• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Idag slängde jag på sommardäcken med nya fälgar!

2F674F97-A009-4492-ACB5-CDC6366D5D54.jpeg
Snyggt!
Tycker de passar bilen bra med svart och polerat.
Är det 20”?
 
Det säljs knappt några nya bilar cash idag överhuvudtaget. Finansgraden (inklusive privatleasing) ligger i storleksordningen 70*%+ på de flesta märken. Porsche inget undantag.


* Här räknas inte in de som lånat på huset eller lägenheten till bilen så i verkligheten är siffran ännu högre
 
Med tanke på räntan är det väl inte så konstigt egentligen ?
hade räntan vart 10 % så hade säkert fler köpt kontant.
 
Det säljs knappt några nya bilar cash idag överhuvudtaget. Finansgraden (inklusive privatleasing) ligger i storleksordningen 70*%+ på de flesta märken. Porsche inget undantag.


* Här räknas inte in de som lånat på huset eller lägenheten till bilen så i verkligheten är siffran ännu högre
Intressant. Kom ihåg att min morfar sa att han aldrig skulle ta lån till bil. Endast hus eller studielån. Han köpte en bil cash, sen hade han den i många år, och under dessa år sparade han varje månad en del av lönen i ett separat konto till underhåll av nuvarande bilen och till nästa bil. Och så hade han bilen i 8-12 år, sen köpte han en ny (ofta en som var 2-3 år gammal med 2-4k mil) cash. Och så vidare. Idag ska alla ha ny bil vart tredje eller fjärde år....
Min morfar var ingen rik man (medellön typ), men med en stadig inkomst och lite disciplin kan man köpa bil cash och slippa skulder. Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.
 
Intressant. Kom ihåg att min morfar sa att han aldrig skulle ta lån till bil. Endast hus eller studielån. Han köpte en bil cash, sen hade han den i många år, och under dessa år sparade han varje månad en del av lönen i ett separat konto till underhåll av nuvarande bilen och till nästa bil. Och så hade han bilen i 8-12 år, sen köpte han en ny (ofta en som var 2-3 år gammal med 2-4k mil) cash. Och så vidare. Idag ska alla ha ny bil vart tredje eller fjärde år....
Min morfar var ingen rik man (medellön typ), men med en stadig inkomst och lite disciplin kan man köpa bil cash och slippa skulder. Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.
Fast dagens ungdomar (och halvunga) har inte det tålamodet och kostnaden för lån är mycket mindre än förr. Nu vill man byta bil var 36e månad som "vanlig" privatperson också och det håller inte med cash. Men jag håller dock inte med om den lite negativa tonen när man diskuterar bilfinans ("har man inte råd osv") det är alldeles förenklat. Porscheägare är i många fall miljonärer men lånar ändå. Det handlar om hur man disponerar sina pengar.
 
Fast dagens ungdomar (och halvunga) har inte det tålamodet och kostnaden för lån är mycket mindre än förr. Nu vill man byta bil var 36e månad som "vanlig" privatperson också och det håller inte med cash. Men jag håller dock inte med om den lite negativa tonen när man diskuterar bilfinans ("har man inte råd osv") det är alldeles förenklat. Porscheägare är i många fall miljonärer men lånar ändå. Det handlar om hur man disponerar sina pengar.
Nej precis, det handlar väl om tålamodet där. Jag har själv fanimej inte det tålamodet. Men det kanske är något man borde jobba på?
Nej jag håller inte heller med det, har man råd att ta lån och man får bra avtal och känner sig säker i sin inkomst osv så varför inte? Men jag kan inte heller säga att jag tycker så värst om konsumtionen. Att man ska byta bil vart tredje år. Bilar har blivit som mobilabonnemang. När 24 månaderna eller 12 månaderna eller vad det nu är gått så ska man genast ha ny mobil....
 
Intressant. Kom ihåg att min morfar sa att han aldrig skulle ta lån till bil. Endast hus eller studielån. Han köpte en bil cash, sen hade han den i många år, och under dessa år sparade han varje månad en del av lönen i ett separat konto till underhåll av nuvarande bilen och till nästa bil. Och så hade han bilen i 8-12 år, sen köpte han en ny (ofta en som var 2-3 år gammal med 2-4k mil) cash. Och så vidare. Idag ska alla ha ny bil vart tredje eller fjärde år....
Min morfar var ingen rik man (medellön typ), men med en stadig inkomst och lite disciplin kan man köpa bil cash och slippa skulder. Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.

Förstår mig inte på varför man måste köpa ny bil hela jävla tiden.
Man behöver inte heller köra gamla ruckel heller som jag gör, inte det jag säger.
Men jag tittade på en VW Passat CC. 2014, cirka 7k mil. Den hade jag tänkt att ha i minst 10 år.
Men jag kan inte binda mig så hårt i den, tänk om den är sämst? Bara går sönder?
Jag måste älska allt med en bil för att kunna binda mig så hårt. Och det är en bil för "bara" typ 180k.
Men det går inte för mig. Så jag åker ännu i ruckel eftersom jag ej kan bestämma mig. Min nyaste bil är från 1998.

Hur fan kan folk spontanköpa bil, på lån, för 500k? Förstår det inte.
 
Har sen jag fick körkort 1972 och köpte min första bil aldrig köpt på avbetalning eller lånat till köpet. Har istället köpt dom bilar som jag för tillfället gillade och hade råd med. Nummer 1-5 var begagnade, resten nya:
  1. VW 1200 -62
  2. VW 1200 -66
  3. VW 1300 -71
  4. Renault R12 TL-72
  5. Ford Escort 1.3 L -75B
  6. Renault R12 TS -76
  7. VW Passat TS -76
  8. Ford Taunus 2.0 S -78
  9. Mazda 323 SDX -81
  10. Volvo 245 GLT -84 (tjänstebil)
  11. Volvo 245 GL -87 (tjänstebil)
  12. Mazda 626 GLX 2.0 I -87
  13. Mazda 323 F DOHC -90
  14. Citroen XM Injection -93 (tjänstebil)
  15. Mazda 626 M G -97
  16. Peugeot 406 Coupé V6 -98
  17. Peugeot 406 Coupé V6 -02
  18. Lexus IS 250 Exec. -06
  19. BMW 320dA -12
  20. BMW 420iA Gran Coupé -17
Med tanke på hur lite jag kör sen min far i Uppsala gick bort och jag själv blev pensionär kommer det nog att dröja innan nummer 21 dyker upp, men den lär väl bli ostraffbar ... ;)
 
Sen funkar denna filosofi i pincip endast i praktiken om man köper bilar som håller bra och inte är så dyra att laga och underhålla, vi pratar inte Jaguar och Land Rover här utan han köpte Toyota och ibland SAAB.
Jag har ägt Jaguar i 15 år (X300 och X350). Har hållit väldigt bra och verkligen inte särskilt dyra att underhålla (min bror konstaterade vid ett tillfälle smått avundsjuk att hans standard-Audi var betydligt, betydligt dyrare att underhålla, även om den var mycket nyare).:)
 
Jag har ägt Jaguar i 15 år (X300 och X350). Har hållit väldigt bra och verkligen inte särskilt dyra att underhålla (min bror konstaterade vid ett tillfälle smått avundsjuk att hans standard-Audi var betydligt, betydligt dyrare att underhålla, även om den var mycket nyare).:)
Tog bara upp det stereotypiska märket, har själv ingen erfarenhet med jaguar, men kul att dina håller :)
 
Man kan säkert få en bra rabatt nu om man köper loss sin privat/företagsleasingbil vars avtalstid löper ut närmaste tiden. En bekant är i den situationen och handlare prutade ner sig själv efter sitt första bud som också var lågt.

Intressant att se utvecklingen. Många privatpersoner och företag är nog avvaktande nu.

Dyrare och exklusiva bilar bör ta stryk nu vilket kan bli kännbart för de som har finansierat dem.
 
För er som har haft koll på Porsche marknaden, Vad har 991.2 Carrera 2/2S med manuell låda legat på senaste tiden?

Har i övrigt gjort en observation jag inte riktigt förstår gällande M3 E9x, det finns nästan inga manuella som inte är från 2007-2008 på blocket. Tittar man i tyskland finns det ett par som då även är nyare årsmodell och lägre mil. Men vill man ha en ESS kompressorkittat så finns två i Sverige..
 
För er som har haft koll på Porsche marknaden, Vad har 991.2 Carrera 2/2S med manuell låda legat på senaste tiden?

Har i övrigt gjort en observation jag inte riktigt förstår gällande M3 E9x, det finns nästan inga manuella som inte är från 2007-2008 på blocket. Tittar man i tyskland finns det ett par som då även är nyare årsmodell och lägre mil. Men vill man ha en ESS kompressorkittat så finns två i Sverige..
Runt miljonen, tycker inte det skiljer nämnvärt mellan pdk och manuela.
 
Tillbaka
Topp