• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ojojoj vilken pärla, drömd om denna bil som Youngster 💗 Tiden precis innan miljöhetsen bröt ut, då pansar luktade pansar!

grattis njut väl av färderna
Grattis till fin bil! Önskar bara att jag skulle våga själv!
Tack!

Modellen är vald med viss omsorg, S350 är egentligen bara en uppdaterad S320 och den motorn är generellt väldigt pålitlig, växellådan är 5-stegad mot de nyare 7-stegade och de sägs vara något mer robusta, även om Mercedes lådor generellt håller bra.

Egentligen är den ganska lik E-klassen, men den har något mer komplicerad elektronik, samt att den har luftfjädring vilket ju kan bjuda på en del utmaningar. En S600 eller S55 AMG är en helt annan femma, framförallt har de mer saker som kan gå sönder varav det värsta nog är ABC-systemet som är komplicerat och dyrt att arbeta med.

Livet som S-klassägare har inletts med diverse småfix;
-Byte av den fasta rutan i en av bakdörrarna, den hade släppt i lamineringen och blivit mjölkig.
-Service med olja, filter, kupéfilter, glykol etc
-Byte av grill (pga ett fult stenskott)
-Byte av en kromlist på ett dörrhandtag
-Byte av termostat

Dessa senare W220 ligger prismässigt kring 35-65 beroende på skick (AMG etc är dyrare!) och denna får nog anses vara väldigt, väldigt fin. Hösten 2015 spenderades närmare 100.000kr på Mercedes i Helsingborg, bland annat köptes ny ratt eftersom tidigare ägaren "upplevde visst slitage i skinnet" enligt en av fakturorna. Den är absolut inte i nyskick, men den är i princip så fin en bil kan vara om den faktiskt är använd på ett normalt sätt.

Jag prutade dock en del, detta då bilens luftfjädring säckade ihop över natten, det är lite konstigt eftersom bälgarna bak i princip är nya men jag kunde inte hitta något annat fel än att verkstaden måste ha dragit sönder en av anslutningarna för trots att bälgen bara var några veckor gammal läckte den. Nu är bälgen bytt och den håller nivån igen, bytet tog c.:a fyra timmar. Detta var förstås en chansning, men denna gång gick det hem:)

:D
FB_IMG_1604588795377.jpg
FB_IMG_1595360098423.jpg

Hello guys. På't igen...

Står mellan en nästan ny BMW 230i med m- sport och en Cayman 2011 med PDK. Porschen är i fint skick, fullservad och har gått ca 4500 mil.

Försäkring ligger intressant nog kring samma. Inköpspriset är samma. Hur mycket dyrare blir Porschen give or take.

Är Porschen värt det? BMWn är ju jäkligt rolig den med. Ok schysst med lite modernt. Men Porsche är Porsche. Har alltid drömt om en Porsche och nu finns ekonomin med marginal så man slipper ta ett dåligt ex.

Bilen skall användas året runt som en daily driver. Någon med erfarenhet från Cayman 987.2 som en daily?

:)

Hello guys. På't igen...

Står mellan en nästan ny BMW 230i med m- sport och en Cayman 2011 med PDK. Porschen är i fint skick, fullservad och har gått ca 4500 mil.

Försäkring ligger intressant nog kring samma. Inköpspriset är samma. Hur mycket dyrare blir Porschen give or take.

Är Porschen värt det? BMWn är ju jäkligt rolig den med. Ok schysst med lite modernt. Men Porsche är Porsche. Har alltid drömt om en Porsche och nu finns ekonomin med marginal så man slipper ta ett dåligt ex.

Bilen skall användas året runt som en daily driver. Någon med erfarenhet från Cayman 987.2 som en daily?

Följ dina drömmar om du kan, alltid! :)
Porsche är alltid Porsche!

måndags ex (man hittar en som man tror är perfekt men behöver ”kärlek”) finns alltid, jag säger ”kör” för Porsche!

Kan du, så slå till på drömmen. Livet är alldeles för kort för att gå och undra "what if".
Är du inte nöjd med porschen skaffar du nåt annat.
Hello guys. På't igen...

Hello guys. På't igen...

Det är tydligt att det är Porschen du vill ha. BMWn är fortfarande bara en "vanlig" bil. Porsche är nåt annat.

Hello guys. På't igen...

Köp Porschen enligt mig. Den är den ballare bilen av de två du väljer mellan. Året runt har jag ingen aning om. Själv körde jag en 997 turbo året runt i tre år och det gick bra. Hade jag inte haft familj hade troligtvis gjort samma sak idag. Lycka till! :)

Hello guys. På't igen...

Röstar också på Porschen, när det är dags för bilbyte nästa gång lär ju Porschen nästan bringa samma pris i kronor och ören som du betalar nu.(om du sköter den(
BMW'n lär ju tappa en hel del i kronor.

Har Apple carplay i bilen men en Android telefon, någon som har tips på vad jag kan ladda ner så att jag kan spegla telefonen i skärmen?

Har Apple carplay i bilen men en Android telefon, någon som har tips på vad jag kan ladda ner så att jag kan spegla telefonen i skärmen?

Beror som alfgren säger lite på bilen. I vår Volvo har vi både Apple carplay och android auto. Android auto får man ladda ner, finns massa bra instruktioner på Youtube, då det inte har släpps officiellt på den svenska marknaden om jag har förstått allt rätt.

Själv har jag en Nissan Micra K12 från 2006, den varianten där regn läcker in i bakluckeknappen och skapar en kortis vilket leder till att den står och tjyvdrar ström och tömmer batteriet... Försökt åtgärda med att lägga lite silikon som än så länge (peppar peppar) håller... I jobbet kör jag en sprillans V60 med alla finesser och mojänger som finns (bl.a. Carplay och Android auto som nämns ovan :) )...

Beror som alfgren säger lite på bilen. I vår Volvo har vi både Apple carplay och android auto. Android auto får man ladda ner, finns massa bra instruktioner på Youtube, då det inte har släpps officiellt på den svenska marknaden om jag har förstått allt rätt.
Fick precis en ny transportbil på jobbet Renault master. Där funkade android auto direkt via mobilen.
I min merca verkar det inte funka

Fattar inte riktigt det där med android auto.

Tillbaka
Topp