Snyggt!Idag slängde jag på sommardäcken med nya fälgar!
![]()
Tycker de passar bilen bra med svart och polerat.
Är det 20”?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt!Idag slängde jag på sommardäcken med nya fälgar!
![]()
Inte många som är köpsugna i dessa dagar, har för mig att jag läst att 80% av nyare porschar är rejält belånade. Idag tar ingen vettig människa lån för att köpa en sportbil.
Yes, 20”Snyggt!
Tycker de passar bilen bra med svart och polerat.
Är det 20”?
Inte många som är köpsugna i dessa dagar, har för mig att jag läst att 80% av nyare porschar är rejält belånade. Idag tar ingen vettig människa lån för att köpa en sportbil.
Jo så är det mycket som är belånat i Sverige idag.Inte bara Porsche som har det.
Nej det hade sålts färre nya bilarMed tanke på räntan är det väl inte så konstigt egentligen ?
hade räntan vart 10 % så hade säkert fler köpt kontant.
Intressant. Kom ihåg att min morfar sa att han aldrig skulle ta lån till bil. Endast hus eller studielån. Han köpte en bil cash, sen hade han den i många år, och under dessa år sparade han varje månad en del av lönen i ett separat konto till underhåll av nuvarande bilen och till nästa bil. Och så hade han bilen i 8-12 år, sen köpte han en ny (ofta en som var 2-3 år gammal med 2-4k mil) cash. Och så vidare. Idag ska alla ha ny bil vart tredje eller fjärde år....Det säljs knappt några nya bilar cash idag överhuvudtaget. Finansgraden (inklusive privatleasing) ligger i storleksordningen 70*%+ på de flesta märken. Porsche inget undantag.
* Här räknas inte in de som lånat på huset eller lägenheten till bilen så i verkligheten är siffran ännu högre
Fast dagens ungdomar (och halvunga) har inte det tålamodet och kostnaden för lån är mycket mindre än förr. Nu vill man byta bil var 36e månad som "vanlig" privatperson också och det håller inte med cash. Men jag håller dock inte med om den lite negativa tonen när man diskuterar bilfinans ("har man inte råd osv") det är alldeles förenklat. Porscheägare är i många fall miljonärer men lånar ändå. Det handlar om hur man disponerar sina pengar.Intressant. Kom ihåg att min morfar sa att han aldrig skulle ta lån till bil. Endast hus eller studielån. Han köpte en bil cash, sen hade han den i många år, och under dessa år sparade han varje månad en del av lönen i ett separat konto till underhåll av nuvarande bilen och till nästa bil. Och så hade han bilen i 8-12 år, sen köpte han en ny (ofta en som var 2-3 år gammal med 2-4k mil) cash. Och så vidare. Idag ska alla ha ny bil vart tredje eller fjärde år....
Min morfar var ingen rik man (medellön typ), men med en stadig inkomst och lite disciplin kan man köpa bil cash och slippa skulder. Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.
Nej precis, det handlar väl om tålamodet där. Jag har själv fanimej inte det tålamodet. Men det kanske är något man borde jobba på?Fast dagens ungdomar (och halvunga) har inte det tålamodet och kostnaden för lån är mycket mindre än förr. Nu vill man byta bil var 36e månad som "vanlig" privatperson också och det håller inte med cash. Men jag håller dock inte med om den lite negativa tonen när man diskuterar bilfinans ("har man inte råd osv") det är alldeles förenklat. Porscheägare är i många fall miljonärer men lånar ändå. Det handlar om hur man disponerar sina pengar.
Jo så är det mycket som är belånat i Sverige idag.
Intressant. Kom ihåg att min morfar sa att han aldrig skulle ta lån till bil. Endast hus eller studielån. Han köpte en bil cash, sen hade han den i många år, och under dessa år sparade han varje månad en del av lönen i ett separat konto till underhåll av nuvarande bilen och till nästa bil. Och så hade han bilen i 8-12 år, sen köpte han en ny (ofta en som var 2-3 år gammal med 2-4k mil) cash. Och så vidare. Idag ska alla ha ny bil vart tredje eller fjärde år....
Min morfar var ingen rik man (medellön typ), men med en stadig inkomst och lite disciplin kan man köpa bil cash och slippa skulder. Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.
Finns gott om folk som tecknar sig på privatleasing och kommer på efter 3 månader "oj, jag får ju inte plats med hunden" osv. Underskatta inte allmänhetens kortsiktighet.Hur fan kan folk spontanköpa bil, på lån, för 500k? Förstår det inte.
Jag har ägt Jaguar i 15 år (X300 och X350). Har hållit väldigt bra och verkligen inte särskilt dyra att underhålla (min bror konstaterade vid ett tillfälle smått avundsjuk att hans standard-Audi var betydligt, betydligt dyrare att underhålla, även om den var mycket nyare).Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.
Tog bara upp det stereotypiska märket, har själv ingen erfarenhet med jaguar, men kul att dina hållerJag har ägt Jaguar i 15 år (X300 och X350). Har hållit väldigt bra och verkligen inte särskilt dyra att underhålla (min bror konstaterade vid ett tillfälle smått avundsjuk att hans standard-Audi var betydligt, betydligt dyrare att underhålla, även om den var mycket nyare).![]()
Det är just det jag har lite problem med, att folk utan erfarenhet fortfarande dömer Jaguar efter hur det var på 70- och 80-talen!Tog bara upp det stereotypiska märket, har själv ingen erfarenhet med jaguar, men kul att dina håller![]()
Snygg! (Och coola fälgar!)Smet förbi denna skönheten idag.
Blev lite sugen...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/datsun_z_car_280z_2_8_manuell__173hk/85922269
Min polare G säljer VW transportbilar i Kista......Finns det någon bilförsäljare här som säljer VW transportbilar? Alternativ åker Transporter eller Amarok.![]()
Kul att se en sportbil som inte bara har några varv med eltejp runt fälgarna! Alltid snyggare så!Smet förbi denna skönheten idag.
Blev lite sugen...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/datsun_z_car_280z_2_8_manuell__173hk/85922269
Jag svängde in på Porsche i Segeltorp igår och slog en lov. Det ekade därinne...Den sjunker mer! Varit till salu sen Maj förra året.
Hahah, 20-åring med backslick?Jag svängde in på Porsche i Segeltorp igår och slog en lov. Det ekade därinne...
Han knappt presentera mig innan handlaren prutade med sig själv på några demo 992or.
Riktig klassiker och grymt snyggSmet förbi denna skönheten idag.
Blev lite sugen...
Verkar såld. riktigt bra pris om den var i ok skick.Nu börjar det klia ordentligt i fingrarna....
Vad är det för "fel" på nedanstående objekt? Icke sv-såld med dålig historik eller vad är problemet?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/porsche_911_997_turbo_s__530hk__pdk___keramis/87882796
Runt miljonen, tycker inte det skiljer nämnvärt mellan pdk och manuela.För er som har haft koll på Porsche marknaden, Vad har 991.2 Carrera 2/2S med manuell låda legat på senaste tiden?
Har i övrigt gjort en observation jag inte riktigt förstår gällande M3 E9x, det finns nästan inga manuella som inte är från 2007-2008 på blocket. Tittar man i tyskland finns det ett par som då även är nyare årsmodell och lägre mil. Men vill man ha en ESS kompressorkittat så finns två i Sverige..