• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var och provkörde nya Mazda MX 5. Var en väldigt kort rundtur men av det lilla jag hann köra så kan jag bara säga vilken bil. Nu var det modellen med Sport-paketet och den större motorn, men ändå.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Ser ju rätt okej ut faktiskt
 
Kommer masta släppa en ny wankel som liknar konceptet från mässan kommer jag vara riktigt sugen. Har en polare som hade en sen Rx7 och den gick inte av för hackor. Vart dock tjenis med Värmdö trafikpolis, inte för att han körde som en idiot utan för att den lät lite mycket och dom ständigt vart sugna på att kolla in den. :D
 
Tokigt billig - och ändå hyfsat modern - wankel får man i en begagnad RX8.
Har inte gjort slag i saken ännu, men har många gånger tänkt tanken. Det hade onekligen varit roligt att ha ägt en wankel nån gång.

http://www.blocket.se/dalarna/Mazda_RX8_63255982.htm?ca=23_11&w=3
...köper man denna så kanske man t.o.m. kan lura någon att man har en R8:a! :wtf::wtf:

De där är faktiskt riktigt coola, en kompis har en och den är genuint skitkul att köra, jag är lite småsåld faktiskt.
 
Jävlar!! Snacka om racigt!
Kan tipsa om denna video, också enligt mitt tycke ett av världens bästa motorljud, precis som Wankel-Mazdan.
Porsche 917 med platt V12a:

Porsche 917 är en av världens coolaste bilar ever (jag har blivit bortschasad av två arga vakter från Porsche-museet i Stuttgart när jag låg bakom raden av 917 för att kolla lite detaljer).

...men motorn är en boxer-12a. Inte en V12a. ;)
 
För att få en platt V12 räcker det med att köpa en Testarossa. Klart billigare ;)

Sant. Det intressanta är ju att Ferraris platta 12or utvecklades efter att deras V12or fick spö av Porsches boxrar på racerbanorna. Sen levde den kvar i t.ex. Testarossan.

Men enligt mig så ska ju en riktig Ferra ha en tjutantande 180-graders V12a. Det är också musik...


Lyssna på vad han säger. Väldigt intressant om bilutveckling.
 
Porsche 917 är en av världens coolaste bilar ever (jag har blivit bortschasad av två arga vakter från Porsche-museet i Stuttgart när jag låg bakom raden av 917 för att kolla lite detaljer).

...men motorn är en boxer-12a. Inte en V12a. ;)
Hehe! Var också där för ett par år sedan - en riktig upplevelse!

Trodde också det först (det var även vad jag hoppades på för jag gillar boxermotorer) men det är faktiskt en platt V12a (alltså med vevaxeldelning som en "vanlig" V12a). Var tvungen att kolla upp det för något år sedan när jag blev osäker och lyckades leta mig fram till någon sida på Porsches hemsida där det stod att det är en "platt" V12a. :)
Edit: här har vi det. Lyckades hitta en beskrivning kring motorn mer detaljerat förra gången men hittade detta nu...
image.png
 
Senast ändrad:
Hehe! Var också där för ett par år sedan - en riktig upplevelse!

Trodde också det först (det var även vad jag hoppades på för jag gillar boxermotorer) men det är faktiskt en platt V12a (alltså med vevaxeldelning som en "vanlig" V12a). Var tvungen att kolla upp det för något år sedan när jag blev osäker och lyckades leta mig fram till någon sida på Porsches hemsida där det stod att det är en "platt" V12a. :)

Jo det är nåt jox med veven på 917 som kanske gör att den inte är en 'äkta' boxer. Och du har nog rätt den brukar ju kallas för en flat-12. Iof brukar man ju säga flat-6 om de vanliga Porsche-motorerna också.

Hur som är den platt. För mig borde en V-motor ha någon form av vinkel mellan cylinderbankarna.
 
Jo det är nåt jox med veven på 917 som kanske gör att den inte är en 'äkta' boxer. Och du har nog rätt den brukar ju kallas för en flat-12. Iof brukar man ju säga flat-6 om de vanliga Porsche-motorerna också.

Hur som är den platt. För mig borde en V-motor ha någon form av vinkel mellan cylinderbankarna.
Aa! Men vevaxeldelningen där är ju en "äkta" boxer så att säga, inte som en "platt" V6a.

Aa känner likadant, konstigt att dem kallar det 180 graders V-motor men det är ju hur veven är delad i guess...
 
Att cylindrarna ligger platt är bara hälften som krävs för att få kallas boxer. De måste ligga i linje mot varandra också. Annars är det mycket riktigt en 180 graders V motor och inget annat. :bookworm:

Faktiskt helt sant! :)

Jag visste inte, och är inte säker på, att bankarna var förskjutna på 917. Detta måste undersökas!
 
Är det någon här på KS som sportar en Bmw klownshoe (Z3 coupe) eller den lite nyare Z4 coupe? Sugen på en som allt i allo bil frammåt sommaren då jag vägrar vara "praktisk". Takräcke finns ju till båda så det är praktiskt nog för mig. :)
 
Är det någon här på KS som sportar en Bmw klownshoe (Z3 coupe) eller den lite nyare Z4 coupe? Sugen på en som allt i allo bil frammåt sommaren då jag vägrar vara "praktisk". Takräcke finns ju till båda så det är praktiskt nog för mig. :)
Jag var nära ett par gånger att slå till på en Z3c innan jag köpte min e92. Lastar bra, kul att köra, snygg som få.
 
Är det någon här på KS som sportar en Bmw klownshoe (Z3 coupe) eller den lite nyare Z4 coupe? Sugen på en som allt i allo bil frammåt sommaren då jag vägrar vara "praktisk". Takräcke finns ju till båda så det är praktiskt nog för mig. :)
Jag har haft en Z4 cab (E85) som enda bil. Det funkade faktiskt alldeles utmärkt för 2 personer. Bagageutrymmet är större än man tror. Coupén är märkligt nog inte nämnvärt större varken i kupé eller bagage så passa på att åka cab. Det är en helt annan upplevelse.
 
Jag har haft en Z4 cab (E85) som enda bil. Det funkade faktiskt alldeles utmärkt för 2 personer. Bagageutrymmet är större än man tror. Coupén är märkligt nog inte nämnvärt större varken i kupé eller bagage så passa på att åka cab. Det är en helt annan upplevelse.

Kul! Vilken motor var det du hade då? jag är lite sugen på 3.0si. Vekar även vara den vanligaste i coupén. Fördelen osm jag ser det med Z3 är att alla yttre karossdelar är löstagbara vilket är smidigt om man skulle finna rost eller få för sig att lacka om bilen. Vad gäller Caben har jag egentligen inget emot den. Det är bara det att jag gillar cupén bättre och därav vill ha en cuppe. Det går ju även att kasta på takräcke på en cuppe men inte en cab.

IMG_2737_zps30d62e75.jpg
 
Kul! Vilken motor var det du hade då? jag är lite sugen på 3.0si. Vekar även vara den vanligaste i coupén. Fördelen osm jag ser det med Z3 är att alla yttre karossdelar är löstagbara vilket är smidigt om man skulle finna rost eller få för sig att lacka om bilen. Vad gäller Caben har jag egentligen inget emot den. Det är bara det att jag gillar cupén bättre och därav vill ha en cuppe. Det går ju även att kasta på takräcke på en cuppe men inte en cab.

IMG_2737_zps30d62e75.jpg
Jag hade en 3.0. Fantastisk härlig bil och ändå överraskande rymlig och komfortabel (jag är 190cm).

En fördel med coupen är att man slipper problem med cab-motorn som annars är bilens absoluta akilleshäl. De går sönder på löpande band pga bristande dränering.
 
Christ! Den Corvetten... (64-65?)
Och bubblan är ju åxå kul, fast på annat sätt.
Kör själv 8x8 som bruks, i form av liten volvokombi + en Santa Fe diesel. Barnstolar galore. Pontiac 70-talare på sommaren.
Om flytet och tiden infinner sig även lite Cadillac och Honda (tvåhjuligt) i sommar.
BMW, Citroên, Saab, Porsche och KTM utsorterade för tillfället.


skickat via mobilen och Tapatalk
Liten update:
Sporta är ju ett flexibelt begrepp. Äntligen kört lite TUNG BIL i år. Cadillac sedan de ville 1963, nybes utan anmärkning efter 20 år i en lada. (Lite fix innan såklart, men orenoverad). En gång min farfars bil, minns den från min spädaste ungdom.
2015-10-24 13.05.17.jpg
 
Glömde ovan.
Man bör ju följa det föredömliga exemplet från RocknRon (långt) tidigare i tråden och matcha fordon med klocka!

Till Cadillac -63 bär jag helst min ryrenoverade Visodate -57. De är samtida och jag vet säkert att bilen körts med just den klockan under 60-talet. Troligtvis köptes bilen med den klockan på armen.
20150816_131841.jpg
 
Tillbaka
Topp