• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Om du hör lite rassel från motorn under acceleration, inte det vanliga dieselrasslet utan något annat, då är det nog bra att ta den till verkstad så småningom och be någon titta på det. Jag har förstått det som att det inte är själva kedjan som är problemet, utan skenorna som kedjan går i, dessa ska vara av lite dålig kvalité och kan gå sönder, går dessa sönder kan man förstöra mycket i motorn. Så som jag har förstått det så ska man lyssna efter ljudet. Jag tror att en verkstad skulle byta skenorna till nya av högre kvalité., man tar väl och byter kedjan samtidigt för att få allt fräscht. Det är nog inte så billigt, men bra mycket billigare än att reparera en skadad motor.

Hade jag haft din bil hade jag frågat verkstaden i samband med nästa service om lite mer information.

Vill inte göra dig orolig eller så, det är ett problem men det är så klart inte alla bilar som får det. Men jag tycker det är värt att veta att problemet finns och ha det i åtanke :)

Sen har BMW bara gjort det värre på grund av att kamkedjan sitter på "baksidan" av motorn och därmed är jobbig att arbeta med...

Detta från Wikipedia:
"The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure.[3] Rattling noise from the rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair. The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009.[4] However there have been frequent reports of timing chain failure in 1, 3 and 5 series BMW engines manufactured from as early as 2004 until at least 2011 in both the petrol and diesel versions (and hence not just necessarily in the N47 engine). At times the failure has resulted in a dangerous cut out of the engine while the vehicle was being driven - sometimes at relatively high speed. A “Quality Enhancement” was issued by BMW for some, but not all vehicles, but has since been discontinued."

unnamed.jpg
Jag utgår ifrån att en auktoriserad BMW-verkstad uppmärksammar detta vid service och skapar en dialog med mig om det eventuella problemet. Tror bilen körs på pensionärsvis nu så en acceleration är ingen acceleration, men jag ska ringa verkstan och kolla hur de ser på det. Om jag tolkar dig korrekt har de bytt skenor på de nyare?
 
Ni som provat Porsche 718-serien, vad blev era intryck?
Kört 718 Cayman T, 718 boxster S och Cayman GTS(gamla 4-cyl) Fantastisk bil men motorkarraktären och motorljudet dödar allt för mig. De första lät lite bättre upplever jag(innan wltp) men sen är det bara mörker. Slår man igång sportavgaset låter det bara mer av det hemska. Det är synd för de är helt fantastiska i övrigt, ville verkligen köpa en T. Men köpa något för 600-700 som låter så illa...
 
Jag utgår ifrån att en auktoriserad BMW-verkstad uppmärksammar detta vid service och skapar en dialog med mig om det eventuella problemet. Tror bilen körs på pensionärsvis nu så en acceleration är ingen acceleration, men jag ska ringa verkstan och kolla hur de ser på det. Om jag tolkar dig korrekt har de bytt skenor på de nyare?
Ja absolut, det tror jag också.
Jag tror det är så att de bytt skenorna ja, men är inte säker.

Verkstaden kan säkerligen ge dig bättre svar. :)
 
Jag skulle nog vilja påstå att Golf Mk7 och 7.5 definitivt klår BMW 1 och 2-serie när det gäller inredningen om vi jämför förra generation 1-serie.
Även som helhet anser jag att Golfen är en bättre bil att leva med än 1 och 2-serien när det gäller komfort och utrymmen och den är minst lika bra kördynamik som motsvarande alternativ från BMW.
Dock är körställningen något bättre i BMW då man kan få ut ratten längre samt sänka förarstolen mer.

Jag har ännu inte provsuttit i nya 1-serien eller Golf MK8 så det ska bli spännande att jämföra.
Jag har både ägt en BMW 328 F31 och en BMW M2 samt kört otalet andra BMWs så jag är ingen VW fanboy om du tror det :)
Volkswagen har i mitt tycke i klassen väldigt bra "infotainment"-system iaf, hyrde en 2019 års Mercedes C-klass för några veckor sen och systemet var helt bedrövligt, kändes 10 år gammalt och GPS:en var fruktansvärd. Tur det finns Apple Carplay..
 
De ska vara riktigt fantastiska :) Dieslarna är arbetshästar men raka sexor från BMW är helt klart mycket roligare! :)
Förlåt, jag menade den sexcylindliga 3.0d. Jag kommer aldrig mer att köpa en bensinare. De är törstigare än de ger i effekt och råstyrka, detta trots att BMW benindrivna motorer drar mindre än många andra.
 
Förlåt, jag menade den sexcylindliga 3.0d. Jag kommer aldrig mer att köpa en bensinare. De är törstigare än de ger i effekt och råstyrka.
Och jag tänkte på 2-litrarna när jag skrev dieselarbetshästarna... Menade så klart att både diesel och bensin-raksexor är grymma :)
Bensinare drar mycket ja. Tittar på annonser då och då och blir konstant förvånad över förbrukningen på bensinare nu när jag blivit vad vid 5.5l/100km från min lilla dieselmotor.
 
Och jag tänkte på 2-litrarna när jag skrev dieselarbetshästarna... Menade så klart att både diesel och bensin-raksexor är grymma :)
Bensinare drar mycket ja. Tittar på annonser då och då och blir konstant förvånad över förbrukningen på bensinare nu när jag blivit vad vid 5.5l/100km från min lilla dieselmotor.
Min drar 0.47l/mil. Det är helt otroligt, men du får det roliga.
 
Och jag tänkte på 2-litrarna när jag skrev dieselarbetshästarna... Menade så klart att både diesel och bensin-raksexor är grymma :)
Bensinare drar mycket ja. Tittar på annonser då och då och blir konstant förvånad över förbrukningen på bensinare nu när jag blivit vad vid 5.5l/100km från min lilla dieselmotor.

Vem mäter förbrukning i liter per mil?
Det är ju smile per mile som är det viktiga!

Kör för övrigt en e92 325 med N54B30, Bmws sista raka bensin sugsexa och tycker det inte är så farligt med 0.82/milen. Kör ändå inte ekonomiskt så det blir inte mycket mindre med mammas e84 X1 18d som drar runt 0.67-0.7/milen när jag kör och då är det automat och eco läget (dock x-drive).
 
Senast ändrad:
Vem mäter förbrukning i liter per mil?
Det är ju smile per mile som är det viktiga!

Kör för övrigt en e92 325 med N54B30, Bmws sista raka bensin sugsexa och ycker det inte är så farligt med 0.82/milen. Kör ändå inte ekonomiskt så det blir inte mycket mindre med mammas e84 X1 18d som drar runt 0.67-0.7/milen när jag kör och då är det automat och eco läget (dock x-drive).
...vem mäter, men min 4,4l v8 drar ca 0,95.
 
Tittade på Harry Metcalfes senaste klipp på youtube (Harrys Garage) och det fick bara tankarna att spinna än mer på att skaffa något riktigt roligt med stor motor. kan rekommenderas för de som inte sett och vill höra han synpunkter på framtida bilar allmänt men med lite prestanda orientering i synnerhet.

Sen tittade jag dumt nog på detta Carfection klipp med Henry Catchpole. Dumt var bara förnamnet...

Var Harry som startade Evo Magazine för de som inte vet..

...vem mäter, men min 4,4l v8 drar ca 0,95.

Och jag tror du ler varje gång du startar motorn och får höra lite skön sång från motorn. Det kan man inte säga om en liten tvåliters diesel. inte ens N47 från Bmw...
 
Senast ändrad:
Vem mäter förbrukning i liter per mil?
Det är ju smile per mile som är det viktiga!

Kör för övrigt en e92 325 med N54B30, Bmws sista raka bensin sugsexa och ycker det inte är så farligt med 0.82/milen. Kör ändå inte ekonomiskt så det blir inte mycket mindre med mammas e84 X1 18d som drar runt 0.67-0.7/milen när jag kör och då är det automat och eco läget (dock x-drive).
Helt ok och en del kul får du på köpet. Jag hade en 523 förut, en rak sexa bensinare. Lite trött, men helt ok kompromiss då jag körde en del då inklusive resor till södra spanien varje sommar.
 
Tittade på Harry Metcalfes senaste klipp på youtube (Harrys Garage) och det fick bara tankarna att spinna än mer på att skaffa något riktigt roligt med stor motor. kan rekommenderas för de som inte sett och vill höra han synpunkter på framtida bilar allmänt men med lite prestanda orientering i synnerhet.

Sen tittade jag dumt nog på detta Carfection klipp med Henry Catchpole. Dumt var bara förnamnet...

Var Harry som startade Evo Magazine för de som inte vet..



Och jag tror du ler var gång du startar motorn och får höra lite skön sång från motorn. Det kan man inte säga om en liten tvåliters diesel. inte ens N47 från Bmw...
En av fördelarna när det nu blir lite varmare så man kan köra med lite öppna fönster, annars hör man ju inte den. Ibland förstår jag oljudstrumpeternas existens.
 
Min BMW 523 drog 0.9 blandad körning så din motor måste vara väldigt snål eller så kör du väldigt försiktigt.
Beror väldigt mycket på vilken sträcka du kör såklart. I stad drar min lätt 2 liter. Kör rätt aktivt med omkörningar och ligger precis under körkortsgränsen. Använder den som pendlarbil. Tror min motor är bättre än din 523, bilen är nog lättare och mer aerodynamisk också.
 
Beror väldigt mycket på vilken sträcka du kör såklart. I stad drar min lätt 2 liter. Kör rätt aktivt med omkörningar och ligger precis under körkortsgränsen. Använder den som pendlarbil. Tror min motor är bättre än din 523, bilen är nog lättare och mer aerodynamisk också.
Jag vet inte om en 4.4 V8 är bättre för 523 har en bra rak sexa men din är klart vassare och sjunger vackrare. Jag låg ca 30 km/h över körkortsgränsen på den tiden och det gick bra.
 
Jag vet inte om en 4.4 V8 är bättre för 523 har en bra rak sexa men din är klart vassare och sjunger vackrare. Jag låg ca 30 km/h över körkortsgränsen på den tiden och det gick bra.
Bättre på det sättet att den förmodligen är lite effektivare? Iaf om man tar hänsyn till slagvolym eller effekt. 60km/h över hastighetsbegränsningen är mycket.
 
Helt ok och en del kul får du på köpet. Jag hade en 523 förut, en rak sexa bensinare. Lite trött, men helt ok kompromiss då jag körde en del då inklusive resor till södra spanien varje sommar.

Helt klart.
Kör en del (innan Corona dvs) i jobbet med och just ni kör jag egen bil och det är riktigt kul samt ekonomiskt försvarbart då jag får 45kr/mil före skatt. Kan ta ut en tjänstebil med rätt ok utrustning men det är inte ett alternativ känner jag då det direkt blir en diesel och kombi (för att vara lite taktiskt då barn lär komma inom tre år).
 
Kört 718 Cayman T, 718 boxster S och Cayman GTS(gamla 4-cyl) Fantastisk bil men motorkarraktären och motorljudet dödar allt för mig. De första lät lite bättre upplever jag(innan wltp) men sen är det bara mörker. Slår man igång sportavgaset låter det bara mer av det hemska. Det är synd för de är helt fantastiska i övrigt, ville verkligen köpa en T. Men köpa något för 600-700 som låter så illa...
Då kanske det är en 981 med den 6 cylindriga motorn jag ska titta efter?
 
Volkswagen har i mitt tycke i klassen väldigt bra "infotainment"-system iaf, hyrde en 2019 års Mercedes C-klass för några veckor sen och systemet var helt bedrövligt, kändes 10 år gammalt och GPS:en var fruktansvärd. Tur det finns Apple Carplay..
Håller helt med!
Köpte just en c-klass 2018 och den har som tur är Carplay vilket kom först 2018 av nån anledning.
Hade aldrig köpt en utan carplay.
 
Tillbaka
Topp