• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Såld!!!
Good riddance!
Köparen? En mycket rolig och trevlig invandrare som ursäktade sig att han ej hade några kameler kvar att byta mot den, och kamelstallet var även tomt hos hans far.
Så det blev cash :D
20200103_161519.jpg
Nu ligger E60:ns bekymmer i någon annans händer. Skönt ;)
Men fin är den...

Nu ligger E60:ns bekymmer i någon annans händer. Skönt ;)
Men fin är den...

Hoppas den fungerar bra för snubben bara...
Ja jätte fin är den men ack så skönt att slippa!

Nä jag vågar inte pga rost risk.

Kanske CC men samma där,läst mycket skit om dom....

Det känns billigare att bara köra min Lincoln än att köpa en "ny" bil eftersom den är nästan gratis i försäkring. Drar dock 1.4L milen.

En CC skatt + helförsäkring = 14k/år
Lincoln skatt + halvförsäkring = 5.5k/år

Rätt mycket soppa pengar som blir över dvs.
Och då inte ens inräknat lånkostnad och värdeminskning på CC

Hoppas den fungerar bra för snubben bara...
Ja jätte fin är den men ack så skönt att slippa!

Nä jag vågar inte pga rost risk.

Kanske CC men samma där,läst mycket skit om dom....

Det känns billigare att bara köra min Lincoln än att köpa en "ny" bil eftersom den är nästan gratis i försäkring. Drar dock 1.4L milen.

En CC skatt + helförsäkring = 14k/år
Lincoln skatt + halvförsäkring = 5.5k/år

Rätt mycket soppa pengar som blir över dvs.
Och då inte ens inräknat lånkostnad och värdeminskning på CC
Helt rätt. Bensin är "billigt" vid normala körsträckor. Fasta kostnader är dyrt.

Såld!!!
Good riddance!
Köparen? En mycket rolig och trevlig invandrare som ursäktade sig att han ej hade några kameler kvar att byta mot den, och kamelstallet var även tomt hos hans far.
Så det blev cash :D
20200103_161519.jpg
Haha...låter bra! Ibland har jag råkat ut för riktigt irriterande potentiella köpare i samband med att jag skall sälja min begagnade bil. Vid något tillfälle körde jag in bilen i garaget igen och sa att jag inte ville sälja till de ditresta köparna (två män med invandrarbakgrund där en skulle spela "good guy" och den andre "bad guy"). Då mjuknade de och köpte bilen. Efter köpet tyckte de att "då köpet redan var klart kunde jag ju berätta om alla fel på bilen". Då började det koka igen och jag sa bara ÅK!!!

Haha...låter bra! Ibland har jag råkat ut för riktigt irriterande potentiella köpare i samband med att jag skall sälja min begagnade bil. Vid något tillfälle körde jag in bilen i garaget igen och sa att jag inte ville sälja till de ditresta köparna (två män med invandrarbakgrund där en skulle spela "good guy" och den andre "bad guy"). Då mjuknade de och köpte bilen. Efter köpet tyckte de att "då köpet redan var klart kunde jag ju berätta om alla fel på bilen". Då började det koka igen och jag sa bara ÅK!!!

Vissa är irriterande.
Inte haft någon på plats men när jag skulle sälja mina M5 fälgar fick en idiot mig att koka.
Sitter i telefonen och frågar hela tiden om mitt "sista pris".
Så du menar att jag skall pruta, mot mig själv, åt dig?
"Ja".
"Dra åt helvete."

Vissa är irriterande.
Inte haft någon på plats men när jag skulle sälja mina M5 fälgar fick en idiot mig att koka.
"Ja".
"Dra åt helvete."
Ja detta med att fråga om "sista pris" verkar vara kulturellt betingat och har sett att man i tyska bilannonser ofta uttryckligen inte vill ha kontakt
med personer som frågar efter sista pris. Jag har också ofta fått den frågan av spekulanter och dessutom i regel före andra frågor om det objekt de säger sig vara intresserade av etc. Hela frågan om sista pris är ju helt ologisk. Jag brukar svara ungefär "att mitt begärda pris är det som står och vad som blir sista pris vet jag inte förrän det är sålt" om jag ens svarar. Brukar inte få svar på detta mitt svar och antar att de inte förstår min logik.

Ja detta med att fråga om "sista pris" verkar vara kulturellt betingat och har sett att man i tyska bilannonser ofta uttryckligen inte vill ha kontakt
med personer som frågar efter sista pris. Jag har också ofta fått den frågan av spekulanter och dessutom i regel före andra frågor om det objekt de säger sig vara intresserade av etc. Hela frågan om sista pris är ju helt ologisk. Jag brukar svara ungefär "att mitt begärda pris är det som står och vad som blir sista pris vet jag inte förrän det är sålt" om jag ens svarar. Brukar inte få svar på detta mitt svar och antar att de inte förstår min logik.
På Blocket gäller att bara tillåta kontakt via meddelande och aldrig telefon. Sen sorterar man bort de som inte klarar av att inleda en mening med stor bokstav och avsluta med skiljetecken. Då har man sorterat bort ~95% av alla jobbiga människor. Det är typ så enkelt.

Att skriva "endast seriösa", "inget prut" mm funkar inte av den enkla anledningen att de som är jobbigast klarar i princip inte av att läsa annonstexten överhuvudtaget...

Ungefär som dessa två stjärnskott. Jag hade 4st vinterdäck till salu i december. Nokian Hakka R2, 235/40-18. Två var ok och två dåliga, så mitt pris på 1200:- kändes inte sjukt högt precis.
Jag borde ju egentligen prutat uppåt istället, typ 600 - nej 1800:-!

811F1161-E197-4E69-8826-8445CFE8565A.jpeg

FF922EEB-89C4-48E1-AF23-C32814551C10.jpeg

Sen messade en Stefan:

CA058B65-2834-47D4-A87B-30620434B4B2.jpeg

Han prutade själv uppåt för att slippa köra så långt. Gissa vem som fick köpa den?

Första turen med nya bilen.
Frugan tog ut en förmåns bil från sitt jobb trots att hon är mammaledig.

Det är som bomull för hjärtat.
Ingen oro eller någonting. Fyfan vad skönt! Billigt med, kostar i runda slängar ungefär 200kr mer per månad än vad min BMW gjorde för mig.
Dock så när hon går tillbaka till jobbet blir ju jag av med den... :( jaja, happy hunting!
Borde fan fixa jobb där man får förmåns bil...

Det är grymt skönt med förmånsbil. Har man inte massa tid, energi och ibland pengar så är det oerhört smidigt.

Vet själv hur jag valde bort det för 6-7 år sedan då jag minsann skulle köra en specifik modell med lite mer lullull, motor och utrustning. Genast blir det mer oro med reparationer, däckkostnader, dyr försäkring, service och ffa att sälja bilen efter några år och den ekonomiska osäkerheten som är det största faktorn till vad kalaset kostar. Som framgår tidigare i tråden är det inte kul att som privatperson sälja en lite dyrare Merca, BMW eller så. Bara den resan är ett begynnande magsår.

Vissa är irriterande.
"Ja".
"Dra åt helvete."

jag kör som svar på sista pris: ”Det kan vara möjligt om en månad. Annonsen kom upp idag. Idag är priset utsatt pris.”

..man får in 10 intressenter första dagen. Går med på en 0-5%ig prutning på plats. Grejerna är borta.

Att sälja en lite dyrare bil på blocket är rätt så hemskt, jag hade en BMW F30 -14 M-sport som jag först tänkte sälja själv men insåg rätt snabbt att det skulle bli lite av en mardröm. Sålde istället bilen till Kamux, fick ungefär 10k mindre än vad jag hade tänkt lägga ut den för men då fick jag den såld på dagen och det var inga som helst bekymmer. Rekommenderas verkligen!

• Like
Reactions: Npl
Har sålt bilar på förmedlingsuppdrag för att slippa dialoger med oseriösa människor som bara stjäl ens tid. Värt varenda krona. Oftast är bilen såld inom 1 vecka till överenskommet pris om man sätter ett realistiskt pris för objektet.

Ok nu behöver jag er biltokigas hjälp! Ska köpa vår första familjebil och behöver tips. Kriterier nedan, vad ska man kolla efter för modell?

• Max fem år gammal
  • Max 220 000:-
  • Automat
  • Kombi/Suv (ska få plats med barnvagn plus annan packning)
  • Helst inte gått för långt, ca 8000 mil
  • Bensin eller laddhybrid med bensin
Stort tack på förhand för tips!

edit: helst inte en golf sportkombi :)

Ok nu behöver jag er biltokigas hjälp! Ska köpa vår första familjebil och behöver tips. Kriterier nedan, vad ska man kolla efter för modell?
  • Max fem år gammal
  • Max 220 000:-
  • Automat
  • Kombi/Suv (ska få plats med barnvagn plus annan packning)
  • Helst inte gått för långt, ca 8000 mil
  • Bensin eller laddhybrid med bensin
Stort tack på förhand för tips!

edit: helst inte en golf sportkombi :)

Kolla även Subaru outback bensin aut från 2015 och nyare. Vi köpte en sån för snart 2 år sen när barn nr 2 var på väg. Nu är de 4 resp 1,5. Bugaboo donkey syskonvagn får plats fint. Rejäl bil som ger lite toolig känsla. Jag gillar den verkligen fast vi varken har häst eller jagar...

Tur att du var tydlig med att du inte ville ha några prisdiskussioner på mail. Ändå skönt att folk läser ordentligt och respekterar vad man skriver. :D:banghead:

Jag är uppriktigt nyfiken på dessa människor. Det verkar finnas många som beter sig ungefär likadant, och det hade varit intressant att se vad det är för typ av människor som gör detta och hur dom hanterar andra vardagliga situationer rent generellt.

Att sälja en lite dyrare bil på blocket är rätt så hemskt, jag hade en BMW F30 -14 M-sport som jag först tänkte sälja själv men insåg rätt snabbt att det skulle bli lite av en mardröm. Sålde istället bilen till Kamux, fick ungefär 10k mindre än vad jag hade tänkt lägga ut den för men då fick jag den såld på dagen och det var inga som helst bekymmer. Rekommenderas verkligen!

Har också sålt till Kamux, är väldigt nöjd över hur smidigt allt gick.

Någon som äger den nya Peugeot 508? Galet fet i mitt tycke både ut- och invändigt men osäker hur tillförlitlig en sån skulle vara, samt vad det brukar kosta med service osv. Hur är kvalitén på Peugeot på senare år?

Någon som äger den nya Peugeot 508? Galet fet i mitt tycke både ut- och invändigt men osäker hur tillförlitlig en sån skulle vara, samt vad det brukar kosta med service osv. Hur är kvalitén på Peugeot på senare år?
Min har en 2012 508 GT som han haft sen ny. Tidigare körde han Audi. Han har aldrig haft så lite problem med en bil som Peugeoten. Hittils på 16 tusen mil har bilen behövt nya bromsar, nya dämpare bak samt en ny rattkontakt till airbagen. Det är allt.

Däremot är trösklarna idiotiskt oskyddade vilket har lett till ganska stora stenskottsskador där. Se till att sätt på stänkskydd asap om du köper en.

Tillbaka
Topp