• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Om två veckor ska inkörningen vara klar och det blir premiär på bana. Om allt går vägen har de nya fälgarna hunnit komma och monterats med Michelin Sport Cup 2:eek:r.
DSCF0052.jpeg
Ledsen om jag måste pissa på din parad. Säkert en jättetrevlig bil/banbil.:) Men DEN synliga detaljen (nä, jag syftar inte på de fyra avgasrören, titta lite längre ner!) var ju inte snygg någonstans! Den sticker ut på ett dåligt sätt t o m på BMW:s eländigt fula "moderna" bakparti (det sista var en ytterst personlig reflektion, då jag är medveten om att vissa gillar det stuket, men ingen kan väl ändå gilla synen av en "blöja" under bilen?)! Vad hände där?
blöja.jpg


.
 
På fullt allvar så hade jag lagt in jänkejärn med på din lista.
Många ser ner på dem men senaste Camaro och Mustang är riktigt bra. Men det kanske inte är din typ av bil. Jag hade åkte provat båda om du kan.
Finns både med manuell och automat för båda. Hur många andra bilar går att få med manuell låda och V8 numer, exv. Varje gång jag ser den nya Mustangen så ångrar jag mig att jag bytte bort min.... Om du testar nya mustang med automat sätt bilen i trackläget and give it the beans you will get my point :p. Detta då på en bil för runt 450 ny med fem års garanti(går säkert att få ner mer i dessa tider) ... Tyvärr finns inte så många med Magnaride ute på försäljning. Funkar riktigt bra med de ställbara dämparna. Hade kikat på en 2019 de har gjort någon revision och bilen har någon häst mindre till 2020(har jag för mig)

För den typ av körning för mig så hade det blivit den bil som ger mest känsla, exv för min egna del så älskar jag grymt ljud. Som @par säger 718 med turbomotor ger ju inte så mycket glädje vad gäller den biten. Vad jag försöker säga om bilen är den bästa sportbilen eller inte kanske inte är lika relevant för den typ av körning du har tänkt dig. Sen finns ju andra aspekter som värdeminskning/driftskostnader i övrigt som bör tas hänsyn till på någon kant. Jag tror helt enkelt då får åka ut och prova. Om du bor i Stockholm så kan då testa min Miata för att få känsla för hur en bil är på andra delen av skala mao ingen motor alls sett till de bilar du kikar på :D

Det blir nog mest kortare resor och ganska lugnt tempo. Ingen bankörning.
 
Senast ändrad:
På fullt allvar så hade jag lagt in jänkejärn med på din lista.
Många ser ner på dem men senaste Camaro och Mustang är riktigt bra. Men det kanske inte är din typ av bil. Jag hade åkte provat båda om du kan.
Finns både med manuell och automat för båda. Hur många andra bilar går att få med manuell låda och V8 numer, exv. Varje gång jag ser den nya Mustangen så ångrar jag mig att jag bytte bort min....

För den typ av körning för mig så hade det blivit den bil som ger mest känsla, exv för min egna del så älskar jag grymt ljud. Som @par säger 718 med turbomotor ger ju inte så mycket glädje vad gäller den biten. Vad jag försöker säga om bilen är den bästa sportbilen eller inte kanske inte är lika relevant för den typ av körning du har tänkt dig. Sen finns ju andra aspekter som värdeminskning/driftskostnader i övrigt som bör tas hänsyn till på någon kant. Jag tror helt enkelt då får åka ut och prova. Om du bor i Stockholm så kan då testa min Miata för att få känsla för hur en bil är på andra delen av skala mao ingen motor alls sett till de bilar du kikar på :D

Medhåll!
Moderna jänk är riktigt trevliga.
 
På fullt allvar så hade jag lagt in jänkejärn med på din lista.
Många ser ner på dem men senaste Camaro och Mustang är riktigt bra. Men det kanske inte är din typ av bil. Jag hade åkte provat båda om du kan.
Finns både med manuell och automat för båda. Hur många andra bilar går att få med manuell låda och V8 numer, exv. Varje gång jag ser den nya Mustangen så ångrar jag mig att jag bytte bort min.... Om du testar nya mustang med automat sätt bilen i trackläget and give it the beans you will get my point :p. Detta då på en bil för runt 450 ny med fem års garanti(går säkert att få ner mer i dessa tider) ... Tyvärr finns inte så många med Magnaride ute på försäljning. Funkar riktigt bra med de ställbara dämparna. Hade kikat på en 2019 de har gjort någon revision och bilen har någon häst mindre till 2020(har jag för mig)

För den typ av körning för mig så hade det blivit den bil som ger mest känsla, exv för min egna del så älskar jag grymt ljud. Som @par säger 718 med turbomotor ger ju inte så mycket glädje vad gäller den biten. Vad jag försöker säga om bilen är den bästa sportbilen eller inte kanske inte är lika relevant för den typ av körning du har tänkt dig. Sen finns ju andra aspekter som värdeminskning/driftskostnader i övrigt som bör tas hänsyn till på någon kant. Jag tror helt enkelt då får åka ut och prova. Om du bor i Stockholm så kan då testa min Miata för att få känsla för hur en bil är på andra delen av skala mao ingen motor alls sett till de bilar du kikar på :D

Absolut inget fel på nya jänk.
Bra bilar. Förstår dock varför man vill gå på Europeiska motsvarigheter men helt ärligt så är det få Porsche i lägre klasserna som inte har frisörsstämpeln på sig.... för att inte tala om Miata :woot::heart:
 
Omvänd fråga från många här tidigare, om man vill ha en praktisk småbil men som ändå har lite klös, någon som har några rekommendationer? Tänker framförallt på bilar som nya Fiesta ST, Polo/Golf GTI, Hyundai i30N Performance eller Civic Type R (sistnämnda är sjukt ful så den är sannolikt inte ett alternativ oavsett, även om jag skulle hitta den till bra pris). Vill gärna inte köpa någon annan gamla synder helst nybil eller närmast ny, och helst under 300 000 kr, eftersom jag egentligen inte behöver bil :rolleyes: Är dessutom inte intresserad av att meka, så vill ha en problemfri bil som inte kräver mer än service var och vartannat år.
Abarth 595 comp (till vänster i bild). 180hk org och steg 1 så har man 200hk och över 300 i vrid. Mkt kul.

_DSF0938__01.jpg
 
Körde på en knicksig väg igår, din viper hade åkt in i ett träd vid första svängen :D (notera skrev din viper inte du :p)

Absolut inget fel på nya jänk.
Bra bilar. Förstår dock varför man vill gå på Europeiska motsvarigheter men helt ärligt så är det få Porsche i lägre klasserna som inte har frisörsstämpeln på sig.... för att inte tala om Miata :woot::heart:
 
Sitter och tänker på hemestern i år och börjar bli sugen på en cab som man kan ha över sommaren sen eventuellt sälja beror på om jag faller för den eller inte. Den ska vara billig och pålitlig samt inte allt för ful... Har ni några tips?
 
Absolut inget fel på nya jänk.
Bra bilar. Förstår dock varför man vill gå på Europeiska motsvarigheter men helt ärligt så är det få Porsche i lägre klasserna som inte har frisörsstämpeln på sig.... för att inte tala om Miata :woot::heart:
Körde på en knicksig väg igår, din viper hade åkt in i ett träd vid första svängen :D (notera skrev din viper inte du :p)

Argumenterar inte emot dig, men jag är ikapp på en 20m raksträcka :D
 
Som inlägg i debatten @Torsten så kör jag en Cayman 718 som jag plockade ut ny förra våren. Basmodellen med 300hk. Visst är det ingen sexa men jag tycker ljudet är helt ok. Framförallt är det glömt när man växlar ner den manuella lådan och ger sig ut på en slingrig landsväg eller bana. Det är en helt underbar gocart som får mig att le varje gång :D

Att ge över 800’ för en Cayman GTS med fyra cylindrar förstår jag svider. Min landade dock på 550 efter lite rabatt och tycker den ger mig mycket glädje för pengarna jämfört med annat i samma prisklass.

8F1C4C45-7D03-4409-8811-51BFBCF5FCD4.jpeg
 
Sitter och tänker på hemestern i år och börjar bli sugen på en cab som man kan ha över sommaren sen eventuellt sälja beror på om jag faller för den eller inte. Den ska vara billig och pålitlig samt inte allt för ful... Har ni några tips?
@Ernesto har en till salu. Billig och gullig (borde falla inom ramen för "inte ful":))! Pålitligheten vågar jag inte uttala mig om.
https://klocksnack.se/threads/peugeot-206-cc-cabriolet-prisbump-8-4-20.130361/
 
Ledsen om jag måste pissa på din parad. Säkert en jättetrevlig bil/banbil.:) Men DEN synliga detaljen (nä, jag syftar inte på de fyra avgasrören, titta lite längre ner!) var ju inte snygg någonstans! Den sticker ut på ett dåligt sätt t o m på BMW:s eländigt fula "moderna" bakparti (det sista var en ytterst personlig reflektion, då jag är medveten om att vissa gillar det stuket, men ingen kan väl ändå gilla synen av en "blöja" under bilen?)! Vad hände där?
blöja.jpg


.

Det är lustigt vad man kan tycka olika. Jag har alltid tyckt att den maffiga ljuddämparen på M är svincoolt. :)
 
Ledsen om jag måste pissa på din parad. Säkert en jättetrevlig bil/banbil.:) Men DEN synliga detaljen (nä, jag syftar inte på de fyra avgasrören, titta lite längre ner!) var ju inte snygg någonstans! Den sticker ut på ett dåligt sätt t o m på BMW:s eländigt fula "moderna" bakparti (det sista var en ytterst personlig reflektion, då jag är medveten om att vissa gillar det stuket, men ingen kan väl ändå gilla synen av en "blöja" under bilen?)! Vad hände där?
blöja.jpg


.
Sådär har det ju dock sett ut ett antal år tillbaka på M-bilarna.
7BDF645F-BB8D-41D7-8027-607C15430EC6.jpeg
C47621FC-1474-4C0C-AFB1-8889A0EA2B22.jpeg
 
Det är lustigt vad man kan tycka olika. Jag har alltid tyckt att den maffiga ljuddämparen på M är svincoolt. :)
Ja, det är alltid kul att vi kan tycka olika.:) Visste inte att det var just ljuddämparen vi såg, Var lite inne på att det kanske var bensintanken vi såg sticka ut av av någon outgrundlig anledning. Men det var alltså ljuddämparen som stack ut av någon outgrundlig anledning! Fult är det i alla fall! Vem vill se en balja rostfritt stål hängande lite löst på baksidan av bilen?;)
Sådär har det ju dock sett ut ett antal år tillbaka på M-bilarna.
7BDF645F-BB8D-41D7-8027-607C15430EC6.jpeg
C47621FC-1474-4C0C-AFB1-8889A0EA2B22.jpeg
Men dina bilder visar ju inte alls "bajsblöjan" som jag refererar till? De där bakpartierna ser ju helt "normala" ut! :) Jag kritiserar en balja som synligt sticker ut lägre än avgasrören!
 
Senast ändrad:
Som inlägg i debatten @Torsten så kör jag en Cayman 718 som jag plockade ut ny förra våren. Basmodellen med 300hk. Visst är det ingen sexa men jag tycker ljudet är helt ok. Framförallt är det glömt när man växlar ner den manuella lådan och ger sig ut på en slingrig landsväg eller bana. Det är en helt underbar gocart som får mig att le varje gång :D

Att ge över 800’ för en Cayman GTS med fyra cylindrar förstår jag svider. Min landade dock på 550 efter lite rabatt och tycker den ger mig mycket glädje för pengarna jämfört med annat i samma prisklass.

8F1C4C45-7D03-4409-8811-51BFBCF5FCD4.jpeg
Tack för inputen! :)

Har du funderat något på eftermarknadssysten? Sett lite videos där de bytt på 718 men det är svårt att få någon känsla för skillnaden på mobilen.
 
Tack för inputen! :)

Har du funderat något på eftermarknadssysten? Sett lite videos där de bytt på 718 men det är svårt att få någon känsla för skillnaden på mobilen.
718 låter såklart inte lika bra som 981 och därav kritiken. Den är dock snabbare än motsvarande 981 då mkt är slipat på och bla turbon.

Vad gäller ljudet är det inte heller min favorit (tycker den låter som en microvågsugn)... men samtidigt sitter det ju 4-cyl i typ Audi s3/Golf R och några andra bilar i liknande prisklass och ingen klagar ju på ljudet i dem.

Med det sagt tror jag nog ljudet i 718 blivit så omtalat för de jämför med föregångaren (6cyl med sugis).
 
Sköna bilar faktiskt. Hade kunnat tänka mig en sån diesel.
Sånt här vågar man knappt säga, men det var länge sen nu. Jag provade en fullutrustad 535d hos en auktoriserad BMW-handlare i Mellansverige. Vilket muskelknippe till bil. Jag höll på att köra av vägen när någonting tog över och rätade upp den. Det var nära ögat den gången. Den var som en tjur.
 
Tillbaka
Topp