Var och provkörde nya Mazda MX 5. Var en väldigt kort rundtur men av det lilla jag hann köra så kan jag bara säga vilken bil. Nu var det modellen med Sport-paketet och den större motorn, men ändå.
Jag har också provat den och tycker den är fantastisk att köra.
Den uppför sig minst lika bra som de tidigare modellerna Na och Nb.
Mazda har lyckats få tillbaka lite av råheten som finns i de 2 första nodellerna. Nc-modellen tycker jag var ett lite tråkigt mellanspel.
Den är den största (Högst, bredast och tyngst) Miatamodellen och det märks. Lite för mycket "vanlig bil" för mig.
Min Miata går fortfarande då vintern inte vill komma.
Jag har nu kört den i 2 säsonger och dryga 3000 mil.
Har kört den hårt, både på bana och småvägar.
Det är den låga vikten, känslan och väghållningen som gör den till världens roligaste roadster. Priset är fulländat på såväl nya som begagnade. Nya är väl starten på ca. 225.000:-. En bra begagnad kan hittas från 30.000:- och uppåt.
Har fört bok över förbrukningen och den genomsnittliga förbrukningen (bankörning inräknad) för mina 3000 mil blev 0,92 l / mil.
På långkörning har jag uppmätt 0,72/ mil.
Jag har pyntat bilen lite i somras.
Den har fått svart rutram och svarta speglar, jag använde gummifärg för detta. Dessutom har den fått lite stripes.
Detta är den absolut roligaste bil jag ägt. Den är enbart en leksak som uppmanar föraren att pressa den

.
Dessutom så har det bara behövts olja, filter och däck under dessa 2 säsonger. Bakdäck ser jag ut att få byta varje vår.
Min är en Nb från 2002, sportmodellen som är sänkt och karosstyvare än standard. Endast 150 Hp, vilket räcker i den lilla vagnen som endast väger strax under 1100 kg.