• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vet inte hur många jag hört/känner som nämner det där med att sitta högre än en vanlig bil är något de inte kan vara utan.

Samt många äldre(speciellt långa) som har svårt för att sig in och ur en vanlig bil så underlättar en SUV, är du säker på att du är en gubbe :p :D

Absolut! Och som kombi hade den fixat typ 50 mil för samma pengar, med samma utrymmen och löjligt lite skillnad i faktiskt markfrigång. Jag vet, jag är en gubbe! :D
 
Vet inte hur många jag hört/känner som nämner det där med att sitta högre än en vanlig bil är något de inte kan vara utan.

Samt många äldre(speciellt långa) som har svårt för att sig in och ur en vanlig bil så underlättar en SUV, är du säker på att du är en gubbe :p :D

38-årig gringubbe! Det är ju en Skoda, lär väl gå att pumpa upp stolsfanskapet högt nog för vilka stela höfter som helst!

Själv brukar jag irritera mig på att det inte går att sitta lågt nog. Spenderar ju lite för mycket tid i lastbil, så har väl fått min dos av höjd.
 
Finns bara en anledning till att jag skulle skaffa SUV och med den tjej jag har nu lär det inte hända alls (För hon lär skaffa det istället). Det är att man slipper bryta ryggen av sig då man ska sätta ner småkids i barnstolar. Bryter ryggen av mig de få gånger jag spänt fast guddottern... i en "vanlig" kombi...
 
Finns bara en anledning till att jag skulle skaffa SUV och med den tjej jag har nu lär det inte hända alls (För hon lär skaffa det istället). Det är att man slipper bryta ryggen av sig då man ska sätta ner småkids i barnstolar. Bryter ryggen av mig de få gånger jag spänt fast guddottern... i en "vanlig" kombi...

Ja, SUV och i tillägg en sådan här om barnet är tillräckligt litet.

DFE04205-EEB4-49B3-83C4-194B0EEA6CEE.jpeg
 
Ja, ungarna är latta att lasta på flaket

Absolut. Men där drar jag gränsen då bilen (förlåt, pickisen) har ett baksäte så det får bli barnstolar där om det nu skulle pli en pickis. Problmet som jag alltid möts av då man sitter i en bil med barnstolar är att man antingen sitter i baksätet (vilket är helt ok iof) eller att man måste sitta med knäna inne i handskfacket och pannan i solskyddet på passagerarstolen... Ja ja är lång och alla i min omgivning som har bilbarnstol i bilen är kortare samt kör mellan kombi..
 
Tack!
Har coilovers på ingång, funderar på att beställa krängningshämmare, liggandes i garaget har jag en ny slutburk, ny grill och lite till :)

Funderar på OEM framsplitter, sidokjolar, spoiler. Kommer även byta däcken blir nog Michelin Pilot Sport 4s eller trippel 8-or.

Har även fastnat för en alcantararatt med orangea sömmar. Ratten som sitter i den nu gillar jag inte alls.

Blir det att åka standard eller kommer du hitta på något skoj med den?

Rolig bil! Grattis!
 
Tack!
Har coilovers på ingång, funderar på att beställa krängningshämmare, liggandes i garaget har jag en ny slutburk, ny grill och lite till :)

Funderar på OEM framsplitter, sidokjolar, spoiler. Kommer även byta däcken blir nog Michelin Pilot Sport 4s eller trippel 8-or.

Har även fastnat för en alcantararatt med orangea sömmar. Ratten som sitter i den nu gillar jag inte alls.

Låter som väldigt vettiga uppgraderingar - vill minnas att du pratade om något trimkit för längesedan, tänkte om det var något sådant på gång.

Kommer bli kanon med det där på - nästan så jag blir lite avundsjuk!
 
Låter som väldigt vettiga uppgraderingar - vill minnas att du pratade om något trimkit för längesedan, tänkte om det var något sådant på gång.

Kommer bli kanon med det där på - nästan så jag blir lite avundsjuk!

Det var väll snack om V8 i mazdan för ett tag sedan. Kanske är en LS motor på G hem @MaziK ? :)
Undrar annars vad du körde på för märke på coilovers? Sugen jag med men vet ej vad. Dock till en e92 då..
 
Tack!
Har coilovers på ingång, funderar på att beställa krängningshämmare, liggandes i garaget har jag en ny slutburk, ny grill och lite till :)

Funderar på OEM framsplitter, sidokjolar, spoiler. Kommer även byta däcken blir nog Michelin Pilot Sport 4s eller trippel 8-or.

Har även fastnat för en alcantararatt med orangea sömmar. Ratten som sitter i den nu gillar jag inte alls.

Du skall kunna hänga på V10.
Så du vet... ;)
 
Det var väll snack om V8 i mazdan för ett tag sedan. Kanske är en LS motor på G hem @MaziK ? :)
Undrar annars vad du körde på för märke på coilovers? Sugen jag med men vet ej vad. Dock till en e92 då..
Nej det blir nog ingen LS motor om någon hade kunnat bygga ihop en till rimligt pris varför inte.

Jag hade först beställt ett set coilovers som var i samma klass som Öhlins RT(om inte bättre t om). Beställde i slutet på november och det skulle dröja ytterligare 4-6veckor så jag avbokade. Valde att köra på en billigare variant nu de skall vara bra av det jag läst speciellt till MX-5an. MeisterR Clubrace beställde jag mer fokuserad på bankörning då fjädringen är rätt hård och dämpningen är anpassad till dem fjädrarna(givetvis). Deras ZetaCRD finns med som är mer lämpade för väg. Tilläggas så är även MeisterRs billigare alternativ monptube och inte twin-tube vilka i princip alla andra märken i prisklassen kör.
 
ja jag är bra sugen på att köra den.
Har i princip kört den in och ur garaget. Har varit nere vid macken och tankat den innan avställning :D

Vad gäller trim så får jag avvakta det är ytterligare 30kkr samt eventuella problem som det kan innebära ... Men det hade varit grymt med en 220hk sugis MX-5.
Tanken var inte att modda något alls därför jag fixade 30th anniversary modellen...

Det är bara att köpa fanns en ny 2018 med nya motorn, gick att får för 230 rätt mycket rolig bil för pengen. Dessutom så kommer priserna på MX-5 2020 öka pga WLTP och att Mazda åker på bestraffning och behöver ta ut det på bilarna.

Låter som väldigt vettiga uppgraderingar - vill minnas att du pratade om något trimkit för längesedan, tänkte om det var något sådant på gång.

Kommer bli kanon med det där på - nästan så jag blir lite avundsjuk!
 
Senast ändrad:
ja jag är bra sugen på att köra den.
Har i princip kört den in och ur garaget. Har varit nere vid macken och tankat den innan avställning :D

Vad gäller trim så får jag avvakta det är ytterligare 30kkr samt eventuella problem som det kan innebära ... Men det hade varit grymt med en 220hk sugis MX-5.
Tanken var inte att modda något alls därför jag fixade 30th anniversary modellen...

Det är bara att köpa fanns en ny 2018 med nya motorn, gick att får för 230 rätt mycket rolig bil för pengen. Dessutom så kommer priserna på MX-5 2020 öka pga WLTP och att Mazda åker på bestraffning och behöver ta ut det på bilarna.

Jag gillar dom som sjutton, men som sagt lite snälla motormässigt original. Nu handlar ju inte den biltypen om maxeffekt, men som du säger 250, eller t.o.m. kanske uppåt 300 häst hade inte varit fel.
 
Kan rekommendera Dala Sportbilsfestival för utflykt med sportbil i juni. Var med förra sommaren och var jättetrevligt om man inte bara är ute efter racing utan mer en tur med partner/familj. Det är märkesklubbarna som bjuder in sina medlemmar. Miataklubben var där med många Miator. Jag deltog med Porscheklubben, men det var Ferrari, McLaren, Jaguar mm. Man bor i Tällberg och det är en vacker tid att vara där. Läs mer om detta inför kommande sommar och se lite bilder från år 2019 här:
https://www.driveracademy.se/dala-sportbilsfestival/
 
Efter mina inlägg i den praktiska men känslokalla elbilstråden får jag väl skriva något här också...

Vad ska jag köpa för bil?

Vi har för tradition att göra en liten vinresa i Europa varje sommar, och vi har insett att det lämpligen görs med bil. Förra året reste vi till Amsterdam där vi köpte en gammal BMW 7-serie som vi körde runt i Champagne med innan vi ställde riktningen hemåt. Roligare och mer praktiskt än att hyra.

I år blir det ungefär samma upplägg, med bilköp på plats men kanske bara en natt eller två i Champagne och lite mer fokus på tyska vinregioner. Roligt roligt.

Jag har väl tänkt mig en budget på runt 50-120.000kr och tyvärr är jag för snål / fattig för att köpa en bil som jag går back en massa tusenlappar på samma sekund som jag köper den, så bilen måste gå att sälja här hemma för ungefär samma pengar som jag köpte den för. Ack så svårt med fallande krona.

Bilen måste också vara hyggligt bekväm och säker, plus att den måste ge i vart fall hyggliga odds för att resan inte behöver avbrytas på grund av motorhaveri. Jaguar har jag haft ett antal och de är pålitliga och bra, men det känns nästan lite tråkigt. Porsche 911 är för trång (ska ju till vinregionerna...). Lexus är stora, bekväma och pålitliga men de värderas högre nere i Europa än här hemma så de faller på ekonomin.

Här är en het kandidat; Mercedes CL från 90-talet. Stor, bekväm och rimliga chanser att bilen kommer hem i ett stycke.
209c33293b57c35e2951d5526f2ed186.jpg


Nästa stora tysk är CLK, då i form av en 55 AMG. CLK är inte världens roligaste bil, men med den klassisk v8:an under huven ska jag nog stå ut;
df6b22es-960.jpg


BMW E38, tråkig för att jag haft en men med v12 denna gång vore det ändå lite roligt;
BMW_750i_E38_(7719664024).jpg


Wildcard, Lancia Thessis. Ful och konstig, men ändå... lite het;
lancia-thesis-01.jpg


Fler förslag?
 
Efter mina inlägg i den praktiska men känslokalla elbilstråden får jag väl skriva något här också...

Vad ska jag köpa för bil?

Vi har för tradition att göra en liten vinresa i Europa varje sommar, och vi har insett att det lämpligen görs med bil. Förra året reste vi till Amsterdam där vi köpte en gammal BMW 7-serie som vi körde runt i Champagne med innan vi ställde riktningen hemåt. Roligare och mer praktiskt än att hyra.

I år blir det ungefär samma upplägg, med bilköp på plats men kanske bara en natt eller två i Champagne och lite mer fokus på tyska vinregioner. Roligt roligt.

Jag har väl tänkt mig en budget på runt 50-120.000kr och tyvärr är jag för snål / fattig för att köpa en bil som jag går back en massa tusenlappar på samma sekund som jag köper den, så bilen måste gå att sälja här hemma för ungefär samma pengar som jag köpte den för. Ack så svårt med fallande krona.

Bilen måste också vara hyggligt bekväm och säker, plus att den måste ge i vart fall hyggliga odds för att resan inte behöver avbrytas på grund av motorhaveri. Jaguar har jag haft ett antal och de är pålitliga och bra, men det känns nästan lite tråkigt. Porsche 911 är för trång (ska ju till vinregionerna...). Lexus är stora, bekväma och pålitliga men de värderas högre nere i Europa än här hemma så de faller på ekonomin.

Här är en het kandidat; Mercedes CL från 90-talet. Stor, bekväm och rimliga chanser att bilen kommer hem i ett stycke.
209c33293b57c35e2951d5526f2ed186.jpg


Nästa stora tysk är CLK, då i form av en 55 AMG. CLK är inte världens roligaste bil, men med den klassisk v8:an under huven ska jag nog stå ut;
df6b22es-960.jpg


BMW E38, tråkig för att jag haft en men med v12 denna gång vore det ändå lite roligt;
BMW_750i_E38_(7719664024).jpg


Wildcard, Lancia Thessis. Ful och konstig, men ändå... lite het;
lancia-thesis-01.jpg


Fler förslag?
Kul!
En Volkswagen Phaeton eller kanske en E39 540.
 
Oerhört kul idé! Men med nuvarande kronkurs tror jag det blir svårt att inte tappa pengar. Så köp något du njuter av. Hör av dig när du är hemma sen, en rostfri E38 kan mycket väl vara intressant att överta, finns ju bara rostlik i Sverige, alternativt tror ägarna att de ska få 250.000kr för dem...
 
Tillbaka
Topp