• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Liten update:
Sporta är ju ett flexibelt begrepp. Äntligen kört lite TUNG BIL i år. Cadillac sedan de ville 1963, nybes utan anmärkning efter 20 år i en lada. (Lite fix innan såklart, men orenoverad). En gång min farfars bil, minns den från min spädaste ungdom.

TUNG bil!
Riktigt cool bil och det blir ju inte mindre coolt då den kommer från någon inom familjen. :)
 
Nån norrlandssnubbe som kör en arctic cat wildcat 1000? Går tydligen att få gatlegala, undantagna från trängselskatt och borde gå att parka i mc-ruta? Verkar jäkligt kul att ta med till landet och för en udda tripp i bortre nackareservatet.
 
Nån norrlandssnubbe som kör en arctic cat wildcat 1000? Går tydligen att få gatlegala, undantagna från trängselskatt och borde gå att parka i mc-ruta? Verkar jäkligt kul att ta med till landet och för en udda tripp i bortre nackareservatet.
Lite kul såklart, men de vore väl enklare att köra mc då, speciellt med slitaget som kommer till med skojjter på snölösa vägar....
 
Lite kul såklart, men de vore väl enklare att köra mc då, speciellt med slitaget som kommer till med skojjter på snölösa vägar....
Men är ju inte snöskoter, kör man en 1000 verkar det lugnt att slänga på plåtar, parka på mcplats, ingen trängselskatt o sen kan man ha den på landet o typ ploga. Känns nästan oekonomiskt att inte köpa?
 
Var och provkörde nya Mazda MX 5. Var en väldigt kort rundtur men av det lilla jag hann köra så kan jag bara säga vilken bil. Nu var det modellen med Sport-paketet och den större motorn, men ändå.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Jag har också provat den och tycker den är fantastisk att köra.
Den uppför sig minst lika bra som de tidigare modellerna Na och Nb.
Mazda har lyckats få tillbaka lite av råheten som finns i de 2 första nodellerna. Nc-modellen tycker jag var ett lite tråkigt mellanspel.
Den är den största (Högst, bredast och tyngst) Miatamodellen och det märks. Lite för mycket "vanlig bil" för mig.
Min Miata går fortfarande då vintern inte vill komma.
Jag har nu kört den i 2 säsonger och dryga 3000 mil.
Har kört den hårt, både på bana och småvägar.
Det är den låga vikten, känslan och väghållningen som gör den till världens roligaste roadster. Priset är fulländat på såväl nya som begagnade. Nya är väl starten på ca. 225.000:-. En bra begagnad kan hittas från 30.000:- och uppåt.
Har fört bok över förbrukningen och den genomsnittliga förbrukningen (bankörning inräknad) för mina 3000 mil blev 0,92 l / mil.
På långkörning har jag uppmätt 0,72/ mil.
Jag har pyntat bilen lite i somras.
Den har fått svart rutram och svarta speglar, jag använde gummifärg för detta. Dessutom har den fått lite stripes.
Detta är den absolut roligaste bil jag ägt. Den är enbart en leksak som uppmanar föraren att pressa den:).
Dessutom så har det bara behövts olja, filter och däck under dessa 2 säsonger. Bakdäck ser jag ut att få byta varje vår.
Min är en Nb från 2002, sportmodellen som är sänkt och karosstyvare än standard. Endast 150 Hp, vilket räcker i den lilla vagnen som endast väger strax under 1100 kg.
0022_zps2695a5d4 (2).jpg
P4070367 (2).JPG
PICT8982 (2).JPG
PICT8946 (2).JPG
 
Nån norrlandssnubbe som kör en arctic cat wildcat 1000? Går tydligen att få gatlegala, undantagna från trängselskatt och borde gå att parka i mc-ruta? Verkar jäkligt kul att ta med till landet och för en udda tripp i bortre nackareservatet.
Fyrhjulingar är såvitt jag vet inte tillåtna i MC-parkeringar oavsett registrering. Åtminstone i Sthlm.
Och om du ställer det där aset till hoj i MC-parkeringen och tar upp 4 hojplatser kommer jag personligen släpa ut den och ställa den mitt i gatan. Tänk till lite tack.
 
Tjena carfreaks
Har 350 papp att beställa ny tjänstebil för, får ta vad jag vill men det blir en kombi. Däremot funderar jag på att beställa en tonårsdröm:
Individuell paket (BMW) eller designo paket (MB)

Pengarna räcker till en 3-serie eller en C-klass, nån som har erfarenhet av paketeten? Vilket ger mest premium för bangen?
 
Senast ändrad:
Tjena carfreaks
Har 350 papp att beställa ny tjänstebil för, får ta vad jag vill men det blir en kombi. Däremot funderar jag på att beställa en tonårsdröm:
Individuell paket (BMW) eller designo paket (MB)

Pengarna räcker till en 3-serie eller en C-klass, nån som har erfarenhet av paketeten? Vilket get mest premium för bangen?
Skulle inte ta C-klass i varje fall.
 
Tjena carfreaks
Har 350 papp att beställa ny tjänstebil för, får ta vad jag vill men det blir en kombi. Däremot funderar jag på att beställa en tonårsdröm:
Individuell paket (BMW) eller designo paket (MB)

Pengarna räcker till en 3-serie eller en C-klass, nån som har erfarenhet av paketeten? Vilket get mest premium för bangen?
Storlek?
 

Tänkte du på paketeten? Beemer kräver att man läger till Harman kardon bl.a. Och lite till, Mercedes är det nästan bara paketet typ 40-50 papp paketet.

Fan skinn på instrument panelen och vitt "trä"... Känns som once a lifetime för en sketen nasare som mig, svin sugen
 
Tänkte du på paketeten? Beemer kräver att man läger till Harman kardon bl.a. Och lite till, Mercedes är det nästan bara paketet typ 40-50 papp paketet.

Fan skinn på instrument panelen och vitt "trä"... Känns som once a lifetime för en sketen nasare som mig, svin sugen
Tänkte storlek på bilen:)
 
Tjena carfreaks
Har 350 papp att beställa ny tjänstebil för, får ta vad jag vill men det blir en kombi. Däremot funderar jag på att beställa en tonårsdröm:
Individuell paket (BMW) eller designo paket (MB)

Pengarna räcker till en 3-serie eller en C-klass, nån som har erfarenhet av paketeten? Vilket ger mest premium för bangen?
Individual finns inget paket som heter, det är olika former av (onödigt) dyra tillval ur separat prislista bara. Detsamma med lackerna. Du kan inte välja fritt, bara ur en annan färgkarta. Tycker själv i alla fall tyvärr inte det är i närheten av värt den extra kostnaden.
 
Individual finns inget paket som heter, det är olika former av (onödigt) dyra tillval ur separat prislista bara. Detsamma med lackerna. Du kan inte välja fritt, bara ur en annan färgkarta. Tycker själv i alla fall tyvärr inte det är i närheten av värt den extra kostnaden.
Vissa märken har så du kan välja fritt:)
 
Individual finns inget paket som heter, det är olika former av (onödigt) dyra tillval ur separat prislista bara. Detsamma med lackerna. Du kan inte välja fritt, bara ur en annan färgkarta. Tycker själv i alla fall tyvärr inte det är i närheten av värt den extra kostnaden.
Nja, har du sett färgerna på skinnet och framför allt interiör listerna? Du får en helt annan bil jämfört med de vanliga snikbilarna man oftast väljer(tyg). Det ingår tyvärr ingen Individuall lack som helt klart hade varit spiken i kistan.
 
Nja, har du sett färgerna på skinnet och framför allt interiör listerna? Du får en helt annan bil jämfört med de vanliga snikbilarna man oftast väljer(tyg). Det ingår tyvärr ingen Individuall lack som helt klart hade varit spiken i kistan.
Jodå, jag har rätt bra koll på vad man kan få http://www.bmw.se/se/sv/insights/explore/individual/individual_modelfinder.html men jag blir inte särskilt imponerad faktiskt. Tycker inte skillnaden är värd i närheten av pengarna.
 
Det finns vissa möjligheter till det inom ramen för individual också men kom igen nu, vi pratar om en tjänstebil - är det värt att lägga 45.000kr för att välja färgnyans?
Hos ett annat tyskt märke kostar det 23-28 typ och du kan välja fritt bara färgen finns som lack inkl matta lacker. Ska du skicka ner ex ett färgprov där du vill ha bilen i din läppstiftsfärg(okej inte ditt:)) är det dyrare.
 
Hos ett annat tyskt märke kostar det 23-28 typ och du kan välja fritt bara färgen finns som lack inkl matta lacker. Ska du skicka ner ex ett färgprov där du vill ha bilen i din läppstiftsfärg(okej inte ditt:)) är det dyrare.
Den enda färg du behöver ändå är Estorilblå och den ingår i originalsortimentet ;)
 
Jag betalar ändå bara förmånsvärdet så oavsett lär bilen kosta 2500 netto avdrag på lönen då jag alltid maxar, antingen väljer färdigspecad 5:a/E:klass typ fleet edition eller en mer individuell och personlig bil.

Som tjänsteman med innetjänst till 90% förstår jag att man tar "förnuftiga" val medans jag tillbringar 90% av tiden på fält och i bil på jobbet.

Bara för att få en hum om vad ni väljer för 350pappish istället för en 3:a med individull paket. Gud vad det känns i lands problem nu :D
 
Du har inte funderat på att testa nya jaggan då?
För mig som inte är så insatt i tjänstebils svängen men när vi nu pratar 350 papp är det exkl vi snackar då? Annars får man ju inte direkt någon maxad 3-serie..
 
Har tjänstebil feb-november så äger ingen bil själv. Blir dock en hel del cykelpendling då jag är cykelfrälst (en annan alldeles för dyr och beroendeframkallande hobby).
 
Senast ändrad:
Du har inte funderat på att testa nya jaggan då?
För mig som inte är så insatt i tjänstebils svängen men när vi nu pratar 350 papp är det exkl vi snackar då? Annars får man ju inte direkt någon maxad 3-serie..
Känns tyvärr som om att Jaguar inte tillverkat en vettig bil sen mor fick Nils. Att ens tänka kombi var som att man valde att förgifta Absolut med fruktsmaker, slutet på ett original
image.jpeg
 
Tillbaka
Topp