Efter mina inlägg i den praktiska men känslokalla elbilstråden får jag väl skriva något här också...
Vad ska jag köpa för bil?
Vi har för tradition att göra en liten vinresa i Europa varje sommar, och vi har insett att det lämpligen görs med bil. Förra året reste vi till Amsterdam där vi köpte en gammal BMW 7-serie som vi körde runt i Champagne med innan vi ställde riktningen hemåt. Roligare och mer praktiskt än att hyra.
I år blir det ungefär samma upplägg, med bilköp på plats men kanske bara en natt eller två i Champagne och lite mer fokus på tyska vinregioner. Roligt roligt.
Jag har väl tänkt mig en budget på runt 50-120.000kr och tyvärr är jag för snål / fattig för att köpa en bil som jag går back en massa tusenlappar på samma sekund som jag köper den, så bilen måste gå att sälja här hemma för ungefär samma pengar som jag köpte den för. Ack så svårt med fallande krona.
Bilen måste också vara hyggligt bekväm och säker, plus att den måste ge i vart fall hyggliga odds för att resan inte behöver avbrytas på grund av motorhaveri. Jaguar har jag haft ett antal och de är pålitliga och bra, men det känns nästan lite tråkigt. Porsche 911 är för trång (ska ju till vinregionerna...). Lexus är stora, bekväma och pålitliga men de värderas högre nere i Europa än här hemma så de faller på ekonomin.
Här är en het kandidat; Mercedes CL från 90-talet. Stor, bekväm och rimliga chanser att bilen kommer hem i ett stycke.
Nästa stora tysk är CLK, då i form av en 55 AMG. CLK är inte världens roligaste bil, men med den klassisk v8:an under huven ska jag nog stå ut;
BMW E38, tråkig för att jag haft en men med v12 denna gång vore det ändå lite roligt;
Wildcard, Lancia Thessis. Ful och konstig, men ändå... lite het;
Fler förslag?