga motorer, fjädrar som går av osv.
Nog vet jag att VW har problem och är rätt kassa generellt när det kommer till t.ex motorer, Men är de verkligen SÅ kassa???

Bild från Google så någon kanske ens tittar på mitt inlägg.
ladda ned (2).jpeg
Det gemensamma för de som klagar brukar vara antingen 1) de äger ingen VW alls 2) de ägde en 10 år gammal för 5 år sen 3) deras buksvågers kusin har en VW och den är "aaaaaaltid trasig"

Nej, det är numera inte särskilt mycket problem varken med motorer eller rost. Men mellan 2000-2010-ish så var rostskyddet riktigt dåligt och bensinmotorerna hade problem med oljeförbrukning och vissa serier av DSG hade problem. Passat CC är precis i gränslandet, skulle inte säga att problemen med rost är över där tyvärr. Har sett dåliga exemplar själv men också sett ex som ser riktigt bra ut. Om det var en 2.0l diesel du tittade på så är den i princip skottsäker.
 
Deras Tfsi motorer är inte bra samt att de drar mycket olja, kolla även efter falsrost, 4-6år gammal vw har det börjat krypa fram rost i dörrar.
Men jag håller med dig, det är en snygg bil :)

Ja tfsi har jag förstått är no-go zone. Men det är 2.0 TDI jag kikar på.
Rost på 4-6 år gammal VW är katastrofalt dåligt.

Det gemensamma för de som klagar brukar vara antingen 1) de äger ingen VW alls 2) de ägde en 10 år gammal för 5 år sen 3) deras buksvågers kusin har en VW och den är "aaaaaaltid trasig"

Nej, det är numera inte särskilt mycket problem varken med motorer eller rost. Men mellan 2000-2010-ish så var rostskyddet riktigt dåligt och bensinmotorerna hade problem med oljeförbrukning och vissa serier av DSG hade problem. Passat CC är precis i gränslandet, skulle inte säga att problemen med rost är över där tyvärr. Har sett dåliga exemplar själv men också sett ex som ser riktigt bra ut. Om det var en 2.0l diesel du tittade på så är den i princip skottsäker.

Jag tittar på CC med 2.0TDI DSG i runt 2014-2015 spannet. Denna gång siktar jag in mig på dyraste CC i Sverige, i hopp om att jag köper något bra.
Jag vill ha en bil jag kan lita på i 30k mil framöver, jag köper inte en såpass dyr och ny bil för att bara ha i några tusen mil, därför vill jag träffa så rätt som möjligt direkt.
Rost är en total dealbreaker, finns det ens ett risk att den kommer rosta så faller den bort fullständigt för mig.
Trasig motor och växellåda är oftast ganska enkelt att laga. Men rost i dörrar = rost i chassit = rost ÖVERALLT. Och det är något som aldrig blir bättre hur mycket man än lagar det.

CC är enda bilen i <200k klassen som ens tilltalar mig.
En likvärdig BMW 5 serie är i runt 250k med samma miltal och snarlik utrustning (ej M paket räknat då).
Utöver det så funderade jag på Volvo S80 D5 men blev starkt avrådd från den då plattformen är en dinosaurie,vilket jag kan iofs hålla med om. Men säkert en bra bil men även dom är runt 210-230k.

Annars vet jag inte. Audi och Mercedes faller bort fullständigt.
Jaguar har fina bilar men inredningen är som 90 tals jänk med plast galore. Och säkert enorma bekymmer.
Finner ingenting i sub 200k klassen som ens är tilltalande förutom CC.
 
Ja tfsi har jag förstått är no-go zone. Men det är 2.0 TDI jag kikar på.
Rost på 4-6 år gammal VW är katastrofalt dåligt.



Jag tittar på CC med 2.0TDI DSG i runt 2014-2015 spannet. Denna gång siktar jag in mig på dyraste CC i Sverige, i hopp om att jag köper något bra.
Jag vill ha en bil jag kan lita på i 30k mil framöver, jag köper inte en såpass dyr och ny bil för att bara ha i några tusen mil, därför vill jag träffa så rätt som möjligt direkt.
Rost är en total dealbreaker, finns det ens ett risk att den kommer rosta så faller den bort fullständigt för mig.
Trasig motor och växellåda är oftast ganska enkelt att laga. Men rost i dörrar = rost i chassit = rost ÖVERALLT. Och det är något som aldrig blir bättre hur mycket man än lagar det.

CC är enda bilen i <200k klassen som ens tilltalar mig.
En likvärdig BMW 5 serie är i runt 250k med samma miltal och snarlik utrustning (ej M paket räknat då).
Utöver det så funderade jag på Volvo S80 D5 men blev starkt avrådd från den då plattformen är en dinosaurie,vilket jag kan iofs hålla med om. Men säkert en bra bil men även dom är runt 210-230k.

Annars vet jag inte. Audi och Mercedes faller bort fullständigt.
Jaguar har fina bilar men inredningen är som 90 tals jänk med plast galore. Och säkert enorma bekymmer.
Finner ingenting i sub 200k klassen som ens är tilltalande förutom CC.
Rost är en realitet att förhålla sig till, det är fortfarande "fel" generation av Passat så att säga. Den som kom 2015 verkar inte ha några rostproblem alls i jämförelse men då är det ju Arteon som är motsvarigheten och prisbilden ligger än så länge runt minst 300k. Ska du köpa en CC är det flitig tvätt och förvaring i garage som gäller.

Kollat Audi A5? Facelift 2,0tdi kostar ungefär samma som sena CC och den har bra ordning på rostskyddet från facelift och framåt. Mekaniskt håller den utmärkt.

S80 är ett fornminne men bland det bättre man kan köpa vad gäller förnuft
Jaguar - var det inte problem du skulle slippa?
F10 är en bra bil men dyr jämfört med vad man får
A6 värd att kolla in, gärna facelift och S-line, då blir den snygg på riktigt
 
Senast ändrad:
Körde en Passat kombi 2.0 TDI 4 motion 2013-2017. Funkade fint, lite bullrig i cupén jämfört med A4an jag kör nu. DSG lådan trasslade en gång sista månaden.....den slutade driva under 30 sek på motorvägen.....men fungerade plötsligt igen??? Märkligt. Lite plastdetaljer som gick sönder. Låset i förardörren frös sönder en kall vinter.....typ det på 8000 mil....:
 
Rost är en realitet att förhålla sig till, det är fortfarande "fel" generation av Passat så att säga. Den som kom 2015 verkar inte ha några rostproblem alls i jämförelse men då är det ju Arteon som är motsvarigheten och prisbilden ligger än så länge runt minst 300k. Ska du köpa en CC är det flitig tvätt och förvaring i garage som gäller.

Kollat Audi A5? Facelift 2,0tdi kostar ungefär samma som sena CC och den har bra ordning på rostskyddet från facelift och framåt. Mekaniskt håller den utmärkt.

S80 är ett fornminne men bland det bättre man kan köpa vad gäller förnuft
Jaguar - var det inte problem du skulle slippa?
F10 är en bra bil men dyr jämfört med vad man får
A6 värd att kolla in, gärna facelift och S-line, då blir den snygg på riktigt

Den Jaguar-modell som ligger närmast till hands att jämföra med Passat CC är väl XF och den tror jag inte är så problematisk, den bygger mycket på föregångaren S-type så många av typfelen är åtgärdade på den.

Extra plus för inredningen, vissa knappar är ju lite plastiga men den skinnklädda instrumentpanelen är ursnygg, betydligt trevligare än den som sitter standard i 5-serie och S80.

Jag tror XF är ganska vettig, om man gillar designen på den.
 
Rost är en realitet att förhålla sig till, det är fortfarande "fel" generation av Passat så att säga. Den som kom 2015 verkar inte ha några rostproblem alls i jämförelse men då är det ju Arteon som är motsvarigheten och prisbilden ligger än så länge runt minst 300k. Ska du köpa en CC är det flitig tvätt och förvaring i garage som gäller.

Kollat Audi A5? Facelift 2,0tdi kostar ungefär samma som sena CC och den har bra ordning på rostskyddet från facelift och framåt. Mekaniskt håller den utmärkt.

S80 är ett fornminne men bland det bättre man kan köpa vad gäller förnuft
Jaguar - var det inte problem du skulle slippa?
F10 är en bra bil men dyr jämfört med vad man får
A6 värd att kolla in, gärna facelift och S-line, då blir den snygg på riktigt

Audi är tyvärr ingenting av intresse för mig...
Provsatte och pillade på en del Audis igår och nej, Jag kan absolut inte se mig i en...

F10 är en go bil. Provade en 550i och det är mycket riktigt en fin bil!
Men lite utanför vad jag letar efter...

Körde en Passat kombi 2.0 TDI 4 motion 2013-2017. Funkade fint, lite bullrig i cupén jämfört med A4an jag kör nu. DSG lådan trasslade en gång sista månaden.....den slutade driva under 30 sek på motorvägen.....men fungerade plötsligt igen??? Märkligt. Lite plastdetaljer som gick sönder. Låset i förardörren frös sönder en kall vinter.....typ det på 8000 mil....:

0-8000 mil eller 8000 till 16000 mil? ;)

Köp en xc70 o va nöjd.

Och bära gummistövlar varje dag som varje pensionär o XC70?
Nej tack... tragisk bil...

Den Jaguar-modell som ligger närmast till hands att jämföra med Passat CC är väl XF och den tror jag inte är så problematisk, den bygger mycket på föregångaren S-type så många av typfelen är åtgärdade på den.

Extra plus för inredningen, vissa knappar är ju lite plastiga men den skinnklädda instrumentpanelen är ursnygg, betydligt trevligare än den som sitter standard i 5-serie och S80.

Jag tror XF är ganska vettig, om man gillar designen på den.

Just XF jag sneglat på, på blocket.
Jag har alltid diggat jaguar men samtidigt ansett att allt annat än XJ är fake-jaggor.
Är de fortfarande upp-hottade Fordar?
 
Audi är tyvärr ingenting av intresse för mig...
Provsatte och pillade på en del Audis igår och nej, Jag kan absolut inte se mig i en...

F10 är en go bil. Provade en 550i och det är mycket riktigt en fin bil!
Men lite utanför vad jag letar efter...
Du ska ju köpa det du vill ha, inte vad någon annan tycker oavsett om det är "bra" eller inte. 550i är inget jag skulle använda som vardagsbil heller. Bland det jag varit mest nöjd med är faktiskt 530xd E61 men jag misstänker att du är lite färdig med dem ;)
Just XF jag sneglat på, på blocket.
Jag har alltid diggat jaguar men samtidigt ansett att allt annat än XJ är fake-jaggor.
Är de fortfarande upp-hottade Fordar?
Det finns inga forddetaljer som du märker av längre. Var mest X-type för 20 år sedan som hade synliga forddelar.
 
Senast ändrad:
Audi är tyvärr ingenting av intresse för mig...
Provsatte och pillade på en del Audis igår och nej, Jag kan absolut inte se mig i en...

F10 är en go bil. Provade en 550i och det är mycket riktigt en fin bil!
Men lite utanför vad jag letar efter...



0-8000 mil eller 8000 till 16000 mil? ;)



Och bära gummistövlar varje dag som varje pensionär o XC70?
Nej tack... tragisk bil...



Just XF jag sneglat på, på blocket.
Jag har alltid diggat jaguar men samtidigt ansett att allt annat än XJ är fake-jaggor.
Är de fortfarande upp-hottade Fordar?
Ny till 8k
 
Mer om XF; jag körde en 2.7diesel runt 6000 mil och en 3.0 diesel lite mindre än så. Hade inga problem alls. 2.7 är inte dålig men den bör undvikas eftersom efterföljaren 3.0 är bättre på allt.

Fördelarna tycker jag är designen, jag gillar exteriören och interiören är i mitt tycke underbar. Dessutom känns de nästan alltid välutrustade, även om standard-stereon är lite klen. Elstolar, skinnklädd instrumentpanel, nyckellös start etc är standard på dem.

Stolarna är ok men inte mer, det är väl min allvarligaste kritik.

Jag hade absolut köpt en igen, dock antagligen en V8 mest för att jag generellt ogillar diesel.
 
Ja tfsi har jag förstått är no-go zone. Men det är 2.0 TDI jag kikar på.
Rost på 4-6 år gammal VW är katastrofalt dåligt.



Jag tittar på CC med 2.0TDI DSG i runt 2014-2015 spannet. Denna gång siktar jag in mig på dyraste CC i Sverige, i hopp om att jag köper något bra.
Jag vill ha en bil jag kan lita på i 30k mil framöver, jag köper inte en såpass dyr och ny bil för att bara ha i några tusen mil, därför vill jag träffa så rätt som möjligt direkt.
Rost är en total dealbreaker, finns det ens ett risk att den kommer rosta så faller den bort fullständigt för mig.
Trasig motor och växellåda är oftast ganska enkelt att laga. Men rost i dörrar = rost i chassit = rost ÖVERALLT. Och det är något som aldrig blir bättre hur mycket man än lagar det.

CC är enda bilen i <200k klassen som ens tilltalar mig.
En likvärdig BMW 5 serie är i runt 250k med samma miltal och snarlik utrustning (ej M paket räknat då).
Utöver det så funderade jag på Volvo S80 D5 men blev starkt avrådd från den då plattformen är en dinosaurie,vilket jag kan iofs hålla med om. Men säkert en bra bil men även dom är runt 210-230k.

Annars vet jag inte. Audi och Mercedes faller bort fullständigt.
Jaguar har fina bilar men inredningen är som 90 tals jänk med plast galore. Och säkert enorma bekymmer.
Finner ingenting i sub 200k klassen som ens är tilltalande förutom CC.
Det tyvärr inte hörsägen, utan jag har en god vän som jobbar på en bilskrot med försäkringsbilar, Tfsi motorer som gått mer än 10k mil tar de inte ur, och de har bara tur om de kan plocka dörrarna på dem, när de säljer plåt, så är det med A- garanti till bilverkstäder, bula går bra men inte falsrost.
Diesel motorerna verkar tuffa på bra, har inte hört något negativt om dem.
Lycka till:)
 
Audi är tyvärr ingenting av intresse för mig...
Provsatte och pillade på en del Audis igår och nej, Jag kan absolut inte se mig i en...

F10 är en go bil. Provade en 550i och det är mycket riktigt en fin bil!
Men lite utanför vad jag letar efter...



0-8000 mil eller 8000 till 16000 mil? ;)



Och bära gummistövlar varje dag som varje pensionär o XC70?
Nej tack... tragisk bil...



Just XF jag sneglat på, på blocket.
Jag har alltid diggat jaguar men samtidigt ansett att allt annat än XJ är fake-jaggor.
Är de fortfarande upp-hottade Fordar?

Lite trist ja. Men driftsäker bra rosskydd o bättre än v90 på många punkter. Jag har dock gått över till merca suv nu. Svävar fram med luftfjädringen. Ruskigt bekväm o tyst.
 
Hur ser verkligheten ut gällande nedan bränslealternativ?
C71B1870-68B9-4841-8F80-FBF87DC6E00C.jpeg
A8DA17DD-5937-4816-964A-6C8AEB84460C.jpeg


Ligger förbrukningen i ramen vad BMW beskriver? Hade vart kul med bensinare igen....
 
Hur ser verkligheten ut gällande nedan bränslealternativ?
C71B1870-68B9-4841-8F80-FBF87DC6E00C.jpeg
A8DA17DD-5937-4816-964A-6C8AEB84460C.jpeg


Ligger förbrukningen i ramen vad BMW beskriver? Hade vart kul med bensinare igen....
Kan inte svara på frågan angående just 5-serien men min 3GT ska dra 4.9L men i praktiken drar den 5.8L på viset jag kör. Är en 320d. Är nöjd med det :) Så jag skulle lägga på en liter på BMW:s siffror för att få en siffra närmare verkligheten.
 
Jag tycker inte jag hör så mycket dåligt om VW men sedan började jag läsa en Facebook sida för VW Passat och folk verkligen spyr galla över alla, oavsett årsmodell.
Rost, lacksläpp, trasig ECU, trasiga fjädrar, rasade vattenpumpar osv osv.
Nog för det oftast brukar frågas om hjälp med fel på sådana sidor men det verkligen spys galla köra och tvärs om dom.
Det enda positiva man kan läsa är i stil med: "Trots att de suger så gillar jag den".

Sålde en Passat Alltrack 2013-års modell för två veckor sedan, hade bilen i fyra år och tyvärr kommer jag aldrig köpa volkswagen igen. Axplock av problem:
Rost under lacken vid takräcket.
AC slutade fungera och fick byta.
Fjäder som gick av.
Vattenpump gick sönder och fick byta kamrem i samband med detta.
Vibrerar vid gaspådrag oförskämt mycket när awd slår in.
Spolarvätskeslangen i taket gick av så det läckte spolarvätska i hela bagageluckan, mycket som fick bytas.
Massa småfel och felmeddelanden.

Spiken i kistan var när det började läcka in vatten genom vindrutan så det droppade från taket.

Ruskigt glad att jag sålde bilen och slipper problem, la nog närmre 100 000kr i reparationer under tiden jag ägt bilen.

Men visst, när de väl fungerar så är de schyssta bilar.
 
Sålde en Passat Alltrack 2013-års modell för två veckor sedan, hade bilen i fyra år och tyvärr kommer jag aldrig köpa volkswagen igen. Axplock av problem:
Rost under lacken vid takräcket.
AC slutade fungera och fick byta.
Fjäder som gick av.
Vattenpump gick sönder och fick byta kamrem i samband med detta.
Vibrerar vid gaspådrag oförskämt mycket när awd slår in.
Spolarvätskeslangen i taket gick av så det läckte spolarvätska i hela bagageluckan, mycket som fick bytas.
Massa småfel och felmeddelanden.

Spiken i kistan var när det började läcka in vatten genom vindrutan så det droppade från taket.

Ruskigt glad att jag sålde bilen och slipper problem, la nog närmre 100 000kr i reparationer under tiden jag ägt bilen.

Men visst, när de väl fungerar så är de schyssta bilar.
Låter ju helt förfärligt. Hade den gått långt när problemen började?
 
Hur ser verkligheten ut gällande nedan bränslealternativ?
C71B1870-68B9-4841-8F80-FBF87DC6E00C.jpeg
A8DA17DD-5937-4816-964A-6C8AEB84460C.jpeg


Ligger förbrukningen i ramen vad BMW beskriver? Hade vart kul med bensinare igen....
Det där ser ut som NEDC siffror - lägg på 35% så har du rimlig verklig förbrukning. Vad gäller skillnaden diesel vs bensin i samma effektklass är min bild att dieseln fördel ligger runt 1.5dl-2dl per mil. Mina 5 cent är att den där kommer dra 0,7 blandad körning som diesel och 0,9 som bensinare. Detta som rimlig blandad körning, folk har en osviklig förmåga att bara ta upp den där körningen i medvind och hemlängtan med 70 km/h i snitt som "blandad körning"...
 
Senast ändrad:
Whaaaaaaat. Xc70 är ju lite av en drömbil.

Traaaaagisk!
Sorry men absolut icke... v70 är OK, XC70 är ej OK.

Du ska ju köpa det du vill ha, inte vad någon annan tycker oavsett om det är "bra" eller inte. 550i är inget jag skulle använda som vardagsbil heller. Bland det jag varit mest nöjd med är faktiskt 530xd E61 men jag misstänker att du är lite färdig med dem ;)

Det finns inga forddetaljer som du märker av längre. Var mest X-type för 20 år sedan som hade synliga forddelar.

Jag är absolut inte färdig med varken E60 eller BMW övh.
Men en lågmilad BMW E60 diesel är lång över 130k och då tar jag hellre en nyare VW CC som är flera år nyare för snarlika pengar...

Men jag borde vara expert på E60 nu :D


Tack :)

Mer om XF; jag körde en 2.7diesel runt 6000 mil och en 3.0 diesel lite mindre än så. Hade inga problem alls. 2.7 är inte dålig men den bör undvikas eftersom efterföljaren 3.0 är bättre på allt.

Fördelarna tycker jag är designen, jag gillar exteriören och interiören är i mitt tycke underbar. Dessutom känns de nästan alltid välutrustade, även om standard-stereon är lite klen. Elstolar, skinnklädd instrumentpanel, nyckellös start etc är standard på dem.

Stolarna är ok men inte mer, det är väl min allvarligaste kritik.

Jag hade absolut köpt en igen, dock antagligen en V8 mest för att jag generellt ogillar diesel.

Vet dock inte om jag vågar Jaguar...... alltid diggat dom, och är vanligtvis ingen fegis.
Men trött på problem-barn så jag blivit feg...

Det tyvärr inte hörsägen, utan jag har en god vän som jobbar på en bilskrot med försäkringsbilar, Tfsi motorer som gått mer än 10k mil tar de inte ur, och de har bara tur om de kan plocka dörrarna på dem, när de säljer plåt, så är det med A- garanti till bilverkstäder, bula går bra men inte falsrost.
Diesel motorerna verkar tuffa på bra, har inte hört något negativt om dem.
Lycka till:)

VW som motorbyggare är likvärdigt med Löfven som en värdig stadsminister.
Fullständigt oduglig :D

Tänker enbart på diesel när det kommer till VW.

Lite trist ja. Men driftsäker bra rosskydd o bättre än v90 på många punkter. Jag har dock gått över till merca suv nu. Svävar fram med luftfjädringen. Ruskigt bekväm o tyst.

Suv är dock sjukt tragiskt i mina ögon.. Inget illa menat och tar du illa vid så är det inte mitt problem :D

Vad menar du med rostskydd bättre än V90?
V90 rostar väl inte nå nämnvärt?

Sålde en Passat Alltrack 2013-års modell för två veckor sedan, hade bilen i fyra år och tyvärr kommer jag aldrig köpa volkswagen igen. Axplock av problem:
Rost under lacken vid takräcket.
AC slutade fungera och fick byta.
Fjäder som gick av.
Vattenpump gick sönder och fick byta kamrem i samband med detta.
Vibrerar vid gaspådrag oförskämt mycket när awd slår in.
Spolarvätskeslangen i taket gick av så det läckte spolarvätska i hela bagageluckan, mycket som fick bytas.
Massa småfel och felmeddelanden.

Spiken i kistan var när det började läcka in vatten genom vindrutan så det droppade från taket.

Ruskigt glad att jag sålde bilen och slipper problem, la nog närmre 100 000kr i reparationer under tiden jag ägt bilen.

Men visst, när de väl fungerar så är de schyssta bilar.

Fyfan det låter hemskt!!! Skräckexempel som skrämmer mig bort från VW....
 
Traaaaagisk!
Sorry men absolut icke... v70 är OK, XC70 är ej OK.



Jag är absolut inte färdig med varken E60 eller BMW övh.
Men en lågmilad BMW E60 diesel är lång över 130k och då tar jag hellre en nyare VW CC som är flera år nyare för snarlika pengar...

Men jag borde vara expert på E60 nu :D



Tack :)



Vet dock inte om jag vågar Jaguar...... alltid diggat dom, och är vanligtvis ingen fegis.
Men trött på problem-barn så jag blivit feg...



VW som motorbyggare är likvärdigt med Löfven som en värdig stadsminister.
Fullständigt oduglig :D

Tänker enbart på diesel när det kommer till VW.



Suv är dock sjukt tragiskt i mina ögon.. Inget illa menat och tar du illa vid så är det inte mitt problem :D

Vad menar du med rostskydd bättre än V90?
V90 rostar väl inte nå nämnvärt?



Fyfan det låter hemskt!!! Skräckexempel som skrämmer mig bort från VW....
Menar inte rostkyddet utan allmänt bara :)
Jag känner mig inte tragisk i denna så tar inte illa vid mig :)

IMG_3870.JPG
 
Fyfan det låter hemskt!!! Skräckexempel som skrämmer mig bort från VW....

Bara för att balansera upp det hela lite, har en VW -12 (touran manuell TDI) som rullat 24k i vår ägo. Och den har mer att ge.

Problem som uppstått är 1 bytt hjullager (vid 18k), en abs-sensor bak (18k) och 1 vattenpump (vid 10k). Vilket är mer än helt OK i mitt tycke. Det finns inte en tillstymmelse till rost, men är såklart ingen passat.

Jag är ingen VW fanboy, men skit är det inte. En touran är ungefär så osexig som en bil kan bli men iaf pålitlig
 
Bara för att balansera upp det hela lite, har en VW -12 (touran manuell TDI) som rullat 24k i vår ägo. Och den har mer att ge.

Problem som uppstått är 1 bytt hjullager (vid 18k), en abs-sensor bak (18k) och 1 vattenpump (vid 10k). Vilket är mer än helt OK i mitt tycke. Det finns inte en tillstymmelse till rost, men är såklart ingen passat.

Jag är ingen VW fanboy, men skit är det inte. En touran är ungefär så osexig som en bil kan bli men iaf pålitlig

Jag tror mycket beror på specifika bilar snarare än modeller, en kompis till mig har en passat -12 som aldrig krånglat förutom rosten. Jag tror det finns lite för många måndagsexemplar hos vw men har man tur så får man en bil som inte krånglar.

Köpte BMW X1 nu istället, hoppas det är mer bekymmersfritt än tidigare bil men man vet ju aldrig.
 
Bara för att balansera upp det hela lite, har en VW -12 (touran manuell TDI) som rullat 24k i vår ägo. Och den har mer att ge.

Problem som uppstått är 1 bytt hjullager (vid 18k), en abs-sensor bak (18k) och 1 vattenpump (vid 10k). Vilket är mer än helt OK i mitt tycke. Det finns inte en tillstymmelse till rost, men är såklart ingen passat.

Jag är ingen VW fanboy, men skit är det inte. En touran är ungefär så osexig som en bil kan bli men iaf pålitlig

Tack för din historia!
Men rost är läskigt... det sista jag vill är att köpa en bil med erkända rostproblem.
 
Tack för din historia!
Men rost är läskigt... det sista jag vill är att köpa en bil med erkända rostproblem.

Morsan o farsan har kört en passat -10 2.0 tdi från 2 000- 20 000 mil. Enbart bytt slitdelar samt service. Men har aldrig sett en bil som rostar så mycket, fläckar mitt på dörrar, rost under handtag, bagage lucka.... en riktig slitvarg men helt sjukt dåligt rostskydd.
 
För att visa något sjukt fränt som egentligen inte har så mycket med tråden att göra så fick jag detta set av min kompis i (h)julklapp!
Så jävla sjukt fränt, gjorda 2001 och tydligen hade han riktigt svårt att hitta en box med alla tre eftersom vinnarbilden av GT2 klassen 1998 är no.53 och såldes separat och det ska tydligen vara väldigt svårt att bara finna den!
20191228_155855.jpg
 
Tillbaka
Topp