• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

718 låter såklart inte lika bra som 981 och därav kritiken. Den är dock snabbare än motsvarande 981 då mkt är slipat på och bla turbon.

Vad gäller ljudet är det inte heller min favorit (tycker den låter som en microvågsugn)... men samtidigt sitter det ju 4-cyl i typ Audi s3/Golf R och några andra bilar i liknande prisklass och ingen klagar ju på ljudet i dem.

Med det sagt tror jag nog ljudet i 718 blivit så omtalat för de jämför med föregångaren (6cyl med sugis).

Spot on. Rent objektivt är ju allt bättre och modernare i 718 jämfört med 981. Utom ljudet då. Så frågan är hur mycket man tycker en sexa är värd jämfört med annat :)
 
Vill inte göra det här till något "pissing contest" inlägg

Men vill bara påvisa hur bra jänkarna har blivit.
Mustang (manuell oklart om den hade Magneride). Standard så är Mustangen som Randy säger för mjuk (beror på hur hårt man kör :D) ändå så klarar den sig bra. För runt 10k on man har magneride så kan få bukt med det (fjädrar, krängningshämmare, om programmering av magneride). Annars så finns bra kit med andra dämpare/fjädrar/krängningshämmare om man ej har Mangeride.

M2 Comp

Camaron är ännu lite snabbare än Mustangen på bana
 
Senast ändrad:
Spot on. Rent objektivt är ju allt bättre och modernare i 718 jämfört med 981. Utom ljudet då. Så frågan är hur mycket man tycker en sexa är värd jämfört med annat :)
Ja. Jag kan också tycka att 981 GTS är rätt så prisvärd, men base/S känns relativt dyra med tanke på att de ändå är 5-6 år gamla. Får se om hela segmentet med 718 får 6-cyl igen precis som 718 4.0 GTS fick.
 
  • Like
Reactions: LS
Tror ej att övriga modeller kommer få sugismotorer med tanke på rådande miljökrav

Ja. Jag kan också tycka att 981 GTS är rätt så prisvärd, men base/S känns relativt dyra med tanke på att de ändå är 5-6 år gamla. Får se om hela segmentet med 718 får 6-cyl igen precis som 718 4.0 GTS fick.
 
718 låter såklart inte lika bra som 981 och därav kritiken. Den är dock snabbare än motsvarande 981 då mkt är slipat på och bla turbon.

Vad gäller ljudet är det inte heller min favorit (tycker den låter som en microvågsugn)... men samtidigt sitter det ju 4-cyl i typ Audi s3/Golf R och några andra bilar i liknande prisklass och ingen klagar ju på ljudet i dem.

Med det sagt tror jag nog ljudet i 718 blivit så omtalat för de jämför med föregångaren (6cyl med sugis).

Vänta nu.
För det första är det hot hatches du jämför med där 4-cylindrigt är grundreceptet även om audi och bmw erbjuder fler cylindrar.
För det andra är det olika prisklasser.
För det tredje låter en radfyra bättre än boxerdito, rent subjektivt ;)

Själv köpte jag en Corvette förra året för samma pengar som en Cayman GTS av samma årsmodell skulle kosta då dessa var kvar på short list för min budget på runt 600k.
 
Vill inte göra det här till något "pissing contest" inlägg

Men vill bara påvisa hur bra jänkarna har blivit.
Mustang (manuell oklart om den hade Magneride). Standard så är Mustangen som Randy säger för mjuk på bana men ändå så klarar den sig bra. För runt 10k on man har magneride så kan få bukt med det (fjädrar, krängningshämmare, om programmering av magneride). Annars så finns bra kit med andra dämpare/fjädrar/krängningshämmare om man ej har Mangeride.

M2 Comp

Camaron är ännu lite snabbare än Mustangen på bana

Slänger även upp detta test med BMW M4 vs Camaro SS.
 
Vänta nu.
För det första är det hot hatches du jämför med där 4-cylindrigt är grundreceptet även om audi och bmw erbjuder fler cylindrar.
För det andra är det olika prisklasser.
För det tredje låter en radfyra bättre än boxerdito, rent subjektivt ;)

Själv köpte jag en Corvette förra året för samma pengar som en Cayman GTS av samma årsmodell skulle kosta då dessa var kvar på short list för min budget på runt 600k.
Hehe jo kanske lite haltande jämförelse men syftade mer på att ljudet inte är _så_ dåligt.
 
Vänta nu.
För det första är det hot hatches du jämför med där 4-cylindrigt är grundreceptet även om audi och bmw erbjuder fler cylindrar.
För det andra är det olika prisklasser.
För det tredje låter en radfyra bättre än boxerdito, rent subjektivt ;)

Själv köpte jag en Corvette förra året för samma pengar som en Cayman GTS av samma årsmodell skulle kosta då dessa var kvar på short list för min budget på runt 600k.

Inte för att vara sådan men boxerfyra vs rak fyra är som pest eller kolera.
Både och låter illa...
 
Vill inte göra det här till något "pissing contest" inlägg

Men vill bara påvisa hur bra jänkarna har blivit.
Mustang (manuell oklart om den hade Magneride). Standard så är Mustangen som Randy säger för mjuk på bana men ändå så klarar den sig bra. För runt 10k on man har magneride så kan få bukt med det (fjädrar, krängningshämmare, om programmering av magneride). Annars så finns bra kit med andra dämpare/fjädrar/krängningshämmare om man ej har Mangeride.

M2 Comp

Camaron är ännu lite snabbare än Mustangen på bana

Du är en riktig redneck in disguise. :D
Jag förstår inte varför du ens bytte till Miata när du vet det självklara, att jänkare är bäst.
 
Inte för att vara sådan men boxerfyra vs rak fyra är som pest eller kolera.
Både och låter illa...

Jo, kan till viss del hålla med faktiskt men radfyra låter ändå lite rejsigare på höga varv än boxer med 4 cylindrar.

Av någon anledning låter inte boxern som den är i närheten av vad den faktiskt varvar.
Jag vill minnas att GTS:en hade varvstopp på 7500 men det lät som man låg ett par tusen varv under.

Det är väl kanske för att man även är mer van med radfyror och hur de låter.
En högvarvig V4 däremot skulle kunna låta rätt ballt i en bil men det är av förståeliga själv inte många som vill satsa på med med tanke på hur få fördelar det finns mot en radfyra.

Jag tycker oavsett att en sportbil behöver ha ett tilltalande ljud oavsett motorkonstruktion och där håller jag med att radfyror sällan är så roligt ljudmässigt.
Däremot en 3-pip låter ganska ballt :)
 
Hehe jo kanske lite haltande jämförelse men syftade mer på att ljudet inte är _så_ dåligt.
Nej, du har rätt.
Det är inte meningen att basha 718 och det är så klart helt subjektivt.
Det som talar för 718 är ju att boxermotorer faktiskt låter väldigt speciellt och gillar man soundet är det ju superbra :)
Jag diggade som sagt 718 GTS starkt i övrigt så de nya med 4-litern är superintressant om ett par år när priserna rört sig nedåt lite.
 
Jo, kan till viss del hålla med faktiskt men radfyra låter ändå lite rejsigare på höga varv än boxer med 4 cylindrar.

Av någon anledning låter inte boxern som den är i närheten av vad den faktiskt varvar.
Jag vill minnas att GTS:en hade varvstopp på 7500 men det lät som man låg ett par tusen varv under.

Det är väl kanske för att man även är mer van med radfyror och hur de låter.
En högvarvig V4 däremot skulle kunna låta rätt ballt i en bil men det är av förståeliga själv inte många som vill satsa på med med tanke på hur få fördelar det finns mot en radfyra.

Jag tycker oavsett att en sportbil behöver ha ett tilltalande ljud oavsett motorkonstruktion och där håller jag med att radfyror sällan är så roligt ljudmässigt.
Däremot en 3-pip låter ganska ballt :)
Femcylindrarna i de Volvos som hade dem lät ganska coola också :)
 
Det här med förmånsbil kostnadsneutralt för arbetsgivaren när bilen närmast uteslutande ska användas privat (således ej tjänstebil), är det värt jämfört med privat leasing eller avbetalning? Utgå ifrån att det skattemässigt handlar om bruttolönebelopp ovanför brytpunkten för statlig skatt. Elbil är inte intressant, ett jäkla härke det där med att tanka elbil.
 
Det här med förmånsbil kostnadsneutralt för arbetsgivaren när bilen närmast uteslutande ska användas privat (således ej tjänstebil), är det värt jämfört med privat leasing eller avbetalning? Utgå ifrån att det skattemässigt handlar om bruttolönebelopp ovanför brytpunkten för statlig skatt. Elbil är inte intressant, ett jäkla härke det där med att tanka elbil.
Nej inte som prisbilden ser ut på privatleasing idag. De är för bra. Dessutom påverkas pension och SGI negativt av löneavdraget.

För el/hybrid ser kalkylen bättre ut eftersom där är privatleasingerbjudandena inte lika bra samt förmånsvärdet är lägre.
 
Det här med förmånsbil kostnadsneutralt för arbetsgivaren när bilen närmast uteslutande ska användas privat (således ej tjänstebil), är det värt jämfört med privat leasing eller avbetalning? Utgå ifrån att det skattemässigt handlar om bruttolönebelopp ovanför brytpunkten för statlig skatt. Elbil är inte intressant, ett jäkla härke det där med att tanka elbil.
Hur menar du med kostnadsneutralt för arbetsgivaren? Bilförmån är bland de bästa förmånerna du har som arbetstagare. Även all form av risk ligger på arbetsgivaren/leasingbolaget.
 
D96EF5BC-5EE2-4686-AF13-9E861261CCC6.jpeg
Dags för lite pyssel
CD64F941-C9F5-426E-91AE-11ADBD746A9C.jpeg
9F902DE7-7213-4F39-9711-EA12167AEC87.jpeg
4432B1E3-9D44-4E37-80D2-858749A5B9DA.jpeg
1314ACC5-26F9-4A67-B8B5-D39D12005D7A.jpeg
F0D17548-B0E0-4CAE-B841-3967C5E4543D.jpeg
6C46532E-FE1A-4C60-991F-46981E4A119A.jpeg
, eller?
 
Senast ändrad:
Ah, det är folierat.
Nä, det kan jag tänka mig.
Har du mörka "night package" därunder eller är det chrome/silver?
På tal om det, såg förut att du hade night package på din w205. Jag har också det på min, men störde mig så enormt mycket på att backlucke-listen var kromad, så har folierat den så att även baken håller samma färgtema som resten av bilen. Fattar inte varför Mercedes gör så när man betalar extra för night package...
 
Hur menar du med kostnadsneutralt för arbetsgivaren? Bilförmån är bland de bästa förmånerna du har som arbetstagare. Även all form av risk ligger på arbetsgivaren/leasingbolaget.
Förmånsbil är bara ett ord, innebörden varierar per anställning. Kostnadsneutral innebär att man gör bruttolöneavdrag för leasingkostnad, skatt, service och försäkring. DESSUTOM tillkommer förmånsvärde trots att det egentligen inte är nån förmån i praktiken längre.
 
Förmånsbil är bara ett ord, innebörden varierar per anställning. Kostnadsneutral innebär att man gör bruttolöneavdrag för leasingkostnad, skatt, service och försäkring. DESSUTOM tillkommer förmånsvärde trots att det egentligen inte är nån förmån i praktiken längre.

Tillkommer? Skatteverket anser ju inte att en förmånsbil som betalas till förmånsvärdet är en förmån. Är det nåt arbetsgivarna hittar på?
 
Det här med förmånsbil kostnadsneutralt för arbetsgivaren när bilen närmast uteslutande ska användas privat (således ej tjänstebil), är det värt jämfört med privat leasing eller avbetalning? Utgå ifrån att det skattemässigt handlar om bruttolönebelopp ovanför brytpunkten för statlig skatt. Elbil är inte intressant, ett jäkla härke det där med att tanka elbil.

Jag kikade runt lite i vintras om detta, tog in offerter osv och fick priser på förmånsbil. Slutade med privatleasing som var några 100kr billigare /mån, högre utrustningsnivå och mer mil totalt.
 
Jag kikade runt lite i vintras om detta, tog in offerter osv och fick priser på förmånsbil. Slutade med privatleasing som var några 100kr billigare /mån, högre utrustningsnivå och mer mil totalt.
Precis. Personalbil funkar med miljöbilar eller om man har riktigt bra rabatter (typ jobbar på ÅF eller importör). Inte annars längre.
 
Jag kikade runt lite i vintras om detta, tog in offerter osv och fick priser på förmånsbil. Slutade med privatleasing som var några 100kr billigare /mån, högre utrustningsnivå och mer mil totalt.
Aha ok, ovärt alltså trots att man nallar det på bruttolönen som beskattas ohemult mycket? Men antar att förmånsskattetillägget effektivt dödar den fördelen... Då är det ju ingen idé att jag gräver så mycket i det där, kan få 10-12 % på priset från många biltillverkare genom Advokatsamfundet men det är väl på höga standardpriser direkt från tillverkaren så det är nog ett nollsummespel ändå.
 
Tillbaka
Topp