Tapiren
Basic
Ojojoj vilken pärla, drömd om denna bil som Youngster Tiden precis innan miljöhetsen bröt ut, då pansar luktade pansar!
grattis njut väl av färderna
Tack!Grattis till fin bil! Önskar bara att jag skulle våga själv!
Modellen är vald med viss omsorg, S350 är egentligen bara en uppdaterad S320 och den motorn är generellt väldigt pålitlig, växellådan är 5-stegad mot de nyare 7-stegade och de sägs vara något mer robusta, även om Mercedes lådor generellt håller bra.
Egentligen är den ganska lik E-klassen, men den har något mer komplicerad elektronik, samt att den har luftfjädring vilket ju kan bjuda på en del utmaningar. En S600 eller S55 AMG är en helt annan femma, framförallt har de mer saker som kan gå sönder varav det värsta nog är ABC-systemet som är komplicerat och dyrt att arbeta med.
Livet som S-klassägare har inletts med diverse småfix;
-Byte av den fasta rutan i en av bakdörrarna, den hade släppt i lamineringen och blivit mjölkig.
-Service med olja, filter, kupéfilter, glykol etc
-Byte av grill (pga ett fult stenskott)
-Byte av en kromlist på ett dörrhandtag
-Byte av termostat
Dessa senare W220 ligger prismässigt kring 35-65 beroende på skick (AMG etc är dyrare!) och denna får nog anses vara väldigt, väldigt fin. Hösten 2015 spenderades närmare 100.000kr på Mercedes i Helsingborg, bland annat köptes ny ratt eftersom tidigare ägaren "upplevde visst slitage i skinnet" enligt en av fakturorna. Den är absolut inte i nyskick, men den är i princip så fin en bil kan vara om den faktiskt är använd på ett normalt sätt.
Jag prutade dock en del, detta då bilens luftfjädring säckade ihop över natten, det är lite konstigt eftersom bälgarna bak i princip är nya men jag kunde inte hitta något annat fel än att verkstaden måste ha dragit sönder en av anslutningarna för trots att bälgen bara var några veckor gammal läckte den. Nu är bälgen bytt och den håller nivån igen, bytet tog c.:a fyra timmar. Detta var förstås en chansning, men denna gång gick det hem