Om du hör lite rassel från motorn under acceleration, inte det vanliga dieselrasslet utan något annat, då är det nog bra att ta den till verkstad så småningom och be någon titta på det. Jag har förstått det som att det inte är själva kedjan som är problemet, utan skenorna som kedjan går i, dessa ska vara av lite dålig kvalité och kan gå sönder, går dessa sönder kan man förstöra mycket i motorn. Så som jag har förstått det så ska man lyssna efter ljudet. Jag tror att en verkstad skulle byta skenorna till nya av högre kvalité., man tar väl och byter kedjan samtidigt för att få allt fräscht. Det är nog inte så billigt, men bra mycket billigare än att reparera en skadad motor.
Hade jag haft din bil hade jag frågat verkstaden i samband med nästa service om lite mer information.
Vill inte göra dig orolig eller så, det är ett problem men det är så klart inte alla bilar som får det. Men jag tycker det är värt att veta att problemet finns och ha det i åtanke
Sen har BMW bara gjort det värre på grund av att kamkedjan sitter på "baksidan" av motorn och därmed är jobbig att arbeta med...
Detta från Wikipedia:
"The N47 engine family is prone to excessive
timing chain wear and premature failure.
[3] Rattling noise from the rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair. The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009.
[4] However there have been frequent reports of timing chain failure in 1, 3 and 5 series BMW engines manufactured from as early as 2004 until at least 2011 in both the petrol and diesel versions (and hence not just necessarily in the N47 engine). At times the failure has resulted in a dangerous cut out of the engine while the vehicle was being driven - sometimes at relatively high speed. A “Quality Enhancement” was issued by BMW for some, but not all vehicles, but has since been discontinued."