• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Men jäklar vad ful den var, är det så den ska se ut, på riktigt?

Trynet är ju uppenbart hemskt men resten av karossen är inte långt efter, den ser ju ut som en koreansk lågprisbil? Ingen antydan till ”linjer” på något sätt, bara en stor blobb?

Mercedes EQC ser ju helt normal ut, varför kör de inte på den linjen?
Den är produktionsfärdig. Tyvärr.
 
Alltså ni som sportar nyare Volvo.. Tröttnar man inte på varenda mötande lastbils helljus i nyllet, eller går inte den där hopplöst värdelösa helljusautomatiken att slå av?

Började tro att det var nåt fel på mig, men såg en diskussion bland chaufförer på Facebook, Volvos Thors Hammer-lampor var tämligen hatade :)
Dom är rätt kassa. Funkar mest på små kurviga vägar, om det är dom ljusen som lyser upp på sidor osv.

Jag har samma funktion i min merca, får en del ljusblink med den också
 
Dom är rätt kassa. Funkar mest på små kurviga vägar, om det är dom ljusen som lyser upp på sidor osv.

Jag har samma funktion i min merca, får en del ljusblink med den också
Tror det är den automatisk hellljusavbländningen som avses, inte adaptivt helljus som är en annan grej. Den stänger av helljuset när den ser andra bilars huvudstrålkastare eller bakljus. Problemet är bara att på lastbilar så sitter chauffören så långt över halvljusen att det tar nån sekund från det att chauffören får helljuset i ansiktet och bilen förstår att den får möte och slår av ljusen. Framförallt motorväg med lång sikt och vissa höjdskillnader kan ge riktigt irriterande bländningar av lastbilschaufförer.
 
Tror det är den automatisk hellljusavbländningen som avses, inte adaptivt helljus som är en annan grej. Den stänger av helljuset när den ser andra bilars huvudstrålkastare eller bakljus. Problemet är bara att på lastbilar så sitter chauffören så långt över halvljusen att det tar nån sekund från det att chauffören får helljuset i ansiktet och bilen förstår att den får möte och slår av ljusen. Framförallt motorväg med lång sikt och vissa höjdskillnader kan ge riktigt irriterande bländningar av lastbilschaufförer.

Sorry, var lite otydlig. Menar Volvos adaptiva. Så sinnes dåligt. Klarar inte läsa att det möter en lastbil precis som du nämner, och ligger och liksom söker av mötande fil hela tiden, vilket för en annan blir som upprepade helljusblinkningar. Döljs mitt halvljus bakom så mycket som en mittwire skickar dom på full bredd/höjd på vänsterstrålkastaren.

Det enda som hjälper är helljus tillbaka, och det brukar man ju ha rätt gott om 😁
 
Har helljus assisten på min RAM 2020 med led-strålkastare som jag faktiskt upplever fungerar riktigt bra, dessutom är hel och halvljus bland det bästa jag någonsin sett.
Men all ära till den senaste tekniken och led strålkastare, kuperad terräng där blir det problem, normalt sett bländar man av när man ser ljuskronan på en lastbil, för att slippa blända föraren som millisekunder senare hamnar mitt i spotlight så att säga.
Detta kan ingen automatik idag lösa, den måste få input från lastbilens halvljus för att blända av, och då har du redan bländad chaffisen som sitter minst en meter ovanför halvljusen..
 
Har helljus assisten på min RAM 2020 med led-strålkastare som jag faktiskt upplever fungerar riktigt bra, dessutom är hel och halvljus bland det bästa jag någonsin sett.
Men all ära till den senaste tekniken och led strålkastare, kuperad terräng där blir det problem, normalt sett bländar man av när man ser ljuskronan på en lastbil, för att slippa blända föraren som millisekunder senare hamnar mitt i spotlight så att säga.
Detta kan ingen automatik idag lösa, den måste få input från lastbilens halvljus för att blända av, och då har du redan bländad chaffisen som sitter minst en meter ovanför halvljusen..
Precis så. Kör med manuellt läge på motorväg. Tycker problemen är som störst där pga långt siktfält.
 
Någon som sportar en nyare Mazda 6 Wagon med 2.5-liters motorn?
Ser ut som en riktigt bra bil för pengarna. Man kan få en som gått typ 3-4000 mil, maxutrustad för cirka 290k. Billigare om man klarar sig utan all utrustning.
Och med garanti i 10 år från registreringsdatumet.

Pros, cons?
 
Någon som sportar en nyare Mazda 6 Wagon med 2.5-liters motorn?
Ser ut som en riktigt bra bil för pengarna. Man kan få en som gått typ 3-4000 mil, maxutrustad för cirka 290k. Billigare om man klarar sig utan all utrustning.
Och med garanti i 10 år från registreringsdatumet.

Pros, cons?
Cons: Massa buller och vägljud sägs det fortfarande, vet inte exakt hur illa det är. Bara åkt de äldre och de är bedrövliga.
Pro: Hållbar, snygg (min åsikt). Mkt utrustning i högre utföranden.
 
Cons: Massa buller och vägljud sägs det fortfarande, vet inte exakt hur illa det är. Bara åkt de äldre och de är bedrövliga.
Pro: Hållbar, snygg (min åsikt). Mkt utrustning i högre utföranden.
Ah, det eländiga bullret.
Allt annat verkar ju riktigt bra för priset.

Får testa en och se om de faktiskt är så dåliga vad gäller bullernivån. Ska inte köpa bil nu men om kanske 1,5-2,5år blir det aktuellt.
 
Dröm och mardröm. Då den är från 1991 och har gått så lite gissar nog på att div o ringar samt annat i gummi kommer att börja att läcka/torkat ut om man nu ska köra med denna ? (det är nog en tidsfråga) :rolleyes:

//Simon
Fantastiskt fin SEC såklart men i praktiken helt oanvändbar, börjar man använda den försvinner det unika sakta men säkert....
 
Precis hemkommen med vad jag anser vara den roligaste BMWn som kommer tillverkas. Allt nyare är smäck. Mina mungipor har fastnat i uppåtläge.

71B79A28-D770-4B4F-B02E-47A3E4309B03.jpeg
Tumme upp på den, för trist att nya 135 är 4 cyl :-( nu behöver du bara https://www.bluesparkautomotive.com/bmw-340i-326-ps-petrol :)
 
Fantastiskt fin SEC såklart men i praktiken helt oanvändbar, börjar man använda den försvinner det unika sakta men säkert....
om man kör den 2-300 mil på sommaren är det väl knappast så att magin försvinner, är ju snarare synd att låta den stå och damma, finns säkert flera museiexemplar redan, är ju inte en gammal ferrari från 60 talet.
 
om man kör den 2-300 mil på sommaren är det väl knappast så att magin försvinner, är ju snarare synd att låta den stå och damma, finns säkert flera museiexemplar redan, är ju inte en gammal ferrari från 60 talet.
Bra sagt! Det värsta jag vet (nä, såklart finns det värre saker, men...) är när folk behandlar klockor/bilar/andra grejor som museiföremål. Är det inget jätteunikt (tänk det som faktiskt är museiföremål av en anledning) så är det bara löjligt att inte använda föremålet ifråga. Hur mycket nöje ligger det i att äga en superfin klocka som du är så rädd om att du aldrig vågar ta ut den från bankfacket? Hur roligt skulle jag ha om jag ägde min drömbil men aldrig tog ut den på vägen?
 
Någon som har erfarenhet av Audi RS5? Nu när gamlingarna kommit ner i pris så är jag lite sugen på om man skulle köpa en som "sommarbil" men jag har lite fördomar kring Audi och servicekostnader... Kommer den bli vansinnigt dyr? Har de några "vanliga" problem?

Audi RS5 2011
 
Någon som har erfarenhet av Audi RS5? Nu när gamlingarna kommit ner i pris så är jag lite sugen på om man skulle köpa en som "sommarbil" men jag har lite fördomar kring Audi och servicekostnader... Kommer den bli vansinnigt dyr? Har de några "vanliga" problem?

Audi RS5 2011
Är det inte mer en trevlig bruksbil?
 
Någon som har erfarenhet av Audi RS5? Nu när gamlingarna kommit ner i pris så är jag lite sugen på om man skulle köpa en som "sommarbil" men jag har lite fördomar kring Audi och servicekostnader... Kommer den bli vansinnigt dyr? Har de några "vanliga" problem?

Audi RS5 2011
Hade satsat på en med iaf facelift och "nya" ratten, lyfter interiören.
 
Någon som har erfarenhet av Audi RS5? Nu när gamlingarna kommit ner i pris så är jag lite sugen på om man skulle köpa en som "sommarbil" men jag har lite fördomar kring Audi och servicekostnader... Kommer den bli vansinnigt dyr? Har de några "vanliga" problem?

Audi RS5 2011
Rekommenderar en S3 eller RS3 sedan om du kan tänka dig en mindre bil och 4 dörrar.
 
Någon som har erfarenhet av Audi A4 Avant 40 TDI Quattro?

Åker V90 idag så blir såklart mindre lastutrymme, men kommer jag få spunk?
Jag har haft en. Mina barn är 6 och 8 så något praktiskt problem var inte utrymmet men det är klart mindre än den Passat 2017 jag hade innan. Även bagaget är mindre, framförallt kortare. Men visst är det TILLRÄCKLIGT stort. Man får inte glömma att dagens A4 är lika stor som A6 var för några generationer sedan.

A4 har bättre ljudkomfort, växellåda, fjädringskomfort och vägegenskaper än Passat+Superb om det är några du funderar på också. Det är inte samma bilar bara för att motorerna är det.
 
Tillbaka
Topp