• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är de så pass illa, har fått samma kommentar från kollegor. E klassens stolar är fantastiska, men motsvarar inte sport stolen i en BMW 3:ier detta?

Visst blir det trängre... Tviveln lurar runt hörnet
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan 3 o 5 serien och c och e
Större bilar mer komfort och ligger stadigare på vägen osv.

Samma sak mellan e och s samt 5 och 7
Ännu ett stort komfortsteg.

Provkör o känn :)
 
Ska precis beställa ny tjänstebil också, kombi, står mellan 3 serien eller 5 serien. 5 serien bekvämare, 3:an sportigare och roligare. Lutar åt en 3-serie. I modell -16 känns 3-serien modernare (LED-lampor standard exempelvis). Kolla in 330i bensin (dock 4 cylindrig) finns för ca 345k inkl Xdrive och Aut
 
Är de så pass illa, har fått samma kommentar från kollegor. E klassens stolar är fantastiska, men motsvarar inte sport stolen i en BMW 3:ier detta?

Visst blir det trängre... Tviveln lurar runt hörnet

Nope. Det är som att jämföra en extremt bekväm fåtölj med en rätt tight åtsmitande... fåtölji 3-serien. Dock är ju både C- och 3- serien roligare att köra då de av natur är sportigare. Men en E-klass eller 5-serie är mycket bekvämare.
 
Du har inte funderat på att testa nya jaggan då?
För mig som inte är så insatt i tjänstebils svängen men när vi nu pratar 350 papp är det exkl vi snackar då? Annars får man ju inte direkt någon maxad 3-serie..
Jag har haft en mentalt bokad provkörning på XE flera veckor nu, men jag har inte fått tummen ur ännu... Jag körde XF ett tag, den var helt underbar och jag var väldigt nöjd, en del saker var mindre bra men överlag tyckte jag att den var en härlig bil.

Överlag tycker jag att de är hyfsat på banan nu, sportmodellen F-type är både snygg och kompetent och

Det skall dock bli spännande med XE, XF av förra generationen var nog den bästa Jaguaren någonsin men den var trots allt inte riktigt en testvinnare, vilket XE faktiskt varit, inte minst denna jämförelse fick det att vattnas i munnen på mig (XE vs BMW 335);

 
Jag har haft en mentalt bokad provkörning på XE flera veckor nu, men jag har inte fått tummen ur ännu... Jag körde XF ett tag, den var helt underbar och jag var väldigt nöjd, en del saker var mindre bra men överlag tyckte jag att den var en härlig bil.

Överlag tycker jag att de är hyfsat på banan nu, sportmodellen F-type är både snygg och kompetent och

Det skall dock bli spännande med XE, XF av förra generationen var nog den bästa Jaguaren någonsin men den var trots allt inte riktigt en testvinnare, vilket XE faktiskt varit, inte minst denna jämförelse fick det att vattnas i munnen på mig (XE vs BMW 335);

Skulle aldrig köpt Jaguaren, inredningen är ju pinsam och inget som går att leva med. Ford Mondeo och plast är en sammanfattning av den. Värderasen på Jaguar ska vi inte ens tala om:) Jag hade väntat på nya S4an alt valt 335an
 
Jag har faktiskt inte ens klämt på nya XE, XF av förra generationen var lite skäckigare än tyskarna på en del punkter, men några saker var också bättre tyckte jag. Framförallt kändes den otroligt lyxig och påkostad, även i sitt enklaste utförande.

XF har hållt värdet riktigt bra tycker jag, de ligger högre än 5-serien i pris nu sex år senare, trots ett nypris som faktiskt i de flesta fall var lägre. Samma sak med XJ:n som lanserades 2010, den har hållt värdet förvånansvärt bra.

Men jag tänker inte påstå att Jaguaren är bättre än 3-serien överlag, men den är absolut en värdig konkurrent och på några punkter är den nog ett par strån vassare. Alla tester jag har läst har varit extremt jämna, ibland vinner XE och ibland någon av de tyska bilarna.
 
Körde 72 mil nyligen i Jaguar XE 2.0d igår och blev mycket positivt överraskad.
[LÄNK]

+ Förträfflig automatlåda. Ingenting att klaga på alls.

+ Oerhört snål. Fick i 37 liter och då var det bara motorväg i tempo 120-140 (stundtals även över) som gällde. Detta dessutom med automat.

+ Tyst. Alltså riktig jäkla tyst. Upplevde den som tystare än både C-klass och F30. Framförallt var det tyst om däcken (17" sommar) vilket var skönt som omväxling.

+ Den är ju snygg så man närmast vill äta upp den.

+ Krängstyv och kul att köra men ändå med god komfort

- 4 cyl diesel är ju så trist att man dör inombords. Finns ingenting positivt med ljudet överhuvudtaget.

- Dålig sikt, fönsterytorna är små

- Trånga insteg. Väl inne i bilen satt man väl iofs ok.

- Bagaget är kasst. Golvytan är inte plan utan de främre 50% lutar kraftigt uppåt.

- Bedrövliga stolar. Platta, små och inte möjliga att tippa i framkant. Satt faktiskt ganska illa.

- Ingen vidare spännande inredning. Versionen jag körde hade textilklädsel och plastpaneler och det känns ju inte vidare jaguarmässigt.
 
Jag har faktiskt inte ens klämt på nya XE, XF av förra generationen var lite skäckigare än tyskarna på en del punkter, men några saker var också bättre tyckte jag. Framförallt kändes den otroligt lyxig och påkostad, även i sitt enklaste utförande.

XF har hållt värdet riktigt bra tycker jag, de ligger högre än 5-serien i pris nu sex år senare, trots ett nypris som faktiskt i de flesta fall var lägre. Samma sak med XJ:n som lanserades 2010, den har hållt värdet förvånansvärt bra.

Men jag tänker inte påstå att Jaguaren är bättre än 3-serien överlag, men den är absolut en värdig konkurrent och på några punkter är den nog ett par strån vassare. Alla tester jag har läst har varit extremt jämna, ibland vinner XE och ibland någon av de tyska bilarna.

Att den står högre än 5-serien kan jag inte se på blocket när jag jämför. Jaguar överlag är ganska svårsålt så tvek om det är lika enkelt att avveckla en XF kontra 5-serie efter 3 år dessutom.
 
Att den står högre än 5-serien kan jag inte se på blocket när jag jämför. Jaguar överlag är ganska svårsålt så tvek om det är lika enkelt att avveckla en XF kontra 5-serie efter 3 år dessutom.
Det är alltid svårt att jämföra andrahandsvärden, jag sökte snabbt på XF från 08 och nyare, liksom den jämförbara BMW 530, och max 20.000 mil. Där fanns många 530 att välja på för under 150', och ännu fler om man väljer in 525. XF börjar högre, XF har förvisso ett något högre nypris än 525 hade men samtidigt en mer diger utrustning, väljer man till automatlåda och skinnklädsel på BMW:n blir en 525 ungefär lika dyr.

Tittar man på bilar som är tre år gamla är skillnaden något större till Jaguarens fördel, de billigaste (=2.2 diesel) ligger en bit under 300´, de billigaste 520 ligger strax under 200'.
 
Körde 72 mil nyligen i Jaguar XE 2.0d igår och blev mycket positivt överraskad.

Jag har sålt nya Jaguar tidigare tills strax innan nya karossen och XE kom ut. Nu vet jag inte om du har köpt en men om du har möjlighet så ska du titta på en sen facelift på XF 13-14- 2.0d. Mer bil för pengarna i alla lägen. Större, rymligare, bättre insteg, bättre kvalitetskänsla etc.

XE är relativt dyr fortfarande om man jämför den mot en XF. Däremot hamnar den bra inom tjänstebilssektorn.
 
Jag har sålt nya Jaguar tidigare tills strax innan nya karossen och XE kom ut. Nu vet jag inte om du har köpt en men om du har möjlighet så ska du titta på en sen facelift på XF 13-14- 2.0d. Mer bil för pengarna i alla lägen. Större, rymligare, bättre insteg, bättre kvalitetskänsla etc.

XE är relativt dyr fortfarande om man jämför den mot en XF. Däremot hamnar den bra inom tjänstebilssektorn.
Det var en hyrbil faktiskt. För privatbruk håller jag med om att det förnuftiga brukar vara att titta på en lätt begagnad.
 
Att jämföra andrahandsvärden är väl tämligen enkelt...
Nja, jo, kanske, men en snabb sökning på blocket/bytbil som jag gjorde blir inte helt rättvisande, dels finns det inget enormt urval (inte på XF i alla fall, jag hittade ett 80-tal mot 1100st 5-serie och runt 1300st V70/S80), och dels är det svårt att på ett enkelt sätt ta reda på vad bilarna kostade som nya (listpriset säger ju en sak men BMW-bilarna hade generellt fler tillval osv). XF lanserades 2008 och då sålde BMW fortfarande E60-karossen som haft ett brantare värdetapp än efterföljaren F11 etc.

Min slutsats är att XF och 5-serien haft ganska snarlika värdetapp, det varierar lite beroende på modell/år/motor men det är inga enorma skillnader. Hursom, min poäng är inte att Jaguar är bättre än BMW på något sätt, i synnerhet inte som helhet, men den har en del starka kort som talar till dess fördel.
 
Senast ändrad:
A4 i den åldern brukar tyvärr kunna bjuda på en hel del rost. Framförallt skärmkanter och dörrarnas nedre kant. Trist på en annars rätt trevlig bil.
 
Någon som har ägt en Audi A4 tillverkad runt 07?
http://www.blocket.se/malmo/Audi_A4_Avant_Proline_1_8_T_163hk_63859894.htm?ca=23_11&w=0

Måste köpa ny bil och behöver alla råd jag kan få. Max 50´

Rost som jag nog tror går igen på alla bilar tillverkade efter 2000 ungefär. Lackerna är ju inte som de var förr samt att många tillverkare sätter dit små lister som snyggar till kanterna men som gömmes smuts och grus vilket i sin tut leder till det bruna guldet... Annars är ju framvagnen på den plattformen känd för att bli dåliga fort.
Personligen skulle jag passa mig för bilar som longlife servats då det ofta leder till mer problem än god ekonomi. Att motorn dessutom har turbo som är tio år gammal och kan komma att behöva bytas och som konstruktion innebär fler delar som kan gå sönder är i min mening inget plus om man tänker potentiella problem. Överlag tycker jag du ska vara extremt kritisk då det finns mycket i det prisspannet och först kolla så allt väsentligt funkar som det ska samt att servicehistoriken är bra likt skicket. Här är två som jag gillade som gått betydligt mindre än den du länka till.

http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_a4_avant_2_4_63811549.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_A4_2_4_S_line_13000mil_63786655.htm?ca=11&w=3

Edit:
Om det nu är lite rost så är det ju "bättre" att den är på en lös panel eller dörr då dessa går att byta. Rost är ju som cancer...
 
Vill du inte ha rost, köp en Volvo. Det går knappt att hitta en V70 från 2004 som är rostig. Men den är betydligt tråkigare att köra och drar mer bensin.

2.4 är billigare eftersom den drar mer bensin utan att erbjuda mer prestanda. Men trevligare ljud förstås.
 
Någon som har ägt en Audi A4 tillverkad runt 07?
http://www.blocket.se/malmo/Audi_A4_Avant_Proline_1_8_T_163hk_63859894.htm?ca=23_11&w=0

Måste köpa ny bil och behöver alla råd jag kan få. Max 50´
Jag köpte en BMW 320i nyligen i samma prisklass. Är sjukt nöjd. -05. 14500 mil. Lite rost på skärmar är dock nästan oundvikligt.

Har även en V70 -04. Väldigt praktisk. Bra bil. Ingen rost men jäkligt tråkig precis som @alfgren skrev ovan.

2015-11-21 00.41.05.jpg
 
Nu är det vinter och det betyder i år att det är viloperiod för 335:an. Aldrig ställt av bil innan men med promenadavstånd till jobb, city och mataffärer borde det fungera :)
Återstår bara att investera i en vettig laddare som håller igång batteriet, slår nog till på en Ctek mxs 5.0.

image.jpeg
 
@LS Höj däcktrycket och "rulla" bilen lite varannan vecka då du inte får däckplattor (platta däck) som kommer märkas när du tar fram bilen igen.
 
Jag köpte en BMW 320i nyligen i samma prisklass. Är sjukt nöjd. -05. 14500 mil. Lite rost på skärmar är dock nästan oundvikligt.

Har även en V70 -04. Väldigt praktisk. Bra bil. Ingen rost men jäkligt tråkig precis som @alfgren skrev ovan.

2015-11-21 00.41.05.jpg
Mysig bil med en mysig motor! Pappa har en sedan, också faceliftad med 2,2 liters sexan från -05. Den är riktigt trevlig! En underbar tid för BMW enligt mig.
 
Någon som testkört bmw 220i & 228i? Åsikter?

x28 motorn ä riktigt trevlig. går att köra rätt snålt men går att köra riktigt törstigt med beroende på hur tung högerfoten är och hur mycket spasmer du har i den. Saknar dock det trevliga ljudet från Bmws sexor men bortsett från det är den inte dum. Lär gå att chippa till lite under 300 med om man vill...
 
Någon som testkört bmw 220i & 228i? Åsikter?

Provkör inte 235:an bara, det gjorde jag :D Läs lite på 2addicts.com, 228:an verkar ha en skara nöjda ägare/fanboys. Tydligen mer välbalanserad än den något framtunga 235:an på bana, om du hamnar där. Lite roligare färgutbud också, iaf om du styr undan M-paketet. Bara kört x28-motorn som 5-serie xdrive med åttastegat i USA, den imponerade i den setup:en iaf.

När det gäller modellen i övrigt, grym! Jag är sjukt nöjd! Lagom stor, tillräckligt bekväm när man vill det. HK-ljudet bashas hej vilt på nätet, jag tycker att det låter helt okej trots att jag har rätt känsliga öron.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp