• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja nej det är inte intressant för mig. Även om bilar kan tuta på bra långt över 10 000-15 000 mil innan något strular så kan det lika gärna vara motsatsen, börjar närma sig en tidpunkt när diverse delar kan vara slitna där.
Tycker Renalut Megane RS är riktigt snygga, har dock ej koll på prislappen
Håller med, särskilt eftersom Renault vågar ta ut svängarna i färgerna, den här ser ju t.ex. riktigt rolig ut:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_m_gane_1_8_r_s__trophy___nastan_ny_bi/89172795
(kan ej länka bilder från Blocket)
 
Vad är det för 1-serie du menar med rolig motor för ca 300 000?o_O
Jag skulle hitta många, men jag har kanske bredare kriterier? Helt ok för mig med en 3 år gammal bil som inte gått för långt. Väljer man ett bra märke med en motor håller den länge. Ännu längre om man tackar nej till extra lull lull.

Edit. Såg nu att du absolut ville ha en ny/i princip ny. Jag tog alla parametrar utom den. :)
 
Senast ändrad:
Ja nej det är inte intressant för mig. Även om bilar kan tuta på bra långt över 10 000-15 000 mil innan något strular så kan det lika gärna vara motsatsen, börjar närma sig en tidpunkt när diverse delar kan vara slitna där.

Håller med, särskilt eftersom Renault vågar ta ut svängarna i färgerna, den här ser ju t.ex. riktigt rolig ut:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_m_gane_1_8_r_s__trophy___nastan_ny_bi/89172795
(kan ej länka bilder från Blocket)

Fast 300 papp för en begagnad Fransos.
Säkert rolig, men vi alla vet ju hur horribla franska småbilar är (och småbilar generellt).
 
Fast 300 papp för en begagnad Fransos.
Säkert rolig, men vi alla vet ju hur horribla franska småbilar är (och småbilar generellt).
Håller med, kollade lite på en Clio sist det var dags att byta bil men det slutade med en några år äldre V40 för i princip samma pengar istället. Clion kändes alldeles för "plastig" i inredningen.
 
Håller med, kollade lite på en Clio sist det var dags att byta bil men det slutade med en några år äldre V40 för i princip samma pengar istället. Clion kändes alldeles för "plastig" i inredningen.

Ge det 10 år så är det säkert en rosthög som övriga fransoser.
Samt så är de en mardröm att reparera då samma del finns alltid minst 3 varianter av och ingenting som säger vad du faktiskt har. Så delar går ej att köpa i förväg och du måste plocka isär bilen, varpå beställa och vänta på att få hem det innan du kan stoppa ihop den igen.

Gissa hur jag vet............

(Ett ihop-plock av skit med andra ord.)
 
Ni som provat Porsche 718-serien, vad blev era intryck?

Jag har bara kört en 2018 CaYman GTS med 365hk.
Sammanfattningsvis upplever jag bilen som supertrevlig att svänga och bromsa med samt att den är förvånansvärt rymlig även för långa människor.

Det som tyvärr drar ner helhetsintrycket såpass mycket att den inte är intressant för mig är tyvärr motorn.
Bilen förtjånar något roligare än en boxer-fyra IMO.
Det är absolut inget fel på prestandan men ljudet och karaktären är mer subaru än porsche.

Skulle en 718 med fyra gå ner ett avsevärt i pris skulle den kunna vara intressant trots motorn.
Kanske nya 718 med sexan kan knuffa ner priset?
 
Säkert varit uppe innan,. men jäklar vad jag gillar denna! kanske ser lite liten ut men det är väl tanken..

6954dba5-1f72-4172-b184-e8e399f0b734


bc2395f7-2c97-4679-a2a6-aeede78c11f5


yu5mnkfcrbfrxzhaaizn.jpg
Svincool!
Verkar universellt omtyckt av alla som kört den.
 
https://www.blocket.se/annons/stockholm/seat_leon_cupra_st_2_0_tsi_4drive_dsg__300hk_/89292768

Den här är ju kanske inte helt dum men den ser fruktansvärt tråkig ut utöver fälgarna. Ska man ha en R med fyrhjulsdrift så drar det iväg.
Jag har åkt en facelift 2018 Golf R kombi i drygt två år och den är supertrevlig som allroundbil med 310hk och fyrhjulsdrift och bra lastutrymme.
En sådan går in i din budget ganska precis.
Min är just nu till salu fö. :)
 
Håller med, kollade lite på en Clio sist det var dags att byta bil men det slutade med en några år äldre V40 för i princip samma pengar istället. Clion kändes alldeles för "plastig" i inredningen.
Svårt att kritisera en Renault Megane RS när man själv köpt en gubbil men anyhow.

Jag är alltså inte intresserad av begagnade äldre farbrödersbilar med stora motorer utan en modern hot hatch.
 
Svårt att kritisera en Renault Megane RS när man själv köpt en gubbil men anyhow.

Jag är alltså inte intresserad av begagnade äldre farbrödersbilar med stora motorer utan en modern hot hatch.
verkar som meganen är omtyckt blans småbilar, speciellt rolig på bana också

jag tycker den i gult är sjukt snygg, hade lätt valt den färgen, är ju garanti också så orka oroa sig för mycket.
 
BMW 1-serien! Inga problem och full av körglädje. Personligen har jag valt en dieselmotor för att de är råstarka.
1-serien är riktigt rolig! Min körskola hade sådana. Manuella såklart och även om det var 120d med 184hk som inte är jättemycket så var de riktigt roliga att köra i.o.m vikten/storleken på bilen.
 
Svårt att kritisera en Renault Megane RS när man själv köpt en gubbil men anyhow.

Jag är alltså inte intresserad av begagnade äldre farbrödersbilar med stora motorer utan en modern hot hatch.
Jag säger inget om hur bilen är att köra, det är troligtvis en väldigt rolig bil. Det jag reagerade på var att den kändes billig i materialval och liknande, kvaliteten fanns inte där. Jag hade hellre valt något från VW-koncernen.

EDIT: Ska dock tillägga att jag aldrig suttit i en RS, det kanske skiljer mycket gentemot mer standard Renault?
 
1-serien är riktigt rolig! Min körskola hade sådana. Manuella såklart och även om det var 120d med 184hk som inte är jättemycket så var de riktigt roliga att köra i.o.m vikten/storleken på bilen.
Jag har en 118d som jag bara kört när jag köpte den för 4 år sedan. Den körs av andra. Inte ett fel har det varit på den. En 120d borde roa de flesta. En riktigt bra bil så länge man inte ligger på autobahn varje sommar för då är det lugnare med något större där hjulen ligger så långt ifrån varandra som möjligt för stabilitet i hög hastighet.
 
Jag säger inget om hur bilen är att köra, det är troligtvis en väldigt rolig bil. Det jag reagerade på var att den kändes billig i materialval och liknande, kvaliteten fanns inte där. Jag hade hellre valt något från VW-koncernen.

EDIT: Ska dock tillägga att jag aldrig suttit i en RS, det kanske skiljer mycket gentemot mer standard Renault?
Ingen av "värstingmodellerna" i de serier vi pratar om delar inredning med sina billigare standardsyskon, men sen är ju såklart inte ens Renaults bästa i klass med Volkswagen och Volkswagens bästa inte i klass med BMW etc. Men det betalar man ju också för. Det viktiga i kupén tycker jag är bra stolar och ratt/reglage, lyxiga materialval på dörrar etc. är "nice" men perifert.
 
Jag har en 118d som jag bara kört när jag köpte den för 4 år sedan. Den körs av andra. Inte ett fel har det varit på den. En 120d borde roa de flesta. En riktigt bra bil så länge man inte ligger på autobahn varje sommar för då är det lugnare med något större där hjulen ligger så långt ifrån varandra som möjligt för stabilitet i hög hastighet.
Absolut! 118 är också riktigt trevlig. N47 tror jag är motorn som sitter i både 118 och 120d även 318 och 320d. Jag har en 320d.
N47 hade problem i början med kamkedjan men det fixade dem 2012. Så bilarna efter 2012 med N47-motorn ska vara riktigt tillförlitliga. Min 320d som är från 2013 (årsmodell 2014) har inte heller haft ett enda fel någonsin. Det enda som har behövts göra är att byta en av registreringsskyltlamporna där bak. Kostade typ 250kr och tog mindre än 2 minuter att fixa själv.

BMW:s dieselbilar är grymma!
 
Absolut! 118 är också riktigt trevlig. N47 tror jag är motorn som sitter i både 118 och 120d även 318 och 320d. Jag har en 320d.
N47 hade problem i början med kamkedjan men det fixade dem 2012. Så bilarna efter 2012 med N47-motorn ska vara riktigt tillförlitliga. Min 320d som är från 2013 (årsmodell 2014) har inte heller haft ett enda fel någonsin. Det enda som har behövts göra är att byta en av registreringsskyltlamporna där bak. Kostade typ 250kr och tog mindre än 2 minuter att fixa själv.

BMW:s dieselbilar är grymma!
He he, en glödlampa är förbrukning. Det är helt i sin ordning att de får bytas precis som däck och annat. Kamkedjan har jag läst om. Vad exakt gjordes för att komma ifrån det problemet? Åtgärdas det problemet även på tidigare modeller vid service eller gäller det motorer från 2012?
 
Ingen av "värstingmodellerna" i de serier vi pratar om delar inredning med sina billigare standardsyskon, men sen är ju såklart inte ens Renaults bästa i klass med Volkswagen och Volkswagens bästa inte i klass med BMW etc. Men det betalar man ju också för. Det viktiga i kupén tycker jag är bra stolar och ratt/reglage, lyxiga materialval på dörrar etc. är "nice" men perifert.

Jag skulle nog vilja påstå att Golf Mk7 och 7.5 definitivt klår BMW 1 och 2-serie när det gäller inredningen om vi jämför förra generation 1-serie.
Även som helhet anser jag att Golfen är en bättre bil att leva med än 1 och 2-serien när det gäller komfort och utrymmen och den är minst lika bra kördynamik som motsvarande alternativ från BMW.
Dock är körställningen något bättre i BMW då man kan få ut ratten längre samt sänka förarstolen mer.

Jag har ännu inte provsuttit i nya 1-serien eller Golf MK8 så det ska bli spännande att jämföra.
Jag har både ägt en BMW 328 F31 och en BMW M2 samt kört otalet andra BMWs så jag är ingen VW fanboy om du tror det :)
 
Jag har bara kört en 2018 CaYman GTS med 365hk.
Sammanfattningsvis upplever jag bilen som supertrevlig att svänga och bromsa med samt att den är förvånansvärt rymlig även för långa människor.

Det som tyvärr drar ner helhetsintrycket såpass mycket att den inte är intressant för mig är tyvärr motorn.
Bilen förtjånar något roligare än en boxer-fyra IMO.
Det är absolut inget fel på prestandan men ljudet och karaktären är mer subaru än porsche.

Skulle en 718 med fyra gå ner ett avsevärt i pris skulle den kunna vara intressant trots motorn.
Kanske nya 718 med sexan kan knuffa ner priset?
Tack för svaret! Får ge mig i väg och provköra :)

Vilken handlare i Stockholms-området har största utbudet av Porsche?
 
He he, en glödlampa är förbrukning. Det är helt i sin ordning att de får bytas precis som däck och annat. Kamkedjan har jag läst om. Vad exakt gjordes för att komma ifrån det problemet? Åtgärdas det problemet även på tidigare modeller vid service eller gäller det motorer från 2012?
Jo precis haha. Men det är det enda som behövts göra så jag tog upp det ändå haha :)
Jag har inte bra koll på exakt vad som gjordes, läste på en Wikipediasida tror jag om att N47:an fick sig en uppdatering 2012 och då stod det bara att problemet med kamkedjan åtgärdades.

Ska ta en närmare titt på det!
 
Jo precis haha. Men det är det enda som behövts göra så jag tog upp det ändå haha :)
Jag har inte bra koll på exakt vad som gjordes, läste på en Wikipediasida tror jag om att N47:an fick sig en uppdatering 2012 och då stod det bara att problemet med kamkedjan åtgärdades.

Ska ta en närmare titt på det!
Ja, kolla upp det :) Jag är nyfiken för jag tror att jag har en 2010, alltså i riskzonen.
 
Ja, kolla upp det :) Jag är nyfiken för jag tror att jag har en 2010, alltså i riskzonen.

Om du hör lite rassel från motorn under acceleration, inte det vanliga dieselrasslet utan något annat, då är det nog bra att ta den till verkstad så småningom och be någon titta på det. Jag har förstått det som att det inte är själva kedjan som är problemet, utan skenorna som kedjan går i, dessa ska vara av lite dålig kvalité och kan gå sönder, går dessa sönder kan man förstöra mycket i motorn. Så som jag har förstått det så ska man lyssna efter ljudet. Jag tror att en verkstad skulle byta skenorna till nya av högre kvalité., man tar väl och byter kedjan samtidigt för att få allt fräscht. Det är nog inte så billigt, men bra mycket billigare än att reparera en skadad motor.

Hade jag haft din bil hade jag frågat verkstaden i samband med nästa service om lite mer information.

Vill inte göra dig orolig eller så, det är ett problem men det är så klart inte alla bilar som får det. Men jag tycker det är värt att veta att problemet finns och ha det i åtanke :)

Sen har BMW bara gjort det värre på grund av att kamkedjan sitter på "baksidan" av motorn och därmed är jobbig att arbeta med...

Detta från Wikipedia:
"The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure.[3] Rattling noise from the rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair. The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009.[4] However there have been frequent reports of timing chain failure in 1, 3 and 5 series BMW engines manufactured from as early as 2004 until at least 2011 in both the petrol and diesel versions (and hence not just necessarily in the N47 engine). At times the failure has resulted in a dangerous cut out of the engine while the vehicle was being driven - sometimes at relatively high speed. A “Quality Enhancement” was issued by BMW for some, but not all vehicles, but has since been discontinued."

unnamed.jpg
 
Tillbaka
Topp