• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Passat eller Passat Alltrack :)
Kollat på det men på gränsen att det ryms i budgeten tyvärr. Kanske måste gå upp i mil eller äldre modell för att få till en passat.
Om du är i det läget att du är en relativt ung familj som skall bygga upp en tillvaro med boende, bil mm kanske du skall överväga att privatleasa en bil och använda kapitalet, som du eventuellt har, till annat. Tror att en del av privatleasingerbjudandena är relativt förmånliga, tex hos VW, och då får du också en ny bil och bekymmersfritt bilägande. Detta om du framförallt är ute efter en bra bruksbil som jag tolkar det.
Kollade på att privatleasa men då vi har kapitalet kontant i samband med en bostadsflytt så blir det en bättre lösning för oss att köpa beg.

Röstar även för privatleasing. Bra priser, service, inget risktagande i framtida värdet, enkelt och flexibelt ägande.

ska du ha en begagnad bil, kolla aldbil.se de kör gamla leasingbilar 1-4 år, komplett historik och riktigt fräscha fordon.

Kollat på det men på gränsen att det ryms i budgeten tyvärr. Kanske måste gå upp i mil eller äldre modell för att få till en passat.

Kollade på att privatleasa men då vi har kapitalet kontant i samband med en bostadsflytt så blir det en bättre lösning för oss att köpa beg.
Jag kollade nu på Blocket och man hamnar nog på gränsen prismässigt om man skall ha en riktigt bra bil med de kriterierna. Jag skulle då säga VW Passat, Volvo V60 eller en MB GLA se nedan länk. Alla bra alternativ och en smaksak att välja. Personligen skulle jag nog valt Mercedesen.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_gla_200_7g_dct_euro_6_156hk/86038625

C-klass om det gäller ett barn och du kan stå ut med trångt passagerarsäte. Tyvärr bökigt värre att ha bakåtvänd barnstol fram på merca då man inte kan stänga av krockkudden manuellt (kanske går på de allra senaste, det vet jag inte). Hade w203 men var trångt både i kupén och bagage med ett barn. Annars tyckte jag verkligen om den. Med andra barnet blev det E-klass w212. Inte omöjligt att knöka in den runt 225k, dock kanske inte bensin då de är bra sällsynta. Tycker faktiskt inte att det är överdrivet bra utrymme för barnstol i w212 heller, men vill man åka merca så :) Bagaget är dock bottenlöst, kan packa in hur mycket som helst.

Jag gjorde den här ”leta efter rymlig bil för barn med tillbehör”-resan för 1,5-2 år sedan.
Av garageplatstekniska skäl (trångt) var jag tvungen att direkt välja bort dom största klasserna som A6, 5-serie och E-klass pga långa. Min lekmannaanalys är att övriga kandidater A4, C-klass, 3-serie är signifikant mindre både i kupén och bagaget än Passat (årsmodell 2019) vilket till slut blev det vi köpte och den fungerar alldeles utmärkt för att frakta runt folk och ting.

Skodas motsvarigheter (Oktavia, Superb) fungerar säkert lika bra men kostar ju i princip som VW.

Gamla V70 upplevde jag rymlig också.

Sen om man verkligen behöver allt det här utrymmet eller om man prioriterar något snyggare/roligare/mer annorlunda är ju en annan sak, vissa verkar klara sig bra med en mindre bil trots barnvagn och barnstolar men personligen tycker jag att det är ruggigt skönt med gott om plats.

Lycka till.

Kan inte annat än instämma med ovan, hade Passat B8 tidigare och nu en A4 B9. Skillnaden i utrymme märks tydligt, framförallt baksätets längd och bagageutrymmet. Men jag är äntligen barnvagnslös så det spelar mindre roll. Den stora skillnaden mellan A4 och Passat är annars att den nya är mycket tystare från hjulställen. Vind och motorljud skulle jag säga inte är någon skillnad.

Passat, A4, V70 :mad::mad::hungover::hungover::hungover:
upload_2019-12-31_21-7-9.gif

Jag gjorde den här ”leta efter rymlig bil för barn med tillbehör”-resan för 1,5-2 år sedan.
Av garageplatstekniska skäl (trångt) var jag tvungen att direkt välja bort dom största klasserna som A6, 5-serie och E-klass pga långa. Min lekmannaanalys är att övriga kandidater A4, C-klass, 3-serie är signifikant mindre både i kupén och bagaget än Passat (årsmodell 2019) vilket till slut blev det vi köpte och den fungerar alldeles utmärkt för att frakta runt folk och ting.

Skodas motsvarigheter (Oktavia, Superb) fungerar säkert lika bra men kostar ju i princip som VW.

Gamla V70 upplevde jag rymlig också.

Sen om man verkligen behöver allt det här utrymmet eller om man prioriterar något snyggare/roligare/mer annorlunda är ju en annan sak, vissa verkar klara sig bra med en mindre bil trots barnvagn och barnstolar men personligen tycker jag att det är ruggigt skönt med gott om plats.

Lycka till.

Tack! Får helt enkelt kolla runt lite :) lite inne på en en Kia Ceed också. Rimlig i storlek och prisvärd. :)

:D:D:D
Finns en miljöbilstråd för dig att mysa i om du vill :D

Är inte intresserad av miljöbilar, jag har dom bara för att jag är snål och vill köra billigt.

Den här tråden är verkligen bra. När jag har svårt att somna på kvällarna pga för mycket kaffe under dagen så läser jag bara de två senaste sidorna där barnstolar i Passat/A4 diskuteras till dödagar och jag somnar ALLTID inom 5 minuter! Helt otroligt effektivt.

Sjukvården borde skriva ut en länk till denna tråd istället för sömntabletter till patienter med sömnproblem. Det skulle bespara samhället mångmiljonbelopp årligen. Tyvärr skulle en del av detta ätas upp i ökade kostnader för svår depression och uppgivenhet hos patienter som överdoserar denna tråd, men på det stora hela skulle det bli en samhällsvinst. :mad::hungover:

Edit:
Läser nu att även Kia har börjat ta plats i tråden. SNARK Zzzzzzzzzz..... :meh::meh::meh:

Är inte intresserad av miljöbilar, jag har dom bara för att jag är snål och vill köra billigt.

Den här tråden är verkligen bra. När jag har svårt att somna på kvällarna pga för mycket kaffe under dagen så läser jag bara de två senaste sidorna där barnstolar i Passat/A4 diskuteras till dödagar och jag somnar ALLTID inom 5 minuter! Helt otroligt effektivt.

Sjukvården borde skriva ut en länk till denna tråd istället för sömntabletter till patienter med sömnproblem. Det skulle bespara samhället mångmiljonbelopp årligen. Tyvärr skulle en del av detta ätas upp i ökade kostnader för svår depression och uppgivenhet hos patienter som överdoserar denna tråd, men på det stora hela skulle det bli en samhällsvinst. :mad::hungover:

Edit:
Läser nu att även Kia har börjat ta plats i tråden. SNARK Zzzzzzzzzz..... :meh::meh::meh:

Dags för dig att köpa en V8 och liva upp tråden lite.
Jag försöker iallafall så gott jag kan! I do my part!

Ni som har lite koll, varför doppar inte 991.2 mer i pris nu när marknaden för lätt begagnade 992 börjar ta fart?

Man får en mycket lätt beggat 992 Carrera S för runt 1,2 Mkr, en 4S för 1,3-1,4 Mkr med några hundra mil på mätaren. Samtidigt finns det ju oerhört många 991.2 ute, GTS kostar 1,2-1,3 Mkr och många Carrera T för strax över 1 Mkr. Det känns ju svindyrt kan jag tycka.

Vad är finessen med en gammal kaross när man får en ny kaross plus lika/bättre prestanda med 450 hk som är standard i de nya för ungefär samma pengar?

E28E6D98-A369-4EED-A32C-E4D51A669CDF.png
https://www.motor1.com/news/389989/mercedes-amg-gt-73-teaser/

Ryktas om att det kommer en Mercedes AMG GT73 hybrid det här året, spännande!:woot:

"Like other versions, power will come from a twin-turbo 4.0-liter V8, but this variant will get an extra boost from an electric motor at the rear axle. The battery should be large enough to provide a few miles of fully electric driving.
This setup will reportedly make around 800 horsepower (597 kilowatts), which will be a healthy upgrade over the existing GT 63 S' 630 hp (470 kW). The gearbox would possibly be a tweaked version of the existing nine-speed unit."

Ni som har lite koll, varför doppar inte 991.2 mer i pris nu när marknaden för lätt begagnade 992 börjar ta fart?

Man får en mycket lätt beggat 992 Carrera S för runt 1,2 Mkr, en 4S för 1,3-1,4 Mkr med några hundra mil på mätaren. Samtidigt finns det ju oerhört många 991.2 ute, GTS kostar 1,2-1,3 Mkr och många Carrera T för strax över 1 Mkr. Det känns ju svindyrt kan jag tycka.

Vad är finessen med en gammal kaross när man får en ny kaross plus lika/bättre prestanda med 450 hk som är standard i de nya för ungefär samma pengar?
Väldigt mycket "går det så går det" över Porsche ägarnas prisförväntningar för tillfället. Nästan så man känner igen det från ett stort klockmärke som börjar på R...

Väldigt mycket "går det så går det" över Porsche ägarnas prisförväntningar för tillfället. Nästan så man känner igen det från ett stort klockmärke som börjar på R...
Det går över, är en generation nu som hissar priserna då det var bilen de ville ha när det var unga och nu har de råd.
Även om de inte blir samma race så kommer samma prishöjning ske på saab turbo och golf GTI.
Intressant att titta på 50- tals USA-bilar rätt svåra att sälja idag då den generationen är typ 70 nu och inte köper bilar längre.

Det håller på att vända till 100%. Har man följt 992 utvecklingen sista tiden så har det fallit rejält. Ett annat exempel, Har spanat Gt3 991 ett tag. Det är exakt samma bilar som legat ut i evigheter och ändå är de billigast på blocket.

Det håller på att vända till 100%. Har man följt 992 utvecklingen sista tiden så har det fallit rejält. Ett annat exempel, Har spanat Gt3 991 ett tag. Det är exakt samma bilar som legat ut i evigheter och ändå är de billigast på blocket.
Är inte riktigt med på hur du menar?

Har 992 ramlat ner i pris och du tror att 991.2 kommer droppa snart?

Är lite småsugen till våren men ser ju noll anledning att köpa 991.2 till de priser som sätts just nu. Tycker dessutom 992 är snyggare med alla uppdateringar och prisskillnaden är ju nästan 0 kr.

• Like
Reactions: Tim
Tillbaka
Topp